• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • Opamietajcie się z tymi oszukanymi wizkami

    Oraz pitole tę kostkę

    • 8 7

  • Rozumiem,ze ta piękna biała bryłana wizualizacji wstawiona zamiast walącej się kamienicy to mój nowy apartamentowiec w zamian za tramwaj ?

    • 9 6

  • W ogóle nie powinno być tam tramwaju

    • 16 6

  • O d*pę rozbić takie rozwiązania (5)

    Na filmiku widać jak tramwaje jadą Grunwaldzką czyli wszystko po staremu, na Zaspę, Przymorze i dalej nadal będzie się jeździło do okoła.
    Powinna być pierwsza opcja, Do Studzienki i na wprost w stronę Placu Komorowskiego i dalej. Za taką opcją jest większość z kim dyskutowałem.
    Ale wiadomo urzędnicy zawsze wiedzą lepiej. A oszołomy zawsze się znajdą bo im nic nie będzie pasować.

    • 24 17

    • (3)

      Mieszkańcy Południa i Moreny, czyli blokowisk nie potrzebują tramwaju na Zaspę, czyli na kolejne blokowisko, ale do miejsc pracy we Wrzeszczu. I takie jest stanowisko większości osób, z którymi rozmawiałem.

      • 13 5

      • Mieszkańcy Zaspy czy Przymorza potrzebują połączenia z Wrzeszczem.

        • 4 2

      • Super. To może ktoś chętny za zamianę ? Świetna ! lokalizacja, zabytkowa kamienica, doskonała ! komunikacja. Wymieniać dalej ? Wilgoć w budynku, spadające tynki, krzywe podłogi, szczury w piwnicy.

        • 2 1

      • do Wrzeszcza i Oliwę.

        • 6 2

    • Nie, koło galerii baltyckiej nowym wiaduktem przez centrum wrzeszcza ale to i tak inny etap niestety

      • 2 0

  • (8)

    Tramwaj w tej okolicy to jakis chory pomysl, chorego na glowe czlowieka.

    Pomysl, ktory ma zniszczyc ludziom spokoj.

    Po prostu chore!!!!!

    • 33 61

    • ludzie patrzcie (2)

      to jest właśnie cały poziom argumentacji tych mieszkańców. "To jest chore" "Nie bo nie" "Niepozwolim" i tym podobne.

      • 17 14

      • (1)

        Jakbyś się zainteresował tłuku to byś wiedział ze mamy cały szereg ekspertyz. Bynajmniej nie bo nie

        • 6 9

        • tylko jak się okazało, że nie udowadniają one waszych tez

          to jakoś jakby mniej chętnie się nimi dzielicie z innymi

          • 6 5

    • pomył który ma umożliwić znacznie większej liczbie ludzi (3)

      szybki i mądry transport w kierunku centrum

      • 14 11

      • (2)

        Tramwaj z Moreny z kierunku Centrum już jeździ!

        • 5 5

        • ale z Jasienia do Wrzeszcza nie (1)

          a mógłby

          • 7 7

          • Z Jasienia do Wrzeszcza jeżdżą puste PKMki.

            • 11 4

    • wyprowadzka

      spokój jest na wsi

      • 9 12

  • Jak zwykle (2)

    Ludzie boją się zmian. Należy z nimi rozmawiać tak żeby się nie bali i nie blokowali. Chyba że mają rację.

    • 28 6

    • Oczywiście iż mieszkańcy maja racje. Ten pomysł, to wynik protestów grupki działaczy.

      Co ciekawe, rektor PG jest przeciw prowadzeniu tramwaju przez teren PG. Ciekawe dlaczego, skoro to podobno takie super rozwiązanie na wąskich ulicach.

      • 7 4

    • Mamy !

      • 2 2

  • ZHR (10)

    Boże dopomóż by to torowisko powstało

    • 131 56

    • A ja jestem przeciw. (7)

      Kiedyś byłem zwolennikiem linii tramwajowej. Dzisiaj jestem jej przeciwnikiem. Mieszkam na Morenie. Kilka lat temu miasto obiecywało, że tramwaj będzie uzupełnieniem oferty komunikacyjnej. Ucieszyłem się z tego, bo zawsze lepiej mieć więcej połączeń, niż mniej. Niestety po uruchomieniu tramwaju na Morenę, miasto zlikwidowało linię 142, 129 jeździ tylko w szczycie, a kursy 127 zostały okrojone. Jakiś czas temu miasto zapowiadało, że tramwaj będzie poprowadzony tzw. Nową Politechniczną. Te rozwiązanie było dla mnie jeszcze akceptowalne, bo dojazd tramwajem do Wrzeszcza wydłużyłby mi się nieznacznie w porównaniu z dojazdem autobusem. A te miasto pewnie zlikwiduje, jak tylko ta nowa linia powstanie. Teraz miasto się z tego wycofało i chce tramwaj puścić wąskimi uliczkami, gdzie w najlepszym razie będzie jechał 10 km/h. To zaś sprawi, że połączenie Moreny z Wrzeszczem będzie jeszcze gorsze niż jest teraz. Miasto nie zauważa tego, że ta dzielnica (w sumie Piecki Migowo) się rozbudowuje. Miasto jak zbuduje tą linię, to okroi kursy tramwajów / autobusów, bo powie, że ich na to nie stać. Będzie tak jak z PKM-ką, zbudowali ją, a teraz ograniczają kursy.

      • 20 12

      • nie przesadzajmy z 10km/h (4)

        Troche powagi. BGW ma 220m, a cala trasa kilka kilometrow.

        Dodatkowo warto tu pamietac o tym, ze wjazd ulica Do Studzienki mialby spowolnic cala Grunwaldzka. Podobno BGW nie ma takie wplywu, wiec moze sie okazac, ze przejazd BGW bedzie szybszy niz DoS.

        • 4 4

        • (2)

          Chyba nie wierzysz w to, co mówisz. Widziałeś warianty tras? Jedna prosta, druga wije się jak piskorz. W cywilizowanych czasach chyba znajdzie się w Gdańsku fachowiec, który potrafi poprawnie ustawić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu. Wizja "spowolnienia całej Grunwaldzkiej" jest mocno przesadzona.

          • 6 3

          • Zmniejszenie przepustowosci na Grunwaldzkiej mnie nie boli (1)

            Jestem nawet zwolennikiem.

            Ogolnie teoria, ze tramwaj bedzie mial wielki negatywny wplyw nie pochodzi ode mnie. Jednak z racji, ze nikt temu nie zaprzecza uznaje ja za wiarygodna. Co do procentow (10, 20, 40%) mozna sie sprzeczac. Na pewno jednak sam tramwaj nie pomoze.

            Co innego licba samochodow. Moze czesc z nich powinna zniknac po pojawieniu sie tramwaju? Czy moze po pojawieniu sie tramwaju nagle w Gdansku bedzie 100 000 nowych mieszkacow.

            • 1 3

            • Negatywny wpływ tramwaju na skrzyżowanie?

              Nie zmienia to faktu, że teza jest nie sprawdzona, więc dziwię się że uznał Pan(i) ją za wiarygodną. Bo tak wygodniej? Bo to pozwala odrzucić poprzedni projekt i zająć się nowymi? Kto na tym najbardziej zyska? Projektanci tych nowych wizji i dziennikarze. Grunt, że coś się dzieje.

              • 1 3

        • Coś mam wrażenie, że autor artykułu mocno udziela się na tym forum.

          • 1 1

      • przywrócenie autobusów to nie jest wielki problem (1)

        Gdzie się mają zmieścić kolejne autobusy na zakorkowanych ulicach prowadzących z Moreny do Wrzeszcza?

        Tramwaj przewiezie więcej ludzi niż autobus, nie stojąc w korkach.
        Wyzwaniem dla miasta jest ograniczenie skłonności do korzystania z samochodów, nie tylko w relacji Gdańsk- Południe- Wrzeszcz, ale w całym mieście.

        • 6 6

        • Tramwaj nie stoi w korkach tylko jezeli przez całą trasę porusza się po wydzielonym torowisku

          • 5 2

    • mieszkaj tu i bądź (1)

      Ciekawe bo tu nie mieszkasz i nie wiesz na czym stoją te budynki filozofie.

      • 8 3

      • To sie wyprowadz do takich co stoja na lepszym podlozu. Ktos ci broni?

        • 4 9

  • Nie boją się wchodzić na te walące się balkony wieszać transparenty (1)

    a tramwaju się boją? Niepoważni i lekkomyślni

    • 30 14

    • Brawo za spotrzegawczość odnośnie balkonów. Dla ścisłości- nie tylko balkony się walą. Całe budynki są w kiepskim stanie. Ale to trzeba CHCIEĆ zauważyć. I wziąć pod uwagę właśnie bezpieczeństwo.

      • 5 2

  • piskorz robi więcej zakrętów niż dwa

    • 4 0

  • Zapraszam do Krakowa (1)

    Ulice: Długa, Starowiślna, Stradom, Krakowska, Kalwaryjska. Tramwaje jeżdżą zaraz przy kamienicach, nic się nie sypie, ceny mieszkań i nieruchomości nadal wysokie, bo przy przystankach tramwaju, nowe sklepy i usługi powstają, biznes się kręci.
    Jedyny argument, jaki jestem w stanie zrozumieć to obawy o hałas mieszkańców mieszkań z oknami wychodzącymi na trasę tramwaju. Z tym że nowe trakcje i nowe tramwaje są znacznie cichsze niż stare, a w tym miejscu tramwaj będzie mógł jechać maks. 30 km/h.

    • 14 14

    • Pytanie, czemu wprowadzać ograniczenia dla nowych linii. Które z założenia maja być szybkie i mają łączyć dzielnice.

      Czy dwie zrujnowane kamienice są aż tak warte, aby na lata wprowadzać sobie ograniczenie dla nowej linii tramwajowej?

      • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane