• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • a ile kasy przeznacza się na utrzymanie tzw. SM - prywatnej agencji ochrony urzędasów i ich geszeftów ?

    • 2 2

  • dlaczemu kol. Banel nie mówi nic o wydatkach na promocje swoją ,wojtka wielokadencyjnego i jego ferajny ?!...

    • 5 0

  • (2)

    Najwiekszy przewal byl z sylwestem olsatu. Teeaz widac ile polat zarobil, bo to pazerna firma widac na podstaie mistrzostw swiata w siatkowce. Wszystko zakodowali zeby sciagnac kase. TK tez bylo z sylwestem. Idac na wybory mysl, ile kolesie moga zmarnotrawic twojej kasy.

    • 7 1

    • polsat jeżdził po całej Polsce

      ze swoją marylką i sylwestrem i dopiero w gdyni trafił jeleni co zapłacą tyle ile chcieli.

      • 0 1

    • Betty Horała?
      :D

      • 0 3

  • Panie p.Szczurek (2)

    kiedy w finansach promujących miasto uwzględni Pan własną telewizje Gdynia, Radio Gdynię i Gazetę Gdyńską oraz inne media ?

    Co się robi w tym zakresie i dlaczego tak opieszale ?

    Dziś państwowa(abonament) tv zajmuje się promocja Gdańska i Sopotu ew. KK, o Gdyni się mówi, zazwyczaj jeśli już - to źle i następnie trzeba wykupywać wysoko kosztowy PR w mediach.

    • 4 5

    • (1)

      To rasio gdansk robi im zwykle kampanie. No i kaszebe.

      • 2 0

      • Gdynianie nie powinni opłacać abonamentu

        i wszystko w temacie !!

        • 0 0

  • Bursztyn nas nie wypromuje gdyz to produkt niszowy wsrod masy wszystkiego na swiecie. (9)

    Gdynia powinna sie promowac na wyzszym poziomie ----- Nowe technologie np. Promocja Grafenem moze byc dzis dobra , Innowacje i wynalazki . Gdyby Gdynia wykupila czas antenowy przed np. swietami bozego narodzenia w BBC czy CBS to ktos to zauwazy . Swiat dzis reaguje na np. wynalazki promowane czy jakies Hity lecz musi byc nowy rodzaj promocji '' Globalny ''.. Gdynia moze byc np. miastem samochodow elektrycznych , innowacji oswietlenia miasta poprzez np. energie pozyskiwana ze slonca etc etc lub tez pozyskiwanie energi z np. smieci i odpadow biologicznych . Nic nie stoi tez na przeszkodzie aby w Gdyni stworzyc nowe wynalazki dla wojska -- Super woz bojowy w technologi stealth !. Dzis cos musi byc zauwazone na swiecie.

    • 17 24

    • wiek (3)

      Masz 12 lat, prawda?

      • 10 2

      • tak ! mam 12 lat i dlatego nie wierze w te bzdety o bursztynku :) (1)

        Bursztynek to promocja przeszlosci. Swiat ma gleboko w du... nasz bursztynek ktory sie wmawia ludziom jako produkt promocyjny. Skoro nic oprocz bursztynu nie wymyslili do promocji mysliciele od promocji to znaczy ze nie maja pojecia o promocji a i miasto ma malo do zaoferowania. Mamy parki technologiczne ktore nie maja stac jako biurowe tylko maja cos tworzyc . Polak ostatnio amator stworzyl nowe lusterko dla motocyklistow i jest o tym glosno na swiecie wiec po co mamy parki technologiczne skoro tam jakies bubki siedza i nic nie tworza procz wizji stronek internetowych. Mozgiem czas ruszac bo swiat ucieka. Stroj dla Nato dla zolnierzy jest potrzebny lecz w technologi stealth lub aby nie byli widoczni w realu .i co ? .ruszcie mozgami !

        • 6 6

        • Racja

          Świat olewa bursztyn już pd czasów rzymskich. To taka tradycja. Był nawet specjalny szlak bursztynowy którym się go woziło po europie żeby każdy mógł go skuteczniej olewać...

          • 2 0

      • Przecież to ten kretyn Bezstronny. Nikt takich bredni jak on nie wypisuje.

        • 7 1

    • bursztyn to przeżytek i skamieniałość (2)

      Należy właściwie sie promować i wyciągać wnioski dla miasta
      zachowywanie jego autentyzmu jak gdyński modernizm (aby go wypromować należy ogromnych nakładów)
      i informacji kompleksowych, w tym o charakterze wielkoskalarnym.

      To wszystko kosztuje.

      Brawo Prezydencie Szczurek, za b. mądrą promocje Gdyni ! ! !

      • 4 5

      • Akaja czy perełka modernizmu jest gdyński dworzec pkp rodem z peerelu (1)

        • 3 5

        • A to nie PKP płaci za dworzec?

          • 1 0

    • Czekaj czekaj... (1)

      Znaczy że Urząd Miasta ma przekierować fundusze na badania czołgów w technologi stealth i innych wozów bojowych, dobrze rozumiem?

      • 5 1

      • stealth

        Gospodarka centralnie sterowana i tylko na technologię stealth!!!!!!! Brzmi nowocześnie, róbmy to.
        oglądałeś może ostatnio dużo discovery?
        a tak w ogóle: "umiemy robić lusterka, więc róbmy "super bóz bojowy w technologi stealth""

        • 2 0

  • Żygać mi się chce od tej 'promocji' (5)

    Dzielnice w Gdyni i większa część Śródmieścia są zapuszczone, przestrzń miejska beznadziejna, skandaliczny stan chodników, brak ławek, zadbanej zieleni, eleganckich lamp ulicznych, brak atmosfery zadbanego miejsca na poziomie, z małymi wyjątkami.

    Gdynia = miasto jednej fontanny !

    Do tego inwestycje drogowe na poziomie 1/10 tego co w Gdańsku, zero inwestycji w nowe parki czy choćby większe zielone skwery, żadnych nowych placów zabaw dla dzieci (no chyba, że deweloper zbuduje za własne pieniądza na własnym osiedlu).

    Pojęcie 'rewitalizacja dzielnicy' w Gdyni nie istnieje a w tym czasie Gdańsk jednocześnie potrafi totalnie przebudować Dolne Miasto, Dolny Wrzeszcz, Nowy Port i nabrzeża Motłwy. Tam jakoś kasa się znajduje. O Sopocie nawet nie wspomnę. Jaka jest różnica wystaczy przjeść granicę Sopotu i Kolibek - Park Północny z jednej strony i dziki busz z drugiej.

    Nieustanne ględzenie o OPAT i zero efektów, zero konkretów w sprawie połączeń przez tory, zamiast tego szlabany jak na wsi.

    Wstyd !!

    • 15 8

    • (4)

      Horala, nie wysilaj się :)

      • 3 7

      • (2)

        (...) Nie jestem żaden Horała, tylko mieszkaniec tego miasta,który chciałby, żeby to miasto kwitło.
        Twój komentarz wskazuje, że masz na to wylane, twoja sprawa.

        • 5 1

        • (1)

          ta jasne, to dlaczego w "realu" nigdy nie spotykam takich oszołomów?

          • 0 2

          • Bo zyjesz w wyimagonowanym swiecie wykreowanym przez PRwcow UMGdynia

            pajacu

            • 2 0

      • A może tak konkretny komentarz na podniesione kwestie zamiast pajacowania ?

        • 0 0

  • czyli

    Szczurek i kolesie wydali do września blisko 50 baniek na kampanię wyborczą

    • 11 0

  • Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel (1)

    genialne!

    • 7 1

    • w Gdyni wg urzedasow wszystko kosztuje i niestety liczone jest w tysiacach jak nie

      milionach zlotych na koszt podatnika

      • 1 0

  • (1)

    Miasta powinny się promować, bo to przynosi spore zyski. W naszym przypadku dodatkowym plusem jest położenie Trójmiasta, ale ono się samo nie obroni i tak. Także uważam, że władze Gdańska i Gdyni dobrze kombinują przeznaczając kasę na promocję w kraju i za granicą.
    Śmieszą mnie ludzie, którzy to krytykują (czyli głównie Jaworski i Horała), bo widać, że nie mają zielonego pojęcia o temacie.

    • 1 4

    • Gdynia wydaje za dużo na promocję

      a za mało na poprawę estetyki miasta i inwestycje w infrastrukturę.

      • 3 0

  • Marych nie ośmieszaj się że analiza jest na polityczne zamówienie p-ko Gdyni (2)

    Przelicz sobie wydatki na głowę mieszkańca :
    -Gdańsk 128 zł na jednego mieszkańca
    - Gdynia 184 zł na jednego mieszkańca

    • 11 8

    • Bo Gdańsk ma POlitycznie reklame za DARMOCHE (1)

      czy dociera do łepetyny. czy jesteś chory jak coraz więcej żyjących nad Motławą ludków?

      • 4 8

      • Chyba ty jesteś zbyt biedy intelektualnie. Podstawy marketingu się kłaniają.
        A na jednego mieszkańca to sobie możesz przeliczać inne dane, ale na pewno nie środki na promocję.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane