• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Gdańsk jak zawsze. Developerka ma się dobrze. Później będzie SPP bo za duży ruch, bo komunikacja nie jest konkurencyjna. Czy ktoś w końcu weźmie się za tych baranów. Przecież albo ktoś bierze w łapę za tą zabudowę każdego skrawka ziemi blokami albo na tyle głupi by nie widzieć, że za chwilę nie będzie nawet którędy chodzić bo wszędzie będą bloki i zero pociągów, zero tramwajów i zero ulic.

    • 7 3

  • Osiedla tak przystanek tak

    To i to jest potrzebne więc trzeba robić z głową

    • 3 3

  • I bardzo dobrze . Miasto musi się rozbudowywać .Tramwaj w zupełności wystarczy .

    • 1 6

  • Miasto dla deweloperów

    Przykro patrzeć na dewastacje np. Jaśkowej Doliny i działania urzędników na korzyść budujących, tłumacząc decyzje naszym doborem ... w sumie to jest tyle do zabetonowania.

    • 8 0

  • czemu

    nie stawiacie blokow miedzy letniewem a nowym portem jest tam taki pusty teren zarosniety zielenia , a blkoki stawiaja w okoł tego terenu, dlaczego?

    • 6 0

  • Podatek katastralny tuż tuż...

    Kto to wszystko utrzyma???
    Bieda za rogiem.

    • 4 1

  • I dobrze (3)

    Niech inwestują w Nowy Port. Przed wojną była to dzielnica tętniąca życiem. Dzisiaj mieszka tam w większości patologia. Wieczorem strach iść. Kilkanaście lat temu podobnie było z Brzeźnem. Wcześniej zapyziała dzielnica emerytów i bezdomnych, dzisiaj kwitnie, rozwija się, budują się nowe mieszkania. I tak ma być. Miasto ma się rozwijać, a nie stać w miejscu. Jak ktoś chce mieszkać w lepiance i zapyziałej chałupie, to niech się przeprowadzi na Podlasie. No, ale cóż ze ściany wschodniej wiele osób młodych ucieka do dużych miast za pracą i lepszym życiem. W telewizji powstał już niejeden reportaż na temat wyludniających się wsi i małych miasteczek. Wieś i miasteczko są fajne na weekendowy pobyt, ale nie do mieszkania na co dzień.

    • 6 15

    • Brzeźno, najbardziej zaniedbana dzielnica Gdańska.

      • 0 2

    • nie masz bladego pojęcia ani o New Port ani o Brzeźnie ani o nowoczesnej urbanistyce

      • 4 2

    • GGG = German Goo Girls?

      • 1 3

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (1)

    Przez błędne decyzje miasta już dawna temu zaprzepaszczono szansę ,aby Nowy Port był atrakcyjną dzielnicą przyjazną dla mieszkańców.W nowej części dzielnicy osiedla Wyzwolenia pozwolono na handel alkoholem bez umiaru,natomiast do starego Nowego Portu wprowadzono ludzi wykluczonych społecznie,bezdomnych,Mopsy,Centrum Kryzysowe,Bank żywności,potworzono mieszkania socjalne dla patologii i ludzi mających problemy z alkoholem,nawiedzoną serce serc ,karmiącą alkoholików itp.Taki element wprowadzono siłowo do jednej małej dzielnicy,a teraz opinię mają zaszarganą jako dzielnica wszyscy mieszkańcy.

    • 9 1

    • Co to znaczy wprowadzono?

      Nowy Port tworzą całe rodziny pokoleniami. To nowym trudno tam żyć. W jakiś sposób się odnaleźć. Nowy Port to te same rodziny od lat. I z tego co obserwuję nie ma problemu z pilnowaniem sobie dzieci nawzajem, zrobieniem zakupów czy jakąś pomocą. Bo wszyscy się znają, a jak nie to wiedzą, że ich dziadkowie się znali. Życzę mieszkańcom Moreny , Wałowej czy innego Wróbla Staw by tak byli zgrani.
      Patologia zagląda nawet w okna super bogatych deweloperów.

      • 3 1

  • Brzeźno

    Na ul. Chodkiewicza jest fajna działka w miejscu gdzie jest teraz jakaś firma produkcyjna, a wcześniej była piekarnia francuska Carrie i później warsztat samochodowy. Można przenieść tę firmę w inne miejsce i wstawić tam 2-3 nowe bloki tak jak to zrobił Budros na działce po masarni Mal. Potrzebny byłby projekt i wykonawca oraz dobre chęci do pracy. Ps. A co z terenem przy ulicy Wczasy/Hallera gdzie wcześniej były budki z piwem albo po drugiej stronie szkielet budynku z azbestu? Tam też można coś zrobić.

    • 4 2

  • Deweloperzy w natarciu! Wiadomo, że jak nie wiadomo o co chodzi to ... (1)

    Żądza pieniądza, brak smaku i szacunku. dla mnie to smutny temat, ale cóż, samo życie.
    Nie było nas, był las. Nie będzie nas, będzie las.

    • 12 4

    • Lasy też wycinają na potęgę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane