• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują

Patryk Szczerba
24 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów. Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów.

Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.



Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu



Czy znasz spółki z udziałem miasta Gdyni?

Klejnotami koronnymi są trzy spółki przewozowe ze stuprocentowym udziałem w kapitale zakładowym Gdyni. Zostały wydzielone w latach 90. poprzez podział Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Gdyni.

I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.

Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach



Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.

22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.

Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.

Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u. Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u.
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.

Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.

Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.

Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość



Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.

Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.

Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.

Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł. Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł.
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.

Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.

ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.

Odpady, ogrzewanie i woda



Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.

58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów. 58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów.
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.

Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.

Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki



10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.

Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.

Miejsca

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Większość udziałów w wodociągach sprzedał w tym roku. Gdzie kasa?? Na co poszła?? (5)

    W normalnym mieście powinna być jedna spółka komunikacyjna a nie trzy czy cztery i dublowanie zarządów.

    • 58 6

    • Kilka spolek przewozowych (2)

      Akurat kilka spółek przewozowych to dobra decyzja, każda boi się że druga przejmie jej zadania jak bedzie vis nke tak, i nie ma takiego olewania jak w Gdańsku gdzie jest jeden Gait

      • 8 9

      • Trol (1)

        • 2 1

        • pisi?

          • 0 1

    • Na Marylę i Openera (1)

      A na co innego mogła pójść, chyba nie na remonty

      • 18 4

      • A farba?
        Bądź sprawiedliwy

        • 12 2

  • Mamy co zadłużać!!!!!!!!!!

    Pokażcie zestawienie długów

    • 9 0

  • (7)

    Lotnisko w Gdyni poletkiem aferzystów.

    • 55 11

    • Sitwa gdyńska ktora ma 67 procent poparcia:) (1)

      • 17 5

      • gdynianie zawsze bardzo madrze, glosuja, bezkompromisowo odsiewaja miernoty, pozorantow, nieudacznikow, patrz niejaki horal

        • 1 2

    • wiesz coś? zgloś do prokuratury

      gołosłowne oskarżenia wracają bumerangiem

      • 3 7

    • i tu cię zdziwię (3)

      z uwagi na sprawę przed KE w UE najlepiej prześwietlona inwestycja w Gdyni

      • 12 13

      • (1)

        Z przewalonymi 90mln złotych i podwykonawcą, który nie może odzyskać 700tys. zł wadium mimo wywiazania się z umowy.

        • 16 2

        • A za zasługi prezesura w PKM Gdynia , brawo , jak zwykle swoi na cztery łapy.

          • 16 3

      • Wydaje ci się że KE jest krystalicznie uczciwa ? jakiś żart. Rączka rączkę myje , głównie pilnuje własnych interesów.

        • 12 7

  • W Gdyni i Gdansku (18)

    100% udział w spolkach transportowych. Porównanie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni to dwa różne światy...

    • 29 16

    • Trochę już nieaktualne (5)

      Komunikacja w Gdyni to ostatnimi laty głównie regres.

      • 24 22

      • No o to autorowi opinii chodziło ;) (2)

        Jak można porównywać zacofaną Gdynię do nowoczesnego Gdańska. Niestety, ale stety dla Gdanszan komunikacja gdańska przewyższa komfortem tą z Gdyni

        • 12 22

        • Wow "Gdanszaninie", aleś pojechał... (1)

          Nowoczesny Gdańsk, zacofana Gdynia...no tak, te zacofane SKM-ki, którymi "Gdanszanie" muszą jeździć na przykład.

          • 4 4

          • Skm ma siedzibę w Gdyni no to zacofane

            • 2 1

      • lol (1)

        zaklinaj rzeczywistość ile chcesz, ale wystarczy 1 przejazd żeby zobaczyć, że Gdańsk jest transportowo w latach 90tych, a Gdynia w 21 wieku

        • 21 11

        • ani Gdańsk nie jest w latach dziewiędziesiątych ani Gdynia w 21 wieku

          • 15 7

    • (7)

      masz racje. w Gdyni same nowe niskoposlogowe pojazdy. W Gdansku 40 letnie trupy z niemiec

      • 16 20

      • (1)

        W Gdyni idziesz na przystanek i prawie 9 na 10 razy autobus nie przyjedzie punktualnie. W ciągu ostatnich 10 lat kilka razy próbowałem korzystać przy dojazdach do pracy z komunikacji miejskiej ale po prostu brak punktualności powoduje, że to nie ma sensu. Lepiej jezdzic autem.

        • 16 17

        • co za bzdura...

          swojej babci możesz taki kit wciskać
          chcesz opóźnień, wykolejeń i odwołanych kursów - odwiedź Gdańsk

          • 13 8

      • (4)

        W Gdyni same nowe ? idż do doktora od oczu a najlepiej do psychiatry.

        • 23 8

        • Dalej jeżdżą trolejbusy z czarnymi tablicami rejestracyjnymi? (3)

          • 13 10

          • (2)

            No , jak dla ciebie wyznacznikiem nowości taboru jest kolor tablic rejestracyjnych to gratuluję .

            • 14 13

            • Jest (1)

              Bo te pojazdy mają minimum 16 lat

              • 16 7

              • bardziej 20

                czarne tablice zmieniono na białe w maju 2000 roku.

                • 15 0

    • ile lat mają gdyńskie autobusy które są jeszcze na czarnych tablicach rejestracyjnych? (3)

      • 10 12

      • Rok produkcji min.1995. (2)

        • 11 5

        • ruina, strach wsiadać. ciekawe jaki mają przebieg i ile palą? 50 l ON na 100 km:)?? (1)

          • 7 6

          • One palą 70-75 l/ 100 km

            Neoplany lubią chłopacy B7 :-)

            • 6 0

  • (1)

    Wodociągi, linie energetyczne, telekomunikacja to strategiczne obszary dla Państwa choćby w razie W.

    • 12 0

    • W rękach prywatnych;)

      • 1 0

  • Stocznia Gdynia SA?! zakład pracy całkowicie zdemontowany, ludzie za granicą lub na emeryturach a jakimś cudem są ludzie którzy wciąż na tym zarabiają?!

    • 3 0

  • Ręka rękę myje.

    • 6 0

  • To pokazuje jak trolejbusy faktycznie dużo kosztuja

    Autobusów jest ok 3x więcej a kosztują tyle samo co trolejbusy... Wiem wiem to jest wartość firm. Jednak ta wartość wynika z poniesionych inwestycji. Firmy takie nigdy nie zarabiają na siebie...

    • 4 1

  • Stasiak (6)

    Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahah tak w Gdyni dostaje się karę za wtopienie milionów. Brawo Kojak!

    • 58 2

    • jakie konsekwencję poniósł Kłodziński za szwindel z budżetem obywatelskim? (3)

      • 17 0

      • Na razie nie mogą go ukarać bo nie wolnej posady prezesa w żadnej miejskiej spółce.

        • 6 0

      • (1)

        Szczurek był zly

        • 14 0

        • był zły, że się wydało:)

          • 14 1

    • ojej!!!!

      ale to nie on wtopił tylko ona Kasia

      • 0 2

    • łucyka i jego problemy z CBA też szczurek przykrył. tutaj włos nikomu nie spadnie.

      • 24 0

  • (4)

    Parodia aby wodociągi nie były w pełni udziału miasta .... spółki zapewniające podstawowe usługi dla miasta powinny być co najmniej w 51% rękach miasta .

    • 56 5

    • A może miasto Gdynia chciało zbyć udziały, po to by je spienięzyć?

      • 2 2

    • (1)

      a niby dlaczego?

      • 4 3

      • Bo mógł

        A bo co?

        • 5 6

    • Szczurek sprzedał, potrzebował kasę na lotnisko, imprezy i pomniki

      • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane