• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o drogach, drogówce i straży miejskiej

Piotr Weltrowski
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem kontrolerów NIK straż miejska używa fotoradarów głównie do łupienia kierowców, a nie do zapewniania bezpieczeństwa na drogach. W Trójmieście jednak strażnicy - co dobrze o nich świadczy - nie używają fotoradarów. Na zdjęciu strażnik ze Świnoujścia. Zdaniem kontrolerów NIK straż miejska używa fotoradarów głównie do łupienia kierowców, a nie do zapewniania bezpieczeństwa na drogach. W Trójmieście jednak strażnicy - co dobrze o nich świadczy - nie używają fotoradarów. Na zdjęciu strażnik ze Świnoujścia.

Straż miejska korzysta z przenośnych fotoradarów głównie po to, aby wzbogacać gminne budżety, policja jest słabo wyszkolona, jedna trzecia radiowozów nadaje się do wymiany, a pod względem bezpieczeństwa na drogach Polska jest w UE lepsza tylko od Rumunii - tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.



Polskie drogi nie są niestety zbyt bezpieczne, w UE wyprzedzamy pod tym względem jedynie Rumunię. Polskie drogi nie są niestety zbyt bezpieczne, w UE wyprzedzamy pod tym względem jedynie Rumunię.

Co mogłoby najbardziej zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach?

Raport ten dotyczy bezpieczeństwa na drogach. Kontrolerzy NIK przyjrzeli się tematowi zbiorczo, kontrolując różne jednostki i służby w całym kraju. Najbardziej dostało się straży miejskiej.

"NIK uważa, że zaangażowanie strażników gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy" - czytamy w komunikacie wydanym przez Izbę.

Kontrolerzy zarzucają też strażnikom celowe polowanie na kierowców w miejscach, w których fotoradary wcale nie są najbardziej potrzebne. Dostaje się także nadrzędnym względem straży włodarzom gmin, którzy pieniędzy uzyskanych z mandatów nie przeznaczają na właściwe cele, związane właśnie z bezpieczeństwem.

Warto jednak zaznaczyć, że zarzuty te nie dotyczą Trójmiasta, gdzie żadna ze straży miejskich nie używa przenośnych fotoradarów.

- Nie ustawiamy ani radarów przenośnych, ani stacjonarnych, trudno nas więc zaliczyć do kategorii "straży łupiących". To zresztą problem małych miejscowości, gdzie często komenda wygląda tak, że jest komendant, jest jego zastępca i jest fotoradar - mówi Miłosz Jurgielewicz z gdańskiej straży miejskiej.

Wtórują mu też strażnicy z Gdyni.

- Ten raport jest krzywdzący, bo tworzy się przekonanie, że straż miejska nie jest potrzebna. To nieprawda, ma wiele ważnych zadań, tak potrzebnych miastu i mieszkańcom. I pamiętajmy o zacowaniu należytej proporcji pomiędzy restrykcją, a edukacją. My w Gdyni zdecydowanie stawiamy na edukację, bo to się po prostu sprawdza - mówi Danuta Wołk-Karaczewska ze straży miejskiej w Gdyni.

Czytaj o tym, jak działa straż w Gdańsku, Gdyni i Sopocie: gdzie stawia się na edukację, a gdzie na mandaty

Poza strażą miejską w raporcie cięgi zbiera także drogówka. W zasadzie NIK powtórzył już to, o czym informowano wcześniej w tym roku, publikując raport na temat wyszkolenia policjantów. Do informacji dotyczących braków w specjalistycznej edukacji u 40 proc. pracowników drogówki, doszła jednak informacja o złym stanie radiowozów, z których aż jedna trzecia nadaje się obecnie do wymiany.

Czytaj więcej o raporcie NIK na temat drogówki, także tej trójmiejskiej

Czy inspektorzy zauważyli jakieś pozytywy? "Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat ulegał poprawie. Jest to niewątpliwie efekt szeregu działań podejmowanych przez organy państwa [...]. Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 procent, a liczba osób rannych o 31 procent. Tendencja spadkowa utrzymuje się w całym dziesięcioletnim okresie i to pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów poruszających się po polskich drogach" - czytamy w komunikacje NIK.

Niemniej inspektorzy zauważają, że polskie drogi wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Polska jest na przedostatnim miejscu w Europie pod względem liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion mieszkańców (gorsza jest tylko Rumunia).

Co - poza krytyką policji i straży - proponuje NIK?

Najwyższa Izba Kontroli uważa, że w Polsce nie dojdzie do radykalnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drogach bez dalszej budowy dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych) i przeniesienia na nie większości ruchu pozamiejskiego. Zdaniem inspektorów ograniczyłoby to w znaczący sposób najgroźniejsze wypadki drogowe, powstałe wskutek zderzeń czołowych i bocznych.

Raport postuluje także konieczność poszerzania dróg jednojezdniowych o pobocza i pasy bezpiecznego wyprzedzania oraz wyodrębniania pasów i sygnalizacji świetlnej do bezpiecznego skrętu w lewo, bez możliwego równocześnie ruchu pojazdów jadących prosto na pasie w przeciwnym kierunku.

NIK chce także wprowadzenia rozwiązań chroniących pieszych: chodników, kładek, przejść podziemnych, zamkniętych dla ruchu pojazdów placów i deptaków, sygnalizacji świetlnej przy przejściach w miejscach dużego natężenia ruchu, a także rozwiązań chroniących rowerzystów, czyli m.in. wyodrębnionych ścieżek rowerowych. Mowa jest także o rozwoju i promowaniu komunikacji miejskiej.

Przeczytaj pełen raport NIK (PDF)

Opinie (84) 4 zablokowane

  • kochana edukacja (1)

    SM w Gdyni stawia na edukacje? Oczywiście.. jak 30 min czekałem na połączenie ze 112 do SM i chciałem zgłosić że pod moim blokiem pijaczki urządzają sobie regularnie bankiety..to po przyjeździe impreza się już kończyła (skończyły się %) a SM zgodnie ze swoją 'misją' - pogadała, pośmiała się i odjechała..BRAWO!

    • 9 0

    • w sprawie pijaczków na 112

      człowieku ogarnij się pewnie twoja sieć pobiera pieniążki za połączenie pod 986

      • 0 0

  • Wina za sytuację na polskich drogach i chodnikach rozkłada się po równo (1)

    między policję, straż miejską, kierowców, rowerzystów i pieszych. Krótko mówiąc: barachło.

    • 9 0

    • bo

      wiekszosc ludzi mysli: ojej co to ja nie mam, kim to ja nie jestem....

      A wiekszosc rozmow zaczynaja od: A bo....

      A bo co? Ten drugi zle stanal przy lini, rowerzysta troche zle pojechal.... No i co z tego?

      • 0 0

  • W Gdańsku (3)

    za to straż miejska poluje na właścicieli ratlerków, spuszczonych ze smyczy na łączce, aby im wlepić mandat. Jak coś się faktycznie dzieje (bójka, awantura) tego akurat nie widzą. Jestem za tym by kasę, która idzie na tę śmieszną służbę dać policji.

    • 17 1

    • Dla właścicieli psów i tak mało mandatów (1)

      Straż miejska i tak za mało działa w kwestii psów bez smyczy bez kagancow a także tych po których właściciele nie sprzątają

      • 5 1

      • Re: Dla właścicieli psów i tak mało mandatów

        i straż miejska powinna się zająć tylko pieskami sr....ymi na trawnik i chodniki, i pijaczkami pod blokiem, Resztą niech zajmie się policja - wyszkolona, policja!

        • 5 1

    • Podchodzi strażnik miejski i pyta:
      - Dlaczego ten pies nie ma kagańca?
      - Ale pan też nie ma kagańca.
      - Ale ja nie jestem psem.
      - Bo pana nie przyjęli...

      • 4 0

  • Zlikwidować SM

    Szkoda kasy na tych darmozjadów, lepiej przeznaczyć tą kasę na policję, która jest skuteczniejsza i bardziej potrzebna społaeczeństwu niż te nieroby

    • 7 2

  • Policja powinna łapać na radar, bo teraz wazedzie można jeździć ile fabryka dała. Nigdzie nie ma policji, nigdzie radarów. Ludzi wciaz za duzo ginie i tylko policja może to zmien

    • 3 4

  • SM była powołana zupełnie do czegoś innego niż się obecnie zajmuje. Zlikwidować i kasę dać policji. Banda nierobów.

    • 9 2

  • Zlikwidować SKM

    Menele niech jeżdżą samochodami jak wszyscy!

    • 5 0

  • w wiosze gdansk lupia za parkowanie

    bo adamowicz zlikwidowal wszystkie parkingi. Zodtawil tylko jeden przy 3 Maja dla swoich pracowników

    • 6 1

  • Dziwne,ze wszyscy o tym wiedzą

    Nawet bez raportu NIK od X lat a nikt nic z tym nie robi

    • 7 0

  • Czy NIK ma kompetencje aby kontrolować Urząd Miasta i Radę Miasta.

    Czy może kontrolować te instytucje jedynie Wojewoda?

    Ktoś wie?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane