• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadchodzi weekend. Znowu korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Możliwe, że w sobotę i niedzielę kierowcy znowu utkną przed bramkami w Rusocinie. Możliwe, że w sobotę i niedzielę kierowcy znowu utkną przed bramkami w Rusocinie.

Zbliża się kolejny wakacyjny weekend. Czy, tak jak w minioną sobotę, kierowców czekać będzie godzinna jazda w ośmiokilometrowym korku na autostradzie A1 do bramek w Rusocinie? Mamy nadzieję, że nie. Gdyby jednak zator powstał, wiemy jak się przed nim ustrzec. Winna jest zaskakująco niska przepustowość bramek na końcu autostrady.



W Gdańsku trwa Jarmark św. Dominika. Ponadto czeka nas weekend zachęcający amatorów słonecznych kąpieli i jednocześnie kierowców do przyjazdu nad morze. Czy zatem, jak w minioną sobotę, przed bramkami w Rusocinie, kierujący pojazdami utkną w korkach na pomorskim odcinku autostrady A1?

Pierwsze informacje o kłopotach na drodze napotkamy już w chwili pobierania biletu z automatu przy dowolnej bramce wjazdowej. Nad wyświetlaczem obok przycisku do poboru opłat powinna pojawić się informacja o utrudnieniach na autostradzie. Wtedy kierowca może odpowiednio skorygować podróż - zjechać choćby na równoległą drogę krajową nr 91.

Gdyby z jakiegoś powodu nie udałoby się kierowcy odczytać komunikatu na wyświetlaczu przy bramce, ratunkiem dla niego pozostaje mobilna tablica zmiennej treści. Gdzie jej szukać? Jeśli korek utworzy się przed bramkami w Rusocinie, urządzenie napotkamy na poboczu przed zjazdem na Swarożyn - zjazd do Starogardu Gdańskiego.

A co jeśli w ogóle nie uda się nam odczytać komunikatów wyświetlanych na urządzeniach w ciągu autostrady? Wtedy pozostaje nam już tylko użycie telefonu komórkowego z dostępem do internetu i udanie się na profil zarządcy autostrady - firmy GTC - na Facebooku. Tam pojawiają się komunikaty o najpoważniejszych utrudnieniach na drodze miedzy Toruniem a Gdańskiem.

Ale skąd te korki na autostradzie A1 przed Rusocinem? Z dwóch powodów. Po pierwsze droga stała się bardzo popularna wśród kierowców. Dobrze to ujął w sobotę wieczorem na Twitterze Konrad Niklewicz, wiceminister rozwoju regionalnego. - A1 stała się ofiarą własnego sukcesu. Tak jak na francuskich i włoskich autostradach w sezonie, dwie godziny w korku w drodze nad morze - napisał.

Czy utknąłeś (utknęłaś) kiedykolwiek w korku na autostradzie A1?

Po drugie, przepustowość bramek w Rusocinie to 1,2-1,3 tys. pojazdów na godzinę. - W minioną sobotę, gdy odnotowaliśmy ogromny korek, przejeżdżało 1,5-1,7 tys. pojazdów na godzinę. Liczba bramek otwartych zależna jest od natężenia ruchu, w przypadku Rusocina nie więcej jednak, niż 8. W ubiegłą sobotę otwarte były wszystkie bramki - wyjaśnia Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company - zarządcy pomorskiego odcinka autostrady A1.

Zbliżoną przepustowość ma jeden pas ruchu. Dla porównania identyczne natężenie ruchu w godzinach popołudniowego szczytu można odnotować na skrzyżowaniu ul. Dąbka z ul. Kwiatkowskiego w Gdyni. Warto tu jednak podkreślić, że droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu zmieści ok. 3 tys. samochodów jadących z prędkością ok. 100 km/h, czyli dwa razy więcej niż mogą obsłużyć pracownicy przy bramkach.

Część kierowców uważa, że zarządca pomorskiej autostrady A1 - firma GTC - powinna udzielić bonifikaty kierowcom za stanie w korkach na autostradzie A1. Na to jednak nie ma szans. Pieniądze, którymi kierowcy płacą przy wyjeździe trafiają najpierw na konta Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Dopiero urzędnicy, na podstawie umowy, wypłacają pieniądze m.in. na utrzymanie autostrady firmie GTC.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • CZY JA DOBRZE ZROZUMIALEM ?

    Minister sugeruje, że jesteśmy w agoni sukcesu Tuska? Że w te korki z powodu wakacji to taki orgazm gospodarczy?

    • 14 2

  • Co za czujność, gratuluję!

    Tak na przyszłość: "nigdy mi się nie zdarzyło" byłoby ok, no ale rozumiem że lepiej nie ryzykować i asekuracyjnie napisać "nie przytrafiło" ;)

    • 6 0

  • Panie Macielju, co to jest mobil? (2)

    Czy nie ma polskiego odpowiednika?

    • 12 1

    • No przecież masz na zdjęciu

      Boshe ty widzisz i nie grzmisz.

      • 0 3

    • definicja

      Mobil - wózek mobilny, który - aby nie stać się ofiarą własnego sukcesu - przymocowany jest za pomocą specjalnego zespółu łańcuchów i kłódek do barierek energochłonnych celem niezaje*ania go.

      • 1 0

  • A co na to lekarze? (1)

    Dobrze to ujął w sobotę wieczorem na Twitterze Konrad Niklewicz, wiceminister rozwoju regionalnego. - A1 stała się ofiarą własnego sukcesu. Tak jak na francuskich i włoskich autostradach w sezonie, dwie godziny w korku w drodze nad morze - napisał.

    • 6 0

    • Na widok p. ministra bezradnie rozkładają ręce.

      • 1 0

  • niewydajny system poboru opłat na bramkach

    jeżdżę codziennie autostradą i nie ma możliwości innego rozliczania się za przejazd niż płatność za każdym razem gotówką lub kartą. nawet karta pay-wave trwa tak długo jak przy gotówce. dlaczego na zachodzie europy potrafią wprowadzić inne systemy choćby dla stałych klientów w formie np. winiet tygodniowych czy miesięcznych, a u nas jak w kiosk RUCHU za każdym razem te 4,90zl. kompletny brak elastyczności na potrzeby klienta. już nie wspomnę o rabacie za stałe korzystanie.

    • 16 0

  • Proste rozwiązanie

    Operator autostrady powinien być zobowiązany do podniesienia szlabanów i przepuszczenia wszystkich pojazdów aż do rozładowania zatoru powstałego na skutek niewydolnego systemu poboru opłat. Spotkałem się już z takim rozwiązaniem, operator szybko dobudowywał dodatkowe bramki i problem znika

    • 15 3

  • Poszerzyć bramki

    Jak wielokrotnie mowiono, wysokość opłat jak i ewentualne ulgi ustala minister transportu, a nie GTC. Petycje w tej sprawie do Ministra. Dodatkowo, GTC ma potrącane wynagrodzenie w przypadku zawinionych przerw i opóźnień. Jest proste rozwiązanie i na to jest miejsce - Minister powinien, jeżeli uzna za stosowne, wydać polecenie rozbudowy punktów poboru opłat, co jest formalnie możliwe. Pytanie, czy ekonomicznie uzasadnione, jeżeli w pozostałym okresie czasu bramki będą zamknięte i jeszcze trzeba je będzie utrzymywać. Podoba mi się stwierdzenie, z którym się zgadzam - "ofiara własnego sukcesu". Swego czasu najbardziej opluwana autostrada jest najlepszą drogą w Polsce i dzięki wszystkim, co się do tego przyłożyli.

    • 3 2

  • Waszystko przez tę "warszafkę"

    wożą się pedały na półwysep i do Dębek.

    • 20 6

  • W poprzednią sobote ok 10 korek w na bramkach w Rusocinie miał tylko 8,5km. W niedzielę wieczorem to samo w druga stronę. Wspaniała autostrada.

    • 6 0

  • (1)

    Czemui na autostradzie nie ma wyświetlaczy informujących o utrudnieniach i kierujących kierowców wcześniejszymi zjazdami na stara jedynkę? Ludzie jadą, już witają sie z gąską i nagle stania na godzinę albo i lepiej.

    • 12 1

    • Na tej "autostradzie"

      Na tej "autostradzie" nawet oświetlenia nie ma! Jadąc w nocy w deszczu widoczność jest do du*py!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane