- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (47 opinii)
- 2 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (116 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (157 opinii)
- 4 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (23 opinie)
- 5 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (167 opinii)
- 6 PiS: Unia Europejska potrzebuje odsieczy (310 opinii)
Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują
Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.
Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu
I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.
Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach
Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.
22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.
Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.
Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.
Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.
Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość
Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.
Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.
Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.
Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.
ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.
Odpady, ogrzewanie i woda
Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.
Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.
Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki
10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.
Miejsca
Opinie (127) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-24 07:14
Większość udziałów w wodociągach sprzedał w tym roku. Gdzie kasa?? Na co poszła?? (5)
W normalnym mieście powinna być jedna spółka komunikacyjna a nie trzy czy cztery i dublowanie zarządów.
- 58 6
-
2019-07-24 08:30
Kilka spolek przewozowych (2)
Akurat kilka spółek przewozowych to dobra decyzja, każda boi się że druga przejmie jej zadania jak bedzie vis nke tak, i nie ma takiego olewania jak w Gdańsku gdzie jest jeden Gait
- 8 9
-
2019-07-24 18:27
Trol (1)
- 2 1
-
2019-07-24 20:32
pisi?
- 0 1
-
2019-07-24 08:01
Na Marylę i Openera (1)
A na co innego mogła pójść, chyba nie na remonty
- 18 4
-
2019-07-24 10:44
A farba?
Bądź sprawiedliwy- 12 2
-
2019-07-24 20:31
Mamy co zadłużać!!!!!!!!!!
Pokażcie zestawienie długów
- 9 0
-
2019-07-24 07:07
(7)
Lotnisko w Gdyni poletkiem aferzystów.
- 55 11
-
2019-07-24 07:19
Sitwa gdyńska ktora ma 67 procent poparcia:) (1)
- 17 5
-
2019-07-24 20:15
gdynianie zawsze bardzo madrze, glosuja, bezkompromisowo odsiewaja miernoty, pozorantow, nieudacznikow, patrz niejaki horal
- 1 2
-
2019-07-24 12:24
wiesz coś? zgloś do prokuratury
gołosłowne oskarżenia wracają bumerangiem
- 3 7
-
2019-07-24 07:09
i tu cię zdziwię (3)
z uwagi na sprawę przed KE w UE najlepiej prześwietlona inwestycja w Gdyni
- 12 13
-
2019-07-24 07:13
(1)
Z przewalonymi 90mln złotych i podwykonawcą, który nie może odzyskać 700tys. zł wadium mimo wywiazania się z umowy.
- 16 2
-
2019-07-24 07:17
A za zasługi prezesura w PKM Gdynia , brawo , jak zwykle swoi na cztery łapy.
- 16 3
-
2019-07-24 07:13
Wydaje ci się że KE jest krystalicznie uczciwa ? jakiś żart. Rączka rączkę myje , głównie pilnuje własnych interesów.
- 12 7
-
2019-07-24 07:03
W Gdyni i Gdansku (18)
100% udział w spolkach transportowych. Porównanie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni to dwa różne światy...
- 29 16
-
2019-07-24 07:11
Trochę już nieaktualne (5)
Komunikacja w Gdyni to ostatnimi laty głównie regres.
- 24 22
-
2019-07-24 09:07
No o to autorowi opinii chodziło ;) (2)
Jak można porównywać zacofaną Gdynię do nowoczesnego Gdańska. Niestety, ale stety dla Gdanszan komunikacja gdańska przewyższa komfortem tą z Gdyni
- 12 22
-
2019-07-24 18:39
Wow "Gdanszaninie", aleś pojechał... (1)
Nowoczesny Gdańsk, zacofana Gdynia...no tak, te zacofane SKM-ki, którymi "Gdanszanie" muszą jeździć na przykład.
- 4 4
-
2019-07-24 19:50
Skm ma siedzibę w Gdyni no to zacofane
- 2 1
-
2019-07-24 09:09
lol (1)
zaklinaj rzeczywistość ile chcesz, ale wystarczy 1 przejazd żeby zobaczyć, że Gdańsk jest transportowo w latach 90tych, a Gdynia w 21 wieku
- 21 11
-
2019-07-24 09:25
ani Gdańsk nie jest w latach dziewiędziesiątych ani Gdynia w 21 wieku
- 15 7
-
2019-07-24 07:14
(7)
masz racje. w Gdyni same nowe niskoposlogowe pojazdy. W Gdansku 40 letnie trupy z niemiec
- 16 20
-
2019-07-24 08:29
(1)
W Gdyni idziesz na przystanek i prawie 9 na 10 razy autobus nie przyjedzie punktualnie. W ciągu ostatnich 10 lat kilka razy próbowałem korzystać przy dojazdach do pracy z komunikacji miejskiej ale po prostu brak punktualności powoduje, że to nie ma sensu. Lepiej jezdzic autem.
- 16 17
-
2019-07-24 09:12
co za bzdura...
swojej babci możesz taki kit wciskać
chcesz opóźnień, wykolejeń i odwołanych kursów - odwiedź Gdańsk- 13 8
-
2019-07-24 07:25
(4)
W Gdyni same nowe ? idż do doktora od oczu a najlepiej do psychiatry.
- 23 8
-
2019-07-24 07:51
Dalej jeżdżą trolejbusy z czarnymi tablicami rejestracyjnymi? (3)
- 13 10
-
2019-07-24 08:16
(2)
No , jak dla ciebie wyznacznikiem nowości taboru jest kolor tablic rejestracyjnych to gratuluję .
- 14 13
-
2019-07-24 08:27
Jest (1)
Bo te pojazdy mają minimum 16 lat
- 16 7
-
2019-07-24 09:00
bardziej 20
czarne tablice zmieniono na białe w maju 2000 roku.
- 15 0
-
2019-07-24 08:17
ile lat mają gdyńskie autobusy które są jeszcze na czarnych tablicach rejestracyjnych? (3)
- 10 12
-
2019-07-24 08:35
Rok produkcji min.1995. (2)
- 11 5
-
2019-07-24 08:44
ruina, strach wsiadać. ciekawe jaki mają przebieg i ile palą? 50 l ON na 100 km:)?? (1)
- 7 6
-
2019-07-24 09:09
One palą 70-75 l/ 100 km
Neoplany lubią chłopacy B7 :-)
- 6 0
-
2019-07-24 07:50
(1)
Wodociągi, linie energetyczne, telekomunikacja to strategiczne obszary dla Państwa choćby w razie W.
- 12 0
-
2019-07-24 19:41
W rękach prywatnych;)
- 1 0
-
2019-07-24 19:16
Stocznia Gdynia SA?! zakład pracy całkowicie zdemontowany, ludzie za granicą lub na emeryturach a jakimś cudem są ludzie którzy wciąż na tym zarabiają?!
- 3 0
-
2019-07-24 18:57
Ręka rękę myje.
- 6 0
-
2019-07-24 18:26
To pokazuje jak trolejbusy faktycznie dużo kosztuja
Autobusów jest ok 3x więcej a kosztują tyle samo co trolejbusy... Wiem wiem to jest wartość firm. Jednak ta wartość wynika z poniesionych inwestycji. Firmy takie nigdy nie zarabiają na siebie...
- 4 1
-
2019-07-24 07:33
Stasiak (6)
Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahah tak w Gdyni dostaje się karę za wtopienie milionów. Brawo Kojak!
- 58 2
-
2019-07-24 08:47
jakie konsekwencję poniósł Kłodziński za szwindel z budżetem obywatelskim? (3)
- 17 0
-
2019-07-24 17:32
Na razie nie mogą go ukarać bo nie wolnej posady prezesa w żadnej miejskiej spółce.
- 6 0
-
2019-07-24 09:05
(1)
Szczurek był zly
- 14 0
-
2019-07-24 09:21
był zły, że się wydało:)
- 14 1
-
2019-07-24 17:19
ojej!!!!
ale to nie on wtopił tylko ona Kasia
- 0 2
-
2019-07-24 08:20
łucyka i jego problemy z CBA też szczurek przykrył. tutaj włos nikomu nie spadnie.
- 24 0
-
2019-07-24 07:16
(4)
Parodia aby wodociągi nie były w pełni udziału miasta .... spółki zapewniające podstawowe usługi dla miasta powinny być co najmniej w 51% rękach miasta .
- 56 5
-
2019-07-24 16:27
A może miasto Gdynia chciało zbyć udziały, po to by je spienięzyć?
- 2 2
-
2019-07-24 07:42
(1)
a niby dlaczego?
- 4 3
-
2019-07-24 07:49
Bo mógł
A bo co?
- 5 6
-
2019-07-24 07:19
Szczurek sprzedał, potrzebował kasę na lotnisko, imprezy i pomniki
- 13 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.