• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • Na pewno projekt Mevo2 zostanie świetnie zrealizowany przez córkę wnuczki matki oraz z udziałem córki ciotki i córki stryjka a także córki ciotecznego brata. Nie ma to jak rodzinka.

    • 1 1

  • (11)

    Czy jest miasto w Polsce gdzie działa rower miejski bez cyrków ?

    • 84 9

    • tak jest to Toruń

      • 0 0

    • Białystok (2)

      działa już kilka lat. Mam fotkę z zeszłego tygodnia. Miasto ładne czyste i zadbane. I nic nie śmierdzi.

      • 10 1

      • Nie śmierdzi bo chłopi okien nie otwierają

        • 5 4

      • Czyli się chociaż raz umyłes. Brawo.

        • 3 6

    • (3)

      W wielu miastach normalnie sobie działa.
      W Gdańsku też działał normalnie tylko setki artykułów na Trójmiasto że nie działa zrobiły swoje i wypowiedzano im unowe, choć prawda taka że finansowo źle obliczyli, ale działało dobrze póki działałało.

      • 9 46

      • Tak działał normalnie, że rower udało mi się wypożyczyć tylko raz, o 3 w nocy.

        • 10 3

      • "jesteśmy dobrze przygotowani, nawet inni biorą z nas przykład........" (1)

        Czy Ty się słyszysz ?od kiedy wypowiedzi na Trójmiasto są brane pod uwagę ? , raczej" duch" ul. Mysiej ( taka ulica w Warszawie z pewną instytucją) dopełnia wszystkiego.

        • 10 1

        • Od wtedy od kiedy rzecznik praw dziecka publicznie powiedzial to co powiedzial, a pozniej przyznal sie, ze przeczytal to w Tygodniku Solidarnosc.

          • 6 6

    • (1)

      we wrocławiu działa doskonale. ale rowery są nie-elektryczne tak jak to powinno być. dodatkowo kilka-kilkanaście minut korzystania jest za darmo.

      mnóstwo tego jeździ

      • 20 0

      • Wrocław jest płaski jak stół.

        To i wspomaganie niepotrzebne.

        • 19 9

    • Nie, dlatego miasto powinno postawic na hulajnogi elektryczne.

      • 5 23

  • mewo

    niech Mewo weźmie przykład z Torunia gdzie dla takich rowerów są specjalne stacje dokujące , są to stacje które zarazem lądują baterie rowerów ,panelami solarnymi ,bardzo mądre i pomysłowe ,bo rowery nie walają się byle gdzie ,jeśli rower nie jest wstawiony do bazy dokującej to użytkownik płaci kare ,proste i logiczne by był porządek na ulicach

    • 1 0

  • (1)

    Ciężko komentować kolejny udział nextbike w mevo.
    No ale to by było w każdym innym normalnym mieście, ale nie w małej Sycylii, gdzie kolega królika zawsze dostanie odpowiednie frukty bez odpowiedzialności!!

    • 4 0

    • Jasne, to irytujące że firma która (w tym przypadku pośrednio, przez spółkę córkę) nie wywiązała się z kontraktu może startować w przetargu.

      Ale co według ciebie miasto ma zrobić w tej sprawie?
      Przecież najpierw wykluczyli NextBike, ale firma się odwołała i odwołanie zostało uwzględnione.

      Nie ma znaczenia, czy dotyczy to Gdańska, Krakowa, czy Pcimia Dolnego.

      • 0 0

  • Ok, ale ustalcie wadium (1)

    20-40 mln, jak wpłaca i wdrożą system, to po 5 latach działania poprawnego oddajemy wadium w transzach na rozbitych kolejnych 5 lat. Jeśli system przestanie działać np. w 7 roku to koniec zwrotu wadium. Proste?

    • 12 1

    • Proste.

      I zero chętnych do wystartowania w przetargu...

      • 1 0

  • Uwielbiam takie projekty.

    Ludziska sie ciesza jak glupie. A kaska leci na lewo i prawo, heheheheh.

    • 0 1

  • (6)

    Elektryczne hulajnogi sprawdzaja sie lepiej.

    • 24 59

    • Czekam z niecierpliwością aż Gdańsk wzorem Sopotu weźmie się wreszcie za porządek z hulajnogami.

      • 0 0

    • bo są 100% prywatne (1)

      tam gdzie są publiczne środki i politycy, tam też będą wałki

      • 2 0

      • I dlatego przejazd z Miszewskiego do Metropolii, 15 min postoju i powrót z jedzeniem od Chińczyka kosztował mnie 17pln...

        To już Uber wychodzi taniej :D

        • 9 0

    • Pogadamy, jak pokażesz mi legalną elektryczną hulajnogę. (2)

      Bo w tej chwili każda z nich jest motorowerem bez homologacji i papierów.

      • 8 11

      • (1)

        na tej zasadzie lektryczny rower to tez motorower. ...

        • 5 4

        • To PORD wyraźnie opisuje:

          rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni
          osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany
          naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu
          nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W,
          którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po
          przekroczeniu prędkości 25 km/h;

          I tak, spora część rowerów elektrycznych, szczególnie "samoróbki", jest nielegalnymi motorowerami, a czasem i motocyklami.

          • 6 2

  • Pytanie (1)

    a co to jest oficer rowerowy ? Co to za stanowisko kto je pełni i jakie są obowiązki takiego ofivera rowerowego?

    • 1 1

    • no co Ty

      przecież wiadomo - jeździ na rowerze i ma odpowiednie pagony

      • 0 0

  • Kiedy MEVO 3.0

    W 2024 ?

    • 0 1

  • Pytam się po co?
    Zająć się drogami które są w opłakanym stanie!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane