• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • (2)

    Panie Horała lepiej zajmij się edukacją przepisów drogowych swojej żony! ! Czepiasz się promocji a ona na rowerze przejeżdża na (morską-/wiejska, morska/chylońska, i co zatkało teraz wy wszyscy jesteście święci a gó..o robicie! !!!! I na koniec odwal się od dobrze rzdążących karierowiczu za 5gr

    • 10 21

    • Ja tam nam go w głębokim poważaniu. Horala się tylko kompromituje, a na fejsie jest fanem Radia Maryja...

      • 2 3

    • Panie sąsiedzie

      jeszcze nie prezydent a już myśli, że po jezdniach będzie jeździł w asystencie "kogutów" nie patrząc na kolor świateł i na dodatek z całą rodziną?

      Ten PiS to myśli, że im wszystko wolno?

      • 5 4

  • Panie Horała (2)

    Tak bardzo brakuje nam w Gdyni Waszych pisowsko-platformianych wojen, niech Pan coś z tym zrobi bo nie da się żyć!

    • 35 30

    • Hehe, ostatnia rzecz jakiej brakuje Gdyni to PiS, PO, KNP, SLD, RP itd.

      • 6 1

    • jarek mowi ze teraz nie moge.

      • 8 3

  • Gdańsk - promujcie na świecie - nie w Polsce - bo tu jest znany !

    Gdańsk - promujcie na świecie nasz port dla wycieczkowców , Solidarność / gmach ECS i p. Wałęsę - póki żyje - bo z tym się Polska kojarzy na świecie / , stare miasto - unikalne w Polsce ; a potem bursztyn .
    Niech się dowiedzą o Gdańsku Szwajcarzy , Amerykanie, Chińczycy - to są klienci , o których trzeba zabiegać - bo ci mogą tu najwięcej wydać .
    Norwegów już mamy - to jest świetny klient .
    Szanowni Państwo w magistracie miasta Gdańska - do dzieła !!
    Walczcie o byt jego mieszkańców !
    Grazie mille ! / Dziękuję bardzo / .

    • 2 1

  • kolesie ze szczurkowej Samorzadnosci podniosa oplaty za parkowanie o 100% (2)

    i znajdzie sie kasa ktorej teraz brakuje na kolejne wybryki propagandowe i nie trafione inwestycje typu lotnisko. Czas Szczurka i jego gromadki sie konczy.

    • 17 4

    • nie musisz ze swojej wiochy przyjeżdzać do Pięknej Gdyni (1)

      a jeśli już to przed wjazdem przesiądź sie w najlepszy autobus lub trolejbus i możesz wtedy za grosze dojechać

      • 2 7

      • a ty skad tu spadles sloiku?

        elementy naplywowe glosu nie maja.

        • 1 5

  • Na promocje najwięcej w Polsce a tunelu pod torami w chyloni dalej nie ma

    • 18 3

  • A ja mam pytanie do władz Gdyni. Kiedy przestaną siać propagandę o swojej świetności a na przykład zaczną budować mieszkania komunalne.

    • 15 6

  • musimy podkreślać i promować,

    że Gdynia jest miastem, które się zdecydowanie wyróżnia pod wieloma względami na korzyść spośród innych, nie tylko polskich miast.

    Najpierw zadbała o to natura - nie musimy daleko wyjeżdżać jak np.inni, żeby znaleźć się na przyrody łonie - tego też nie wiedzą turyści - bo my właściwie żyjemy sobie pośród lasów i na brzegu morza...

    Dlatego Gdynia musi się promować, ponieważ po przeczytaniu postów na tym forum widać, że nawet Gdańszczanie są nie zorientowani i wypisują bzdury.

    • 9 15

  • Pod względem propagandy Szczurek dorównał Goebbelsowi

    • 17 8

  • A ja uważam, ze dobry produkt jakim jest Gdynia (5)

    musi być odpowiednio promowany. W innym wypadku stanie sie ona trzecią ligą i wtedy pies z kulawą nogą tu nie zawita, o inwestycjach nie ma mowy.

    • 8 14

    • Dobry produkt to się broni jakością, te słabsze trzeba mocniej reklamować.

      • 8 4

    • Dobry produkt to Kraków i im wystarczy 10krotnie mniej niż w Gdyni na promocje (1)

      a są zdecydowanie bardziej popularni

      • 10 0

      • porównaj Gdańsk do Krakowa

        i co Ci wyjdzie??

        Gdynia PO zniszczeniach wynikajacych z transformacji musi zdecydowanie zwiekszyc nakłady na promocje.

        Ja bym obciął tylko fundusze na promocje zwiazane z Arką, bo przynoszą wstyd, a tak wszystko jest OK.

        • 6 5

    • Chyba, że CHorała zrobi z niej stolice PiSlandii (1)

      wtedy tak jak Toruń będzie marką samą w sobie

      • 4 7

      • Nie porównuj Gdyni do Torunia bo to obraza dla tego 2 miasta

        • 6 5

  • komu się Gdynia nie podobato niech się ze swoimi manelami jadą w ślad Tuska może ich przygarnie

    • 5 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane