• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • (2)

    Jeszcze więcej mieszkań bez dogodnej i szybkiej komunikacji miejskiej. Na pewno nie przybędzie od tego korków. W końcu wszyscy w tym długim mieście poruszają się tylko ciągami pieszo-rowerowymi.

    • 93 10

    • a później rozpiszą nowy przetarg na budowe przystanku

      fajnie sie bawi nie za swoja kase

      • 6 3

    • Edzia to prosta kobieta

      Nie wymagaj od niej myślenia i planowania na lata do przodu.

      • 4 2

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (4)

    Mieszkańcy ulicy Wyzwolenia od 40 lat czekają na zakaz wjazdu dla ciężkiego transportu do portu i z portu gdańskiego ich ulicą,środkiem osiedla mieszkaniowego.Hałas i smog całodobowy powoduje,że mieszkańcy chorują.Brakuje obwodnicy dzielnicy.A co słychać w sprawie budowy nowej ulicy Wyzwolenia?Nadal cicho ..........sza. Nowa Wyzwolenia miała wyprowadzić ciężki transport z osiedla.

    • 53 8

    • (1)

      Ci sami mieszkańcy, w sensie z tej ulicy mocno protestowali w sprawie Nowej Wyzwolenia. Widocznie jednak pasuje im ten ruch tirów.

      • 7 4

      • Protestowali, bo ta ulica w proponowanym kształcie niewiele zmienia.

        Teraz będzie przechodzić po drugiej stronie bloku wzdłuż Wyzwolenia i za szkołą, tuż obok okien bloków na końcu Wyzwolenia i przez nowe osiedle, które jest właśnie budowane.

        • 4 8

    • Hipokryci (1)

      Przecież walczyliście o likwidację linii kolejowej do portu wzdłuż falowca. Udało się wam - linia zlikwidowana. Teraz, zamiast 6 pociągów dziennie, macie hordy tirów.

      • 2 8

      • Zlikwidowano tylko łącznik, nadal mozna koleją dojechać w każde miejsce, jak wcześniej. A z powodu likwidacji tego łącznika wcale towar nie jest wożony samochodami, tutaj tak to nie działa.

        • 2 1

  • Kolejka SKM

    A miała być reaktywowana kolejka dudowa z Gdańska przez Nową Letnicę do Brzeżna.

    • 39 4

  • (5)

    Kiedy zmądrzejecie wyborcy PO- po raz kolejny władze udawadniają gdzie mają argumenty mieszkańców likwidując już na zawsze możliwość reaktywacji kolejki SKM .
    Niby są za ekologią a od wielu lat działają na rzecz deweloperów (patrz las w Brzeżnie itd)
    Stare powiedzenie mówi że Pan Bóg jak chce ukarać ludzi to im odbiera rozum i tak się dzieje w Gdansku od POnad 30 lat przy wyborach!!

    • 58 14

    • Dziekuje panu Bogu, ze nigdy , nie bylo i nie bedzie w Gdańsku czerwonych (SlD) czy czerwono-brunatnych (Jak PiS). I cienkie skomlenie Kacperka nic tu nie zmieni.

      • 9 8

    • PiS już nam robi dobrze na Mierzei i na Westerplatte. Dewastują przyrodę na potęgę. Dziękuję, nie skorzystam.

      • 9 7

    • Bóg i Peło

      Zaciągnęło pisem, aż miło.

      • 2 1

    • Po tabletki do apteki leć !

      • 1 1

    • Ludzie tak na prawdę nie chcą prawdy

      ale chcą ciągłego zapewniania, że to w co wierzą, jest prawdą.

      Opinie poniższe są tego potwierdzeniem, dla nich żaden argument się nie liczy , bo jeszcze musieliby zrewidować swoje poglądy i okazało się, że PO nie taka postępowa, PIS nie taki zaściankowy, a już samo słowo "Bóg" powoduje u nich wysypkę....
      A jak by się już przekonali, że mylą się w jednej sprawie - to może i w innych? I co wtedy?

      • 0 1

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (4)

    W naszej dzielnicy brakuje mieszkańcom zielonego ryneczku,natomiast jest nadmiar sklepów monopolowych.

    • 41 8

    • 23,5 centrum dzielnicy

      • 2 1

    • A po zurom zielen???

      • 4 7

    • Prawo popytu i podaży :)

      • 1 1

    • Tak,zgadzam się z tym wpisem

      • 1 0

  • (1)

    zamiast rozwijać komunikację publiczną to geniusze ją likwidują
    a żeby ludzie tego nie widzieli to zajmują się polityką międzynarodową i ogólnopolską
    udając że są jakąkolwiek alternatywą

    • 45 7

    • Zlikwidowano ją w latach 90-ych, nie teraz.

      • 4 2

  • (3)

    Chcialbym tam zamieszkac. Wspanialy punkt. Po ile metr moze byc? Ktos moze oszacowac?

    • 8 18

    • Obstawiam 15 (2)

      • 5 0

      • Obecnie obok wiaduktu 12 tys (1)

        • 3 1

        • Z 15 może być, bo przecież przystanek tramwajowy i autobusowy w odległości 100 metrów.

          • 3 0

  • Magistrat to poranoja

    Nawet w miejsce pociągu zbudują drogę rowerowa i chodnik!

    • 41 4

  • A może najpierw prezydentowa zrealizuje projekt wyprowadzenia tirów i samochodów ciężarowych z ul. Wyzwolenia ? Mam wrażenie , że mieszkam na placu budowy ,hałas nie do wytrzymania , kurz i brud .

    • 32 5

  • mieszkania w Nowym Porcie (1)

    rejon budowy mieszkań w Nowym Porcie został źle wybrany. Trzeba uruchomić SKM a nie likwidować
    linię komunikacyjną. Trochę trzeba myśleć bo jak będą poruszać się ludzie zamieszkujący ten nowy teren. Jak ktoś uważa , że będą poruszać się samochodami to , przecież kompletna bzdura bo nie ma dostatecznej ilości ulic w Gdańsku. Warto przeczytać sobie Protokół z posiedzenia Komisji Odbudowy Miasta , które odbyło się 11 lutego 1946 roku jest dokument w Archiwum Państwowym w Gdańsku. Niestety dziś w Gdańsku tzw. deweloperzy realizują swoje prace, które nie mają nic wspólnego z interesem mieszkańców Gdańska.Uważam, że radni Gdańska powinni
    w sposób zdecydowany zablokować te działania deweloperów.

    • 65 7

    • No wlasnie buduja przy linii komunikacyjnej. To bedzie 100-200 metrow od linii tramwajowej i autobusowej. I Warto przeczytać sobie Protokół z posiedzenia Komisji Odbudowy Miasta , które odbyło się 11 lutego 1946 roku jest dokument w Archiwum Państwowym w Gdańsku.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane