- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (542 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (417 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (265 opinii)
- 4 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (16 opinii)
- 5 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (145 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (59 opinii)
Mieszkania zamiast wieżowca na cyplu Polskiego Haka
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa do 30 metrów wysokości, nowy układ drogowy z rondem nad brzegiem Motławy, nabrzeże ze szpalerami drzew oraz plac publiczny i skatepark nad tunelem ul. Nowej Wałowej - taką wizję zagospodarowania proponuje Biuro Rozwoju Gdańska dla rejonu Polskiego Haka. Choć forma zabudowy została tylko w niewielkim stopniu zdefiniowana, planiści przekonują, że będzie atrakcyjna, a proponowane dominanty podkreślą przebieg nowych ulic.
Teraz planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawiają projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego unikalnego w Gdańsku obszaru otoczonego wodami Motławy i Martwej Wisły, który pozwoli na realizację zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
W dotychczasowym i wciąż obowiązującym planie z 2005 r. na cyplu proponowano dominantę wysokościową, która pojawiała się na wielu projektach koncepcyjnych zabudowy - m.in. architektów Daniela Libeskinda, Marcina Kozikowskiego oraz pracach dyplomowych studentów PG.
Obowiązujący plan z wysoką zabudową, ale bez mieszkań
Wbrew pozorom dokument ten był mniej korzystny dla wielu deweloperów. Narzucał funkcję produkcyjno-usługową, w tym hotele, biurowce, centra konferencyjne i jednocześnie nie dopuszczał budowy mieszkań, które są znacznie prostsze w sprzedaży niż komercjalizacja obiektów usługowych (szczególnie w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa).
Ponadto na pozostałym obszarze zabudowa była ograniczona do 19 metrów wysokości.
Na południe od cypla, gdzie zabudowa mieszkaniowa została wprawdzie dopuszczona, ograniczono ją ze względu na lądowisko helikopterów na działce należącej do spółki Lotos Petrobaltic oraz sąsiedztwo terenów produkcyjnych.
Nowe plany zagospodarowania przestrzennego w Trójmieście
Nowy plan bez wieżowca, ale z mieszkaniami
Nowy plan znosi te obostrzenia, wskazując jako funkcję pożądaną mieszkania i usługi:
- do 30 m wysokości na cyplu,
- do 20 i 23 m od cypla do rezerwy ul. Nowej Wałowej z dominantami do 26 m na zwieńczeniu ulic,
- do 17 i 20 m wysokości od ul. Nowej Wałowej do ul. Wiesława (obecnie na tych działkach trwa budowa osiedla Nadmotławie) - to ograniczenie wysokości podyktowane jest ochroną widoku na panoramę Śródmieścia z mostu Siennickiego.
- Założenia do planu były trzykrotnie konsultowane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Pierwszy projekt dopuszczał stopniowaną zabudowę z obiektami do 70 m, kolejny do 50 m, a ostatecznie konserwator zezwolił na powstanie budynków do 30 m - wyjaśniała w listopadzie 2020 r. Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Znaczna swoboda w kształtowaniu przyszłej zabudowy
Na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie Lotos Petrobaltic zniesiono restrykcje związane z nieużytkowanym lądowiskiem dla helikopterów, zaś dla terenu należącego do tej spółki dopuszczono jedynie funkcje produkcyjne oraz usługowe.
Projekt planu tylko w niewielkim stopniu reguluje obowiązującą linię zabudowy, czyli - w dużym uproszczeniu - dokładne wskazanie usytuowania nowych budynków w terenie. Dominują natomiast linie nieprzekraczalnej zabudowy, czyli miejsc w terenie, do których maksymalnie może (ale nie musi) sięgać nowa zabudowa.
Jak przekonują planiści, taka swoboda w kształtowaniu nowej zabudowy przez deweloperów jest zabiegiem celowym.
- Ustalenia projektu planu pozwalają na wycofanie się od wskazanych w planie linii nieprzekraczalnych zabudowy o maksymalnie trzy metry, np. wzdłuż Motławy, aby uzyskać efekt rozczłonkowania elewacji, zachowując jednocześnie charakter pierzei - tłumaczyła podczas dyskusji publicznej Monika Rościszewska, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w BRG. - Ponadto intencją planu jest, aby na cyplu Polskiego Haka powstał budynek o ciekawym, oryginalnym wyrazie architektonicznym, m.in. poprzez wprowadzenie zapisu o realizacji zabudowy po wcześniejszym przeprowadzeniu konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
Bulwary z ogródkami gastronomicznymi i niewielki skwer
Projekt planu w części dotyczącej cypla nakazuje ponadto wycofanie niektórych kondygnacji, w tym parteru, aby poszerzyć teren bulwaru i wygospodarować więcej miejsca np. pod ogródki gastronomiczne.
W pobliżu cypla przewidziano również teren pod niewielki skwer z ochroną kilku okazałych drzew - jesionów i platana.
Pod względem układu komunikacyjnego ustala się korekty w przebiegu ulic wzdłuż Motławy oraz poprowadzenie zupełnie nowej drogi między Motławą a Martwą Wisłą, która będzie łączyła się w ul. Nową Wałową (poza granicami planu).
Rondo tuż przy nabrzeżu Motławy i historycznym ogrodzeniu
Największą ingerencją w istniejący układ komunikacyjny jest zabezpieczenie rezerwy gruntów o powierzchni ok. połowy wspomnianego wyżej terenu zieleni pod realizację ronda.
Miałoby ono powstać na wysokości historycznego ogrodzenia Stoczni Klawittera stojącego nad brzegiem Motławy, przy czym samo ogrodzenie podlega ochronie pod względem materiału, detalu i lokalizacji.
Dlaczego w tak cennym krajobrazowo miejscu planiści forsują terenochłonne rozwiązania drogowe, które znajduje się niejako na samym końcu układu drogowego? Czy ustalenia te są zgodne z niedawno przyjętym Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, który nakazuje ograniczenie przestrzeni rezerwowanej pod układy drogowe w obszarach śródmiejskich?
- Linie rozgraniczające terenu [czyli wskazujące lokalizację funkcji o różnym przeznaczeniu - dop. red.] zostały wyznaczone tak, aby mogło powstać tam zarówno rondo, jak i zwykłe skrzyżowanie. Nie ustalamy w planie wariantów połączenia dróg - przekonuje Aneta Woch-Szojda z Zespołu Transportu BRG. - Wszystkie ulice w granicach projektu planu były analizowane i zaplanowane zgodnie z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, a w kartach terenu zostało opisane ich wyposażenie, parametry i wyposażenie w zieleń.
porównać
Plac publiczny na płycie tunelu Nowej Wałowej
W projekcie planu zarezerwowano niezbędny teren pod budowę ul. Nowej Wałowej z przejściem tunelowym pod Motławą. Jest to rozwiązanie spójne z zapisami planu zagospodarowania z 2017 r. dla obszaru po drugiej stronie Motławy.
Na płycie tunelu przewidziano plac publiczny z możliwości wzniesienia budynku związanej z obsługą turystów i gastronomii. We wschodniej części tego terenu zaleca się lokalizację skateparku po realizacji drogi.
Warto odnotować, że w projekcie planu wskazano docelowe parametry ul. Nowej Wałowej:
- klasa zbiorcza,
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
- wyposażenie minimalne: chodnik, trasa rowerowa oraz trasa tramwajowa.
Czytaj też:
- Śródmieście chce prawdziwego skateparku, a nie prowizorycznego
- Kolejny etap Nowej Wałowej: tramwaj i jedna jezdnia
Ochrona zrujnowanych budynków wzdłuż ul. Sienna Grobla
W granicach planu ochroną objęto przedwojenne budynki o "wartościach kulturowych" przy ul. Sienna Grobla:
- Sienna Grobla 8 - ochronie podlega historyczna bryła budynku, rodzaj materiału elewacyjnego, forma detalu architektonicznego, forma stolarki okiennej,
- Sienna Grobla 9 i 10 - ochronie podlega: historyczna bryła budynku.
Materiał archiwalny z 2019 r.
Zgłaszanie uwag do projektu planu do 16 lutego
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Polski Hak - rejon ulicy tzw. Nowej Wałowej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów można składać do 16 lutego 2021 r.
Czytaj też:
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń na Ołowiance i wzdłuż kanału Na Stępce
Materiał archiwalny z maja 2020 r.
Miejsca
Opinie (237) 7 zablokowanych
-
2021-02-11 21:23
Projekt Libeskinda jest genialny.
Idealnie pasowałby do tego miejsca. Komu to przeszkadzało ???!
- 5 3
-
2021-02-11 21:33
Powstanie tandetne osiedle. Mimo, że obniżyli to i tak mocno będzie straszyć ta żenada
Miejsce powinno być na spacer i klimaciarskie knajpki, a mieszkania to full wypas i mniej liczne bo inaczej nie ma elitarności. Ale nie ma na to szans.
- 5 1
-
2021-02-11 21:39
Dla potencjalnych kupców mieszkań
W promieniu 200m funkcjonują 7/24 stocznie remontowo-produkcyjne oraz terminale portowe do których 7/24 jeżdżą ciężkie pociągi i samochody. Decyzja jest zawsze kupującego.
- 11 1
-
2021-02-11 21:46
miasto chce wykończyć stocznie i port (1)
telefony o hałasy i pylenie będą ograniczac pracę w nocy j weekendy...tak szeroko nóg przed deweloperem nie rozkładają chyba nigdzie :(
Park, parkingi dla turystów, a nawet wesołe miasteczko...ale nie kolejne klękanie przed deweloperami- 13 2
-
2021-02-11 22:12
W Ustce to samo
Wybudowali apartamenty wzdłuż kanału portowego na końcu którego jest stocznia. Firma musiała zrezygnować z trzeciej zmiany po licznych skargach nowych mieszkańców. Stoczniowcy dziękują włodarzom Ustki za niszczenie rodzimych firm
- 8 0
-
2021-02-11 22:18
Taki piekny plan był z tym wiezowcem no ale czego się spodziewać po polakówach
- 6 2
-
2021-02-11 22:25
Super - pseudostocznia MS przestanie już truć wszystko obok siebie .... A ludzie nie pozwolą sobie na hałas i pył z procesu piaskowania panowie prezesi przez małe p
- 2 5
-
2021-02-11 23:23
Była piękna wizja a teraz wizja jak dla rozbudowy Kościerzyny
Szkoda że w naszym mieście nie ma ludzi z wizją inwestycje jakie powstają nie mają ani wykwintnego smaku ani wielkości właściwej dla obecnych czasów i naszego miasta. Wszędzie mierne wizje, plany i wykonawstwo. Nie ma nikogo, kto by decydentom wyjaśnił, iż budowanie kilkupiętrowych bloków w takim miejscu to faktyczne wizja karła opętanego szaleństwem. W UM Gdańsk ludzie bez wyczucia tego miejsca i jego znaczenia dla miasta ten wieżowiec był niezwykły byłby to nowy znak Gdańska a tak posadzą drzewa wybudują bloki i cóż nic reprezentacyjnego nie powstanie, a szkoda bo to niezwykłe miejsce i tak winno zostać potraktowane przez planistów. Na pewno nie jest to miejsce na bloki jak niedaleko buduje pewien deweloper na R tylko jaki jest sens takich inwestycji tym miejscu. Och jak bardzo bym chciał aby ten plan z blokami nigdy nie został zrealizowany,
- 5 4
-
2021-02-12 01:05
Mieszkania ???
Żadnych mieszkań tam nie będzie, tylko apartamenty inwestycyjne.
- 6 0
-
2021-02-12 04:45
postawcie coś wysokiego jak w Dubaju , wincyj betonu !! za mało betonu !!
- 3 2
-
2021-02-12 07:20
mieszkaniówka przy stoczni? (1)
to absurd, stocznia pracuje i są to tereny przemysłowe wkoło (siarkopol, słodownia), więc nie bardzo dla mieszkaniówki, tam nie będzie cicho i nie będzie ładnie pachniało...
ale jak ktoś chce tam mieszkać niech później nie narzeka, że trzeba tam firmy pozamykać bo mu przeszkadzają w jego sielskim mieszkaniu...
to powinny być tereny ogólnodostępne, jakiś park innowacji, miejsce na małe firmy produkcyjne, tak jak to tutaj było zawsze... a nie mieszkaniówka!- 5 4
-
2021-02-12 08:24
Dokładnie
To powinien być cypel bez mieszkaniówki. Wieżowiec hotel, marina zieleń - ten projekt Kozikowskiego jest fajny, z dużym parkiem po drugiej stronie... Sąsiedztwo przemysłu, stoczni jest b. uciążliwe
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.