• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • no i super (2)

    teraz jeszcze Gdańsk zrobi ten ruch z linią na południe i trojmiasto odetchnie troche od aut :)

    • 15 3

    • marzenia scietej głownie podobnie jak z linia na Letnice/Brzezno albo z linia objazdowa Pkm przez Kokoszki co miala powstac ale i tak sie nie wyrobia na czas

      • 5 4

    • Ale PLK nie ma tego w planach, a SKM sama temu nie podoła.

      Zaś Gdańsk nie będzie budował linii kolejowej, bo się na tym nie zna.

      • 1 1

  • no wkoncu !!! (5)

    moze szczurek nie taki zly ;)

    • 6 28

    • (2)

      Moim zdaniem jeden z najsłabszych prezydentow w historii Gdyni

      • 12 3

      • Najsłabszy bez dwóch zdań.
        To co się dzieje, absolutna stagnacja.
        Gdynia to teraz zwykła powiatówa i nic więcej.

        • 8 1

      • A kto byl lepszy?

        • 1 3

    • szczur dla mieszkańców nic nie zrobi!

      • 10 2

    • On nie ma z tym nic wspólnego

      • 4 1

  • Tak wyprowadza się pieniądze ze systemu (2)

    Jezeli przebieg linii ma by taki jak obecny(!) to pieniądze będą potrzebne tylko na odkurzenie projektu, syworzenie nowego projektu np. na estakadzie wzdłuż ul. Kwiatkowskiego może kosztować więcej ale napewno nie 3 mln.

    • 11 8

    • A myślisz że kto odkurzy ten projekt ? Chyba nie kasjer z biedronki (nie obrażając oczywiście tych cieżko pracujących ludzi

      za marne pieniądze). Nawet jeżeli projekt ma być "tylko" odkurzony to za odkurzanie odpowiedzialność weźmie biuro projektowe które się pod tym podpisze. A nikt nie da ci podpisu bez wcześniejszego, dokładnego sprawdzenia projektu. Sam projekt z kolei nie składa się z jednej kartki na której narysowany jest przebieg trasy. Projekt to setki stron na których są informację dotyczące poszczególnych elementów inwestycji. Tak więc 3 mln zł to wcale nie jest tak dużo.

      • 8 0

    • "Napewno" ekspert kolejowy się odezwał

      • 2 0

  • szczurek palcem nie kiwnie (1)

    • 13 2

    • Może i dobrze bo jeszcze by coś spieprz*ł

      • 10 0

  • Może coś się w końcu ruszy w tym skansenie

    • 17 1

  • umowę podpisały władze województwa i pkp plk... (1)

    co zrobiły władze Gdyni? Jak zawsze tylko obietnice, a robić będą już inni... za swoje.

    • 27 3

    • gdzie w tym czasie był szczur?

      • 6 0

  • Już widzę te korki na przejazdach kolejowych :)

    • 11 5

  • Chory pomysł... (4)

    Nikt tym pociągiem nie będzie jeździł... Dlaczego ?? Bo częstotliwość kursów będzie znikoma i nikt nie będzie stał 20 -30 minut na przystanku aby dojechać do centrum przez chylonie..
    Kiedyś to był sens kiedy SKM dowoziła masy ludzi do wielkich zakładów pracy ..

    • 29 15

    • Teraz też dowodzi masę ludzi do pracy w Gdańsku (1)

      • 18 0

      • Dowozi

        • 7 0

    • Skąd to info przepraszam? Dla 70 tys udzi chyba warto zrobić przejazdy co np. 10 ? (1)

      • 1 0

      • ale to ma być własnie słomiana inwestycja

        Gratulacje prezydencie, że nie chce Pan w tej hucpie uczestniczyć gdzie nic nikt nie wie, a Gdynia przegrywa z interiorem :))

        • 1 0

  • Znając życie i i te poprzednie niezrealizowane inwestycje w Gdyni to nic nie wyjdzie z tych planów

    • 24 1

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje...

    ...i topione kolejne miliony. Takiego sobie prezydenta wybraliście to teraz płacić i nie wyć!

    • 29 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane