- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (167 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (89 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (205 opinii)
- 4 Schody samoróbki zastąpi chodnik (39 opinii)
- 5 Promenada po remoncie hitem sezonu (125 opinii)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (181 opinii)
Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym Porcie. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.
Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.
porównać
Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.
Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. Podjazd.
Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.
Czytaj też:
[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy
[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego
Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.
Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.
Czytaj też:
[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu
[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
porównać
Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego
Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.
Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.
Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu
Ponadto wzdłuż ul. Blizowej przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.
W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.
Czytaj też:
Punkty widokowe w Trójmieście
Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim
Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.
Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Czytaj też:
Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie
Miejsca
Opinie (401) 8 zablokowanych
-
2021-06-07 13:41
Grunwaldzką też bym zabudował (2)
bardzo dobry teren pod deweloperkę
- 15 1
-
2021-06-07 18:06
(1)
Ja myślę że zwężenie do 2 pasów to pierwszy krok ku temu...
- 5 0
-
2021-06-07 22:58
tfu, żartowałem
- 0 0
-
2021-06-07 08:52
Brak jakiegokolwiek pomysłu poza oddaniem terenów deweloperom (2)
Za ci ludzie z BRG biorą pieniądze? Są zdolni tylko do betonowania miasta pod dyktando deweloperów.
- 38 8
-
2021-06-07 22:54
jak za co biorą
za oddawanie terenu deweloperom XD
- 0 0
-
2021-06-07 14:18
A co ma tam być? Chaszcze i nieużytki, tak jak teraz? Chyba lepiej, że mieszkania powstają w mieście i blisko infrastruktury, niż gdzieś za obwodnicą?
- 3 4
-
2021-06-07 22:40
Co za dwbil wpadl na to
Moze warto zabetonowac calosc i postawic bloki :)
- 7 0
-
2021-06-07 22:25
Znowu ktoś wziął w łapkę
- 9 0
-
2021-06-07 22:15
Protest
Wszystkich , którzy sie z tym nie zgadzają proszę o składanie oficjalnych protestów
- 8 0
-
2021-06-07 12:59
bez przesady (2)
Bez przesady z ymi pociagami , do Nowego Portu z dwoch stron tramwaje dojezdzaja , wytarczy wiecej tramwajow dac i po klopocie
- 6 13
-
2021-06-07 22:10
I to jest logiczne rozwiązanie !
- 0 0
-
2021-06-07 14:45
i jakoś nie ma tłoku w tych tramwajach
- 4 4
-
2021-06-07 12:03
Gdańsk Nowy Nowy Port (2)
Kiedy zbudowano osiedle mieszkaniowe przy ulicy Wyzwolenia tory pociągu towarowego zostały zwinięte.Nikt z mieszkańców w najgorszych snach nie przypuszczał,ze miasto poprowadzi ciężki transport portowy środkiem ich dzielnicy.Obecnie port rozwija się i przeładunki rosną więc już przed laty powinien być sporządzony plan dojazdu do portu,tzw.obwodnica dzielnicy.Było tyle wolnych terenów w rezerwie.W międzyczasie trwają latami narady,obrady ,warsztaty,dyskusje ,planowania ,studium ,którędy ma przebiegać Nowa Wyzwolenia drogich mieszkańców z miernymi urzędnikami .
- 13 3
-
2021-06-07 19:05
Przecież to mieszkańcy... (1)
...chcieli likwidacji linii kolejowej pod falowcem. No to teraz macie tiry.
- 1 5
-
2021-06-07 22:09
Ciągle wypisujesz takie bzdury. Już któryś raz to piszesz. Tak ; przez wiele lat mieszkańcy zabiegali o likwidację torów, którymi pociągi towarowe jeździły przez środek osiedla , po oknami domów. Uważasz , że nie powinni tego chcieć ? Teraz ,za karę, mają mieć zamiast uciążliwego pociągu ciężki transport samochodowy? Chyba coś z tobą nie tak!
- 1 3
-
2021-06-07 21:55
Gdansk Nowy Port
Wystarczy przejechać ul.Śnieżną i Handlową do zbożowców,aby samemu podziwiać wielkie pylące na całą dzielnicę hałdy jakiegoś miału.Zapylenie dzielnicy będzie dodatkową atrakcją dla nowych mieszkańców.
- 5 1
-
2021-06-07 09:15
To są właśnie ci pożal się Boże (1)
"proekologiczni" włodarze dużych miast. To oni stanowią największe zagrożenie dla środowiska. Betonują wszystko, co tylko się da. Niedługo pasem zieleni będzie niewielki skrawek trawnika, rozdzielający pasy ruchu. Gdzie są ekolodzy? Gdzie są ci aktywiści? Praca dla nich jak ulał. Położyć się na tych starych torach, nie dopuścić do ich rozbiórki. Tu oczywiście nie zabiorą głosu. No chyba, że to prezydent z PiS, to wtedy nie dopuścili by do kolejnej porcji betonu
- 31 6
-
2021-06-07 21:10
Tych torów już nie ma.
Zostaly rozebrane przez właściciela.
- 2 0
-
2021-06-07 07:43
Gdańsk Nowy Nowy Port (4)
Mieszkańcy ulicy Wyzwolenia od 40 lat czekają na zakaz wjazdu dla ciężkiego transportu do portu i z portu gdańskiego ich ulicą,środkiem osiedla mieszkaniowego.Hałas i smog całodobowy powoduje,że mieszkańcy chorują.Brakuje obwodnicy dzielnicy.A co słychać w sprawie budowy nowej ulicy Wyzwolenia?Nadal cicho ..........sza. Nowa Wyzwolenia miała wyprowadzić ciężki transport z osiedla.
- 53 8
-
2021-06-07 10:39
Hipokryci (1)
Przecież walczyliście o likwidację linii kolejowej do portu wzdłuż falowca. Udało się wam - linia zlikwidowana. Teraz, zamiast 6 pociągów dziennie, macie hordy tirów.
- 2 8
-
2021-06-07 21:04
Zlikwidowano tylko łącznik, nadal mozna koleją dojechać w każde miejsce, jak wcześniej. A z powodu likwidacji tego łącznika wcale towar nie jest wożony samochodami, tutaj tak to nie działa.
- 2 1
-
2021-06-07 08:48
(1)
Ci sami mieszkańcy, w sensie z tej ulicy mocno protestowali w sprawie Nowej Wyzwolenia. Widocznie jednak pasuje im ten ruch tirów.
- 7 4
-
2021-06-07 08:54
Protestowali, bo ta ulica w proponowanym kształcie niewiele zmienia.
Teraz będzie przechodzić po drugiej stronie bloku wzdłuż Wyzwolenia i za szkołą, tuż obok okien bloków na końcu Wyzwolenia i przez nowe osiedle, które jest właśnie budowane.
- 4 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.