• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • niech tam jadą!!!

    Na całym świecie suną tramwaje tylko u nas jak zawsze mochery mają coś do powiedzenia.

    • 10 11

  • a gdzie w ankiecie opcja "nie wiem, nie znam wszystkich analiz"? (5)

    łatwo wieszać psy na meiszkańcach,a le maist ten projekt robi na kolanie nie potrafi przedstawić rzeczowej analizy transportowej, która by jasno sugerowała takiw ariant

    • 64 34

    • ankieta (2)

      Wystarczyło pójść na jedno z wielu spotkań w tej sprawie - była szczegółowa analiza wielu wariantów.

      • 9 0

      • (1)

        Spotkania to był pic na wodę fotomontaż. Wszystko juz było zdecydowane wcześniej. Wariant pójdzie taki na którym układ zarobi najwięcej . Podobnie jak z metropolitalna - jakie były ekspertyzy ze niby ile milionów będzie jeździć i co? Kupa...

        • 8 7

        • twierdzisz, że układ zarobi najwięcej na najtańszym wariancie

          a nie pomyślałeś ośle, że potem z twoich podatków również trzeba utrzymywać nieefektywne i drogie rozwiązania?

          • 2 1

    • analiza jest w artykule, dosc rzeczowa

      • 6 2

    • nie ma też opcji "nie znam się ale i tak się wypowiem"

      mieszkańcy Bohaterów Getta nie dostali swojej opcji w ankiecie

      • 22 4

  • wg4

    szpilek nic nie pisze? przeciez on jeźdxił jako motorniczy kilka lat :)...co do torowiska, zgoda ale bez aut, same tramwaje ok. Te kamienice należało by najpierw odrestaurować bo nie tramwaje ale same z siebie się rozsypią

    • 10 0

  • Janusze zawsze będą protestować (2)

    czy to Oliwa. Zaspa czy Morena czy jakiś tam Kod. Janusz jest po prostu wiecznie niezadowolony.

    • 44 38

    • (1)

      Typowy Janusz jest zazwyczaj pisowcem :)

      • 12 8

      • hmm

        Typowy KODziarz jest zazwyczaj pospolitym idiotą :)

        • 3 4

  • Jaki tramwaj? (3)

    Przecież tam się dwa samochody obok siebie ledwo mieszczą

    • 30 10

    • bo trzeci parkuje na jezdni

      • 2 0

    • a jak znikną te parkujące po obu stronach (1)

      to też?

      • 9 5

      • Fakt - zburzy się te dwie zabytkowe ruiny i wybuduje darmowy parking dla mieszkańców.

        • 2 5

  • Nie tedy droga

    Najlepsze rozwiazanie jest ulica ,łukasiewicza potem siedlecka i nastepnie sobieskiego itd,nikt nikomu w okna nie bedzie zagladal ale zaraz sie okaze ze waska ta lukasiewicza no to puscic dolem i gora na tym odcinku co za problem.I studenci zadowoleni beda i ci co do szpitala na smolucha beda dojezdzac

    • 6 3

  • Alleluja i do przodu.

    Nie obracać się na patologię iść do przodu i alleluja - brawo.

    • 6 18

  • co za chore berety (1)

    niech ida na wieś jak im nie pasuje

    • 14 19

    • tramwaj

      tramwaj mozna puscic przez łukasiewicza i siedlecka ,a dla studentow rozwiazanie idealne czyz nie? SENIORKA

      • 0 3

  • ja tam nie mieszkam wiec nie wiem na ile jest potrzebny tramwaj z wrzeszcza na morenę (7)

    bo moze sie okazac ze zrobia podobnie jak z PKM aby kase wydać z unii i koperty wziąć a pożytek z tego słaby, jeżdżą autobusy Jaśkową Doliną i wydawało mi sie ze starczą skor tyle dziesiecileci starczały. Chciałbym zobaczyć na jakiej podstawie cały ten pomysł sie narodził.

    • 20 5

    • to poczytaj sobie (5)

      ujeścisko i jasień wkrótce podwoi ilość mieszkańców. wszyscy oni będą cisnąć samochodami Nową Bulońską na morenę, a dalej gdzie? jaśkówką albo sobieskiego do grunwaldzkiej. i wtedy autobusy utkną na dobre...

      • 4 3

      • jasień i Ujeścisko to jedzie tramwajem do Gdańska Głównego, i dalej Al Zwycięstwa - dużó dalej nie jest (2)

        a nie koniecznie musi się cisnąć w tramwaju akurat do Wrzeszcza, a dalej gdzie?

        To raczej dotyczy tylko tych z Moreny/Suchanina co mieszkają nad Wrzeszczem i chieli by koniecznie tramwajem bo im autobus nie odpowiada (moze nieekologiczny)

        • 4 5

        • 168

          Z Jasienia do Wrzeszcza to się jeździ autobusem 168. A nie przez Dworzec Główny!
          Niestety autobusy grzęzną w korkach na Sobieskiego i Do Studzienki. Może trzeba im (autobusom) zrobić objazd przez Bohaterów Getta Warszawskiego?

          • 3 0

        • dużo dalej nie jest, ale jednak jest

          a poza tym kolejne linie tramwajowe jak pojadą przez centrum, to się pod dworcem pkp zakorkują (tam już teraz jest gęsto)

          • 5 1

      • piszesz o samochodach .... a co to ma wspólnego z Tramwajem???? NIech sobie cisną już teraz do PKM jak chcą samochodem jechać i (1)

        się przesiadac na tramwaj. Już to widzę.

        • 3 2

        • autobus nie ma skrzydeł

          nad samochodami nie przeleci. stanie w tym samym korku

          • 3 2

    • Do tego jest wieli węzeł przesiadkowy tramwaju z Moreny na PKM.

      • 1 2

  • tramwaj w wąskich uliczkach to absurd (2)

    do tego są mikrobusy, najlepiej elektryczne. Czy jest przykład kraju, który przeprowadza podobne "projekty"?

    • 21 23

    • Oczywiście. Prawie wszystkie kraje na zachodzie Europy. Plus nasz Wrocław chociażby.

      • 5 3

    • Nie.
      Francja.
      Proszę uprzejmie.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane