• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • (20)

    wczoraj w TVP mowili o nicalych 9 tysiącach wypadków i ok 880 zabitych a nie tysiąc.

    • 23 36

    • Statystyki nie są najważniejsze, czy 1000 w tą czy w tamtą (6)

      Najważniejsze jest to jak młoda dzicz jeździ. Im samochód nie służy do przemieszczania się, tylko do szpanowania. Zero myślenia na drodze to wynik braku myślenia w ogóle, bo szpan to wynik braku myślenia w życiu codziennym. Nie potrafią zaimponować wiedzą, ani kulturą, to szpanują. Jak tacy młodzi debile się zabiją w wypadku to ich sprawa, ale najgorsze jak takie bezmózgi zabijają innych, niewinnych użytkowników dróg.

      • 21 3

      • "Prawo Jazdy od 21 lat" o niczym nie świadczy. (5)

        A ile wypadków powodują doświadczeni kierowcy? Może takie same zasady powinny obowiązywać zarówno młodych kierowców jak i doświadczonych. Bardzo często można spotkać "doświadczonych" kierowców w służbowych samochodach, którym wydaje się, że są alfą i omegą ruchu drogowego, a wszyscy inni użytkownicy dróg powinni im ustępować miejsca. Może ktoś by się zdecydował przedstawić zbiorcze statystyki liczby wypadków na 1000 kierowców w poszczególnych grupach wiekowych.

        Pomijając oczywiście fakt, że policjanci zawsze zwalają winę na młodszego kierowce, przed stawie sytuację mojego kolegi (której byłem świadkiem na fotelu pasażera.
        "Cała sytuacja miała miejsce w Katowicach (gdzie obecnie studiuje) jechaliśmy główną ulicą, ruch nie był zbyt duży ze względu na godzinę - koło 22. Samochód jadący z naprzeciwka postanowił skręcić w lewo i wjechał na nasz pas, gdyby nie śliska nawierzchnia na pewno nie doszło by do stłuczki ale kierowca nowego audi stracił nieco panowanie nad samochodem i nie zdążył zjechać z drogi. Po przyjeździe policji właściciel audi wziął policjantów na bok i przedstawił im swoją wersję wydarzeń (mowy o łapówce nie było bo cały czas się im bacznie przyglądaliśmy). Policja stwierdziła, że mój kolega zamiast hamować przyspieszył (o czym na pewno nie świadczyły ślady hamowania, które rzekomo zrobił inny pojazd)."
        Czy takie zachowanie nie świadczy o tym że "doświadczeni" kierowcy mają większe prawa na drodze?
        Cała historia kończy się na szczęście szczęśliwie dla mojego kolegi, ze względu na moją dziewczynę, której ojciec jest emerytowanym komendantem policji. Sprawił on, że na miejscu zdarzenia pojawił się drugi radiowóz, a policjanci orzekli winę kierowcy w/w Audi.

        Pozdrawiam.

        • 11 4

        • Po pierwsze nie generalizuj sytuacji i nie przenoś jej na wszystkich (1)

          po drugie wasze zachowanie było nie lepsze. Już widzę Twoją dziewczynę, jak dzwoni do tatusia emeryta policjanta a ten uruchamia swoje układy i znajomości. Żałosne. Wyszło na to, że macie tych swoich uładów i znajomości więcej w sporze z drugim kierowcą ale chyba nie tak powinno się załatwiać takie sprawy. Co nie przekreśla winy kierowcy audi ale tutaj przydała by się też jego wersja wydarzeń.

          • 4 5

          • Jego rola skończyła się na tym że wysłano drugi radiowóz który miał ocenić czy my mamy rację czy może on. Przynajmniej tyle mi wiadomo.

            • 3 2

        • (2)

          Jeżeli młodzi zabijają 880, a ogólna liczba zabitych na drogach dobija 5000, to łatwo policzyć ile osób zabijają "starzy" kierowcy. Umówmy się, że po równo i starzy, i młodzi kierowcy to najwięksi szkodnicy ostatnich 30 lat.

          • 3 2

          • To jeszcze policz ilu jest młodych a ilu starych i wtedy się wypowiadaj (1)

            • 3 0

            • Podział na "starych" i doświadczonych, i "młodych" nierozważnych jest w prawie bez sensu. Jeżeli mowa o "krótszej smyczy", to zasługują na nią i starzy i młodzi - proste?

              • 0 0

    • a kierowcy BMW (11)

      i innych marek starszych niz 15 lat - okres probny min 5 lat

      • 8 7

      • (1)

        Jedna śmierć to tragedia, a milion to statystyka.. niestety

        • 7 0

        • Stalin to mógł tak powiedzieć...

          • 3 1

      • (1)

        I jeszcze pod lupę powinni trafić złotówy bo jeżdżą na pamięć i nie patrzą czy coś jedzie czy nie. Byłem świadkiem jak złotówa potrącił kobietę na przejściu dla pieszych oczywiście kobieta miała zielone światło a złotówa do kobiety z mordą i łapami.

        • 7 0

        • Nie chce generalizować ale jakos tak sie składa ze wiekszosc taksiarzy to straszne prostaki...

          • 2 0

      • (6)

        CO Ty chcesz od bmw i starszych samochodow ??
        mam 24lata mieszcze sie w grupie "wysokiego ryzyka":)
        mam bmw z 2004 roku i golfa 2 z 1988roku prawko od 3 lat
        Przyznaje sie ze wolno nie jezdze i zadko mi sie zdaza jezdzic z przepisowa predkoscia

        ale ani razu jeszcze niemialem wypadku czy kolizji z mojej winy jedyna kolizja jaka mialem byla z przyczyny dziedka ktory wyjezdzajac z parkingu widzialem wyraznie zwalniaj zblizajac sie do drogi nie zatrzymal sie calkowicie tylko nagle przyspieszyl wyjezdzajac mi prosto pod maske w/w golfa

        nie twierdze ze jestem niewiadomo jakim super wypasionym kierowca uwazam ze jezdze dobrze na tyle aby jezdzic z predkosciami dobranymi przezemnie do stanu drogi i warunkow gdzie przy tym jetem wstanie wykonac kazdy manewr ktory uchronil by mnie i innych od jakiegokolwiek zdazenia a sutuacji bylo juz wiele

        i zazwyczaj osobami ktore stwazaly takie zagrozenie np zajezdzajac droge, zmieniajac pas nie patrzac co sie dzieje dookola albo wyjezdzajaz z podpozadkowanych nie ublizajac nikomu: dziadki mochery panowie z wasem (tak wiem moze i smieszne ale prawdziwe) i typowe przyklady studencikow (kujonow)

        ja bym tutaj proponowal testy psychologiczne tak jak maja kierowcy ciezarowek albo i jeszcze jakies scislejsze bo co z tego ze sie kazdy na blache wykuje zasad ruchu drogowego jak wyjedzie w taka dzungle trojmiejska i zwariuje sie wystraszy i nie bedzie wiedzial co ma robic recytowanie w samochodzie sobie zasad ruchu drogowego nie pomorze i stoi puzniej taki na srodku krzyzowki i sie zastanawia co ma robic albo czy na zultym hamowac czy jeszcze jechac badz wiele roznych dziwnych sytuacje

        tez powinny byc zaostrzone badania okulistyczne nie kazdy potrafi prawidlowo oceniac odleglosc pojazdu jadacego czy moze wyjechac czy lepiej poczekac

        no i na koniec refleks rozumiem ze sa tacy co go nie maja i klakson w tym momencie nie pomaga (przyklad z ktorym tez niejednokrotnie sie spotkalem, kierowca zmienial pas np na prawy gdzie ja jechalem prawie rowno z nim klakson nie pomagal musialem chamowacczy tez ludzie ktorzy na zakrecie gdzie np sa dwa pasy jadace w lewo nie potrafia trzymac swojego pasu)

        i na koniec ostatnia mysl ktora mnie naszla moze i takie sa statystyki ale tak jak juz ktos napisal ja bym chcial zobaczyc statystyki kazdej grupy wiekowej bo ani razu sobie nie przypominam zeby przy ktorejkolwiek z licznych sytuacji gdzie gdyby nie moja reakcja mlodego niedoswiadczonego kierowcy wzgledem naszego rzadu to by byl wypadek czy kolizja

        Pozdrawiam

        • 3 7

        • hmm ..ja bym sie nie chwalil (4)

          mam 24 lata a wyksztalcenie podstawowe sadzac po tresci,interpunkcji,ortografi

          • 2 4

          • (2)

            skoro już bardziej zwracasz na to uwagę to po przecinku powinna być spacja

            • 2 2

            • (1)

              nie wspominając o polskich znakach których też zapomniałeś

              • 3 1

              • i ortografii

                • 0 0

          • Ortografi ?

            No kolego wytykasz innym a siebie nie widzisz...... nie zrozumiałeś czegokolwiek z tego co napisał Robert ? Bo ja wszystko zrozumiałem, więc zajmij się odrabianiem pracy domowej i nie zapomnij kapci na zmianę spakować.

            A co do wypowiedzi Roberta - 100 % prawdy. Albo się ma to "coś" i jedzie się z głową, albo nie, i ginie się na drodze. Selekcja naturalna - piękna sprawa. Żal mi tylko poszkodowanych z nie swojej winy, a rodzinom których bliscy spowodowali wypadki i zginęli nawet nie współczuję, wręcz się cieszę, że zawsze to o 1-2 matoółw na drodze mniej. Pozdrawiam

            • 1 3

        • brawo!

          zgadzam się z Tobą - to często nie kwestia wieku, bo zdarza się, że 23 letni kierowca jest lepszy niż 50 - letni. To, że ktoś ma prawo jazdy od pół wieku nie musi oznaczać, że jest dobrym, doświadczonym kierowcą ( ilu jest takich, którzy robili prawko nie mając auta, bo wszyscy inni robili), tak samo, jak nie każdy kto jeździ od roku jest złym. Nie można wszystkiego opierać na statystykach. Myślę, że lepsze byłyby dokładne badania, bo w większości przypadków kończy się na podpisie lekarza i przyjęciu opłaty. No i badania dla kierowców powyżej 60 roku życia, bo i refleks gorszy i wzrok już nie ten.
          pozdrawiam;]

          • 2 0

    • nie wiesz, że telewizja kłamie }

      • 0 0

  • Dobrze (11)

    Prawidłowo , Prawko na Quady A Na skuter od 21 lat uprawinienie!!

    • 111 8

    • (2)

      od 31!!

      • 1 8

      • (1)

        od 182!

        • 7 7

        • 997

          • 1 1

    • no chyba Twojemu dziecku

      I ile takowe masz.
      Ludzie ogarnijcie się bo gadacie od rzeczy.
      Należy zmienić system kształcenia kierowców , a nie że na kursie Twój instruktor mówi "Jedź zgodnie ze znakami 40 km/h , ale jak już bedzie miał prawko to jedź tak jak inny czyli 80 km/h".
      Obecny system jest jak system edukacji. Uczy "jeździć" w świecie który nie istnieje.
      Trzeba zmienić system. Obecnie kursanci nie uczą się jeździć tylko uczą się żeby zdać. Co z tego że ktoś ma prawo jazdy skoro myli gaz z hamulcem.

      • 13 0

    • co rok...

      są jakieś zmiany a i tak naprawdę g*** to daje.

      • 2 1

    • Ta, prawko na quady... (3)

      ... i zróbmy tak żebyw lasach obowiązywały przepisy ruchu drogowego ;)
      Jeszcze nie spotkałem się z narzekaniem na quady na ulicach...

      kolejny martwy przepis służący jedynie dupowłażeniu potencjalym wyborcom :)

      Pozdrawiam szarą masę która łyknęła ten bullshit ;)

      • 3 5

      • zamiast quadów będą kupować trajki (1)

        (trójkołowce) których przepisy nie przewidziały i wszystko będzie po staremu.
        Niestety.

        • 0 0

        • Widzisz, problem nie polega na tym że ludzie...

          ...są głupi i nieodpowiedzialni, problem polega na tym że władza w tym kraju woli zabraniać, karać i gnoić zamiast pomagać i tworzyć... wyznaczyliby spory kawał ziemi z nasem i kawałkiem pola do zabawy na quadach i crossach, a ludzie sami by sobie poradzili z oragnięciem go i problem pojazdów terenowych w lasach i parkach sam by się rozwiązał - ale po co? Żaden krawat z Wawy nie ma takiego hobby więc po co sobie tym głowę zawracać... :)
          Mam kilku znajomych jeżdżących quadami, w tym też po lasach, ten demoniczy wizerunek stworzony przez media to wyjątki które mają gdzieś wszystko poza końcem własnego nosa, podobnie jak wizerunek motocyklisty dawcy... jeden palant na stu się trafi i odrazu wszystkich wrzuca się do jednego wora...
          Nie uwierzę w to że te przepisy zmienią cokolwiek na lepsze, ludzie zaczną po prostu bardziej unikać policji i wzrośnie sprzedaż CB... a to co najgorsze w Polskich miastach, czyli gówniarze na skuterach nadal pozostanie i bedzie mieć się dobrze...

          Na tej podstawie śmiem sądzić iż 99% polityków to złodzieje i cwaniacy, przecież co chwile są afery że któryś w łapę wziął... Zabawne prawda? :)

          Jeden taki obiekt na województwo i kłopot z głowy :)

          Podobnie z torami asfaltowymi lub nawet szutrowymi, jedyny w Polsce tor z prawdziwego zdarzenia jest w Poznaniu - nie uważacie ze to śmieszne? A potem biadolenie że wariaci się na ulicach ścigają... sorry ale gdzie mają się wyżyć? Wariowanie na ręcznym po parkingach hipermarketów też jest złe... przepraszam ale gdzie ćwiczyć kontrolowane poślizgi które później moga uratować życie? Pojechać na kurs do poznania, wawy a może jeszcze dalej?

          To nie kierowcy wszelkiego rodzaju pojazdów są problemem, a porypany system który stawia nacisk na karanie i dyscyplinowanie, zamiast naukę z prawdziwego zdarzenia i ułatwianie kierowcom życia... od dziurawych dróg po chore przepisy drogowe :)

          Podsumowując - gratuluje posłom poczucia humoru i kolejnego sprytnego zagrania żeby podbić sobe poparcie wyborców... kolejnego pustego przepisu - ale po co płacić za dzi**ę jeśli można szarakowi dać gumową lalę, a różnicy i tak nie zauważy ;)

          • 1 1

      • Wyjedź na wieś, tylko uważaj na quady na drodze.

        • 0 0

    • i co to zmieni ?? nowych dróg nie przybędzie kładek i przejść podziemnych dla pieszych też nie, bezkolizyjnych skrzyżowań itd itd

      jak już chcą to niech zrobią kierowcą testy psychologiczne, czasu reakcji, reakcji na bodźce upragnione prawko dostali by tylko nieliczni...

      • 3 2

    • a na rowerek z bocznymi kolkami od 18

      • 0 0

  • jasne (14)

    A moze ktos podliczy wypadki spowodowane przez osoby starsze, ktore nie powinny juz jezdzic? bo przez takiego ostatnio wlasnie mialabym wypadek... Przestancie sie znecac nad mlodymi kierowcami, bo 9 tys nie nie jest nawet wiekszosc kierowcor ponizej 25. roku zycia...

    • 48 93

    • (2)

      Starsi ludzie nie powodują groźnych w skutkach wypadków, ewentualnie są to stłuczki. Młodzi niedoświadczeni kierowcy, często o niskim stażu za kierownicą powodują najwięcej groźnych w skutkach wypadków drogowych. Bardzo często po sobotnich dyskotekach, kiedy chcą zaimponować swoim kolegom i koleżankom... wystarczy w poniedziałek poczytać w necie ile tego było i jaki był wiek sprawców- masakra.

      • 29 8

      • a poza tym prawo jazdy beda wydawane na jakiś czas wiec tez bedzie weryfikacja i pewnie duzo starszych ludzi nie uzyska uprawnien

        • 7 1

      • heh dobre...

        ...wyobraź sobie sytuację, jedziesz przepisowe 50km/h, zbliżasz się do krzyżówki z sygnalizacją gdzie przy przejściu czekają ludzie na zielone, kilka metów przed nimi dzidzia w swoim tico na zielonej strzałce żeby włączyć się do ruchu z podporzadkowanej... jesteć 5m przed dziadkiem a on nagle rusza bo - no bo zajarzył że 15sek wczesniej byłeś jeszcze daleko i na pewno zdąży...



        No tak, ale skoro jechałeś 50km/h to nic strasznego się nie stanie bo trochę przyhamujesz itp... a może wjedziesz dziadkowi w drzwi i przestawisz go na siedzenia pasarzera ze skutkiem smiertelnym, albo w celu unikniecia kolizji odbijesz w lewo i wpadniesz na matkę z dzieckiem czekających przy przejściu dla pieszych?



        Skąd statystyka że starsi ludzie nie powodują wypadków? A no stąd że zazwyczaj to w nich się wjeżdża bo są kompletnie nieprzewidywalni na ulicy, to Ci zahamuje bo nagle go coś oświeci, to zmieni pas bez sygnalizowania czegokolwiek będąc w połowie wysokości Twojego auta, zawsze winny jest ten z tyłu i stąd te czyściutkie statystyki ;)



        Ps. jesli młodzi kierowcy powodują 9tys wypadków rocznie to i tak są malutką częścią całości, zatem zabierzmy im prawko, tym w wieku 26-60 dozywotnio bo to oni powodują najwięcej, emerytom zostawmy bo są nieszkodliwi ;)



        -------------------------



        Czego się spodziewacie jak nie wypadków skoro na kursach ucza jak przejechać kretyński plac nie najeżdżając na linie zamiast tego jak się zachowac na ulicy, co gorsza takiej nauki własnie wymaga egzamin :] Człowiek idzie do szkoły jazdy, uczy sie pod egzamin, zdaje prawko z przekonaniem że jest z*******y i wypada na ulice jak wariat tak na prawdę gówno wiedząc o prowadzeniu pojazdów... ale kiedys trzeba sie nauczyć prawda ;)

        • 1 1

    • ale kto się znęca? odczytywane są statystyki i wyciągane wnioski. (2)

      niech młodzi przestaną się znęcać nad samochodami, współpasażerami i ich rodzinami oraz użytkownikami innych uczestników dróg i ich rodzinami.

      • 9 3

      • (1)

        ale jeśli ktoś tu się znęca to tacy jak ty nad młodymi kierowcami - nie ma tam żadnych innych danych niż o młodych kierowcach - tak się manipuluje statystykami, a aby coś analizować i kogoś porównywać należy obejrzeć dane dotyczące wszystkich kierowców

        • 2 4

        • młodzi kierowcy giną

          bo mają stare pordzewiałe auta, które w czasie wypadku składają sie jak kanapka, starsi mają lepsze auta to i nie giną tak.

          • 6 8

    • ??? (1)

      czytaj uwaznie...moze juz jestes niedowidzacym?statystyki mowia kto robi wypadki.moze stary jak i inny uzytkownik spowodowac wypadek to jest normalne takie sa realja na drogach.statystyki nie klamia.uwazaj na swoich rowiesnikow i do przodu a potem do kostnicy./tego ci oczywiscie nie zycze/3m sie.narra

      • 2 0

      • przeczytaj dobrze ten artykuł - nie ma w nim ani słowa o tym ile wypadków powodują inni niż młodzi kierowcy - ani jednej liczby!!! Ten artykuł jest bardzo stronniczy w swojej ocenie.
        Piszą np. o 72 odebranych prawkach, a ilu panom po 30-ce zabrali za prowadzenie po pijaku ?? przykłady możnaby mnożyć, ele to kwestia rzetelności dziennikarzy portalu.

        • 2 1

    • (5)

      http://www.lodzka.policja.gov.pl/kwp/content/view/280/190/1/1/
      Polecam lekturę. Tam widać kto powoduje najwięcej wypadków!!!

      • 3 0

      • też właśnie czytałam, trafiłeś w sedno

        • 1 0

      • No ale te dane są z przed 5-ciu lat. (2)

        • 0 1

        • no i myslisz ze wiele sie zmienilo w ludziach od tego czasu (1)

          statystyki mowia wyraznie od 25 do 39 roku zycia kierowcy najwiecej powoduja wypadkow

          a teraz tym mlodym trudniej zdac prawko niz tym co juz je maja bo caly czas cos zmieniaja

          • 1 2

          • W ludziach może nie, ale przez te ostatnie 5 lat przybyło dużo samochodów, wzrósł import z zachodu a przez to auto stało się jeszcze bardziej dostępne - zwłaszcza dla młodych kierowców.

            • 0 1

      • Nie do końca dobry przykład bo dane są opracowane tak, że łatwo mogą wprowadzić czytelnika w błąd.

        W tych statystykach podano, że sprawcy 19% wypadków mieli od 18 do 24 lat (to tylko 6 roczników). Najwięcej wypadków (33%) spowodowali uczestnicy ruchu w wieku od 25 do 39 lat ale to już jest 15 roczników czyli 2,5 razy większa grupa a liczba wypadków tylko 1,7 razy większa!

        Do tego trzeba pamiętać, że dane te dotyczą wszystkich uczestników ruchu nie tylko kierowców a to oni (według statystyk podanych na tej stronie) powodują najwięcej wypadków. Warto też zwrócić uwagę jak gwałtownie rośnie liczba wypadków spowodowanych przez uczestników ruchu w wieku od 18 do 24 lat w porównaniu do młodzieży w wieku od 15 do 17 lat.

        Statystyka dotycząca wieku nie mówi tylko o kierowcach, przedziały wiekowe są nierówne i zbyt szerokie ale i tak widać, że młodzi kierowcy (których tak naprawdę jest przecież stosunkowo mało) powodują bardzo dużo wypadków.

        Wprowadzenie dodatkowego nadzoru nad młodymi kierowcami nie jest wiec nieuzasadnione. Choć bardziej restrykcyjne przepisy przydały by się dla wszystkich kierowców.

        Bardzo podoba mi się konieczność odnawiana uprawnień co jakiś czas. Jednak z drugiej strony to zawsze dodatkowy kłopot i wydatek a o ile nie zmieni się forma egzaminu to i tak na drogach pozostaną kierowcy nie mający predyspozycji do prowadzenia.

        • 0 0

  • jeśli komuś zabiorą prawo jazdy i i tak będą dalej jeździc, tyle ze bez prawka (7)

    Bo jaka jest kara za jazdę bez prawa jazdy? 500 zł?

    • 81 4

    • dokładnie (6)

      też tak uważam, niestety prawo jest zbyt łaskawe dla młodych ośob, które szaleją za kółkiem, zabiorą mu prawko i co ??? dostanie mandat, sądowy zakaz jazdy samochodem, potem następny?? ile codziennie słyszymy informacji na temat, że złapali kolesia, który już kilkakrotnie został ukarany za jazdę bez prawa jazdy, był pijany lub miał sądowy zarkaz?? niech ludzie jeżdżą od 18 roku życia, wszędzie na świecie jakoś mogą, tylko oczywiście u nas jest jak zwykle, najlepiej popalić wsyztskie auta i niech ludzie śmigaja rowerami, tylko wtedy byłby młyn o to, ze np nie mają kasków, albo jeżdżą po ścieżkach przeznaczonych dla matek z małymi dziećmi, paranoja

      • 13 2

      • Jeżli, jak sam napisałeś, ktoś łamie sądowy (3)

        zakaz jazdy samochodem, to raczej grozi mu coś więcej niż 500 zł mandatu.

        • 6 0

        • szczerze to nie wiem

          ostatnio było głośno o gościu, który miał dwa zakazy sądowe i znowu został złapany i to jeszcze pijany

          • 3 0

        • (1)

          No i co z tego że łamie zakaz sondowy. Dostanie zawiasy i dalej będzie jeżdzić.

          • 0 2

          • a co mu będzie jakaś sonda mówić co ma robić.

            • 0 0

      • kto jeździ bez prawka (1)

        ten nie ma OC, żadna ubezpieczalnia nie wypłaci żadnego odszkodowania, jeżeli kierujący nie ma prawa jazdy !

        • 1 1

        • Zawsze może sie ktoś podłożyc ;] hahaha

          • 0 0

  • Z tymi quadami to nei trafili (3)

    Do jazdy po lesie, czyli tam gdzie kierowcy quadów stwarzają największe niebezpieczeństwo nie trzeba mieć prawka...

    • 12 49

    • Po lesie sie nie jezdzi

      • 24 0

    • po lesie się nie jeździ, to raz, a dwa jak dostać się do lasu? przewozić quada na lawecie?

      to zaraz będzie wiadomo kto jeździ po tym lesie.

      • 10 1

    • a kto Ci powiedział, że po lesie możesz jeździć quadem..?

      Ustawa o Lasach zabrania poruszaniem się po lesie pojazdem mechanicznym, kolego....

      • 13 2

  • prawo jazdy na skutery i kłady powinno być od 35 lat (5)

    wtedy było by bezpiecznie

    • 37 34

    • Hehe, co za dekiel (3)

      Najlepiej od 65 lat - wtedy byloby bezpieczniej ; )

      • 5 2

      • (2)

        Najlepiej zrobić zakaz poruszania się czym kolwiek oprucz komunikacji publicznej wtedy by było bezpiecznie.

        • 6 0

        • (1)

          ale skąd wtedy wziąłbyś kierowcę komunikacji publicznej łachu

          • 0 1

          • i po co te epitety

            • 0 1

    • Tylko jestem ciekawa jaki 35 latek bedzie sie interesowal quadem.

      • 0 1

  • A co ze statystykami na temat starszych osob?? (14)

    Ciekawi mnie ile wypadkow rocznie powoduja osoby starsze. Powinno sie zorganizowac jakeis kursy doszkalajace powyzej jakeigos wieku bo dosc czesto zdaza sie widziec jazde 30 km/h po drodze na ktorej ograniczenie wynosi 70, nieumiejetnosc wlaczenia sie do ruchu i nieprzemyslana zmiane pasa.
    Oczywiscie nie kieruje tego postu do wszystkich w starszym wieku bo zdaje sobie sprawe ze sa osoby jezdzace bardzo dobrze.

    • 47 32

    • od zawalidrogi jeszcze nikt nie zginął, chyba, że jechał za szybko, o czym mowa w kontekście (8)

      młodych kierowców. zresztą, dla osób starszych przewidziane są terminowe prawa jazdy. także nie gadaj...

      • 6 4

      • (2)

        Od zawalidrogi nie zginal ale od nieazuwazenia auta przy zmianie pasow juz pewnie tak. Pozatym prawde mowiac w miastach jest malo wypadkow smeirtelnych bo te glownie zdarzaja sie na drogach poza nimi. A taki zawalidroga powoduje korki. Pozatym refleks i koordynacja osoby 70 letniej jest slabsza niz 30 letniej nawet po dawce alkoholu

        • 5 7

        • jadąc z przepisową lub jeśli konieczne - mniejszą prędkością - oraz zachowaniem należytej uwagi

          da się zauważyć zawalidrogę, ale pędzącego z nadmierną prędkością młodego może być trudniej, zwłaszcza praktykującego sprzeciw wobec obowiązkowej jazdy na światłach. co do korków - trudno powiedzieć - z moich obserwacji wynika - nie chcę tego mówić za bardzo, bo to niepopularne - że kobiety są mniej rozgarnięte jeśli chodzi o odczytywanie sytuacji na drodze. i mówimy to o orientację w korkach przy małych prędkościach. większość ludzi (nie tylko kobiet) w ogóle nie wiem jak na rondzie się zachować, kiedy wjechać, kogo przepuścić, kiedy dać kierunkowskaz, kiedy go wyłączyć.

          • 8 0

        • do qwed

          Uważasz, że bardziej restrykcyjne prawo powinno dotyczyć wyłącznie osób starszych, zostawiająć w spokoju młodych kierowców?

          Sugerujesz, że skoro koordynacja 30 latka po alkoholu jest lepsza niż trzeźwego 70 latka, należy więc przyzwalać na jazdę po alkoholu 30- latkom? Czy może odbierać prawo jazdy obydwojgu?

          Nie rozumiem, co chcesz osiągnąć?

          • 2 0

      • .. (2)

        jeśli jest ograniczenie do 70 km/h.
        Ty jedziesz lewym pasem 65 km/h a prawym jedzie leśny dziadek 30 km/h i nagle sobie przypomina że musi skręcić w lewo i zmiast dać kierunek to skręca i powiedz mi zdąrzysz wymachować z 60 do 30 na odcinku 5 metrów biorąć pod uwagę że reakcja u ludzi z najepszym refleksem wynosi 0.2 sekundy?

        • 4 4

        • masz myśleć jak jedziesz

          a nie trzymać się w strefie martwej lusterek i czekać aż ci ktoś drogę zajedzie.
          A dziadek się na pewno obejrzy i upewni. Może zrobi manewr wolniej, ale bezpiecznie.

          • 3 4

        • no ale jaki płynie z tego wniosek?

          i dlaczego niby dziadek leśny musi się dostosować do Ciebie (w domyśle, jak odczytuję), a nie Ty do niego?

          • 0 0

      • od zawalidrogi nikt nie zginął (1)

        To spróbuj jechać 60-tką po szosie to zobaczysz jakie zachowania sprowokujesz. Jechała kiedyś pewna pani (tak, pani, widziałem twarz :) ) prawym pasem obwodnicy z prędkością 60 km/h ( gdy się rozpędziła do 70 wcisnęła hamulec i zwolniła do 60-tki). Kierowcy za nią mało się nie pozabijali hamując, wyprzedzając itp.

        • 4 5

        • zdarzyło mi się, ale tak czy inaczej, takich sytuacji można i należy się spodziewać.

          dlatego należy zastosować się do zasady ograniczonego zaufania. w związku z tym obserwuję i analizuję sytuację na drodze najlepiej jak potrafię i jeżdżę z prędkością jednak przepisową nieznacznie i w niektórych miejscach ją przekraczając. by przeżyć.

          • 0 0

    • (2)

      Nie ma osób jeżdżących bardzo dobrze !!!

      • 2 0

      • Mistrzowie kierownicy (1)

        – Hm... No tak. A czy ty... Kto jest najlepszym szermierzem na świecie?
        – Nie mam pojęcia.
        – Nigdy nie znałeś takiego?
        – Znałem wieli którzy się za takich uważali.
        – Ha! Kim byli? Jak się nazywali? Co potrafili?
        – Wolnego, wolnego dziewczyno. Nie znam odpowiedzi na te pytania. Czy to takie ważne?
        – Pewnie że ważne! chciałabym wiedzieć... Kim tacy szermierze są. I gdzie tacy są.
        – Gdzie są, to ja wiem.
        – Ha! Więc gdzie?
        – Na cmentarzach !!!

        I tak samo jest z kierowcami. A im dłużej jeździsz tym bardziej zdajesz sobie sprawę jak niewiele umiesz.

        • 8 0

        • Hehe, stary dobry Sapkowski:)))
          Dobre nawiązanie. Wystarczy zamiast szermierza wstawic kierowce:)
          pozdro

          • 2 0

    • zapraszam do lektury

      zapraszam do przeczytanie ponizszego artykulu a dopiero potem do dyskusji...
      http://wyborcza.pl/1,100503,6828746,Morderca_jest_kim_innym_niz_to_opisuja_media.html

      • 1 0

    • 50 lat to już półślepi i z ograniczonym refleksem

      więc powinni mieć dodatkowy egzamin - nie zda - traci.

      • 0 1

  • Nie dadza sie wypowiedziec.

    Aco do quadow to nareszcie cos z tym zrobia.Jak wchodze do lasu to az szlak czlowieka trafia.O plazach nie wspomne.W Mikoszewie plaza do ujscia jest rozjechana przez te barany jak trakt Sw Wojcjecha.Ato jest rezerwat

    • 59 2

  • Co za glupota!! (6)

    Chcemy zwiekszyc bezpieczenstwo na drogam i ustalamy limit punktow wedlug ktorego ktos moze 8 razy przejechac na czerwonym swietle!!!! Przeciez to niedorzeczne!! W niemczech wystarczy 12 punktow do straty prawa jazdy.
    W ten sposob naprawde uprzywilejowane sa osoby bogatsze dla ktorych mandaty karne nie sa zadnym wydatkiem, bo zeby zebrac 48 pkt to trzeba albo byc idiota albo zwarzac na bezpieczenstwo innych.

    • 38 9

    • popieram (5)

      moim zdaniem, najlepszą karą byłoby zabieranie samochodu, np na 30 dni, to jest straszna kara, bo 30 to na tyle dużo, by delikwent ostro odczuł karę, a na tyle mało by się szybko przestawił na inne środki transportu, właśnie tak jest w Niemczech, nie zabierają prawka dożywotnio, tylko np na 30 dni i te kary są najbardziej dokuczliwe, jest tylko jedno ale, jak w NIemczech złapie się gościa, który praowdzi mimo zabranego prawka, to konsekwencje są o wiele wyższe niż w Polsce, ale gdyby u nas tak było, to zaraz będą głosy, że jest atak na wolność !!

      • 4 4

      • (4)

        was chyba pogielo. Widac ze rowerami jezdzicie.
        Kierowca zawodowy by wam chyba przywalil za takie glupoty. Teraz to my
        mamy panstwo policyjne jak byscie nie zauwazyli. Najedziesz na linie ciagla 10 cm i juz glina wyskakuje niewiadomo skad. punktow powinno byc juz dawno 48.

        • 3 16

        • Panstwie policyjnym?? Moze i tak ale napewno nie z powodu ograniczen na drogach!! zobacz co sie dzieje na wyspach gdzie co 10 metrow masz fotoradary albo lezacych policjantow.
          Inna sprawa jest ze w polsce jest bardzo duzo znakow i ograncizen predkosci poustawianych bez sensu. Zeby keirowca zebral 48 pkt to musi byc idiota. Pracuje w branzy handlowej i miesiecznie robie ok 2-3 tys km wiec nie mow mi ze potrzeba 48 pkt. A tak naprawde jedyny skutek jak ito odniesie to firmy zaczna wyznaczac swoim kierowcom jeszcze krotsze terminy wiedzac ze moga sobie pozwolic na zaplacenie kilku mandatow a punkty i tak nie beda grozne

          • 5 1

        • Nie pitol kolego, że za 10cm-owe najechanie jest mandat.....chyba w piaskownicy gdzie jesteś stałym bywalcem.

          • 3 2

        • milion punktów powinno byc (1)

          jak bedzie 48 to też bedziesz mówił,że za mało. jeżdze samochodem od kilkunastu lat i widzę co sie dzieje na drodze. a tekie palanty jak ty uważają ze im wszystko wolno, bo są akwizytorami i jeżdżąc pracują

          • 7 0

          • Po pierwsze czesto media kreuja winnych, ale nie faktycznie tych ktorzy robią najwięcej

            wypadków, lecz tych którzy się najbardziej rzucają w oczy. Po drugie, weźcie wy nie czarujcie sie tymi niemcami czy szwedami, bo jak juz by wprowadzili te wszystkie ich sadystyczne przepisy to byście zaczeli jeczen ze to panstwo policyjne i nie można nic bo zaraz was usadzą. Ci co tak syczą że tam zabierają to, a tam leją w pysk za to to żyją złudzeniem, że oni są grzeczni, a to tamci ciągle przeszkadzają i nic im nie grozi, nic bardziej mylnego, sami na siebie będziecie bata kręcić wykrzykując takie hasła.

            • 0 1

  • dobra malolatow trzeba ukrucic :D (6)

    • 32 12

    • TAK JEST (2)

      DO WYBORÓW PO UKOŃCZENIU 30 LAT

      • 6 3

      • (1)

        40!!

        • 6 2

        • 41!!

          • 3 1

    • pseudodoświadczonych kierowców trzeba ukrócić.

      • 6 1

    • Ukrócić też trzeba... (1)

      ...wypowiedzi analfabetów na forum.

      • 2 0

      • małolatów trzeba pokroić....

        ...wtedy nie będzie wypadków

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane