• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mariny za unijne pieniądze bez zysków i bez operatora

Katarzyna Moritz
7 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Marina przy Żabim Kruku stała w sezonie przeważnie pusta. Problemem były nie tylko wysokie ceny za cumowanie. Mogą z niej korzystać głównie niewielkie jednostki, ale żaglówki muszą składać maszt by tam dopłynąć. Marina przy Żabim Kruku stała w sezonie przeważnie pusta. Problemem były nie tylko wysokie ceny za cumowanie. Mogą z niej korzystać głównie niewielkie jednostki, ale żaglówki muszą składać maszt by tam dopłynąć.

Wybudowane za unijne pieniądze przystanki tramwaju wodnego i trzy mariny nie mają już operatora. Żegluga Gdańska, która w zeszłym roku podjęła się tego zadania, po niespełna roku wypowiedziała umowę, bo poniosła spore straty. Czy w związku z tym uda się zachować dofinansowanie unijne?



Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Jednak czy w tym sezonie poprawią się statystyki przewozu? Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Jednak czy w tym sezonie poprawią się statystyki przewozu?
Pomysł na rzeczne tramwaje wodne i nowe przystanie zrodził się już kilka lat temu i zmaterializował w projekcie "Program Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku". Dzięki temu w Gdańsku powstało dziesięć nowych przystanków tramwajów wodnych i trzy mariny, przy Żabim Kruku zobacz na mapie Gdańska, Siennej Grobli II zobacz na mapie GdańskaTamka zobacz na mapie Gdańska oraz uruchomiono dwie nowe trasy tramwaju wodnego F5 i F6.

Zobacz szczegóły programu "Ożywiania dróg wodnych w Gdańsku" (PDF)

Nowymi marinami i przystankami zarządza gdański Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który w zeszłym roku zorganizował przetarg na wyłonienie operatora do obsługi tych obiektów. Została nim Żegluga Gdańska, która za czerpanie ewentualnych korzyści miała MOSiR-owi płacić określone stawki.

- Umowa zgodnie z przepisami unijnymi była zawarta na 5 lat. Operator zwrócił się do nas z prośbą o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, co nastąpiło na początku lutego. Szykujemy właśnie kolejne postępowanie, by wyłonić nowego operatora, aby nie była zagrożona ciągłość projektu - wyjaśnia Grzegorz Pawelec, rzecznik MOSiR-u.

A jest o co walczyć. Całkowity koszt programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku zamknął się w kwocie ponad 37 mln zł, z czego wysokość dofinansowania z UE to 17 mln zł. Jednak gdy sięga się po fundusze unijne, należy pamiętać, że projekt trzeba nie tylko zrealizować, rozliczyć, ale też utrzymać jego trwałość przez 5 lat.

Czy korzystałe(a)ś w sezonie z tramwajów wodnych?

Czy to się uda w tym przypadku? Można mieć pewne obawy. MOSiR, gdy szukał operatora w zeszłym roku, znalazł go dopiero w trzecim postępowaniu.

Ponadto Żegluga Gdańska, gdy przejęła przystanki i mariny, nie zagospodarowała ich zgodnie z możliwościami. Mogły tam funkcjonować punkty gastronomiczne czy miejsca noclegowe, a w efekcie przystanie świeciły pustkami. Dlaczego właściwie Żegluga Gdańska zrezygnowała z umowy z MOSiR-em?

- Nie zamykało się to nam biznesowo, musieliśmy do tego dokładać. Nie widzieliśmy też możliwości odrobienia strat w najbliższym czasie, dlatego rozstaliśmy się na zasadzie porozumienia stron - wyjaśnia Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej. - Do czasu, kiedy nie będzie wyłoniony nowy operator, utrzymanie tych obiektów bierzemy na siebie. Może warto, by pomyślano o kilku różnych operatorach, bo jeszcze ciągle mamy słabe nawyki w korzystaniu z uroków wody.

Trójmiejscy żeglarze raczej też nie widzą szans na to, by unijne mariny mogły na siebie zarabiać, jeżeli nie zmieni się choćby kilku rzeczy, a przede wszystkim nie zrobi się porządnego biznesplanu.

- Koledzy podjęli się wyliczenia kosztów funkcjonowania np. takiej przystani, jak przy ul. Tamka. Okazało się, że generuje ona roczne straty w wysokości 300 - 400 tys. zł, przy założeniu, że operator ponosi koszty dzierżawy, mediów, ochrony i bosmana. Żeby taki obiekt był opłacalny, to przystań musiałaby zapewniać usługi całoroczne - jak na przykład zimowanie jachtów. Generuje to całkiem spore kwoty przychodu poza sezonem żeglarskim - jesienią i zimą. Jednak większość nowo wybudowanych marin w Gdańsku nie jest do tego po prostu dostosowana. Dlatego właśnie Żegluga Gdańska, dotychczasowy operator marin, założyła dużo wyższe opłaty za cumowanie niż w pozostałych gdańskich przystaniach. W rezultacie z usług skorzystało niewielu wodniaków i przystanie stały puste - podkreśla Piotr Salecki, redaktor portalu Pomorski Szlak Żeglarski.

Przetarg na nowego operatora ma być ogłoszony w ciągu dwóch najbliższych tygodni. Kolejna umowa też będzie zawarta na 5 lat, ponieważ Polska Organizacja Turystyczna, która wdrażała projekt, nie rozliczyła jeszcze inwestycji. Kwalifikacja programu ma nastąpić na koniec tego roku.

Żegluga Gdańska natomiast nadal - w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku - będzie obsługiwać dwie linie tramwaju wodnego: F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Za obsługę tych linii ma otrzymać w trzyletnim kontrakcie z ZTM 6 mln zł. Funkcjonowanie tych linii też zostawia wiele do życzenia. Obie mogłyby miesięcznie przewozić ponad 12 tys. pasażerów. Jednak w zeszłym roku skorzystało z nich od czerwca do końca września zaledwie około 5 tys. pasażerów.

Może się to zmieni w tym roku, bo będą to jedyne miejskie tramwaje wodne. Gdańsk nie będzie więcej dokładał do linii na Hel czy do Sobieszewa. Linie F5 i F6 mają wystartować już 1 maja. Ich tegoroczny koszt zakładany jest na ok. 2,3 mln zł. Jednak ZTM nie przewiduje choćby drobnych modyfikacji na ich trasach, by je uatrakcyjnić, np. przedłużenia z Górek Zachodnich do Sobieszewa. Zasłania się prawem zamówień publicznych, zgodnie z którymi ZTM nie przewiduje zmiany umowy w okresie jej obowiązywania.

Żegluga Gdańska obecnie rozważa komercyjne rejsy dla pasażerów z Gdańska, ale decyzje jeszcze nie zapadły. Nie zrezygnowała natomiast z obowiązującej z MOSiR-em do końca roku umowy na cumowanie części swojej floty na kanale Motławy.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • Polnische wirtschaft. A właściwie Budynische wirtschaft. (25)

    Czy ktoś pomyślał o tym wcześniej, zanim przystąpiono do inwestycji? Czy Polak zawsze musi być głupi po szkodzie?

    • 222 25

    • Churchil powiedzial kiedys... (2)

      ze polak i przed i po szkodzie jest rownie madry...
      Coz... jaki narod, tacy przedstawiciele...ot urok demokracji, gdzie wybiera wiekszosc a nie madrzejsi

      • 43 9

      • jedna jaskolka wiosny nie czyni... (1)

        ...tak po stronie Angielskiej jak i Polskiej. Churchil'a do najmadrzejszych zaliczyc tez sie nie da :) Podobnie polityka - kilka zepsutych do szpiku kosci dzialaczy i karierowiczow z PO nie mowi o calym stanie polityki w dzisiej PL.
        Za brak dochodu powinien odpowiedziec zarzadzajacy dyrektor bo na nasze nieszczescie nie poznal praw wolnego rynku...

        • 6 3

        • zrobili marinę kilka kilometrów od morza za kolosalne ceny i się dziwią ze nie ma chętnych...
          z tamtą to ze 2 godzinki do morza ;)do tego składanie masztu...

          • 2 3

    • W polsce niestety tak po prostu jest...

      Co jest smutne. Ze cztery pokolenia musiałyby wymrzeć żeby się coś zmnienilo. Tu tylko kumoterstwo, złodziejstwo i cwaniactwo pada na żyzny grunt. Polacy są po prostu zbyt durnym narodem żeby tu coś funkcjonowało normalnie. Cwaniak i złodziej się dorobi a uczciwy co najwyżej garba...

      • 36 6

    • Władza w Polsce (5)

      coraz wyraźniej mówi nam bądż cicho Polaku, a jak ci się nie podoba - to won. Czas najwyższy powiedzieć basta, to my jesteśmy u siebie, chcemy normalności, a nie kraju absurdów i pogardy dla zwykłego obywatela.

      • 42 6

      • Kłopotem nie jest Polak (4)

        tylko wybrana przez niego władza lokalna

        • 38 7

        • a kto wybiera te wladze? - Chinczycy?

          to polak wybiera i kierujac sie haslem, bo kolega, bo sasiad, bo ktos mnie prosil, bo pozniej mi cos zalatwi wlasnie doprowadza sie do takiego stanu rzeczy jaki jest..
          a wystarczy sie kierowac haslem: "co kandydat zrobil do tej pory dla siebie?", "co kandydat osiagnal" i juz bedzie wszystko jasne.. jak nic nie zrobil, nic nie osiagnal, to zrobi na pewno zostajac poslem, czy radnym?
          Gronkiewiczowa pracowala jako bufetowa... i to chyba jasno pokazuja jaki z niej moze byc prezydent warszawy...
          Budyn byl rownie cenionym wykladowca na uniwerku....

          • 11 4

        • ale antypolska propaganda i tak będzie Tobie wmawiać że polskość to nienormalność (2)

          • 9 5

          • A Ty żyjesz w matrixie? (1)

            Przecież polska bylejakość je zaczeła się z PO czy z PIS lecz sięga wstecz nie dziesiętki a setki lat.
            Sam nie wiem dlaczego tak jest, że nie jesteśmy staranni, nie wsþółpracujemy ze sobą, a wyznajemy zasadę "po nas choćby potop".
            Także Twoje odwołanie do słów Tuska jest nie na miejscu. A jeżeli naszego polskiego warchoła nie widzisz w sobie ani wokół nas to szczerze współczuję.

            • 8 2

            • Nie zrozumiałeś mnie kolego/koleżanko

              Otóż widzę i nie żyję w matrixie tylko tu i teraz. Problem nie w tym że tego warcholstwa nie widać. Widać, i wiele osób o tym mówi, pisze, widzi, jednak nic z tym nie robi. Może w końcu czas na "po nas choćby potop".
              Czas już na to! Nie dajmy utrzymywać tego stanu, tej beznadziejności, przy pomocy tego typu haseł. To jest właśnie ta propaganda aby mielić na głowy, tak myślę i to bez partyjnie zaznaczam! Nie nawiązuję do żadnych pseudo polityków, co by było jasne.

              • 0 0

    • Budyń jest z kresów o czym świadczy nazwisko (1)

      owicz jak Tuchajbejowicz, czyli horda z Krymu.
      Ferber, Ehler i Gralath w grobie się przewracają

      • 13 17

      • z kresów powiadasz?

        z czego kresów? cierpliwości ludzkiej chyba.

        • 23 2

    • "Kto pierwszy ten wtopi" (1)

      I niema się w to co pchać. Tak powiedział mój kolega gdy się nad tym zastanawiałem. I miał rację. W Polsce biznes robi się inaczej. Minimum wkładu maximum zysku i wyzysku :)

      • 13 3

      • A jak byś chciał robić biznes? Wkładać jak najwięcej, i zarabiać najmniej?

        Tak się robi biznes wszędzie, nie tylko w Polsce.

        • 7 2

    • (6)

      Nie po to niemcy budowali mosty zwodzone, żeby podnieść koszty inwestycji, tylko, żeby nie pozamykać szlaków wodnych. Z pewną uwagą, niemcy nie myśleli o szlakach wodnych jako o rozrywce, tylko o transporcie, dla swojej rozbudowanej gospodarki. PS. "Pamiętaj Polaku młody, transport wodny jest najtańszy i najmniej uciążliwy dla środowiska i mieszkańców."

      • 18 0

      • TIR-y na barki, (3)

        nowe dobre hasło.
        I to na barki z napędem elektrycznym, lub spływem.

        • 3 0

        • (2)

          Wisła od wieków to był szlak dla przewozu towarów, jakoś po roku 1989 o tym kompletnie zapomniano, szkoda.

          • 6 1

          • (1)

            O tym zapomniano znacznie wcześniej, jak budowano zaporę we Włocławku.

            • 5 0

            • Na tamie jest Śluza, dla barek, więc ona nie ogranicza w całości żeglugi po Wiśle.

              • 2 1

      • A JAKIS DEBIL WANTOWY MOST POSTAWIŁ (1)

        A DRUGI WCZEŚNIEJ SIENNICKI TAK PRZEROBIŁ ŻE RZYGAĆ SIĘ CHCE. KOLEJOWY TO ROZKRADZIONA RUINA.

        • 4 1

        • To jest brak myślenia o przyszłości, u (tfuuu) polityków liczy się tylko "tu i teraz". Czy u nas są inwestycje, które sięgają np. 2030 roku? A gdzie tam! Wybory są co 4 lata i trzeba wygrać kolejne! PS. Most kolejowy na Przeróbce, w jest fatalnym stanie ale to jest nasza perełka, coś naprawdę wspaniałego. Budyń i jego kolesie w Warszawie, za Chiny Ludowe by takiego mostu nie wybudowali na przełomie XIX i XX wieku. Żeby takie mosty budować, trzeba mieć wyobraźnię i patrzeć na gospodarkę 50 lat do przodu. Port w Gdyni, to była taka inwestycja, choć wiadomo późniejsze zmiany granic, zmieniły całą koncepcję. A możliwości Gdańska z jego położeniem są ogromne, tylko kto o tym myśli? Ludzie, wybierajcie władze z głową a nie pod wpływem pustych spotów reklamowych. Obecnie każda partia w sejmie to pusta wydmuszka.

          • 2 0

    • ehehehehe zachciało się mariny..
      no cóż, tak będzie ze wszystkim niestety,
      Stadion, Centrum Solidarności, Marina ..
      Same straty.

      • 13 2

    • Był

      i będzie to domena Polaków a kraj na łopatkach i w bagnie !!!

      • 3 2

    • Kto zarobił na tym to zarobił. Projektanci, konsultanci, firmy budujące .. a że

      przynosi straty to zgnije i się wyksięguje ....

      • 4 1

    • Twój komentarz jest najlepszym przykładem na to że Polak jest głupi przed szkodą.

      • 1 0

  • byle żyło się lepiej (11)

    tak mariny jak i wszystkie inne pomysły służą tylko wypchaniu kieszeni kilku cwaniaków. Nikt nie pomyślał jak takie inwestycje dostosować do potrzeb tylko jak wypchać sobie kieszenie. W końcu to my płacimy krocie na urzędnicze wypłaty ludzi którzy myślą tylko o sobie.

    • 163 16

    • to my...a oni mają nas gdzieś

      w natłoku interesów kto by pomyślał o interesie mieszkańców?

      • 21 6

    • no, wiadomo..lepiej kolejny kościół wybudować.. (9)

      Pomnik, albo dać kasę IPN-owi...

      • 15 22

      • Pewnie,że tak.Tam przy ogłoszeniu przetargu ksiądz przynajmniej wziątek nie bierze a ludzie mają robotę.

        • 9 10

      • A co ma kościół do mariny budynia (7)

        powtarzasz za żydkami z telewizji

        • 19 14

        • na pewno byl pokropek (5)

          za ktory bierze sie co najmniej 5 tys, a biskup kropi za 20 tys..

          • 12 7

          • Ale to pretensje do budynia że ich zaprosił i zapłacił

            cyba co?

            • 11 5

          • Biskup na pewno sam nie przyłazi. Wybrałeś Budynia

            który go zaprasza Budyniaku to teraz morda-w-kubeł

            • 14 9

          • Czy wliczono to w koszty projektu finansowanego przez UE?

            • 2 0

          • No i co z tego? (1)

            Rabina jakby zaprosili to też byś krzyczał?
            Na pewno nie, bo bałbyś się, że cię semici nazwą antysemitą.

            • 2 2

            • Nie semici tylko antyantysemici:)

              • 0 0

        • A co ma powiedzieć budyniak, którego kolejny pomyslłokazał się niewypałem?

          Będzie wekslował temat na inne sprawy, byle nie dyskutowac o meritum.
          Tak samo zrobili przecież na Wiejskiej - dali temat gejów, a po cichu przegłosowali zgodę na sprzedaż Lotosu. I teraz medialny szum, że tych biednych "kochających inaczej" dyskryminuje się, nawet Bolka w to wrobili.
          Tylko o Lotosie cicho-sza, bo to jakieś takie wstydliwe dla wybrańców z Pomorza.

          • 6 1

  • czy w tej całej unii nie ma osób które potrafią ocenić rentowność projektu? (6)

    bo tak realnie to ten artykuł mówi "patrzcie jak udało się krewnym królika wyr..chać unię na duże pieniądze"
    Nie jestem fanem ue no ale to jakaś farsa jest.

    • 96 6

    • właśnie dlatego są to inwestycja publiczne (3)

      są kapitałochłonne, obarczone bardzo dużym ryzykiem. Prywatny inwestor prawdopodobnie nigdy by się nie podjął takiej inwestycji. Ale właśnie po to jest Państwo i inwestycje publiczne aby takie projekty prowadzić i finansować.

      • 13 7

      • Np Stadion Arsenalu w Londynie

        wybudowany za pieniądze z UE

        • 4 3

      • tj. marnować publiczne pieniądze

        • 3 0

      • no tak tylko PO CO?

        To nie sa badania nad darmowa energia, czy lekiem na raka. Jaki pozytek obywatele maja z tych swiecacych pustkami marin i przystani ? Moze zamiast 3 niedochodowych lepiej bylo zrobic jedna dochodowa, albo przynajmniej taka, do ktorej doplacanie nie generowaloby tak duzych kosztow.

        • 0 0

    • Dają PO prostu dla kolesi

      a potem dadzą na likwidacje i tak się kręci a wszyscy za to i tak w podatku zapłacimy jakąś część tej niegospodarności

      • 4 1

    • rentowne projekty realizuje prywatny kapitał (czasem też mu nie wyjdzie)

      Unijne projekty wymyślono dla mafii z udziałem urzędników. Taka nowoczesna forma przestępczości zorganizowanej.

      W myśl zasady "zyski nasze, straty wasze (podatnika)"

      • 4 1

  • Polska (10)

    to nie Szwecja gdzie każda rodzina ma (i stać ją utrzymać) własną łajbę.
    Niestety takich kosztów coraz więcej będzie.
    Bo deficytowe ECS, Stadion, hala, teatr.
    Miasto straci szansę na szybki rozwój uginając sie pod kosztami utrzymania "szklanych domów" i wizji bez logiki i sensu.

    • 201 16

    • Oj! (6)

      Zobaczysz jeszcze panie fotografie, malarzu i pisarzu, jak będziesz Bogu dziękować, że ktoś kiedyś wybudował ten stadion albo marinę. Ja pamiętam, jak się ludzie śmiali, kiedy obwodnicę Trójmiasta budowali 40 lat temu, że daleko od Gdańska, że nie wiadomo dla kogo itp. Zobaczysz Norbercie... zobaczysz!

      • 16 27

      • Emerycka UBecja się budzi...podpora obecnej władzy

        stąd porówniania z Gierkiem

        • 10 10

      • racja,

        będzie robota przy rozbiórce.

        • 9 4

      • Mylisz się. Obwodnica miała służyć i służy rozwijającemu się transportowi, a powyższe przedsięwzięcia nie dają szansy na zwrot pieniędzy z inwestycji.

        • 14 2

      • Masz racje po co komu obwodnica jak by miasto nie rozwijało się i nie budowało kto by chciał wtedy przyjechać na wioche

        • 1 1

      • co ty porównujesz??? (1)

        obwodnicę do budowli??
        śmiech na sali
        Policz sobie ile osób dziennie korzysta z obwodnicy a ile korzysta z tych budowli zobaczysz różnicę za 40 lat.
        A budowle nawet tulu lat gwarancji nie mają!!!
        To są inwestycje które nigdy się nie zwrócą!!!

        • 8 4

        • 40 lat temu

          nikt nie chciał jechać obwodnicą, było pusto.

          • 2 2

    • Zacznijmy od tego, ze w Szwecji jest gdzie pływać.

      • 4 2

    • Czyli trzeba dać każdemu Polakowi (1)

      bezzwrotną pożyczkę, niech sobie jacht kupi i biznes ruszy.

      • 3 0

      • nie, nie .. to musi byc dofinansowanie na X%

        A kredyt trzeba wziac na zakup (zero gotowki!), zeby to dofinansowanie dostac, oraz trzeba polise wykupic od splaty kredytu. Wtedy wszyscy beda szczesliwi.

        • 0 0

  • Rozleklamować! (3)

    Ładne przystanki, obiekty wybudowane - projekt zrealizowany? - Nie do końca! Bo nie przynosi kasy! Typowo polskie - nie umiemy wykorzystać i czerpać zysków z tego co mamy i brać przykład z państw, które umieją to robić - Szwecja, Niemcy. Nie wiemy co to marketing i reklama i zarządzanie! Brak decyzyjności, biurokracja, złe przepisy, brak kompetentnych ludzi na właściwych stanowiskach=zacofanie.

    • 63 3

    • Szwecja? haha dobre (1)

      tam jak masz jacht to nie musisz byc krezusem, ceny normalne , pływam to wiem.
      W Gdynia zapłac 9 tysi za cumowanie w sezonie. Od maja do pazdziernika.
      Płac i płacz

      • 20 2

      • dokładnie

        to nie jest tak, że nie potrafimy korzystać - nas nie stać na korzystanie...

        • 7 1

    • Z Żabi Kruk do NCŻ płynie się około dwóch godzin zamiast 20 min.

      Dopóki te stateczki nie będą pływały szybko i często nigdy taka linia nie będzie rentowna.
      Tramwaj wodny ma przewozić pasażerów równie skutecznie jak zwykłe tramwaje, a nie defiladować z niemieckimi turystami przed żurawiem. Weźmy przykład z NY gdzie transport przez rzekę Hudson odbywa się szybko sprawnie, kapitanowie tych jednostek dopływają do nabrzeży i ich nie taranują jak u nas co widziałem niejednokrotnie w NCŻ. Zaraz ktoś napisze że to nie ta skala, ale jeżeli z statków będzie można korzystać jak z normalnego tramwaju i będą przybijały częściej i w miejscach nie koniecznie związanych z turystyką to się okaże że takie przedsięwzięcie może stać się rentowne.

      • 12 3

  • Glupi Kraj i Glupi Ludzie - z gory przepraszam ! ale inaczj juz was nie widze ! (12)

    Macie problemy z mysleniem:
    1. Najpierw likwidowaliscie to co dobre czyli produkcje i handel i schladzaliscie gospodarke az wam zamarzla i zgasiliscie swiatlo
    2. Teraz budujecie mariny w kraju gdzie cieplo jes oklo 1,5 miesiaca w kraju gdzie trzeba slipowac yachty na zime
    3. Polska z tego bagna myslowego juz nigdy nie wyjdzie to Panstwo musi upasc

    • 129 38

    • do was nikt z yachtami na zimowanie nie przyjdzie bo tu wody sa skute lodem

      • 7 7

    • ten energochłonny szmelc nazywasz "to co dobre"? (3)

      ludzie...

      • 5 6

      • nic nie rozumierz dlatego zamieniliscie Polske na Kraj Parobkow i Slugusow zachodu (2)

        • 14 15

        • No, Twoja znajomość języka polskiego to potwierdza, parobku.

          • 15 4

        • wzór to Białoruś albo Korea Pn., co?

          jeden to sługus Rosji a drugi Chin...

          • 4 3

    • Ty niemiecki parobku. (3)

      Mimo że narzekamy to i tak swój kraj kochamy. Nikt normalny już do kraju Adolfa nie wyjeżdża. Chyba że tranzytem. Nam ten ordung nie pasuje. Ci śmieszni wrzeszczący ludzie i ich straszne kobiety nas odpychają. A to że wszystko przewidują to nie znaczy że my tak chcemy. Mamy luźną słowiańską duszę i to nam się podoba.

      • 14 19

      • Nie, nie podoba

        Bo to znaczy, że ci co na górze i mogą to kradną, a reszta cierpi.

        • 6 1

      • Słowianin Slave - niewolnik i tak zostanie. Słowianie mają nierówno pod sufitem czego jesteś kolejnym tylko przykładem. Hitler to Austriak . Zresztą większość oficerów w obozach było z katolickiej Austrii i Bawarii. Na 500 najważniejszych bonzów III Rzeszy tylko 18 było Prusakami.

        • 4 1

      • Ale pierniczysz stary. Ja wyjechałem w celach naukowych do Niemiec i żyje mi się to wielokrotnie lepiej, nigdy nie spotkałem się z jakąkolwiek formą dyskryminacji czy innymi nieprzyjemnościami, które potrafiły mnie spotkać w Polsce. Nikt tu nie wrzeszczy, a i na ulicy zobaczysz sporo ładnych kobiet. Kraj jak kraj, zależy ile sam z życia w jakimś miejscu wyciągniesz, ale takie gadanie jakie serwujesz tylko potwierdza polski kompleks względem Niemiec.

        • 3 0

    • no patrz pan, a w takiej Szwecji czy Finlandii marin bez liku.

      pewnie zimy tam cieplejsze, a lata to już w ogóle niczym w tropikach

      • 10 3

    • UDO BUJAJ SIĘ (1)

      • 1 2

      • Kolejny dumny słowianin i jego złote myśli.

        • 1 0

  • Witamy w Mitteleuropie. Unijna dotaja spełniła swój zasadniczy cel

    Polacy są jeszcze bardziej zadłużeni, bardziej ubodzy i podporządkowani obcym władzom.

    W końcu nikt tych miliardów euro nie daje z dobrego serca tylko w konkretnym wyrachowanym celu.

    A mariny to tylko maleńki przykład

    • 74 15

  • obarczanie ludu podatkami, których nie potrafią już udźwignąć (1)

    powoduje głębokie zubożenie rodzin i w konsekwencji brak możliwości przynajmniej weekendowego życia rodzinnego i wspólnych wyjazdów poza miasto.
    Państwo jest znakomitym budowniczym bezrobocia, czołgiem który skruszył gospodakę, wymusza ubezpieczenia a pozyskane pieniądze roztrwania, wyciąga z nas ostatnie grosze na leczenie, wysoko wyspecjalizowało się w obrabianiu naszych coraz bardziej cienkich portfeli. Przekręt goni przekręt, codziennie nowe afery, bijatyki polityczne i prywata.
    A gdzie Honor i Ojczyzna? A gdzie pro publico bono?
    Takie pojacia szybko zapomniano. Są nawet niewygodne.
    No więc kto będzie pływał promami, kajakami, motorówkami, jachtami?
    Najwięcej ci którzy maja dostęp do publicznych, czyli naszych pieniędzy.

    • 66 8

    • żyjemy w epoce ponowoczesnej

      Tymczasem ponowoczesność ma tendencję do "kryminalizacji biedy" czyli eskalacji surowości wyroków więzienia, których ofiarą padają zwykle jednostki najgorzej sytuowane ekonomicznie. Jego zdaniem jest to strategia mająca jako ukryty cel zamknięcie gdzieś nadmiaru biednych ludzi, dla których jest coraz mniej stałej pracy, jak również stopniowe oduczanie ich myśli, że coś takiego jak "stała praca" dla ludzi nisko wykwalifikowanych może jeszcze długo istnieć. Konsekwencją tej kryminalizacji jest jednak wzrost przestępczości.

      • 8 3

  • nieprzemyślana inwestycja (2)

    tramwaje nie zyskały wśród mieszkańców popularności, ponieważ nie jest to sposób na transport ludzi tylko sposób na spędzenia czasu na wodzie i to w dodatku mało atrakcyjny. Nie znam ludzi którzy wybraliby się z Żabiego Kruka na Targ Rybny, ale znam wiele osób, które chętnie wysiadłyby na przystanku Górki Wschodnie port rybacki po drodze do Centrum Żeglarstwa. Nie znam w Gdańsku żeglarza, który chciałby zacumować na Żabim Kruku, Znam natomiast wielu, którzy chcieliby zacumować w Sobieszewie, ale od czasów "późnego Gierka" nie mają gdzie. I to jest skandal. Kto za ten projekt odpowiada?

    • 94 3

    • tramwaje mogłyby transportować pasażerów (1)

      Problemem jest tylko czas - podróż do Sobieszewa trwa 60 minut, w dużej mierze jest to wina fatalnego stanu nabrzeży kanałów, gdzie są ograniczenia prędkości (zakaz robienia fali). Gdyby kanały były OK, to statki mogłyby śmigać w 30 min a to już byłoby alternatywą do stania w porannym korku na elbląskiej.

      • 5 1

      • wolałbym zeby mi nie podmywano brzegu pod domem... nawet małe motorówki WOPR jak wożą laseczki, robią falę, która mi wchodzi na podwórko...

        • 0 5

  • w Gdyni w Marinie (6)

    to sa ceny chore!!!!!!!!!!!

    • 49 6

    • (2)

      Ale ich stać na takie ceny nie jak u nas..

      • 5 1

      • (1)

        Bo jak ma się mały jachcik, to zazwyczaj ma się też pieniądze na cumowanie )

        • 2 1

        • owszem ma się ale........

          Jak sie pływa do Szwecji czy Niemiec to sie widzi ceny i porównuje.
          Tu jest BANDYCTWO.
          Sadzisz ,że nikt kasy nie liczy?
          Prawie 10 tyś - cena z du......y

          • 6 1

    • Marina w Gdyni jest po prostu inna. Ma dostęp do morza. W odróżnieniu do... (1)

      Jacht do takiej mariny jak na Żabim Kruku nie dotrze. Mosty, mosty, mosty. Ceny w marinach wyższe niż w znacznie bogatszej Szwecji. W Malme za podniesienie jachtu Delphia 40 i postawienie na lądzie na okres zimowy zapłaciłem 1200 koron plus 250 za pożyczenie 6 podpór.
      Kto zna nasze realia czy w Gdyni, czy w Górkach Zachodnich wie, że to bardzo, bardzo tanio.

      • 4 2

      • a za sezon letni

        10 tysięcy w Gdyni za dzwig też sporo na własny koszt.

        • 1 0

    • ale jest pełna, więc jednak realne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane