• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Kolejne bloki

    I miasto zostaje z kolejnymi tysiącami mieszkańców. Już dawno Gdańsk jest przeludniony, nie jest rozwijana infrastruktura drogowa. Wszyscy już stoimy w korkach, frustracja w mieszkańcach narasta. Widać np jak zachowują sie kierowcy na drogach, jest nerwowo.

    • 83 10

  • Mieszkania? (9)

    Najwyżej hotel robotniczy... Przecież to jest teren sąsiadujący bezpośrednio z nabrzeżem przeładunkowym "Oliwskie", gdzie przewala się kruszywo, złom, nawozy, węgiel, biomasę, rury, szyny, blachę i 100 innych rodzajów ładunków. To jest jedno z nabrzeży w porcie wewntrznym o parametrach umożliwiających obsługę największych statków wchodzących do portu, są w miarę porządne dźwigi, linia kolejowa - tu przeładunki idą pełną parą i nie pozostają bez wplywu na sąsiedztwo (hałas 24h, pył, czasem smród). Kto kupiłby tam mieszkanie?

    • 87 6

    • (1)

      Ale warszawiak o tym nie wie. Na wizualce będzie widać, że morze blisko, napisze się, że zabytkowy park Haffnera niedaleko, że dzielnica klimatyczna. Zresztą nabywca i tak to na wynajem kupi.

      • 41 1

      • Dokładnie na prospektach reklamowych

        masz przedstawione lazurowe morze jak w błękitnej lagunie i brakuje tam tylko jeszcze wyskakujących delfinów.

        • 16 1

    • Daj spokój, kupili na Szadółkach, kupią i tutaj. (1)

      Nie tylko warszawka się połasi, ba, powiem więcej, warszawka tu nie kupi. Znajdą się tysiące gdańszczan, którzy jeszcze przed wbiciem łopaty zaklepią sobie mieszknia. A potem będzie płacz, że smród, pył i korki.
      Zabetonujmy wszystko :/

      • 29 0

      • Nie

        Nie,nie,nie........

        • 1 0

    • (1)

      Zamiast pisać sprawdz na mapie, gdzie to jest. Od "Oliwskiego" to jest daleko.

      • 1 13

      • Ta działka graniczy płotem z przemyslowym terenem portowym Nb. Oliwskiego

        Do placów składowych jest 25 metrów, a do kanału portowego 120 metrów. Rzeczywiście daleko, jak...

        • 15 0

    • Port zmienią marinę - jak w Gdyni

      • 2 4

    • Dodaj do tego mewy (1)

      I inne ptactwo żyjące nad wodą, które oprócz s*ania po oknach, potrafi uprzykrzyć życie niezłym hałasem.
      Ale co tam - kolejna Marina Sea Waterfront będzie

      • 5 3

      • mewy to ty szanuj i inne ptactwo też

        • 2 3

  • Na tę chwilę Nowy Port to bardziej dzielnica przemysłowa niż mieszkaniowo-usługowa a zatem (11)

    ten konkretny projekt można wyrzucić do śmietnika - gdyż dzielnicę należy potraktować w większej skali - najpierw wyprowadzając ruch tirów, niwelując pylenie z portu a następnie planując nowe budynki mieszkalne etc. Wprowadziłem się tutaj kilka miesięcy temu i już planuję zmianę lokalizacji w przyszłym roku. Uciążliwości dzielnicy stają się trudne do zniesienia

    • 130 14

    • Hehe (2)

      Deweloper zrobił cię w jajo?

      • 24 8

      • wynajmuję, nie kupiłem

        • 19 3

      • Od 2009 roku w Nowym Porcie nie powstały żadne nowe bloki więc jak deweloper mógł go zrobić w jajo?

        • 7 0

    • Kto normalny mieszka z patolami w n.p,stogach albo oruni?proponuje alfa park na mysliwskiej-pieknie i milo:-)

      • 4 14

    • Aha, czyli mamy zamknąć port, bo się wprowadziłeś? (5)

      Masz rację - Nowy Port to dzielnica przemysłowa. Port generuje miejsca pracy i poważne dochody, produkcja i usługi okołoportowe to kolejny krąg miejsc pracy, żródeł dochodów. Ale Gall Anonim wprowadził się na dzielnię, więc mamy to wszystko zaorać? Wolne żarty... Nie wiem, jak zamierzasz zniwelować pylenie nie zatrzymując przeładunków (kruszywo, złom, nawozy, węgiel - luzem będą pylić)? A ruch ciężkich samochodów w jakimś stopniu zawsze będzie przechodził przez N. Port, bo wyjazd z WOC'u czy z Nb. Oliwskiego inaczej nie jest możliwy (o budowę nowej drogi pytaj prezydent Aleksandrę - nie wszystko na raz kochani - Dulkiewicz). Taniej i lepiej byłoby przesiedlić obecnych bezpośrdnich sąsiadów portu na nowe miejsce, niż budować port w innym miejscu. A już budowanie nowych mieszkan w tym miejscu to kompletna bzdura.

      • 8 2

      • zgadza się, to ogrom miejsc pracy i działalności uciążliwych zatem planowanie tu nowych mieszkań zupełnie mija się z celem (4)

        i do tego zmierza moja wypowiedz; nie jestem swieta krowa ale w XXI wieku przy obecnych technologiach mozna wszystko, mozna pogodzic ciezki transport, ograniczenie pylenia z planowaniem przestrzennym na wzor zachodni; takze bez cisnienia, nikt nie postuluje likwidacji portu na rzecz mieszkaniowki

        • 6 1

        • No to konkrety proszę, (3)

          jakież to zachodnie technologie widzisz, jako rozwiązanie dla pylenia podczas przeładunku kruszywa ze statku samowyładowczego, albo węgla chwytakami? Jak zamierzasz przeładowywać złom w ciszy? Jak rozwiążesz bezpieczny ruch urządzeń portowych bez sygnalizacji dżwiękowej? Jak wyprowadzisz ruch TIR'ów?

          • 2 4

          • (2)

            No, tak myślałem - frazesy, pseudofachowość, hasła godne "aktywistów miejskich", powoływanie się na mityczny zachód i udawanie czilery, a jak przychodzi do konkretów, to cisza. Łatwo powiedzieć "zróbmy", tylko nie wiadomo "co". To jest port, miejsce do przeładunków, pracy, zarabiania pieniędzy, miejsce aktywizujące cały region, wiele branż. Nie można go ot tak przenieść w inne miejsce. Natomiast oczywiście - można zlikwidować, zaorać, ustawić "architekturę" z palet, kontenerów, rusztowań i udawać dobrą zabawę oraz pełen relaks, tylko szkoda trochę tej szansy na zarobienie kilku złotych, na utrzymanie przemysłu, na pracę dla ludzi, na szansę na rozwój regionu. Ale Kłajpeda, Hamburg i Rostock 'lubi to'.

            • 0 1

            • po co się silić na kolaborat i podawanie przykładów z Holandii lub Azji (Hong Kong) (1)

              skoro zakłada się, że ideą przewodnią jest przeniesienie portu;-) to jak rozmowa ze ślepym o kolorach

              • 0 0

              • I to jest ten konkret? Tu gdzieś jest napisane, co i jak należy zrobić? Tu są te rozwiązania? Chyba rzeczywiście jestem ślepy...

                • 0 0

    • Jak chcesz wyprowadzic TIRY stamtad? Przeciez tam jest port.

      • 2 2

  • Pomijając wycinkę, betonowanie

    to współczuję komuś kto da się namówić na mieszkanie z portem morskim za płotem.

    • 59 5

  • Teraz już wiecie dlaczego nie reaktywowano skm do nowego portu

    Nie z powodów ekonomicznych a znajomości i układów. Sitwa developerska kwitnie w najlepsze.

    • 97 11

  • (1)

    Jak już czytam o nowych planach deweloperów to mi się mdło robi .Już mam wątpliwości co do zarządzania Gdańskiem.Czy to rządzi p.prezydent ze swoją świtą,czy to rządzą deweloperzy.?
    Każdy kawałek ziemi jest zalewany betonem.A gdzie drzewa,krzewy,żeby przyciągnąć ptactwo.?Rano zamiast śpiewu ptaków słychać tylko odpalanie samochodów i czuć smród spalin samochodów stojących w korkach.
    Czy ktoś się w końcu opamięta?

    • 88 7

    • Rządzą oni a ona tylko jest prezerwatywą

      • 0 0

  • Zapylenie

    Cała okolica zasypana pyłem - podobno to zapylenie z koksu porafineryjnego,twierdzono wg artykułu Gdańsk nasze miasto z 11maja 2020 roku.Obecnie historia się powtarza.

    • 40 5

  • Oczywiście nikomu nie przyszło do głowy, aby zrobić tam park z wyeksponowaniem pozostałości dworca... (4)

    Po co? Lepiej standardowo, oddać deweloperowi i wybudować mieszkania, których w Trójmieście buduje się tysiące i które najprawdopodobniej kupi jakiś fundusz inwestycyjny. Czy władze tego miasta choć jeszcze trochę działają na rzecz mieszkańców, czy może już kompletnie o nich zapomniały?
    Betonowanie miasta trwa dalej.

    • 91 11

    • Kup ten teren (2)

      i zrób park.

      • 8 8

      • (1)

        Ale ten teren był jego. Tereny publiczne są nasze wspólne i na nie płacimy podatki. A że ktoś to opchnął bez pytania się właściciela nie wyklucza tego że właściciel nie może teraz pomarudzić.

        • 5 1

        • Nie kłam, teren należał przecież do PKP

          • 1 1

    • Xx

      Zgadzam się z panem Andrzejem,ten teren powinien zostać uporzadkowany i zostawiony jako zielony bufor dla mieszkanców.

      • 1 0

  • wszystkiego zabetonować sie chyba nie da

    ale wraz z władzami Gdanska będziemy się starać

    • 49 10

  • W ciągu kilku lat w Letnicy i w Porcie (2)

    Ma przybyć ponad 10 tys mieszkańców czyli mniej więcej tyle ile dziś liczy Nowy Port. Ale co tam grunty sprzedane . Następne dogadane . Pozamiatane a mieszkańców się spławi.Adamowicz jeszcze bajerował że odtworzy się linię jak będzie potrzeba .

    • 176 14

    • To jest teren PKP i Adamowicz nie ma tu nic do powiedzenia. (1)

      • 15 16

      • chyba nie umiesz czytac

        Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

        Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

        Czytaj więcej na:
        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mieszkania-i-uslugi-zastapia-nieczynny-przystanek-SKM-w-Nowym-Porcie-n156664.html#tri

        • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane