• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • oświetlenie LED

    "ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów" LITOŚCI!!! Chodzi o oświetlenie LED - akurat wczoraj tam przejeżdżałem i niektóre z tych "efektownych" lamp już nie świecą. Słów brak.

    • 2 2

  • Dla mnie co najmniej 2 (1)

    Gratuluje!!!Szybko sprawnie i na temat

    • 20 6

    • chyba co najwyzej, mysl!

      • 3 0

  • (1)

    dwa pasy w jedną stronę pas i ograniczenie do 30 km/h
    to tylko w Polsce. Masakra

    • 2 2

    • to ograniczenie do 30

      dotyczy tylko rowerów

      • 1 1

  • Dziś 1/3 ślicznych lampek nie świeciła :// (1)

    1

    • 3 1

    • Ciekawe czemu? Bubel czy bubel?

      • 0 1

  • na 6 zdjęciu

    widać jak dobrze ekrany akustyczne chronią przed hałasem z chodnika i ścieżki rowerowej :D
    (szkoda tylko że nie z ulicy)

    • 3 0

  • bez przesady (2)

    Widziałem codziennie postępy w realizajci.
    Pierwszego dnia gdy roboty się zaczęły spychacze wyznaczyły w ziemi gdzie będzie biegła droga. Już było widać zarys tego jak to dziś wygląda.
    Potem niemal jak z rolki wszystko poszło. Robotnicy szli z robotą jak automaty.
    Nie wiem jaki był planowany start robót (tych fizycznych), ale mam wrażenie, że wszelkie ciągnące się inwestycje utykają w biurach a nie na otwartym powietrzu...

    Chodniki, ścieżki, zatoczki, przejścia dla pieszych. Na prawdę klasa, jak to wygląda. Mam na myśli okolice ronda przy budynku YDP.

    Ekrany akustyczne jakieś specjalnie niskie nie są. Nie znam się na normach, ale sądzę, że ich przestrzegali. Inaczej nie nastąpiłby odbiór.

    Ogólnie kicha, ale to się tyczy wszystkich dróg w Polsce, że na takich dwupasmowych odcinkach są przejścia dla pieszych. Powinny być kładki nad drogą, żeby samochody po prostu mogły jechać przed siebie, a piesi niczego nie musieli się obawiać...

    Nowa droga podoba mi się. Gdyby więcej takich było w całym Trójmieście, śmigalibyśmy po drogach. Jestem zadowolony z nowego odcinka.

    • 3 10

    • dałem minusa za pomysł z kładkami.
      Co do reszty to się zgadzam.

      • 4 0

    • minusy za te kładki

      • 1 1

  • Oświetlenie

    Dwa tygodnie po uruchomieniu a jedna trzecia lamp nie pali się.Prawdopodobnie zainstalowano te najtańsze

    • 3 2

  • To trojke z plusem czy trojke na szynach?

    • 0 0

  • rów zbierze żniwo po pierwszych opadach śniegu (1)

    a obecnie wjazd na pseudo pobocze po opadach deszczu grozi zapadnięciem się samochodu w tym miękkim piachu - kto szedł wzdłuż tej drogi widział zapewne ślady po zwierzynie i ludziach próbujących przekraczać jezdnię. pozdrawiam wykonawcę

    • 11 2

    • to nie "piach" tylko kruszywo. Poznaj trochę zasad i sztuki budowlanej a będziesz wiedział/a, jaki materiał stosuje sie na pobocza.

      • 1 1

  • Dodam do tego na minus.

    Dlaczego obie jezdnie wykonano na dwóch róznych poziomach ?? Dlaczego po skręcie w Radarową, nie wykonano zatoczki autobusowej i tenże zatrzymuje sie tuż za zakrętem na jezdni ?? Dlaczego zjazd w Radarowa tak dziwacznie powyginano ?? I jeszcze jedno. Rowy na poboczach są już teraz, porozmywane przez wodę. Słabe wykonastwo !!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane