- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (256 opinii)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 3 Oni będą teraz rządzić województwem (71 opinii)
- 4 W Gdyni odłowią 80 dzików (355 opinii)
- 5 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (75 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (211 opinii)
NIK chce zmian w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku
W wyniku zakończonych pod koniec listopada prac Najwyższej Izby Kontroli w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, wkrótce może powstać nowy wydział, który miałby zająć się w mieście zarządzeniem ruchem. W wyniku działań kontrolerów rozdział funkcji zarządzania ruchem i drogami przeprowadzono już m.in. w Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Na razie nie wiadomo, czy to samo czeka Gdańsk i ile to będzie kosztować.
Choć kontrola była zapowiadana i przeprowadzona w kilku miastach w Polsce, jej wyniki mogą być dla gdańskich urzędników zaskakujące.
Różna interpretacja przepisów
Jak ustaliliśmy, kontrolerzy NIK mieli zastrzeżenia do jednoczesnego zarządzania przez ZDiZ drogami i ruchem, co wykluczają przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
- Problem leży w przepisach, które można interpretować na różne sposoby, przez co w różnych miastach ruchem i drogami zarządzają różne podmioty, do czego NIK ma zastrzeżenia - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku. - Zmiany oznaczałyby powrót do sytuacji sprzed lat, gdy w Gdańsku tymi obowiązkami ZDiZ dzielił się z Wydziałem Gospodarki Komunalnej.
Gdy o szczegóły kontroli i jej wstępne ustalenia zapytaliśmy w NIK, otrzymaliśmy jedynie lakoniczny komunikat z Biura Prasowego.
- Procedura kontrolna w ZDiZ w Gdańsku trwa. Proszę pamiętać, że zakończenie kontroli w danej jednostce nie oznacza zakończenia całej kontroli. Najczęściej w ramach jednego tematu kontroli sprawdzanych jest kilka, kilkanaście jednostek. Aby dostarczany państwu przez nas obraz był jak najpełniejszy - publikujemy wyniki naszych kontroli dopiero po zamknięciu całego postępowania i podsumowaniu wystąpień ze wszystkich jednostek - poinformowało Biuro Organizacyjne NIK.
ZDiZ: Rozdział kompetencji nie sprawdza się
Kotłowski zastrzega, że nawet jeśli NIK stwierdzi nieprawidłowości i wskaże, by rozdzielić funkcję zarządcy drogi od ruchu, gdańscy urzędnicy będą chcieli uruchomić procedurę odwoławczą. O słuszności obecnego stanu rzeczy przekonują ich także doświadczenia z innych miast, gdzie takiego rozdziału dokonano i nie do końca się on sprawdził.
- Jeszcze nie wiemy, jaka będzie decyzja, na razie wszystko pozostaje w sferze domysłów i nieoficjalnych informacji, więc nie ma sensu zakładać jakiegoś scenariusza. Z tego co mówili mi koledzy z zarządów dróg w miastach, gdzie dokonano takiego podziału, po przeprowadzonej kontroli przez NIK np. w Łodzi, Poznaniu czy Warszawie, to nie są tam zadowoleni z takiego podziału. Generuje to dodatkowe koszty, bo trzeba tę pracę podzielić, poszukać nowych ludzi, stworzyć im warunki, nowe etaty etc. Już pomijam takie kwestie, jak dodatkowa biurokracja. Chyba każdy z nas woli, oczywiście jeśli to możliwe, załatwić sprawy w jednym miejscu, niż w kilku. W ewentualnym odwołaniu można się też podeprzeć casusem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza i drogami krajowymi, i odbywającym się na nich ruchem.
Nowy zarządca ruchu musiałby też przejąć zarządzanie ruchem w ramach systemu Tristar.
- Jeśli kontrola w ZDiZ wypadnie pozytywnie, a wierzę, że tak właśnie się stanie, będziemy mieli mocny argument, by bronić naszego stanowiska i przekonywać NIK do słuszności obecnego modelu - dodaje Kotłowski.
Wyniki kontroli NIK będą znane najwcześniej w II kwartale przyszłego roku.
Miejsca
Opinie (88) 1 zablokowana
-
2015-12-07 22:47
Tam sié dzieje źle już dłuższy czas. Nie remontują dróg np Kartuskiej przy ktorej nie ma ścieżki rowerowej. Nie można bezpiecznie zjechać od Jasienia do Łostowickiej. Tyle lat nic w temacie nie zrobili a droga ma tak zjechany asfalt že možna stracić zawieszenie.
- 1 2
-
2015-12-07 06:18
może zaczną przywracać zlikwidowane przejścia dla pieszych? (13)
Np przy Teatrze Miniatura, przy Manhattanie lub przy Sobótki
- 27 38
-
2015-12-07 07:18
Ile razy w życiu przechodziłeś przy Miniaturze? (4)
Przy Manhattanie przejście jest raptem 30 m dalej. To aż tak niewygodne, czy marudzisz dla samego marudzenia?
- 13 18
-
2015-12-07 07:35
(3)
czyli likwidujemy przejście żeby samochody nie musiały przypadkiem na chwilę się zatrzymać a piesi niech sobie stoją na światłach i idą na około
- 13 8
-
2015-12-07 19:41
Tramwaj też będzie tam stał. I tak jest zbyt duzo
przystanków z Głównego do Wrzeszcza.
- 0 0
-
2015-12-07 08:18
Na głównym trakcie tak (1)
Na pozostałych ulicach - odwrotnie
co zresztą się dzieje - wszędzie teraz strefa tempo 30 obowiązuje- 6 5
-
2015-12-07 08:51
i 99,9% kierowców jej nie przestrzega
to samo na skrzyżowaniach równorzędnych, większość kierowców uważa że ma pierwszeństwo bo jedzie prosto
- 5 3
-
2015-12-07 11:16
brak przejść dla pieszych:
Sienkiewicza, Sobótki, Wassowskiego, Kossaka - totalny brak przejść dla pieszych, jedynie w okolicach kościoła coś jest, ostanio zauważyłem że zlikwidowano przejście na Sienkiewicza przy łączeniu z Jaśkową Doliną.
Parkingi na chodnikach to miato potrafi postawić, ale nic ponad to.- 3 1
-
2015-12-07 10:16
W Gdańsku to połowa przejść dla pieszych jest do likwidacji. (2)
Obecnie mamy absurdy, że co 50m jest przejście dla pieszych. Przykłady? Góralska, Partyzantów, Wileńska itd.
- 2 9
-
2015-12-07 10:32
(1)
należy zrobić takze jedno miejsce parkingowe co 50 metrów, bo są za często.
- 3 4
-
2015-12-07 10:50
Tu się zgodzę. Na wielu ulicach nie ma w ogóle miejsc parkingowych, więc
chociaż jedno co 50 m by było dobrym pomysłem.
- 3 3
-
2015-12-07 07:33
Ale o co ten hałas? (2)
Pytanie po co przywracać. Ile ludzi korzystało z przejścia przy Miniaturze?
To przejście może istnieć albo ze światłami, albo w ogóle. Wybrano drugą opcję po tym jak okazało się że nikt z tego przejścia nie korzysta.- 10 8
-
2015-12-07 08:52
haha (1)
Po zlikwidowaniu przejścia okazało się że nikt z niego nie korzysta.
Wyborne milordzie.- 8 3
-
2015-12-07 09:44
Wszyscy chodzą bokiem przez tory tramwajowe. Pewnie jak ktoś wpadnie, to ustawia zapory czolgowe, "bo nikt tam nie chodzi".
- 2 3
-
2015-12-07 09:40
Ja całe życie przechodziłem przy Manhattanie, a teraz muszę cczekać TRZY razy na światłach!!!! Dłużej niż autem. To jest chore!!!
- 4 3
-
2015-12-07 19:05
ZDIZ to chorzy umyslowo ludzie
ktorzy doprowadzaja do wypadkow drogowych. Na jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyzowan przy Galerii Bałtyckiej wprowadzili ograniczenie do 70km/h plus zielona strzalka, to jest absolutna parodia.
Stojacy tam piesi i rowerzysci graja z kierowcami i rosyjska ruletke.
Za to powinien byc kryminal.- 5 2
-
2015-12-07 18:51
Tomek
Tomek! Można? Można!
- 0 0
-
2015-12-07 18:18
NIK do odbudowy
Kiedy NIK zmieni swojego wodza ten z zarzutami proroka grzeje stołek nadal -niebywałe
- 0 1
-
2015-12-07 07:20
A co z rewolucją na obwodnicy? (2)
Sprawdziła się tak, że korki i ostre hamowanie to niemal codzienność. Wypadków jest więcej niż przed likwidacją pasów na wzniesieniach. Jak zwykle ma być tak jak urzędas sobie zarzyczy, a jak wyszło jednak źle to "peszek" winnych nie ma.
- 13 9
-
2015-12-07 08:02
,,zażyczy'' tumanie (1)
- 0 2
-
2015-12-07 17:14
To sie wykazales
inteligencie
- 1 0
-
2015-12-07 16:55
kto odpowiada za tristar?
Działa w Gdańsku tristar. Efekty. Codziennie ta sama godzina. Trasa grunwaldzka wysokość Forda, jaskowa, rakoczego, bulonska. Efekt. 2-3 minuty dłużej. Gratulacje za kilku milionów system który miał działać już na euro 2012. Dobrze ze nie działał bo byłyby większe korki niż zazwyczaj.
- 3 3
-
2015-12-07 06:37
Współczucia! (1)
Współczucia dla tej osoby, która liczyła te przejścia!!!
- 48 2
-
2015-12-07 15:47
bo co? bo się troszkę napracowała?
jakby wszyscy ZDiZie tak pracowali to żaden NIK tam nie mialby czego szukac
- 3 0
-
2015-12-07 14:52
To już wiadomo, dlaczego Dobaczewski poleci :)
To powinno być w jego kompetencjach. ZTM. Patrz vide ZKM Gdynia
- 1 1
-
2015-12-07 10:31
A teraz zapraszamy NIK (2)
do Gdyni. Tu się dzieje.
- 9 1
-
2015-12-07 11:38
proponuję gdyńską kontrolę: planowanie przestrzenne pod dyktando deweloperów (1)
by się działo...
- 4 1
-
2015-12-07 14:49
Oj,
jak nie lubię Gdyni, to w tym akurat Gdańska nie przebiją...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.