• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion za projekt buspasa na Chwarznie

Patryk Szczerba
8 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas zacznie się w okolicach ul. Gierdziejewskiego. Buspas zacznie się w okolicach ul. Gierdziejewskiego.

Koncepcja i dokumentacja projektowa nowego buspasa na Chwarznie będzie kosztować prawie 1 mln zł. Władze Gdyni przyjęły ofertę, mimo że była jedyną i droższą o 100 tys. zł niż szacunki miasta. Projekt będzie gotowy w połowie 2022 roku.



Czy miasta powinny inwestować w buspasy?

Przypomnijmy:

  1. Buspas powstanie na odcinku od przystanku Chwarzno PolankiMapka do włączenia do obwodnicyMapka.
  2. Ma mieć 1,8 km długości.
  3. Autobusy będą jeździć na dobudowanym, trzecim pasie.

By zacząć budowę pasa dla autobusów, potrzebna jest dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Chwarznieńskiej. W ogłoszonym przetargu pojawiła się jedna oferta. Zaprezentowało ją konsorcjum firm Urban Media wraz z Rem Projekt z Warszawy.

Rozkład ZKM Gdynia



1 mln zł za projekt, miasto chciało wydać mniej



Warszawscy projektanci zaoferowali cenę 974 tys. zł. Gdynia zamierzała wydać 100 tys. zł mniej, ale przyjęła przedstawione warunki finansowe, dając ponad rok na wykonanie dokumentacji.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowego projektu koncepcyjnego układu drogowego, a także kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem uzgodnień i opinii. Ponadto konsorcjum będzie odpowiedzialne za prace geodezyjne, sprawując też nadzór autorski nad realizacją robót budowlanych.

Omijają korki, jadąc buspasem



Buspas będzie miał około 1,8 km długości. Zostanie poprowadzony wzdłuż ul. Chwarznieńskiej - od przystanku Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do włączenia z trasą S6 na wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny w zakresie układu drogowego ma zostać podzielony na dwie części:

  • od przystanku autobusowego Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do przystanku autobusowego Tezeusza;
  • od przystanku autobusowego Tezeusza do włączenia z S6, z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej obok jezdni ruchu samochodowego oraz z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej i poprowadzeniem ruchu samochodowego nową oddzielną jezdnią zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


Buspasy mają być korytarzami



- Dążymy do tego, by poszczególne odcinki buspasów utworzyły korytarze, które znacząco skrócą czas podróży transportem miejskim pomiędzy dzielnicami Gdyni. Planowany buspas w ul. Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy przystankiem autobusowym Chwarzno Polanki a trasą S6 jest ważnym elementem korytarza buspasowego łączącego centrum Gdyni z Chwarznem-Wiczlinem - podkreśla Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Przykładem jest utworzony dwa lata temu kontrapas na ul. Chwarznieńskiej. W piątek doszło tam do czołowego zderzenia z autobusem jadącym nim w kierunku centrum.

Przypomnijmy przy okazji, że od 1 marca autobusy różnych linii z Chwarzna jeżdżą w stronę śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut, co ma zachęcić mieszkańców Chwarzna i Wiczlina do przesiadki z samochodów do autobusu.

Miejsca

Opinie (185) 3 zablokowane

  • Rok ?

    Rok na koncepcje i pb pw z uzyskaniem decyzji ? Żart . Bez sensu takie terminy z góry za krótkie

    • 7 1

  • Konsultacje z mieszkańcami? (1)

    Czy w ogóle ktoś z UM podjął próbę rozmów z mieszkańcami?! Władze Gdyni od jakiegoś czasu na siłę promują komunikację miejską. Zupełnie nie starają się wyjść na przeciw potrzebom mieszkających tam ludzi. Powstają nowe osiedla, nowe szkoły, cała infrastruktura poza drogami dojazdowymi które od 20 lat są do **** szkoda gadać/pisać

    • 11 0

    • tak promują komunikację miejską, że z każda zmianą rozkładu

      autobusy pustoszeją. Wizja pana Ubycha sobie a potrzeby mieszkańców sobie. Jeszcze się wmawia mieszkańcom, że tak jest super i mają się cieszyć. Połączenia z innymi dzielnicami niż Dąbrowa (jedna linia autobusowa) i centrum brak. Podróż do Orłowa to godzinna wycieczka w jedną stronę, podróż na Chylonię czy Obłuże to zwiedzanie połowy miasta i przesiadki, przesiadki i jeszcze raz przesiadki... Oczywiście nie skomunikowane (bo pan Ubych robił testy "przy umiarkowanym ruchu" i mu wyszło, że jest super) więc w efekcie kwitniesz na przystankach a dojazd się wydłuża...

      • 2 1

  • ciesze sie ze miasto sie tak rozwija! (1)

    odkąd przyjechalem tu z braniewa w 2011 bardzo wiele zmienilo się na plus, wlaśnie dzięki takim projektom

    • 11 36

    • pojedz z powrotem do Braniewa i zobacz jak tam bardzo sie zmieniło

      • 1 1

  • Panie Łucyk

    a ile będzie kosztował projekt projektu?

    • 14 0

  • (14)

    Nie ma pieniędzy na nowe drogi choćby droga Chwarzna-Wiczlina omijająca Witomino to próbują ratować się buspasami. Gdynia to miliard długu. Zamiast na drogi kasa idzie na obsługę długu czyli na odsetki. Ktoś się nieźle na tym żywi.

    • 173 18

    • kiedy internauci wypowiadający się na tym portalu zrozumieją (1)

      że budowa / poszerzanie dróg nie jest sposobem na rozwiązywanie problemów komunikacyjnych dużych miast takich jak Gdynia? Tylko śmiałe postawienie na rozwój sprawnie działającej komunikacji szynowej (elektryfikacja PKM, wymiana taboru i radykalna poprawa częstotliwości połączeń SKM oraz rozbudowa połączeń do Gdyni Północ i Gdyni zachód) może poprawić warunki docierania do pracy coraz większej liczby ludzi wyprowadzających się z zakorkowanej i zastawionej parkującymi samochodami Gdyni do gmin sąsiednich. Same buspasy to rozwiązanie doraźnie poprawiające może sytuację, ale w okresie pandemii nie skłoni zbyt wielu mieszkańców do rezygnacji z prywatnego samochodu, tworzącego korki i inne uciążliwości motoryzacji indywidualnej.

      • 4 1

      • nigdy nie zrozumieją

        albo rozumieją, ale są totalnymi ignorantami widzącymi tylko czubek maski własnego samochodu

        • 1 0

    • Obywatelu prawdziwie godziwe pieniądze (4)

      zarobisz obecnie na eksponowanych etatach państwowych po zgłoszeniu się do dyspozycji w najbliższej placówce delegatury PiS lub w siedzibie naszej partii na Nowogrodzkiej. uwaga nabór ograniczony czasowo - Wymagana pełna dyspozycyjność wobec prezesa - oraz odręczne napisany list polecający od zasłużonej córki leśniczego - tego nieoPiSanie zasłużonego sprawie !!!

      • 14 10

      • zarobisz więcej niż prezes spółki Atom? za poprzedniego rzadu miał budować elektrownie atomową . gdzie ona jest? (2)

        Prawie 100 tys. zł miesięcznie wynosiła płaca w zarządzie spółek państwowego koncernu Polska Grupa Energetyczna zajmujących się przygotowaniem polskiej elektrowni atomowej - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
        Koncern do przygotowania inwestycji powołał spółkę PGE EJ1. Gazeta dotarła do oświadczenia majątkowego wiceministra skarbu Zdzisława Gawlika, który był wiceprezesem w atomowych spółkach PGE. W pierwszej połowie 2013 r. uzyskał wtedy dochód w wysokości 599 340 zł, czyli niemal 100 tys. zł miesięcznie.

        Były minister skarbu Aleksander Grad po odejściu z atomowej spółki PGE został w lutym zeszłego roku wiceprezesem Taurona i na tym stanowisku zarobił 1 mln 63 tys. zł, czyli blisko 120 tys. zł miesięcznie.

        • 11 0

        • (1)

          no i? Przyszli następni elektrowni dalej nie ma spółka niezlikwidowana a pensje dla swoich dalej pobierane ;D

          • 3 1

          • czyli jeden pies.... skad ta wyzszosc POwcow?

            • 1 3

      • A po co na Nowogrodzką?

        wystarczy podejść do UM Gdynia

        • 16 3

    • Szkoda że nie 10 milionów (1)

      • 12 1

      • Najlepsze ze oferta akurat 100 tys więcej hahaha

        • 1 1

    • to że nie budują obwodnicy Witomina ale buspasy to akurat bardzo dobrze (1)

      buspas przyspiesza podróż autobusem a kolejnych samochodów w centrum nie potrzeba, niech sobie utkną w korku, nikt nie broni pojechać autobusem, do tego rozwiązanie jest znacznie tańsze i oby ta kasa poszła na remonty tego co już jest ale się sypie

      • 15 11

      • Ta obwodnica Witomina przy innych potrzebach to fanaberia

        • 5 4

    • (1)

      Proponujesz budować więcej dróg (co i tak nie poprawi sytuacji) zamiast obsługiwać dług? Na prezydenta go!

      • 13 3

      • Nie zaciągać długów!

        • 6 1

    • są pieniądze na nowe drogi - buspas jest właśnie nową drogą

      • 13 10

  • Pozazdrościć logiki (2)

    A tytuł "Czy buspas odkorkuje Chwarznięską?" Zgodnie z taką logiką, należałoby zrobić TRZY buspasy, wtedy korków nie będzie. Pozdrawiam myślących dziennikarzy.

    • 7 3

    • najważniejsze, by zrozumieć że kolejny pas dla samochodów na pewno nie odkorkuje Gdyni (1)

      ani dróg dojazdowych do niej. Tylko śmiałe postawienie na poprawę częstotliwości SKM i PKM może zmienić zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni i gmin sąsiednich na bardziej rozsądne.

      • 0 1

      • wspólczuję braku wyobraźni...

        O, kolejny myślący inaczej. O jakim dodatkowym pasie napisano w tym artykule? O dodatkowym pasie dla autobusów. co robi korki? Samochody. Zatem zabierając jeden pas ruchu i dając go dla może 1/1000 poruszających się pojazdów, czyli autobusów, spowoduje to jeszcze większy tłok na drodze, czyli więcej będzie tzw. korków. Tak trudno to zrozumieć?

        • 0 0

  • Wybudować duży piętrowy parking w centrum (1)

    • 9 1

    • budowa piętrowych parkingów w centrum

      zwiększa korki na dojazdach do niego. Nie za moje podatki

      • 3 0

  • Panie Wołek (4)

    A co robicie żeby skrócić czas przejazdu kierowcom?Jest demokracja i kierowcy są tak samo ważni jak pasażerowie autobusów.

    • 9 5

    • Kierowcy nie są tak samo ważni jak pasażerowie... (1)

      Są udręką pasażerów i w ogóle mieszkańców Gdyni. Pasażerowie jadący autobusem, nie utrudniają życia kierowcom. Tysiące kierowców natomiast szkodzą wszystkim. Skoro więc nie możecie obyć się bez tych waszych blaszanych pudeł, to gnijcie w korkach.

      • 1 0

      • tysiące kierowców najbardziej wyraźnie szkodzi innym kierowcom, nie tylko innym mieszkańcom

        • 0 0

    • (1)

      Samorządność i demokracja? Dobre.
      Socjalizm z zadatkami komunistycznymi pełną parą. Wydają pieniądze na nic, rozwiązują magicznie "problemy", które sami stworzyli albo wymyślilii, robią wały na BO i jeszcze mówią ludziom jak mają żyć - bo przecież zmuszają ludzi do przesiadki na zbiorkom - a to tylko kilka przykładów.

      • 0 1

      • I kto tu mówi o wymyślaniu problemów, których nie ma?

        Nikt was nie zmusza do jazdy autobusem, bo tego nie można zrobić. Chodzi o rozwiązania, które "zachęcą" do jazdy autobusem i uczynią przez to Gdynie lepszym miastem.

        • 1 0

  • Zlikwidowano linie autobusowe (2)

    a autobusy nie jeżdząco co 5 minut jak obiecano. Likwidacja autobusów miała zupełnie inny cel niz korzyści dla mieszkanców. Chodziło o to by nie mozna było jednym autobusem zajechać za daleko i trzeba teraz się przesiadać a to znaczy ze trzeba kasować dwa bilety. To był cel likwidacji . Ciekawe jak powstanie buspass na wysokości szkoły , albo koło pierwszego ronda - tam nie ma miejsca. Był zrobiony projekt zmiany węzła Chwarzno gdzie ulica Chwarznienska od Obwodnicy miała być droką osiedlową z dopuszczonym ruchem autobusów a droga łaczaca Sokółke i Wiczlino przebiegała równolegle do istniejącej Chwarznienskie. Był projekt , wydano pieniądze i teraz zmiana koncepcji. Należało w pierwszym rzedzie zbudować ulice a potem osiedla ale w Gdyni robi się wszystko inaczej.

    • 23 1

    • bez śmiałego postawienia na rozwój komunikacji szynowej w Gdyni i okolicach warunki dojazdów

      do pracy i szkoły się nie poprawią.

      • 0 1

    • I to byłoby idealne rozwiązanie. Tak jak zrobiono na starym Chwarznie - stara droga jest obecnie drogą osiedlową, a obok wybudowano nową. To ostatnia taka inwestycja w Gdyni i powinna być jak najszybciej rozbudowana o kolejne odcinki.

      • 2 1

  • (1)

    Dwadzieścia ponad lat temu , kupowałem mieszkanie i jako jedną z zalet pani, która mi to oferowała mówiła o czteropasmowej drodze, która jest planowana na tych terenach. Nie wiedziałem wówczas co to oznacza ale dziś już wiem ze może i dobrze ze S6 pobiegła inaczej. Nie oznacza to jednak ze lepiej bo dojazd do obwodnicy w godzinach szczytów dzisiaj to koszmar i będzie już tylko gorzej. Takie rzeczy tylko w Gdyni, w której to tez wielkość mojego mieszkania determinuje wysokość opłat za wywóz śmieci. Brawo wy!

    • 14 8

    • dziadku, wiarę w rozładowanie korków przy pomocy 4 pasmowych dróg pseudoszybkiego ruchu

      miały całe pokolenia mieszkańców wielu miast świata. To mrzonka. Całe szczęście przyszedł kryzys paliwowy a teraz pandemia i coraz więcej ludzi rozumie że to droga do nikąd. Takie rzeczy to naprawdę nie tylko w Gdyni.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane