• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Montaż rękawów pasażerskich na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

We wtorek przed południem przy budowanym pirsie na gdańskim lotniskuMapka zakończył się montaż czterech nowych rękawów pasażerskich. Teleskopowe rękawy, którymi podróżni będą przechodzić z nowej części terminalu do samolotów, przypłynęły do Gdańska z Chin z miesięcznym opóźnieniem spowodowanym pandemią i przerwanym łańcuchem dostaw. Jeszcze w tym roku z części nowego terminalu mają skorzystać pierwsi podróżni.



Czy jest dla ciebie ważne to, w jaki sposób docierasz do samolotu?

Montaż rękawów pasażerskich to jeden z najbardziej widowiskowych etapów budowy nowej części terminalu. Ze względu na konieczność ustawienia na płycie postojowej wysokich dźwigów podnoszących każdy z rękawów prace wymagają ścisłej współpracy z lotniskiem i wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w Porcie Lotniczym.

Pierwotnie rękawy, którymi pasażerowie będą w komfortowych warunkach przechodzić do samolotu, miały przypłynąć do Gdańska z Chin kilka tygodni wcześniej. Pandemia przerwała jednak łańcuch dostaw i na wiele elementów wyposażenia trzeba poczekać dłużej.

  • Na lotnisku zainstalowano cztery nowe rękawy, z których pasażerowie będą mogli korzystać od początku 2022 r.

Sam montaż rękawów potrwał dwa dni. W poniedziałek wykonawcy udało się połączyć wybudowane klatki schodowe z trzema rękawami, a we wtorek przed południem zakończył się montaż ostatniego - czwartego.

- Lotniczy Rękaw Pasażerski, w skrócie LRP, to urządzenie stanowiące zamknięty ciąg komunikacyjny pomiędzy samolotem a budynkiem terminalu. Urządzenie to zapewnia pasażerom bezpieczne, wygodne i odporne na warunki pogodowe przejście między samolotem a budynkiem terminalu - mówi Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco. - LRP jest zdolny do obracania, wysuwania oraz podnoszenia się przy użyciu własnych układów napędowych. Dzięki temu jest on w stanie obsługiwać szeroki zakres statków powietrznych. Rękawy zaprojektowano i wykonano w taki sposób, by zapewnić pełne bezpieczeństwo pasażerów oraz obsługi. Są one wyposażone w przycisk zatrzymania awaryjnego, układ oświetlenia awaryjnego, monitoring wnętrza rękawów i zewnętrznego otoczenia.
Łącznie w Porcie Lotniczym do dyspozycji pasażerów będzie 10 takich rękawów.

  • W części nowego pirsu podróżni pojawią się jeszcze w tym roku.

W tym roku pierwsi pasażerowie



Intensywne prace toczą się nie tylko przed terminalem, ale też wewnątrz. Gdy po raz ostatni odwiedziliśmy plac budowy w połowie lipca, do użytku oddawano pierwsze karuzele bagażowe. Od tamtej pory prace mocno się posunęły.

Najbardziej zaawansowane są roboty wykończeniowe na parterze, gdzie stoją już karuzele bagażowe (system bagażowy jest także modernizowany w istniejącym terminalu T2).

Gotowe jest oświetlenie i kamienne posadzki oraz ruchome schody, ostatnie prace toczą się przy windach, niemal na ukończeniu są toalety. Trwa budowa czterech budek do odprawy paszportowej. Budynek ma za sobą pomyślne testy instalacji ogrzewania i klimatyzacji, trwają też próby i rozruchy systemów bezpieczeństwa pożarowego.

Wszystko po to, by jeszcze w tym roku w części nowego pirsu pojawili się pierwsi pasażerowie. Plan zakłada, że ma to nastąpić w grudniu. Z kolei na początku roku do użytku oddane zostaną nowe rękawy.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminalu T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Ostatni raz rękawy na lotnisku w Gdańsku instalowano siedem lat temu. Film z transportu rękawów w 2014 r.

Miejsca

Opinie (76) 3 zablokowane

  • Spoko, paxy RYR i WZZ i tak nie skorzystają (1)

    • 9 1

    • Super

      Nikt tu wcześniej nie wspomniał ale bez tych rękawów od kilku miesięcy był problem żeby na pokład mogła wejść osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim ponieważ lotnisko nie posiadało sprawnej platformy więc trzeba było wnosić na rękach taką osobę po schodach

      • 1 0

  • a może to gdyńskie na części rozebrać

    Szczurek nie musiałby tak wielkiego kredytu brać, który pokolenia będą spłacały

    • 3 3

  • chinskie???

    A to jest bezpieczne?
    Kto wpuscil to bez cla i podatkow?
    Maja europejskie certyfikaty bezpieczenstwa?
    Zostaly wreszcie odkazone z COVID

    • 6 6

  • może w Polsce ktoś zacznie produkować rękawy pasażerskie

    • 7 4

  • (1)

    naprawdę nie da się tego produkować w Polsce? Powinien być zakaz sprowadzania z Chin albo takie oplaty żeby się nie oplacalo. Trzeba inwestować w polską gospodarkę , a nie w chińską

    • 21 7

    • Nie opłaca się czlowieku

      Słyszałeś że ostatnio leśnicy z Gdyni wybudowali sobie domek 300 M2 za 7 milionów zł?! Jak myślisz skoro dom ze sklejki tyle kosztuje to ile polskie koślawe firmy skasowalyby za potężne rękawy lotniskowe? Nie wiem ile ale napewno o wiele za dużo. Jak jesteś taki fan polskiej produkcji to sprawdź skąd masz telefon, kompa i tv cwaniaczku.

      • 7 0

  • Syf tam ruchu w ogóle nie ma

    • 4 7

  • Mam nadzieję, że w nowych rękawach wyeliminowane zostaną problemy i niedociągnięcia które występują w dotychczasowych.

    • 21 9

  • Rękawy rękawami

    Ale przede wszystkim szybkość odprawy na lotnisku, szybkość odbioru bagaży, szybkość wejścia i wyjścia z samolotu to są czynniki które wpływają na jakość lotniska. Sprawne zarządzanie i koordynacja to podstawa. Nawet 10 terminali i 50 rękawków nie dadzą jak nie będzie sprawnego zarządzania przepływu pasazerow

    • 15 3

  • I tak będą kazać czekać na schodach i wychodzić na zewnątrz...

    • 20 2

  • Eleganckie, tylko którzy przewoźnicy (oprócz LOT) pozostaną w Polsce?

    Skoro PiS chce podnieść opłaty terminalowe o nawet kilkadziesiąt procent. Oczywiście można podnieść ceny biletów dla finalnego konsumenta - Polak, jak widać po sondażach, wszystko zniesie.

    • 31 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane