• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na "mocną czwórkę"

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz ul. Wajdeloty w dzień oraz nocą.


Choć prace remontowe ul. Wajdeloty formalnie się zakończyły, to jeszcze przez najbliższe tygodnie będzie można spotkać tutaj robotników, którzy poprawiają usterki i uchybienia. Wrzeszcz wreszcie zyskał swój salon, choć sporo rozwiązań wydaje się nieprzemyślanych.



Jak oceniasz przebudowę ul. Wajdeloty?

Pomysły przekształcenia ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska w przestrzeń przyjazną pieszym pojawiały się jeszcze PRL-u. Idea nabrała konkretnego kształtu dzięki projektantom z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Ich wizja była gotowa już w 2006 r., ale przeleżała w archiwum siedem lat. Dlaczego? Prace zostały opóźnione m.in. przez organizację Euro 2012, kiedy miasto nie chciało wydawać pieniędzy na projekty, które nie były bezpośrednio związane z obsługą kibiców.

Dopiero na początku roku 2013 r. wybrano wykonawcę i rozpoczęto prace budowlane warte prawie 10 mln i trwające praktycznie do teraz. Bo choć 23 grudnia dokonano odbioru końcowego, poprzedzonego odbiorami branżowymi, to wykonawca (firmy z grupy Pol-Dróg) musi jeszcze uporać się z naprawą usterek wyliczonych na trzech stronach protokołu.

- W związku z możliwymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wykonawca ma czas do 30 marca na usunięcie wszelkich usterek - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

  • Widok z ul. Waryńskiego w kierunku ronda.
  • Odcinek między ul. Waryńskiego a rondem.
  • Odcinek między ul. Waryńskiego a rondem.
  • Nawierzchnia na rondzie.
  • Nawierzchnia na rondzie.
  • Widok z ronda w stronę dworca.
  • Nierówno ułożona kostka na wysokości ul. Wajdeloty 23.
  • Nawierzchnia na wysokości Parku Kuźniczki.
Wreszcie porządne chodniki

Fragment oryginalnego chodnika na Dolnym Mieście.

Zdecydowanie najmocniejszą stroną projektu odnowy ul. Wajdeloty są chodniki. Płaskie jak stół i estetyczne, dające nadzieję, że po latach zapomnienia o kamiennych trotuarach, taka nawierzchnia wreszcie wróci na ulice Gdańska.

Do dzisiaj pozostałości po lepszej nawierzchni niż betonowe płytki znajdziemy jeszcze m.in. na Dolnym Mieście, z którego po wojnie przenoszono nawierzchnię chodników na Długi Targ zobacz na mapie Gdańska.

Niestety, tej wygodnej nawierzchni nie znajdziemy już na odcinku od ronda do ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zastosowano kostkę, która w dodatku nie na całej długości jest równo i starannie ułożona.

Prostokątne płyty nie sprawdziły się natomiast na rondzie, gdzie ze względu na owalny kształt chodnika, istnieją pomiędzy nimi spore przerwy. Wydaje się, że to właśnie na rondzie należało zastosować kostkę, a płyty ułożyć na wspomnianym odcinku w kierunku ul. Waryńskiego.

  • Ławki na wysokości podwyższenia, prowadzącego do sklepu.
  • Ławki z oparciem naprzeciwko Centrum Kuźniczki.
  • Ławka z widokiem na zaniedbany ogródek przydomowy.
  • Ławy przed wejściem do Parku Kuźniczki.
  • Ławy wokół wodopoju.
Ławek na Wajdeloty dostatek

Ławki są dosłownie wszędzie. Można odnieść wręcz wrażenie, że użyto ich dla ochrony chodników przed rozjeżdżającymi je autami, jednocześnie unikając stosowania słupków czy kwietników (tych nie ma w ogóle na ul. Wajdeloty). O ile w wielu miejscach siedziska są usytuowane w miarę rozsądnie, to nie brakuje też lokalizacji z widokiem na zaniedbany ogródek przydomowy czy podwyższone wejście do sklepu.

Zupełnie niezrozumiały jest natomiast brak konsekwencji w wyborze modelu ławki. Przy Dworze Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska wzdłuż jezdni pojawiają się ławki z oparciami, podczas gdy na pozostałych odcinkach wzdłuż jezdni są już bez oparć.

Odrębną kwestią są ławy przed wejściem do Parku Kuźniczki. Choć ich wygląd budzi sporo kontrowersji, to należy jednak docenić próbę szukania nieco bardziej finezyjnej formy siedziska. Zapewne ławom tym przyjdzie też wkrótce zmierzyć się z miłośnikami jazdy na rolkach i deskorolkach, którym ich kształt może wydać się wymarzony do ćwiczeń.

  • Betonowa studnia na środku ronda, umożliwiająca dostęp do instalacji podziemnych. Na rondzie stoi też nieprawidłowo zaparkowane auto.
  • Betonowa studnia na środku ronda, umożliwiająca dostęp do instalacji podziemnych.
Rondo z betonowym nagrobkiem
Wyjątkowy kształt zabudowy oraz istniejące do niedawna drzewo czyniły z ronda miejsce wyjątkowe, nie tylko w tej części miasta. Drzewo zostało ścięte, dzięki czemu mieszkańcy zyskali dostęp do światła słonecznego, ale w zamian w żaden sposób nie podkreślono rangi tego miejsca.

W efekcie najbardziej rzucającym się w oczy elementem ronda jest "betonowy nagrobek" na jego środku, dający dostęp do instalacji podziemnych. Szpetny i całkowicie niepotrzebnie wyeksponowany niszczy estetykę tego miejsca.

  • Śmietnik na rondzie.
  • Ławki ustawione na spadku terenu. Widoczne są też ślady osób, skracających sobie w tym miejscu drogę do przejścia przez jezdnię.
  • Śmietnik przy dojściu do tunelu pod torami kolejowymi.
Walka z ukształtowaniem terenu

Sporym wyzwaniem dla projektantów i wykonawców było utrzymanie w pionie wszystkich elementów trwale związanych z podłożem. Niestety nie wszędzie się to udało.

Przy przejściach dla pieszych obniżono chodnik do poziomu jezdni, co oceniamy bardzo pozytywnie. Tyle tylko, że na tym właśnie spadku ustawiono jednocześnie śmietniki, które - jak łatwo się domyślić - stoją przez to krzywo.

Komicznie wyglądają też dwie ławki przy Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska, które zamontowano na spadku terenu. Siedzenie na nich to spore wyzwanie dla błędnika i nóg.

  • Auto parkujące skośnie w zatoce i utrudniające dostęp do stojaka rowerowego.
  • Auto zaparkowane na przejściu dla pieszych.
  • Kierowca tego auta zaparkował niemal w całości na chodniku, choć wykonano tutaj zatokę do parkowania równoległego.
  • Kierowcy parkują nie tylko niezgodnie z wizją projektanta, ale w dodatku wjeżdżają co najmniej w połowie na chodnik, choć przestrzeń z tyłu to zatoka do parkowania.
  • Auto zaparkowane na ul. Wajdeloty.
  • Auta parkujące po lewej w zatokach oraz na chodnikach po prawej na ul. Grażyny. Po lewej widać też wykrzywiony słupek.
  • Auto zaparkowane na ul. Wajdeloty. Jednym kołem stoi na osłonie drzewa, która jest nieprzystosowana do takiego ciężaru (w trakcie budowy wiele z nich zostało w ten sposób zniszczonych).
  • Auto parkujące na środku ronda.
  • Wygięty słupek ograniczający parkowanie.
Dramat z parkowaniem i brak kultury kierowców

Już na samym początku prac było wiadomo, że po przebudowie Wajdeloty bardzo zmniejszy się liczba miejsc parkingowych. Z drugiej strony odrzucono też początkowy pomysł, by w ogóle zakazać parkowania a nawet jazdy wzdłuż ul. Wajdeloty.

Podczas przebudowy ulicy powstały miejsca do parkowania równoległego, będące standardem w krajach Europy Zachodniej. Jednak wielu kierowców nie wie lub nie chce wiedzieć o ich istnieniu, parkując skośnie i wjeżdżając przy tym na chodnik.

O ile na ul. Wajdeloty wjazd ten jest mocno utrudniony (ale jak się okazuje - wcale nie niemożliwy) przez liczne słupki, ławki i drzewa, to na bocznych ulicach panuje pod tym względem samowolka. Kierowcy rozjeżdżają nowe chodniki, a nieraz parkują na tyle głęboko, że zatoki parkingowe pozostają puste.

- Przyjrzymy się temu, ale będziemy starali się raczej podejmować działania edukacyjne, namawiające do zmiany przyzwyczajeń kierowców - zapowiada Kotłowski.

Warto pamiętać, że wiele miejsc do parkowania znajduje się na podwórzach kamienic, gdzie dominuje w znacznej mierze zaniedbana zieleń, prowizoryczne zabudowania i kontenery. Uporządkowanie tej przestrzeni z pewnością pozwoliłoby na "przeniesienie" aut mieszkańców z ulicy.

  • Miejsce pod zabudowę plombową. Budynek zgodnie z zapisami planu musi stanąć tuż przy chodniku i nowych nasadzeniach.
  • Miejsce pod zabudowę plombową. Budynek zgodnie z zapisami planu musi stanąć tuż przy samym chodniku i nowych nasadzeniach.
  • Nierówno wycięty otwór pod drzewa.
  • Brak śruby trzymającej osłonę drzewa.
  • Wycinanie miejsca pod otwór na drzewo. Zdjęcie wykonane w trakcie prac budowlanych.
  • Wycinanie miejsca pod otwór na drzewo. Zdjęcie wykonane w trakcie prac budowlanych.
Zieleń

Ulica Wajdeloty nigdy nie była przepełniona zielenią, tak więc zasadzenie niewielkich drzew od razu odmieniło jej wizerunek. To duży plus, który rekompensuje nawet wycięcie drzewa na rondzie.

  • Nowa nawierzchnia na odcinku przy powstającej Galerii Metropolia. Po prawej widoczny pas rowerowy.
  • Oznakowanie lewoskrętu.
  • Pas rowerowy został wyniesiony ponad poziom jezdni.
  • Ul. Ogarna z pasami rowerowymi wzdłuż krawędzi jezdni, wykonanymi z gładkiego bruku.
Nietypowe pasy rowerowe i oznakowanie

W ramach przebudowy ul. Wajdeloty wykonano też niewielki fragment ulicy przy powstającej Galerii Metropolia. Budowa galerii wymusiła zresztą drobne zmiany w projekcie i wprowadzenie m.in. lewoskrętu. Ten został oznaczony w nawierzchni słabo widocznymi "guzkami". Jest to jednak zdecydowanie bardziej estetyczne rozwiązanie niż farba na kostce.

Na tym odcinku wykonano też pasy rowerowe na innym poziomie niż jezdnia. To krok wstecz względem wcześniejszych udanych realizacji tego typu na ul. Ogarnej zobacz na mapie Gdańska czy krótkim fragmencie ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska.

  • Przed rozpoczęciem przebudowy wzdłuż muru istniał chodnik, którym było można wygodnie dojść do ul. Białej. Teraz piesi muszą dwukrotnie pokonać ulicę. Wybierają jednak spacer po jezdni (obecnie wyłączonej z ruchu na tym odcinku).
  • Piesi skracają drogę spod ogrodzenia Parku Kuźniczki do najbliższego przejścia przez jezdnię.
  • Po lewej wydeptana w śniegu ścieżka do tunelu pod torami kolejowymi.
  • Wydeptana w śniegu ścieżka do tunelu pod torami kolejowymi.
Nieprzemyślane rozwiązania ruchu pieszego

Sporym zaskoczeniem - in minus - dla pieszych jest organizacja ruchu w rejonie Parku Kuźniczki i dojścia do peronów kolejowych. Istniejący od lat chodnik (zastawiony na ogół autami) wzdłuż muru oporowego został zagrodzony, zmuszając pieszych do nadkładania drogi przez dwa przejścia, aby dotrzeć do ul. Białej. Wystarczył pierwszy opad śniegu, by sprawdzić po śladach, że to rozwiązanie nie ma szansy na powodzenie.

Również nieprzemyślany wydaje się też układ chodnika przy Parku Kuźniczki, gdzie piesi skracają sobie drogę przez trawnik. Czy nie dało się przewidzieć, że piesi zawsze wybiorą najkrótszą drogę, bo taka jest już ludzka natura?

  • Oświetlenie na wysokości Parku Kuźniczki.
  • Oświetlenie ul. Wajdeloty na wysokości wejścia do kompleksu basenów.
  • Oświetlenie ul. Wajdeloty na środkowym odcinku.
  • Oświetlenie odcinka między rondem a ul. Waryńskiego.
  • Inspiracja do dodatkowego oświetlania na rondzie - świetlna aureola z Wrocławia
Oświetlenie

Chodniki, jak i jezdnia są doskonale oświetlone, a użyta nieco "chłodna" barwa światła wydaje się odpowiednia do charakteru miejsca. Pod tym względem Wajdeloty może być wzorem dla innych ulic w mieście, gdzie często na chodnikach panuje półmrok.

Zdecydowanie brakuje jednak dostatecznej ilości światła na rondzie, gdzie oświetlenie można było wykonać w kamiennych sześcianach. Pewną inspiracją może być też wrocławska aureola świetlna, która podkreśliłaby unikalność tego skrzyżowania.

  • Nawierzchnia jezdni oraz chodników będzie spójna do skrzyżowania z ul. Nad Stawem. Dalej pojawi się już asfalt i płytki betonowe.
  • Główne wejście do Parku Kuźniczki z nieodnowionym ogrodzeniem.
  • Ogrodzenie Parku Kuźniczki.
  • Ul. Danusi zastawiona samochodami.
  • Ul. Danusi w stronę Wyspiańskiego.
  • Ul. Danusi w stronę Wyspiańskiego.
  • Park Nad Strzyżą. Po prawej Potok Królewski (Królewskiej Doliny).
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Plac Wybickiego.
  • Plac Wybickiego.
  • Plac Wybickiego z zarośniętą osią widokową na dawny gmach Biologii UG.
  • Plac Wybickiego.
  • Fontanna na Placu Wybickiego.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - struga Cedron w Wejherowie.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - niewielki amfiteatr przy Spichrzach w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
Co dalej?

Wiadomo już, że nowa nawierzchnia ulicy, jak i chodników, nawiązująca do tej zastosowanej na Wajldeloty, pojawi się także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem (wraz ze skrzyżowaniem). Dalej, do ul. Kościuszki, będzie już "po staremu", czyli masa bitumiczna (asfalt) na jezdni oraz betonowe płytki na chodniku.

Czytaj też: Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Na remont czeka ogrodzenie Parku Kuźniczki. Pierwotnie miało ono zostać odnowione w ramach przebudowy ul. Wajdeloty, lecz niezbędne okazały się zmiany w projekcie. Wykonawcy przebudowy Wajdeloty potrącono odpowiednią kwotę zarezerwowaną na ten cel.

Niestety, w najbliższym czasie nie ma szans na remont ul. Danusi zobacz na mapie Gdańska, która mogłaby stać się przedłużeniem ciągu spacerowego od dworca do Parku Nad Strzyżą zobacz na mapie Gdańska. Sam park też wymaga nowych nasadzeń, bo dziś dominuje tu trawa, kilka krzewów i parę drzew. Warto by też lepiej wyeksponować dwa potoki - Strzyży i Królewskiej Doliny. Park mógłby pełnić też miejsca organizacji niewielkich wydarzeń kulturalnych.

Bez szans na rychłą odnowę jest także Plac Wybickiego zobacz na mapie Gdańska. Poza terenem wokół fontanny, to obszar wymagający pilnej poprawy wizualnej. Wkrótce będzie się tu można dostać (pieszo jak i autem) poprzez tzw. ul. Nową Lelewela, która przez tereny dawnego browaru zobacz na mapie Gdańska połączy Plac Wybickiego z ul. Kilińskiego.

Nie czekając jednak na wielkie inwestycje budowlane, w przyszłym roku niezbędne jest podkreślenie nowego salonu miasta poprzez montaż iluminacji świetlnej w okresie świąt Bożego Narodzenia. Być może wspomniane już kilkukrotnie rondo byłoby idealnym miejscem na wrzeszczańską choinkę?

  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Ocena końcowa

Bez wątpienia przebudowa ul. Wajdeloty to nowa jakość we Wrzeszczu i Gdańsku. Wymienione błędy, choć jest ich sporo, nie rzutują jednak na całościowy, pozytywny odbiór ulicy. To przestrzeń, której nie można się wstydzić, a jedynie dążyć, by kolejne inwestycje w przestrzeń miejską były co najmniej na podobnym poziomie.

W skali szkolnej (1-6), przebudowa ul. Wajdeloty zasługuje na "mocną" czwórkę.

Miejsca

Opinie (197) 6 zablokowanych

  • co dalej? dalej bedzie droga czerwona z ekranami. (1)

    • 4 4

    • na estakadzie

      będziesz siedział w Parku Kuźniczki i podziwiał pędzące samochody przy darmowej inhalacji spalinami

      • 5 3

  • Wybór zastosowanego oświetlenia jednak do miejsca zupełnie nie pasuje.

    Zbyt jasne, niemalże jak na sali operacyjnej. Spacerujac chodnikiem proszę nie spogladać do góry bo na chwilę stracicie Państwo swój wewnętrzny gps ;-)

    • 2 8

  • "Jednak wielu kierowców nie wie lub nie chce wiedzieć o ich istnieniu, parkując skośnie i wjeżdżając przy tym na chodnik." (23)

    Można im przypomnieć wlepiając mandat.
    To najlepsza forma działania na pamięć.

    • 174 10

    • (16)

      W Polsce chyba nawet zapory betonowe nie odstraszą kierowców. Najlepszym rozwiązaniem są nie kary (bo nie wszędzie wstawisz strażnika lub policjanta), ale zlikwidowane chorego przepisu o 1,5 metra na chodniku. Chodnik nie jest do parkowania, koniec, kropka, zero dyskusji. Żadne 1,5 metra, żadne 1 m czy 50 cm. Chodnik jest do chodzenia, a jego nawierzchnia często też nie jest przystosowana do parkowania ciężkim pojazdem (zobaczcie jak wygląda każdy chodnik po kilku latach, gdzie dopuszczono parkowanie).

      • 76 15

      • no. po co komu miejsca parkingowe? (14)

        Zlikwidować wszystkie i niech ludzie jeżdżą zbiorkomem. A potem placz ze takie piękne zrewitalizowane dzielnice umierają.

        Jeżdżę na basen start z dziećmi. ale ostatnio bardzo ciężko tam zaparkować. Myślisz ze będę to robil na sile? Nie będę - po prostu wybiorę alchemię gdzie mam normalny i darmowy parking.

        • 22 25

        • Super będzie luźniej.

          Ja mam tam kawałek na piechotę.

          • 5 0

        • Normalny i darmowy ? (4)

          Ceny w alchemii o 40%-50% wyższe niż na starcie.

          • 10 1

          • (3)

            jednorazowe wejscie na start to 19 zł. W alchemi 24. wiec nie jest to 40-50 a niecałe 30 %
            W alchemi za masz dodatkowo godzine na sauny. Ja lubie suane wiec korzystam choć dla niektórych to zbędny dodatek.

            Nauka pływania dla dzieci na alchemi jest już tańsza. Na starcie dowalili w tym roku takie ceny ze chodzi trójka dzieciaków (nie licząc moich)

            • 4 1

            • W alchemii bilet dla dzieci i młodzieży do lat 18 - 20 złotych (2)

              na starcie - 12 złotych ( w promocjach nawet 10 zł)
              To jakoś tak wychodzi jednak te 40-50% więcej w alchemii.
              Mówię tu o wejściach jednorazowych tak dla rekreacji od czasu do czasu.

              A patrząc na cennik nauki pływania to :
              Alchemia - karnet 20 wejść - 1100 złotych
              Start - karnet 38 zajęć - 800 złotych

              Rzeczywiście ta alchemia jest tańsza jak cholera:)

              Poszukaj marketingowcu naiwnych gdzie indziej.

              • 8 0

              • ja nie jestem młodzież (1)

                i płace pełną stawkę czyli 19 i 24 zeta.

                promocje w godzinach roboczych też sa nie dla mnie.

                co do nauki pływania to nie nie chodzi o lekcje indywidualne a dla takich ześ podał cennik.

                • 8 1

              • A twoje dzieciaki to dorośli ?

                Dwoje dzieci to już 20 zeta więcej w alchemii.

                Nauka pływania junior - 12 wejść - 380 zł - alchemia
                Nauka pływania -18 wejść -450 zł - start

                • 4 0

        • (4)

          I bardzo dobrze. Wybierz sobie co chcesz, skoro tramwaj 500 metrów i SKM tuż obok to za daleko. Pewnie jesteś też zwolennikiem parkowania pod fontanną Neptuna.

          • 33 12

          • płaci raty za samochód to już na bilet nie ma (3)

            albo sprytnie zaoszczędził kupując mieszkanie na Kowalach i nie ma tam ani tramwaju ani SKM

            • 28 7

            • (2)

              Tak sie składa iż zjadać na basen w 3 osoby jazda autem jest tańsza szybsza i wygodniejsza.
              Zbiorkom nie jest w żaden sposób konkurencyjny. Ani ceno ani zaswo ani pod wzgledem wygody.
              Choćbyście nie wiem jak sie upierali ze auto to zło to nie wyjdzie wam inaczej.
              Poprostu polskie (gdański) zbiorkom nie jest w zaden sposób atrakcyjny dla posiadacza auta.

              Z resztą dorośniecie - doczekacie sie dziaci to bedziecie wiedzieli jak to jest miło jechać z dwójką maluchów zbiorkomem. A na razie to sobie możecie smarować duby.

              • 26 21

              • (1)

                to znajdź sobie basen, gdzie dojedziesz tym swoim sztruclem pod trampoline i nie marudź. Chociaż na Wajdeloty nie będzie smierdzialo Szadolkami.

                • 17 14

              • uuuu ale argumetacja

                Na poziomie niedouczonego lewackiego studenta.

                Brak rzeczowych argumentów to pojadę po sztruclu i szadółkach.
                Dwa pudła.

                • 18 12

        • A potem rośnie pokolenie impotentów i pokemonów (1)

          które nie będzie potrafiło samemu wyjść po zakupy,
          bo tata wszędzie zawiezie pod same drzwi aby czasami dziecku się krzywda nie stała.

          • 24 11

          • rośnie też pokolenie internetowych idiotów

            Skoro ja też chodzę na basen to czemu mam nie robić tego w tym samym czasie co dzieci?

            Mamy jeździć osobno?
            Dlatego bo jakiś kretyn z forum trójmiasto przeczytał tekst na gazeta.pl i teraz rżnie mądrale?

            • 16 10

        • to się świetnie składa

          ja za to rowerem będę przyjeżdżał na start, bo mam go za friko z mojej karty sportowej.

          • 5 3

      • Zakaz parkowania na chodnikach

        Dokladnie, po prostu powinien byc calkowity zakaz parkowania na chodnikach!! Zadnych polsrodkow.

        • 37 11

    • laweta jest lepsza niż mandat

      wywiezienie samochodu nielegalnie parkującego jest pamiętane przez dłuższy czas

      • 13 2

    • kupują sobie 2,3,4 samochody na rodzinę (4)

      a póżniej pretensje że nie mają gdzie parkować i nie chodzi o to że cię stać-ale co dalej?szroty -zakała miast

      • 39 13

      • A niech sobie kupują tylko niech nie zapomną dokupić miejsca na parkingu. (3)

        • 33 2

        • tak to najlepiej widac na parkingu tylko dla urzędników pos um Gdańsk (2)

          • 9 11

          • Mnie nie interesyją miesjsca parkingowe pod twoim miejscem pracy. (1)

            • 8 5

            • a mnie interesuje jaki przykład dają urzędnicy. skoro oni tak robią to nie dziw się ze inni tez

              • 7 8

  • Ławki,ławki,ławki...

    Co za absurdalny pomysł z tymi ławkami wzdłuż jezdni,Wajdeloty ma być deptakiem spacerowym?Ławka chyba jako symbol remontu.A jeśli tak,to jasne.

    • 3 11

  • Działania edukacyjne mające zmienić przyzwyczajenia kierowców

    Bardzo skutecznym działaniem jest naklejenie na lusterka delikwenta karnych ku:-&:73-tasów. Świetnie, że zamieściliście zdjęcia - wlasnie ci kierowcy parkują nagminnie w ten sposób.

    • 10 4

  • wszystko pięknie ALE

    jaki wykonawca taki efekt końcowy,. Niestety tutaj dopóki prawo sie nie zmienie nie mamy co liczyc na sumienne prace budowlane. Wygrywa najtańsza oferta no i efekt jak widac tez jest najtańszy. ŁAWKI - wzdłuż wajdeloty są az trzy rodzaje - po co ? jakby nie można było zrobić ławek z oparciami, do tego chyba własnie maja słuzyć ławki ? aby posiedzieć, oprzec sie, odpocząć. Nie wiem po co postawili ławy bez oparć. Druga sprawa to ich montaz. Gołym okiem widać, że nie sa one trwale przytwierdzone do podłoża. DRZEWKA - świetny pomysł, szkoda tylko, że drzewka nie zostały posadzone na całej ulicy Wajdeloty - osobiście uważam, że powinny znaleźć się na całej jej długości. Te WIELKIE KAMIENNE KLOCKI to jednak porażka, gdyby były to wielkie kamienne donice z jakas roslinnościa, to rondo może odzyskało by swój blask (po stracie kasztanka). AAa no i zapomniałabym - szpetna zabudowa okalająca drzewka - śmiech na sali. Ostatnio byłam świadkiem jak jeden z robotników maluje zardzewiałe juz w połowie 'rusztowanie'. No i jeszcze barierki przy sklepach - kazda z innej bajki. To tez słabo wygląda.

    • 22 6

  • cholera, trochę mnie w kraju nie było....ladnie jest

    • 19 3

  • budujemy nie dajac ludziom pracy, nie zmieniajac substancji

    fajne te slupki za 2 lata wiekszosc bedzie na zlomie wywieziona, miejsca parkingowe sa potrzebne a jak zwykle czeka sie nawielopoziom zeby nabijac kase centrum hnadlowemu

    • 6 19

  • na tych ławkach strach siedziec bo za chwile jakis pijany wariat

    w samochodzie może na ciebie najechac . kompletny idiotyzm .

    • 11 13

  • Ocena końcowa

    Zgadzam się z oceną końcową. Trzeba dążyć, aby kolejne inwestycje były co najmniej na takim poziomie. Zauważyłem, że w Gdańsku brakuje estetycznych i przemyślanych koncepcji przestrzeni oraz wykonania inwestycji, dzięki któremu moglibyśmy konkurować z innymi miastami. To przykre, bo przez takie podejście sporo tracimy.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane