• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Kto normalny mieszka z patolami w nowym porcie,rudnikach,stogach itp???tylko ulica mysliwska-jest pieknie i blisko

    • 6 33

  • Dobry pomysl

    Niech zrobią coś z tym terenem normalnego.

    • 9 18

  • Wszędzie te bloki. Dramat jakis

    • 23 6

  • Dlaczego znów strzelamy sobie w kolano? (4)

    Przecież w Letnicy ta SKMka za trzy lata będzie potrzebna, jak ta na południe Gdańska. Teraz smutne mordki, bo rezerwa zabudowana. Musimy naprawdę zobaczyć te korki na węźle Kliniczna zanim się zorientujemy, że potrzebny nam prawdziwy wysokoprzepustowy transport na Letnicę i Nowy Port?

    • 99 8

    • Korki juz widać.

      Letnica się rozbudowuje, do roboty w porcie dużo ludzi dojeżdża. Deweloper postawi i sprzeda, i wszystko będzie jeszcze bardziej zastawione samochodami.

      • 23 1

    • Ja te korki codziennie omiijam tramwajem

      • 7 3

    • Tam taki dobry transport już jest w postaci tramwaju (1)

      Tramwaj jedzie krótszą trasą i wjeżdża w środek dzielnicy. Z tego powodu nikt tym pociągiem do Nowego Portu nie jeździł bo nie było sensu - tyle co zyskał na czasie przejazdu to stracił na dojściach. Co innego Letnica gdzie tramwaj jest na skraju dzielnicy i tam może by pasażerowie dla pociągu byli ale dalej do Nowego Portu pociąg i tak by pusty jechał.

      • 6 1

      • Może masz rację

        Ale jeśli faktycznie tramwaj ten ruch obsłuży, to fajnie gdyby miasto jasno dało sygnał - spokojnie, mamy plan na tą dzielnicę, oto co zrobimy itd. Ten tramwaj można też bardzo poprawić i tego oczekują mieszkańcy. Inaczej każdy kupi samochód i będzie syf.

        • 3 2

  • katastrat wisi w powietrzu, trzeba opchnąć co się da

    nie wiadomo jaki model będzie u nas, ale są modele gdzie największy podatek płaci się od niezabudowanych działek budowlanych

    • 12 5

  • Komunikacja wzorcowa w tym mieście

    Dopłaty 3/4 ceny do każdego biletu. Albo prościej w Gdańsku rocznie dokłada 500 do biletów. Taniej wyjdzie dla miasta kupić po elektrycznej hulajnodze rocznie zamiast dopłaty do miesięcznych biletów.

    • 2 10

  • To są właśnie ci pożal się Boże (1)

    "proekologiczni" włodarze dużych miast. To oni stanowią największe zagrożenie dla środowiska. Betonują wszystko, co tylko się da. Niedługo pasem zieleni będzie niewielki skrawek trawnika, rozdzielający pasy ruchu. Gdzie są ekolodzy? Gdzie są ci aktywiści? Praca dla nich jak ulał. Położyć się na tych starych torach, nie dopuścić do ich rozbiórki. Tu oczywiście nie zabiorą głosu. No chyba, że to prezydent z PiS, to wtedy nie dopuścili by do kolejnej porcji betonu

    • 31 6

    • Tych torów już nie ma.

      Zostaly rozebrane przez właściciela.

      • 2 0

  • Nie do rozwój

    uwaga na choroby onkologiczne ! nic nie szkodzi przecież to super mieszkania, kupujcie!

    • 11 5

  • Kolejna patologia (2)

    Gdzie w cywilizowanym kraju likwiduje się komunikację publiczną na rzecz nowych mieszkań?... To już nie można zostawić rezerwy pod SKM i zbudować mniej mieszkań?? Zresztą większość pójdzie na wynajem dla letników... A Gdańszczanie dalej będą się wyprowadzać po za granicę miasta, ponieważ zmuszają ich do tego wiecznie rosnące ceny nieruchomości w Gdańsku. To już nie jest miasto dla mieszkańców, tylko dla turystów i "przedsiębiorców"....

    • 47 6

    • Taki jest efekt rządów liberałów którzy już od 30 lat rozkładają to miasto na łopatki ku zadowoleniu deweloperów którzy włąsciwie sprawują rządy w tym mieście .
      Zabudowują wszystko nawet wokół stacji paliwa (robyg w wrzeszczu ).
      Najgorsze w tym że mieszkańcu co 4 lata przyzwalają na to

      • 10 3

    • Ta "komunikacja publiczna" nie istnieje od lat, a i przedtem mało kto z niej korzystał. Niedaleko masz linię tramwajową, za sprawą której Nowy Port jest nieźle skomunikowany z centrum Gdańska. A co do cen mieszkań - skorą są wysokie to świadczy o jednym: mieszkań jest za mało. A swoją drogą - gdzie Ty mieszkasz? Bo jeśli w granicach miasta, to czemu "zabetonowano kolejny fragment Gdańska" na Twoje mieszkanie, co?

      • 4 4

  • Tramwaj nie zastąpi pociągu ani samochodu

    Skoro rezygnujemy z szybkiego, bezkolizyjnego transportu publicznego, to powinniśmy drogi poszerzać, a nie zwężać.

    • 27 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane