• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku

Maciej Korolczuk
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Sytuacja u miejskiego przewoźnika jest na tyle poważna, że kierowców w prowadzeniu pojazdów zastępują osoby zatrudnione w spółce w innym charakterze. Oczywiście wszyscy posiadają stosowne uprawnienia. Sytuacja u miejskiego przewoźnika jest na tyle poważna, że kierowców w prowadzeniu pojazdów zastępują osoby zatrudnione w spółce w innym charakterze. Oczywiście wszyscy posiadają stosowne uprawnienia.

To może być trudna końcówka roku w gdańskiej komunikacji miejskiej. W grudniu po raz pierwszy od lat może zabraknąć kierowców i motorniczych do obsługi linii. Już teraz zdarza się, że za kierownicą autobusów zasiadają osoby zatrudnione na co dzień w GAiT-cie w innym charakterze. Do tego trwa spór zbiorowy między związkami zawodowymi a zarządem Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Jaką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Co prawda miejski przewoźnik zmaga się z wakatami na stanowiskach prowadzących autobusy i tramwaje od lat, ale jeszcze nigdy to zjawisko nie osiągnęło takiej skali. Przyczyną są niskie pensje, którymi GAiT nie jest w stanie przyciągnąć do firmy nowych, młodych pracowników. Jak mówi nam jeden z doświadczonych kierowców, pełną obsadę grafiku w GAiT ratują od jakiegoś czasu pracownicy przychodzący do pracy w swoje dni wolne.

- Wielu moich kolegów w ostatnim czasie zwolniło się z pracy. Ciągle odchodzą kolejni, a sporo osób pracuje na okresie wypowiedzenia. Młodzi pracownicy też nie mają motywacji, by przedłużać wygasające z końcem roku umowy. A idzie grudzień, miesiąc dla osób układających grafiki najgorszy, bo znaczna część osób chce spędzić święta z rodziną i nie zawaha się pójść nawet na L4 - opowiada jeden z pracowników GAiT - "Siadła" też atmosfera. Ludzie nie mają do siebie zaufania, przestali ze sobą rozmawiać, o czym świadczą choćby pozamykane drzwi na korytarzach bazy autobusowej. Kiedyś to było nie do pomyślenia. Atmosfera jest grobowa.
Wszystkie ręce na pokład

Według niego w ostatnim czasie do obsługi linii autobusowych oddelegowano nawet pracowników warsztatu, dyspozytorów, a także osoby, które na co dzień pracują w firmie jako stolarz czy tapicer. Wszyscy mają stosowne uprawnienia, ale jak mówi nasz informator, tak złej sytuacji z obsadą stanowisk nie było już dawno.

- Urlopy dla kierowców są zawieszone. Na bazie autobusowej przy Hallera z tygodnia na tydzień wzrasta liczba niesprawnych autobusów. Trudno się dziwić, skoro część mechaników została oddelegowana do ruchu? Po prostu nie ma komu ich naprawiać - twierdzi nasz rozmówca.
Czekające na naprawę autobusy w bazie GAiT przy al. Hallera. Obecnie jest ich ok. 10. Czekające na naprawę autobusy w bazie GAiT przy al. Hallera. Obecnie jest ich ok. 10.
GAiT przyznaje, że zdarzają się przesunięcia i oddelegowania, ale "szczegółowa polityka zatrudnieniowa jest wewnętrzną sprawą spółki".

- Podobnie jak w całym kraju, także w Gdańsku, brakuje chętnych do pracy na stanowiskach kierowców autobusów miejskich - mamy 30 wakatów, a zatrudniamy obecnie 509 kierowców. Na stanowiskach motorniczych mamy siedem wakatów, zatrudniamy 300 motorniczych - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Jeżeli zaistnieje taka konieczność kierowcy i motorniczowie pracują w ramach nadgodzin, za które przysługuje oczywiście specjalny dodatek i nie mogą one przekroczyć dopuszczalnych prawem norm czasu pracy. Obecnie spółka nie ma problemów z wykonaniem zadań przewozowych zleconych nam przez ZTM.
Nowy operator linii 171

O tym, że GAiT ma problem z zapewnieniem załogi do obsługi konkretnych linii świadczy też oddanie na rzecz PKS i firmy Warbus obsługi linii 171 kursującej między Oliwą a Karwinami. ZTM, który zleca przewoźnikom obsługę tej linii zmianę nazywa "elastycznym dopasowaniem oferty do potrzeb przewozowych".

- Każdy operator może jeździć na każdej linii wg potrzeb ZTM. W tym przypadku, część przewozów została przydzielona z powrotem Warbusowi, który zlecił obsługę podwykonawcy PKS - umowa przewozowa dopuszcza taką formę. Nie jest to żaden zabieg nadzwyczajny, tylko powszechnie praktykowany - twierdzi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Co kryje się za ogólnym "elastycznym dopasowaniem oferty do potrzeb przewozowych"?

- Z uwagi na ciągle rosnącą liczbę pasażerów na obszarze Gdańska, pojazdy GAiT-u z linii 171 zostaną włączone do obsługi większej liczby kursów na innych liniach, które już obsługuje ta spółka. Konstrukcja rozkładów jazdy na tych liniach przewiduje powiązania międzyliniowe: ten sam autobus obsługuje po kolei kursy różnych linii, dlatego w zależności od potrzeb planistycznych tego typu przerzuty obsługi między operatorami są niezbędne. Dzięki takim rozwiązaniom udaje się zoptymalizować koszty operacyjne komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
- Inni przewoźnicy obsługują podobne zadania za niższą cenę i dają sobie świetnie radę. W dodatku są w stanie płacić kierowcom wyższą stawkę i zapewnić im umundurowanie - zauważa nasz anonimowy rozmówca.
Przedstawiciele GAiT sprawy komentować nie chcieli.

Potrzebne 12 mln, GAiT ma 1,6 mln zł

Konflikt między zarządem GAiT a pracownikami spółki trwa od początku października. Kierowcy i motorniczowie domagają się podwyżek pensji o 600 zł brutto już od 1 października 2017 (w skali roku to ok. 12,7 mln zł). Władze miejskiego przewoźnika odpowiadają, że nie dysponują taką kwotą i są w stanie zapewnić podwyżki na poziomie 1,6 mln, co wynika z zapisów w umowie przewozowej.

Pracownicy GAiT chcą też negocjować nową, obowiązującą od początku listopada instrukcję dla motorniczych i kierowców autobusów. To szczegółowe zapisy praw, obowiązków ale i kar, jakie pracodawca może nałożyć na swoich pracowników np. za palenie papierosów w pojeździe, prowadzenie rozmów przez telefon czy prowadzenie sprzedaży biletów niezgodnie z przyjętymi zasadami. Za niektóre przewinienia kierowcy mogą teraz zapłacić nawet 700 proc. ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy.

Związkowcy domagają się też zmiany w umowie przewozowej. Według nich, zapisy o budżecie płac pochodzą jeszcze z lat 90 i blokują zarządowi podwyższanie pensji pracowników, ponieważ jedynym wskaźnikiem dopuszczającym wzrost wynagrodzeń jest wskaźnik inflacji.

Kolejnym etapem sporu zbiorowego są negocjacje z udziałem mediatorów. Związki na taką osobę wskazały Kazimierza Koralewskiego, Radnego Miasta Gdańska z Prawa i Sprawiedliwości.

Sytuacja kadrowa w GAiT może się pogorszyć jeszcze bardziej na przełomie roku. Od stycznia w Trójmieście pojawi się bowiem nowy przewoźnik BP Tour. Firma z Bełżyc pod Lublinem pod koniec 2016 r. wygrała bowiem przetarg na obsługę linii do Pruszcza, Sopotu i Gdyni. Nieoficjalnie mówi się w GAiT, że wielu kierowców właśnie tam - ale też do innych przewoźników - składa swoje wnioski o pracę i jeśli nie otrzyma podwyżki w gdańskiej spółce, to zmieni pracodawcę.

Światełko w tunelu?
Na wtorek zaplanowano kolejne spotkanie związkowców z władzami GAiT. Jak ustaliliśmy, zarząd spółki ma dla swoich pracowników nieco lepszą ofertę niż poprzednio.

Opinie (499) ponad 10 zablokowanych

  • Kary dla motorniczych (2)

    To cofanie się do metod socjalizmu, zdaje się że w tej spółce GAiT już jest bardzo źle skoro są strajki o podwyżki... Wiadomo, że obsługa komunikacji zbiorowej w tak dużym mieście to worek bez dna - po co samo miasto tym zarządza co daje mega koszty, skoro można sprywatyzować ...Oczywiście oszczędza się" na pracownikach drugą reką KARZĄC za wyimaginowane w "regulaminie" przewinienia za sprawy, których nie można dotrzymać. Nic dziwnego że nikt nie garnie się tam do pracy......a miasto powiększa sieć linii tram i bus....

    • 20 3

    • W Warszawie jest dokładnie to samo.

      • 1 0

    • SOCJALIZM

      To nie jest cofanie się do socjalizmu tam jest zakorzeniony socjalizm i to przez duże S.Jak byś tam popracował to po roku byś zrozumiał .Jak nie masz kogoś wyżej postawionego lub z czyjegoś polecenia to nie masz tam co szukać .Po pierwszym przewinieniu mają ciebie na odstrzale i będą wszystko robić żeby ukarać ,aż dojdzie do takiej sytuacji że jesteś zmuszony sam się zwolnić .Dlatego Lisicki w jednym z wywiadów powiedział że ludzie sami odchodzą .Jednym słowem pełen mobbing na pracowników a w szczególności na motorniczych i kierowców

      • 15 0

  • podnieść płace i po problemach (49)

    • 564 19

    • (2)

      Zatrudnić Ukraińców i po problemach

      • 3 12

      • Tych co kupili papiery na rynku we Lwowie?

        • 1 0

      • Na twoje miejsce też ukrainca

        • 7 0

    • Idioci na stanowiskach...czy tylko takich udają?

      Wystarczy wziąć przykład z Irlandii. Tam firmy przewozowe np. Dublin Bus, same pokrywają koszty i szkolą kierowców mających kat. B. Proponują elastyczny czas pracy np. dla kobiet które mogą zatrudnić się na 1/2 etatu. Niestety w kraju Polin kadra kierownicza nie musi być mądra. Wystarczy, że jest się kolesiem prezydenta lub prezesa.

      • 3 1

    • Lisicki to jest dramat i nieporozumienie. (12)

      Jak nie będę miał czym w święta dojechać do domu to mu tę jego tajemnice handlowe spółki w d...ę powsadzam

      • 107 5

      • To wina kaczyńskiego (7)

        i jego 500 plus.

        Po co pracować skoro z różnego rodzaju zasiłków można mieć podbne pieniądze każdego miesiąca?

        • 27 66

        • (2)

          skoro ludzie siedzą w domu za te 500+ zamiast pracować to pomyśl że w chwili obecnej mamy najniższe bezrobocie od ponad 20 lat. Skoro dwa lata temu pracowali a teraz nie to bezrobocie było by większe a nie mniejsze

          • 5 3

          • Jest najniższa ilość zarejestrowanych bezrobotnych, a nie najniższe bezrobocie.
            No i osoby zarejestrowane jako bezrobotne ale z zasiłkiem 500+ nie są wliczane do statystyk bo "generują" pkb w-g obliczeń statystycznych.

            Ogólnie nasza gospodarka od czasów cofnięcia dotacji na źródła odnawialne energii, przymuszenie PGNiG i spółek skarbu państwa, Lotosu etc. do inwestowania w węgiel 3 kategorii, itd. cofa się. Straciliśmy miliardy euro zainteresowanych inwestowaniem w gazy łupkowe. A to wszystko dzięki p. prezydentowi śmieszkowi, który w pierwszych miesiącach kadencji wyrzucił do kosza prawie 10 lat przygotowań pod nowe inwestycje, bo, uwaga, górnicy by potracili pracę. Tak więc dla 25-35tyś osób, które by się musiały nauczyć robić co innego niż żyć z węglem w zębach, 35 milionów ludzi ma 10-20% podwyżki cen na wszystkim.

            No ale jest 500+ więc Grażynka w końcu kupi nowy telefon, i zamiast cisnąć pełen, popracuje pół etatu bo jej się to bardziej opłaca.

            • 2 2

          • 500 / 2 = 250 zł za tyle chyba nie przeżyjesz?

            • 3 1

        • Po to, żeby mieć 500 zł więcej, a nie zamiast. (3)

          I nie dla siebie tylko dla dzieci.

          • 50 8

          • Jak więcej? Z czego więcej? Wpierw musisz zapłacić podatki żeby z nich dostać te 500+ (2)

            A wydając je znów płacisz podatki - to czego niby masz więcej? Rząd nie zarabia pieniądze tylko zdziera je najpierw z Ciebie. Żywi się z anie i łaskawie oddaje Ci część żeby znów zedrzeć z nich podatek. Zamiast mniej zdzierać z pracujących żeby tych było stać na posiadanie dzieci to zdzierają z pracujących i z ich pracy rozdają wszystkim i jeszcze raz zdzierają. 500+ heh.

            • 22 10

            • (1)

              Tylko że do tej pory podatki były takie same jak teraz, a 500+ nie miałem.

              • 14 4

              • oj i tu wychodzi ignoranctwo ale nie ma się co dziwić oni liczą na takich nieświadomych jak ty...

                • 9 4

      • Andrzeja Dac za kierownice

        Jeszcze nie zapomniał jak się jeździ i dac mu najgorszą linię aby nie miał czasu nawet na Wyjście z autobusy. Maniak i kłamca tylko z niego jest! !

        • 0 1

      • (2)

        Jakie nieporozumienie? Jak dla mnie to świetny pomysł by mechanicy jeździli autobusami. Przy awarii od razu może naprawić.

        • 33 3

        • Ojciec jeździł Syrenką i wszystko naprawiał po drodze.

          • 11 0

        • Głupi jesteś. Nie masz ani wyobraźni, ani pojęcia o autobusach ani tramwajach. wszystkiego nie da się zrobić "od ręki".

          • 7 4

    • (1)

      Otóż to 4 kafle na rękę i pracuję od jutra.

      • 9 0

      • Idz. Ojciec nie utrzyma za 4tysiace 4-osobowej rodziny. Kobiety zarabiaja mniej, wiec zalożmy, że żona zarobie te 2tysiace, i 500+. Co to jest? Nic! Kredyt, oplaty, auto. No chyba, ze byle jakie jedzenie, to moze.

        • 2 1

    • (4)

      Podniesc place = podniesc ceny biletow. Z d*py tych pieniedzy nie wezma, a wiadomo, ze przeciez prezes i zarzad sobie nie obetnie premii tudziez innych dodatkow. Moga tez zatrudnic Ukraincow, ktorzy beda przeszczesliwi pracujac za takie pieniadze. Dziwie sie, ze jeszcze zarzad GAiT nie wpadl na pomysl szantarzu pracownikami z Ukrainy.

      • 9 20

      • A próbowali i co Ukraince wyśmiali ich

        • 3 1

      • (2)

        U ha ha ale rąbnoles poplakalam się że śmiechu. Ukraińcy myślisz, że będą pracować za takie pieniądze biorąc taka odpowiedzialność na garb?! Ale mają jeden plus nie dogadasz się z nim i możesz go wyzywać a on się będzie z Ciebie śmiać i powie odliczone gościu i się pożałujesz w swoją zadufana głupia d*pe☺

        • 9 6

        • GAIT nie stać na Ukraińców

          w firmie przewozowej gdzie pracuję zatrudniają ukraińskich kierowców, stawka wyjściowa tzw.podstawa to 30-40 euro/dzień plus dieta i premia , jak nic w miesiącu nie nawiwijasz to ok.5000-6000 na rekę przytulą przy wolnych sobotach i niedzielach.płaca w GAIT wygląda przy tym jak zasiłek.

          • 11 2

        • Super sprawa wylac swoje frustracje na Ukrainca, ktory nic nie rozumie. Polactwo pelna geba.

          • 10 3

    • (7)

      Bilety o 1 zł w górę i powinno starczyć

      • 26 36

      • (5)

        Rozszerzyć przywileje Karty Dużej Rodziny na Małe Rodziny oraz Singli i po kłopocie.

        • 31 5

        • Mam nadzieję, że pani Beata Szydło wprowadzi bykowe dla tych wszystkich nierobów co się uchylajom przed rodzicielstwem!!!!!!!! (4)

          • 17 46

          • Analogicznie do bykowego opodatkować tych co nie korzystają z komunikacji.
            A propos bykowe już jest - nie masz dzieci nie dostajesz 500+.

            • 12 2

          • Idź sobie spłódź choćby i dziesiątkę jak masz na to ochotę. Tylko potem nie płacz jak ci źle i niedobrze. Inni niech posiadają tyle dzieci ile uważają za stosowne, na ile ich stać, czy na ile mają sił do wychowywania. Proste?

            • 12 2

          • Njapierw bym chciał bykowe dla lemingów głosujacych za PO:) i piszacych marne prowokacje :)

            • 13 17

          • I jałówkowe dla wszystkich siks udających facetow :-)))

            Takich jak ty :-)))

            • 29 1

      • Nie wiem czy wiesz ale pieniądze za bilety bierze miasto a nie gait

        • 5 3

    • (2)

      ile zarabia kierowca??

      • 8 1

      • Cztery kółka... no w autobusie to chyba więcej bo tam są bliźniaki z tyłu.

        • 4 0

      • Grosze

        • 5 1

    • W tej firmie to za kierownicą tapicerzy jeżdżą już gdzieś z dwadzieścia lat (4)

      z takim chamstwem i brakiem kompetencji jak wśród kierowców zkm to nigdzie nie widziałem

      • 9 25

      • (3)

        Jak sam jesteś cham to i tak Ciebie traktuja:)
        Ja jestem miła i kulturalną osobą i nigdy ale to Nigdy nie spotkałam się z nie miłym kierowca czy motorniczym a jeżdżę non stop

        • 20 4

        • (2)

          Ciekawa zagadka kto to napisał? Pierwszą myślą było koło zapasowe, ale w tramwaju chyba nie ma. Jeździ non stop.... ????? hhhmmm...????

          • 5 7

          • Poza tym czemu Cię to tak nurtuje? Jak jesteś chamem to i Cię tak traktują i finisz☺

            • 3 1

          • Może w autobusie gamoniu? I tu Cię zadziwie☺

            • 1 3

    • I w konsekwencji ceny biletów. Każdy kij ma dwa końce.

      • 3 6

    • (2)

      obciąć dodatki kierownikom, nadkierownikom, derektorom, dyrektorom, no i oczywiście prezesom, aaa i jeszcze osobom w radzie nadzorczej
      - a dać kierowcom i motorniczym

      • 99 3

      • (1)

        Oni sa zbyt pazerni na takie restrukturyzacje

        • 50 1

        • są zbyt zdolni, twórczy, wyjątkowi, by wynagradzać ich normalnie

          • 13 2

    • co by tu jeszcze .... panowie?

      • 20 2

    • Lisicki zaorze GAiT, a budyń to sprywatyzuje za złotóweczkę,

      a później będzie zasiadał w radzie nadzorczej.

      • 76 2

    • taa oni prędzej ukrainców zatrudnią niż naszym podniosą wynagrodzenie

      • 105 3

    • Wprowadzić darmowe przewozy

      I godziny dla chamow w szoferce!!!!

      • 8 29

    • A lisickiemu zavrac albo w ogole go na zbity pysk wywalic. Spadochrona

      • 62 4

  • Dobra... (1)

    szkoła dla mechaników i innych. Zobaczą jakimi złomami każą jeździć kierowcom.

    • 9 3

    • A byłeś kiedyś na bazie i w jej magazynach?
      Nawet jeśli chęci są to nie mając części zamiennych daleko nie zajedziesz.
      Mechanicy pracują głównie w nocy kiedy reszta śpi, teraz dodatkowo w dzień jeżdżą.
      Nie tęsknię za tym miejscem pracy.

      • 2 1

  • re

    dacie 8 tysi brutto na poczatek to zrobie prawko na autobus i sie zatrudnie

    • 6 0

  • prawde ci napisze yo

    Jaką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?
    1
    16%
    2
    16%
    3
    21%
    4
    21%
    5
    8%
    6
    3%
    trudno powiedzieć, bo z niej nie korzystam
    15%
    głos oddany
    łącznie głosów: 3956

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mechanicy-i-dyspozytorzy-za-kierownica-miejskich-autobusow-n118549.html#opinie#tri

    • 1 1

  • prawde ci napisze yo

    aką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?
    1
    16%
    2
    16%
    3
    21%
    4
    21%
    5
    8%
    6
    3%
    trudno powiedzieć, bo z niej nie korzystam
    15%
    głos oddany
    łącznie głosów: 3956

    • 1 1

  • prawde ci napisze yo

    Jaką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?
    1
    16%
    2
    16%
    3
    21%
    4
    21%
    5
    8%
    6
    3%
    trudno powiedzieć, bo z niej nie korzystam
    15%
    głos oddany

    • 1 1

  • Kierowcy i tak jeżdżą jak im się podoba

    Na rondzie Cienista - Worcella jest dużo miejsca na jezdni a kierowcy ścinają rondo najeżdżają 118 i 108 na kopułę ronda ok 1,5 m przez co autobus się przechyla w prawo (choć jest na skręcie w lewo), kierujący dodaje gazu a ludzie rzucani siłą odśrodkową na co popadnie i kto się nie trzyma albo nie siedzi to na pewno ucierpi. Kierowca mi kiedyś odpowiedział na zwróconą uwagę "ale o co pani chodzi"? Zauważyłam, że takie sytuacje bywają gdzie indziej ale tę na Chełmie mam na co dzień. Pomijam, że w linii 118 jest klimatyzacja-sauna:(

    • 1 7

  • prawde ci napisze yo

    Jaką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?
    1
    16%
    2
    16%
    3
    21%
    4
    21%
    5
    8%
    6
    3%
    trudno powiedzieć, bo z niej nie korzystam
    15%
    głos oddany
    łącznie głosów: 3956

    • 1 1

  • Dyspozytorzy (1)

    niech sami pojadą tymi najgorszymi złomami, które innym pracownikom wciskają i zastosują się do swoich porad, żeby jechać z niesprawnymi drzwiami i nie podmieniać wozów tylko zablokować drzwi kamieniami

    • 20 3

    • p. WIESIA 1-wsza.DYSPOZYTORKA z Wrzeszcza

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane