• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miesięczny Zaspa-Oksywie, proszę

Michał Stąporek
14 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę... Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę...
...gdyńskie trolejbusy... ...gdyńskie trolejbusy...
... i gdańskie tramwaje. ... i gdańskie tramwaje.
Po miesiącach starań, scysjach z ministerialnymi prawnikami, dziesiątkach głosowań w radach trzynastu pomorskich miast i gmin zarejestrowano wreszcie Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, dzięki któremu w aglomeracji trójmiejskiej będzie wspólny bilet.

Kiedy więc będziemy mogli pokazać wspólny, trójmiejski bilet sprawdzającemu nas kontrolerowi? Zarówno przygotowujący powstanie Związku Hubert Kołodziejski z Urzędu Marszałkowskiego, marszałek Jan Kozłowski i zastępca prezydenta Gdańska Marcin Szpak unikają konkretnej odpowiedzi jak ognia.

Przyciśnięci do muru mówią: - Może już za trzy miesiące, a niemal na 100 proc. do końca tego roku.

Wiele zależy jednak od Gdyni, która wzorem Wejherowa i Gdańska ma wprowadzić u siebie bilet elektroniczny działający w oparciu o ten sam system co w obu miastach. Jak tylko do tego dojdzie, wspólny bilet będzie mógł zacząć funkcjonować.

Jak będzie w praktyce wyglądało podróżowanie z jednym biletem? Nie tak różowo, jak mogłoby się wydawać. Na początku roku przygotowano trzy wstępne warianty przyszłych biletów metropolitalnych:

- obejmujący wszystkie linie autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, ale nie SKM-kę: pozwala na dojazd z Gdańska do Gdyni, ale wymaga przesiadki w Sopocie: 12 zł dobowy, 140 zł miesięczny

- obejmujący SKM i jednego z organizatorów transportu (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo). Po połączeniu organizatorów, bilet obejmie SKM i określoną strefę: 15 zł, 170 zł

- obejmujący SKM i wszystkie linie komunalne na terenie metropolii: 18 zł, 200 zł

Pierwsza taryfa jest o tyle atrakcyjna, że do dzisiejszego gdańskiego biletu sieciowego wystarczy dopłacić 5 zł i już można poruszać się po całej aglomeracji.

Czy sądzisz, że skorzystasz z któregoś z zaproponowanych biletów metropolitalnych?

- Mimo to uważam, że bilet pozwalający korzystać z SKM i komunikacji w jednym z miast spotka się największym zainteresowaniem. Tak przynajmniej wynika z badań jakie przeprowadziliśmy - to najpopularniejszy sposób podróżowania w Trójmieście - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Z kolei ostatnia propozycja na pewno jest dobra dla turystów, którzy nie będą musieli przejmować się różnymi taryfami w różnych miastach i swobodnie poruszać się po terenie całej aglomeracji.

Można mieć wątpliwości, czy jedyny tak naprawdę w pełni metropolitalny bilet (obejmujący całość komunikacji w aglomeracji) trafi do portfeli wielu mieszkańców Trójmiasta. Przeszkoda jest oczywista: wysoka cena. Dlaczego korzystanie z komunikacji w dwumilionowej Warszawie kosztuje mieszkańca miesięcznie 60 zł, podczas gdy w Trójmieście ma to być ponad trzy razy więcej?

- Wynika to z różnic w poziomie dopłat do komunikacji w Warszawie i w Trójmieście. Podczas gdy Gdańsk dopłaca do swoich przewozów ok. 40 proc., a Gdynia ok. 30 proc., w Warszawie dopłaty sięgają 60-70 proc. - rozkłada ręce Hubert Kołodziejski.

Trzeba pamiętać, że przynajmniej na początku wspólny bilet nie zastąpi biletów poszczególnych miast - bilety będą obowiązywały równolegle. Może to stać się dopiero później, gdy poszczególni organizatorzy przewozów (ZTM, ZKM i MZK) zostaną wchłonięci przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Nastąpi to jednak najwcześniej w 2008 roku.

Do tego czasu można spodziewać się jedynie korekt w planach taryfowych poszczególnych miast. Niewykluczone, że Gdańsk wycofa się ze swojego nieudanego pomysłu, czyli biletów czasowych.

Mieszkańcy nie mogą liczyć na wspólny bilet zbyt szybko, bo żeby Związek zaczął funkcjonować, jego członkowie muszą najpierw powołać 22-osobową radę. Będzie w niej pięciu przedstawicieli Gdańska, trzech Gdyni, po dwóch Sopotu, Rumi i Wejherowa oraz po jednym z pozostałych członkowskich gmin i miast (Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdańsk, Żukowo, Reda).

Rada wyłoni czteroosobowy zarząd z przedstawicielami organizatorów transportu z Gdańska, Gdyni i Wejherowa. Czwarty członek ma być z zewnątrz. On także zapewne zostanie przewodniczącym zarządu.

Duże szanse na tę funkcję ma pełnomocnik marszałka ds. transportu publicznego w województwie pomorskim dr Hubert Kołodziejski, wcześniej pracujący jako wicedyrektor gdyńskiego ZKM-u.

Opinie (153) 6 zablokowanych

  • Juz pisalam, ze urzednicy zyja w nierealnym swiecie, oderwani od rzeczywistosci, nie znaja miasta ktorym zarzadzaja, spotykaja sie z innymi preziami, jezdza limuzynami, to i skad maja wiedziec, ile kosztuje benzyna czy gaz i dojazd wlasnym autem do pracy. Pomylilo im sie.

    • 0 0

  • Mając czteroosobową rodzinę się troszku nie opłaci...

    Zacząłęm już się cieszyć, że w końcu dobre rozwiązanie, ale wziąłem kalkulator i wyszło mi 800zł/m-c. Skandal !!! Tyle wydaję na paliwo w czasie wakacji robiąc parę ~2 tysięcy km. W ciągu normalego m-ca mieszczę się w 400zł. Komunikacja miejska przede wszystkim musi być tania, bo tylko wtedy stanie się powszechną. A tak to będzie niewypał. Kropka :o(

    • 0 0

  • artykuł

    A może to tak naprawdę jest artykuł sponsorowany : )

    • 0 0

  • hmm

    i znowu w Polsce ameryka , w chicago bilet miesieczny kosztuje 75$ . To sa kpiny .
    http://www.transitchicago.com/maps/farechart.pdf

    • 0 0

  • Jelcze sa fajniejsze od Ikarusow :P
    Ale do polowy 2008 wszystkie stare graty maja zniknac :)

    • 0 0

  • a jelcze?
    bo ja ostatnio znowu widze w gdańsku JELCZE
    j e l c z e:-)

    • 0 0

  • Podbijanie cen przez Gdansk?
    To zobacz sobie ile kosztuja bilety w Gdansku...
    A co do niby gorzych Gdanskich autobusow - wezcie pod uwage, ze Gdansk ma 'troche' wiecej taboru i nie moze go wymieniac tak szybko jak Gdynia... zreszta do polowy 2008 roku ikarusy maja zniknac z Gdanska.

    • 0 0

  • do dupyyyy

    W porównaniu do dotychczasowych cen biletów w Gdyni to drożyzna , mam nadzieje ze władze Gdyni nie zgodzą się na takie podbijanie cen przez Gdańsk.

    • 0 0

  • wersja nr 2 czyli SKM plus ZTM gdańsk lub gdynia
    bilet dobowy jest dobry, ale na terenie gdańska
    ile razy dziennie jade z gdyni do gańska?
    raz?
    zatem zjazd z moreny do dworca we wrzeszczu na SKM 1.40 plus 3.50 SKM = 4.90
    w te i we wte 9.60
    a różnice pomiedzy 15.00 a 9.60 niech se ten co to wymyslił włoży w buty
    ktoś chce na swoim nieudacznictwie jeszcze ukręcić niezłe lody:-)

    • 0 0

  • glupota

    ceny biletów beznadziejne. W tej chwili, zeby dojechac z Gdyni Karwiny do Gdanska Brzeźna płacę 15,20 a po połączeniu biletów mam płacić 18? To chyba jakaś paranoja. Czy to nie miało być taniej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane