• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • M2 (2)

    Każda wolna przestrzeń powinna być wykorzystana pod budowę mieszkań. Starszym Gierek pobudował to teraz mogą marudzić na forum. Nikt nie martwi się gdzie ma mieszkać kolejne pokolenie.

    • 6 43

    • ci, którym Gierek wybudował (w 5 lat) (1)

      masowo zaczynają zmieniać lokum na bardziej "zaciszne".

      Spójrz w kalendarz i pomyśl.

      • 9 3

      • Mieli

        Mieli szczęście żyć w pięknym czasie- nie to co teraz. Młodzież bez mieszkań i perspektyw .

        • 4 4

  • A za 10 lat dyskusja "jak udroznic komunikacje w N.Porcie?"

    • 53 5

  • SKM padła, bo nikt nie chciał jeździć (2)

    • 15 35

    • Tyle że to były inne czasy lata 90 (1)

      Początek nowego wieku.Każdy marzył o samochodzie

      • 6 6

      • Tramwaje do Portu nadal puste, jakoś się ludzie nie przesiedli

        tylko w godzinach szczytu się zapełniają

        • 3 7

  • stwarzać problemy

    Oraz heroicznie i ofiarnie (z naszych "ofiar") walczyć ze skutkami...
    Program na lata... Zupełnie jak za realnego socjalizmu polskiego...

    • 18 0

  • Hej Biuro Rozwoju Gdańska!

    Łap! Mózg ci wypadł.

    • 37 1

  • A kto mi powie - zero sarkazmu (1)

    Dlaczego przygotowanie planu trwa 2 lata? Albo bardziej ogólnie dlaczego przygotowanie planów zagospodarowania przestrzennego w ogóle długo trwa?

    • 18 3

    • Bo ty go nie robisz

      Jesteś najlepszym pracownikiem i ciebie brakuje na tym stanowisku

      • 3 5

  • Zacznijcie od Polservice trującego powietrze toksycznymi spalinami po utylizacji śmieci

    Później budujcie co chcecie

    • 33 1

  • Szal wyprzedazy gruntow, zeby bylo na pensje i nagrody dla urzednikow.

    • 33 5

  • Czyli mieszkania bez komunikacji

    • 30 6

  • No cóż, tramwaje do Nowego Portu, poza godzinami szczytu nadal jeżdżą puste. (11)

    Wiadomo też że kolejka padła z powodu braku frekwencji, więc to chyba dobry kierunek.

    • 23 69

    • Nie wiem kiedy do ludzi dotrze, że (7)

      komunikacja nie ma być rentowna. Komunikacja miejska musi być realną alternatywą dla transportu indywidualnego!
      Jeżeli wiesz, że nie dojedziesz komunikacją zbiorową w godzinach w których potrzebujesz się przemieścić, to wybierzesz inny środek lokomocji - najprawdopodobniej własny samochód.

      • 26 4

      • (3)

        Ale ta SKM nikomu nie była po drodze. Po co pociąg, który jedzie tylko do Gdańska Głównego?

        • 9 19

        • Bo szybciej było podjechać do głównego i tam się przesiąść w SKM w stronę Gdyni,

          niż tłuc się pół godziny autobusami lub tramwajami, żeby przesiadać się gdzieś po drodze. Wygodniej, szybciej i jeden miesięczny.

          • 22 6

        • To jest kolejny temat (1)

          Powinna iść odnoga linii na północ, do Wrzeszcza, albo być możliwość przesiadki na Politechnice.

          • 10 4

          • Była w planach (jeszcze Niemców)

            Rezerwa terenowa pod SKM (tzw. krajobrazową) była. Miała iść wzdłuż plaży, ale oczywiście jak to w Polsce - projekt upadł.

            • 10 2

      • Masz alternatywę dla transportu indywidualnego. (2)

        Taką małą dzielnicę spokojnie obsłużą tramwaje i autobusy.

        • 6 17

        • Ale ta dzielnica

          łączy się płynnie z dzielnicą Letnica, w której powstają bloki na 20 tysięcy nowych mieszkańców. Póki co okolic paskudnych mrówkowców i ciągu ulicy Letnickiej nie obsługuje ani tramwaj ani autobus. Zgadnij czym ludzie tam mieszkający dojeżdżają do pracy?

          • 18 5

        • Jeszcze kilka takich bloczków i nie obsłuży. Już nie obsługuje.

          • 12 3

    • obecnie już nie

      • 3 0

    • Użyteczność publiczna nie ma nic wspólnego z rachunkiem ekonomicznym. I nie może mieć.

      Jeśli natomiast ma mieć, to zlikwidujmy szkoły i szpitale.

      • 19 1

    • Nie,nie,nie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane