- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (210 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (65 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (153 opinie)
- 4 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (134 opinie)
- 5 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (74 opinie)
- 6 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (144 opinie)
NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo
Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.
Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody
Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.
Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.
Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.
- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.
Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.
- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel
Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.
- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.
Opinie (133) 1 zablokowana
-
2014-09-20 13:16
a ile kasy przeznacza się na utrzymanie tzw. SM - prywatnej agencji ochrony urzędasów i ich geszeftów ?
- 2 2
-
2014-09-20 13:13
dlaczemu kol. Banel nie mówi nic o wydatkach na promocje swoją ,wojtka wielokadencyjnego i jego ferajny ?!...
- 5 0
-
2014-09-19 22:40
(2)
Najwiekszy przewal byl z sylwestem olsatu. Teeaz widac ile polat zarobil, bo to pazerna firma widac na podstaie mistrzostw swiata w siatkowce. Wszystko zakodowali zeby sciagnac kase. TK tez bylo z sylwestem. Idac na wybory mysl, ile kolesie moga zmarnotrawic twojej kasy.
- 7 1
-
2014-09-20 12:56
polsat jeżdził po całej Polsce
ze swoją marylką i sylwestrem i dopiero w gdyni trafił jeleni co zapłacą tyle ile chcieli.
- 0 1
-
2014-09-20 08:08
Betty Horała?
:D- 0 3
-
2014-09-19 19:09
Panie p.Szczurek (2)
kiedy w finansach promujących miasto uwzględni Pan własną telewizje Gdynia, Radio Gdynię i Gazetę Gdyńską oraz inne media ?
Co się robi w tym zakresie i dlaczego tak opieszale ?
Dziś państwowa(abonament) tv zajmuje się promocja Gdańska i Sopotu ew. KK, o Gdyni się mówi, zazwyczaj jeśli już - to źle i następnie trzeba wykupywać wysoko kosztowy PR w mediach.- 4 5
-
2014-09-19 22:50
(1)
To rasio gdansk robi im zwykle kampanie. No i kaszebe.
- 2 0
-
2014-09-20 12:06
Gdynianie nie powinni opłacać abonamentu
i wszystko w temacie !!
- 0 0
-
2014-09-19 14:12
Bursztyn nas nie wypromuje gdyz to produkt niszowy wsrod masy wszystkiego na swiecie. (9)
Gdynia powinna sie promowac na wyzszym poziomie ----- Nowe technologie np. Promocja Grafenem moze byc dzis dobra , Innowacje i wynalazki . Gdyby Gdynia wykupila czas antenowy przed np. swietami bozego narodzenia w BBC czy CBS to ktos to zauwazy . Swiat dzis reaguje na np. wynalazki promowane czy jakies Hity lecz musi byc nowy rodzaj promocji '' Globalny ''.. Gdynia moze byc np. miastem samochodow elektrycznych , innowacji oswietlenia miasta poprzez np. energie pozyskiwana ze slonca etc etc lub tez pozyskiwanie energi z np. smieci i odpadow biologicznych . Nic nie stoi tez na przeszkodzie aby w Gdyni stworzyc nowe wynalazki dla wojska -- Super woz bojowy w technologi stealth !. Dzis cos musi byc zauwazone na swiecie.
- 17 24
-
2014-09-19 14:48
wiek (3)
Masz 12 lat, prawda?
- 10 2
-
2014-09-19 14:57
tak ! mam 12 lat i dlatego nie wierze w te bzdety o bursztynku :) (1)
Bursztynek to promocja przeszlosci. Swiat ma gleboko w du... nasz bursztynek ktory sie wmawia ludziom jako produkt promocyjny. Skoro nic oprocz bursztynu nie wymyslili do promocji mysliciele od promocji to znaczy ze nie maja pojecia o promocji a i miasto ma malo do zaoferowania. Mamy parki technologiczne ktore nie maja stac jako biurowe tylko maja cos tworzyc . Polak ostatnio amator stworzyl nowe lusterko dla motocyklistow i jest o tym glosno na swiecie wiec po co mamy parki technologiczne skoro tam jakies bubki siedza i nic nie tworza procz wizji stronek internetowych. Mozgiem czas ruszac bo swiat ucieka. Stroj dla Nato dla zolnierzy jest potrzebny lecz w technologi stealth lub aby nie byli widoczni w realu .i co ? .ruszcie mozgami !
- 6 6
-
2014-09-20 10:29
Racja
Świat olewa bursztyn już pd czasów rzymskich. To taka tradycja. Był nawet specjalny szlak bursztynowy którym się go woziło po europie żeby każdy mógł go skuteczniej olewać...
- 2 0
-
2014-09-19 16:36
Przecież to ten kretyn Bezstronny. Nikt takich bredni jak on nie wypisuje.
- 7 1
-
2014-09-19 17:04
bursztyn to przeżytek i skamieniałość (2)
Należy właściwie sie promować i wyciągać wnioski dla miasta
zachowywanie jego autentyzmu jak gdyński modernizm (aby go wypromować należy ogromnych nakładów)
i informacji kompleksowych, w tym o charakterze wielkoskalarnym.
To wszystko kosztuje.
Brawo Prezydencie Szczurek, za b. mądrą promocje Gdyni ! ! !- 4 5
-
2014-09-19 17:07
Akaja czy perełka modernizmu jest gdyński dworzec pkp rodem z peerelu (1)
- 3 5
-
2014-09-20 07:26
A to nie PKP płaci za dworzec?
- 1 0
-
2014-09-19 15:22
Czekaj czekaj... (1)
Znaczy że Urząd Miasta ma przekierować fundusze na badania czołgów w technologi stealth i innych wozów bojowych, dobrze rozumiem?
- 5 1
-
2014-09-19 15:28
stealth
Gospodarka centralnie sterowana i tylko na technologię stealth!!!!!!! Brzmi nowocześnie, róbmy to.
oglądałeś może ostatnio dużo discovery?
a tak w ogóle: "umiemy robić lusterka, więc róbmy "super bóz bojowy w technologi stealth""- 2 0
-
2014-09-19 20:49
Żygać mi się chce od tej 'promocji' (5)
Dzielnice w Gdyni i większa część Śródmieścia są zapuszczone, przestrzń miejska beznadziejna, skandaliczny stan chodników, brak ławek, zadbanej zieleni, eleganckich lamp ulicznych, brak atmosfery zadbanego miejsca na poziomie, z małymi wyjątkami.
Gdynia = miasto jednej fontanny !
Do tego inwestycje drogowe na poziomie 1/10 tego co w Gdańsku, zero inwestycji w nowe parki czy choćby większe zielone skwery, żadnych nowych placów zabaw dla dzieci (no chyba, że deweloper zbuduje za własne pieniądza na własnym osiedlu).
Pojęcie 'rewitalizacja dzielnicy' w Gdyni nie istnieje a w tym czasie Gdańsk jednocześnie potrafi totalnie przebudować Dolne Miasto, Dolny Wrzeszcz, Nowy Port i nabrzeża Motłwy. Tam jakoś kasa się znajduje. O Sopocie nawet nie wspomnę. Jaka jest różnica wystaczy przjeść granicę Sopotu i Kolibek - Park Północny z jednej strony i dziki busz z drugiej.
Nieustanne ględzenie o OPAT i zero efektów, zero konkretów w sprawie połączeń przez tory, zamiast tego szlabany jak na wsi.
Wstyd !!- 15 8
-
2014-09-19 21:42
(4)
Horala, nie wysilaj się :)
- 3 7
-
2014-09-19 22:22
(2)
(...) Nie jestem żaden Horała, tylko mieszkaniec tego miasta,który chciałby, żeby to miasto kwitło.
Twój komentarz wskazuje, że masz na to wylane, twoja sprawa.- 5 1
-
2014-09-20 08:10
(1)
ta jasne, to dlaczego w "realu" nigdy nie spotykam takich oszołomów?
- 0 2
-
2014-09-20 10:22
Bo zyjesz w wyimagonowanym swiecie wykreowanym przez PRwcow UMGdynia
pajacu
- 2 0
-
2014-09-20 08:34
A może tak konkretny komentarz na podniesione kwestie zamiast pajacowania ?
- 0 0
-
2014-09-20 09:12
czyli
Szczurek i kolesie wydali do września blisko 50 baniek na kampanię wyborczą
- 11 0
-
2014-09-19 18:50
Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel (1)
genialne!
- 7 1
-
2014-09-20 09:09
w Gdyni wg urzedasow wszystko kosztuje i niestety liczone jest w tysiacach jak nie
milionach zlotych na koszt podatnika
- 1 0
-
2014-09-20 08:07
(1)
Miasta powinny się promować, bo to przynosi spore zyski. W naszym przypadku dodatkowym plusem jest położenie Trójmiasta, ale ono się samo nie obroni i tak. Także uważam, że władze Gdańska i Gdyni dobrze kombinują przeznaczając kasę na promocję w kraju i za granicą.
Śmieszą mnie ludzie, którzy to krytykują (czyli głównie Jaworski i Horała), bo widać, że nie mają zielonego pojęcia o temacie.- 1 4
-
2014-09-20 08:46
Gdynia wydaje za dużo na promocję
a za mało na poprawę estetyki miasta i inwestycje w infrastrukturę.
- 3 0
-
2014-09-19 15:34
Marych nie ośmieszaj się że analiza jest na polityczne zamówienie p-ko Gdyni (2)
Przelicz sobie wydatki na głowę mieszkańca :
-Gdańsk 128 zł na jednego mieszkańca
- Gdynia 184 zł na jednego mieszkańca- 11 8
-
2014-09-19 15:38
Bo Gdańsk ma POlitycznie reklame za DARMOCHE (1)
czy dociera do łepetyny. czy jesteś chory jak coraz więcej żyjących nad Motławą ludków?
- 4 8
-
2014-09-20 08:12
Chyba ty jesteś zbyt biedy intelektualnie. Podstawy marketingu się kłaniają.
A na jednego mieszkańca to sobie możesz przeliczać inne dane, ale na pewno nie środki na promocję.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.