- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (50 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (314 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (277 opinii)
Najciekawsze trasy trójmiejskiej komunikacji miejskiej
Piętrowe autobusy z przewodnikiem opowiadającym o znanych miejscach przez głośnik są dobre w Paryżu czy Londynie. W Trójmieście nie ma takiej oferty, ale Gdynię i Gdańsk można nieźle poznać także przez szyby pojazdów komunikacji miejskiej.
Gdańsk w industrialnym klimacie
Ciąg ulic Marynarki Polskiej i Jana z Kolna to jedna z ciekawszych tras, którą można przemierzyć tramwajami linii: 7, 8, 10 (tylko w dni powszednie) i tymczasową 97. Wsiadając przy dworcu głównym zobaczymy kolejno z okien pojazdu Pomnik Poległych Stoczniowców z kontrowersyjnym rdzawym budynkiem Europejskiego Centrum Solidarności. Dalej mijamy puste parcele po zburzonych niepotrzebnie kamienicach, by minąć niemal na wyciągniecie dłoni potężne przedwojenne kamienice w rejonie ul. Robotniczej . Raptem kilka sekund później jedziemy obok powstającej ul. Nowej Wałowej z estakadą, która docelowo będzie przebiegać nad ulicą i torami kolejowymi. Przez kolejne minuty podróży spoglądamy na tereny (po)stoczniowe oraz dominujące nad miastem dźwigi stoczniowe. Szczególnie dobrze widać je z kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia .
W rejonie Węzła Kliniczna z tramwaju dostrzec można nieużywaną na co dzień pętlę tramwajową. Podróżując dalej linią 97 dojedziemy w pobliże stadionu PGE Arena (ten jednak jest słabo widoczny z tramwaju) oraz nietypowego, tymczasowego zakończenia torów w formie rozjazdów przy przystanku Mostostal . Tu tramwaje zawracają bez użycia pętli - warto po opuszczeniu tramwaju poczekać chwilę i zobaczyć jak radzą sobie z tym motorniczowie.
Z widokiem na stadion i po uliczkach Nowego Portu
Choć z tramwaju słabo widać stadion piłkarski, to jednak nie oznacza, że z komunikacji miejskiej nie możemy podziwiać jego charakterystycznej bryły. Tu świetnym rozwiązaniem jest linia autobusowa T5. Niestety póki co jest ona tymczasowa, a do tego kursuje bardzo rzadko - tylko w dni powszednie do godz. ok. 18 z częstotliwością co ok. 30 minut. Podróżując nią przejedziemy nie tylko węzłem przy stadionie (tzw. Harfą), ale również po uliczkach Nowego Portu, który dzięki remontom torowisk zyskał nieco na estetyce. Klimatu dodają stare kamienice, ale także układ jednotorowych torowisk tramwajowych oraz ciekawa architektura tutejszej zajezdni. Spod zajezdni możemy też poświęcić kilka minut na spacer w stronę kanału portowego, skąd widać m.in. Twierdzę Wisłoujście .
Po moście i przez las
Jedną z ciekawszych tras tramwajowych jest ta, prowadząca na Stogi. I nie chodzi tu o dodatkowe wrażenia w postaci całkowicie zdezelowanych szyn, które dodają uroku podróży, ale widok z Mostu Siennickiego na tereny portowe i nieodległy Most im. Jana Pawła II . Po kilku kilometrach, gdy miniemy pętlę tramwajową Stogi Pasanil , czeka nas podróż przez najdłuższy bezprzystankowy odcinek tramwajowy w Gdańsku. Do tego, trasa wiedzie przez tereny leśne, a przy samej pętli Pasanil także wzdłuż tutejszego jeziora (słabo widoczne z tramwaju). Oczywiście zwieńczeniem podróży może być spacer po plaży. Do pętli Stogi Plaża kursują wybrane kursy linii 3 oraz 8.
Panorama miasta
Gdańsk z racji uwarunkowań przestrzennych posiada też kilka ciekawych miejsc na Górnym Tarasie, skąd z okien autobusu lub tramwaju cieszyć możemy się panoramą miasta. I tak jadąc tramwajem w kierunku nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej, na wysokości przystanku Pohulanka , podziwiać możemy dolinę ul. Kartuskiej i schowanego pod ziemią Potoku Siedlickiego.
Wysiadając na przystanku Odrzańska i kierując się na sąsiedni przejazd nad Trasą W-Z , będziemy mogli obejrzeć panoramę Śródmieścia. Jadąc kilka przystanków dalej, za przystankiem Przemyska przez okno kabiny motorniczego wyłoni nam się oś widokowa na nowy węzeł integracyjny na końcu al. Havla. Warto pamiętać też będąc w okolicach al. Havla o niedawno otwartej wieży widokowej na Kozaczej Górze.
Z pętli Łostowice Świętokrzyska wybrać się możemy autobusem w okolice ul. Kampinoskiej . Kursują tu linie: 113, 175 oraz 275. Z ulicy tej widać zabudowania dzielnic południowych oraz węzła integracyjnego.
Siedlce oraz tzw. dzielnice południowe podziwiać można też z Suchanina i ul. Powstańców Warszawskich . Dotrzemy tam autobusami linii 131, 199 i 315. Warto wysiąść na przystankach Suchanino lub Nad Jarem-Zakosy i udać się na dziedzińce nowych budynków lokalnej spółdzielni, skąd widać jeszcze lepiej panoramę miasta.
Linie turystyczne
W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, planowane jest uruchomienie dedykowanych linii turystycznych. Uruchomione zostaną one na początku lipca i będą realizowane zabytkowym taborem tramwajowym. ZKM Gdańsk nie zdradza jeszcze szczegółów w zakresie trasy ani taboru, który będzie na niej kursował. Zobacz, jakie tramwaje kursowały w ubiegłym roku.
Gdynia
Poniżej przedstawiamy kilka możliwości wycieczek, które pozwalają spojrzeć na Gdynię z całkiem innej perspektywy. Wystarczy zaopatrzyć się w bilet metropolitalny lub dosłownie kilkanaście złotych, by niebanalnie spędzić dzień i podziwiać ciekawe widoki. A w wakacje wcale nie musimy obawiać się tłoku, bo po godzinach szczytu w niemal każdym autobusie czy trolejbusie znajdziemy miejsca siedzące.
Wycieczka nad morzem
Z okien gdyńskiego autobusu linii 109 można zobaczyć niemal pół Gdyni, bo łączy on Redłowo z Babimi Dołami. Jeździ co 20-30 minut, więc nie będzie problemu z zaplanowaniem wycieczki. Zacząć można już na przystanku Redłowo SKM . Miejsc będzie sporo, więc na początek najlepiej usiąść po lewej stronie i zobaczyć Gdyńskie Forum Sportu. Wprawdzie stadion piłkarski , na którym swoje mecze rozgrywają Arka i Bałtyk nie będzie zbyt widoczny, ale już Narodowy Stadion Rugby oraz halę sportowo-widowiskową Gdynia , będzie można obejrzeć w całej okazałości. Potem już tylko centrum handlowe Wzgórze , ale dopóki remont się nie zakończy i nowe logo wraz z elewacją nie ozdobi fasady, to szary klocek raczej nie będzie elementem westchnień koneserów krajobrazu.
Przed nami jeszcze ul. Władysława IV, gdzie będzie można podziwiać okazały budynek utrzymany w duchu stylistyki późnego Art-Deco. To dzisiejsza siedziba Straży Pożarnej. Po chwili będziemy stali obok Hali Targowej , czyli kompleksu budynków o charakterystycznej bryle. Warto zwrócić uwagę na unikalną konstrukcję głównej hali łukowej, która uważana jest za jeden z najciekawszych budynków architektury polskiej okresu międzywojennego. Konstrukcja nośna hali głównej, składa się z dziewięciu stalowych wiązarów o wysokości 18 m i rozpiętości 35 m.
Zanim kierowca wpuści kolejnych pasażerów na przystanku (a przy hali wsiada ich najwięcej) warto już teraz przenieść się na prawą stronę. Czeka nas bowiem kulminacyjny moment tej wycieczki. Po kilku minutach jazdy ul. Morską, wjeżdżamy na Trasę Kwiatkowskiego , z której rozpościera się industrialno-nostalgiczny widok na port oraz morze. Przy odrobinie szczęścia (albo dokładnym zaplanowaniu wycieczki) można obejrzeć prom Steny Line czy inne duże jednostki. Ale nawet bez nich widok jest warty wstania rano i zaplanowania tej nietypowej wycieczki.
Wycieczka technologiczno-widokowa
Nazwa "Płyta Redłowska" nie wszystkim kojarzy się dobrze. Sugeruje osiedle bloków z wielkiej płyty i trochę prawdy w tym jest. Ale za to widoki z tego wzniesienia są całkiem niezłe. Dostać się tam można z centrum Gdyni, z przystanku przy ul. Wójta Radtkego nieopodal dworca.
Warto usiąść po prawej stronie, bo zanim wdrapiemy się na Płytę Redłowską, obejrzymy największy w Polsce Pomorski Park Naukowo-Technologiczny . Nowoczesna architektura, nawiązująca do modernistycznych tradycji Gdyni może robić wrażenie. Po chwili wjeżdżamy już jednak na Kępę Redłowską , skąd rozpościera się nostalgiczny widok na część Gdyni z Małym Kackiem na czele.
Oferty specjalne
W Gdyni są też linie typowo turystyczne, albo takie, które nie są dedykowane klasycznym dojazdom do pracy czy szkoły. Jest nią na pewno "S", łącząca Pustki Cisowskie, Chylonię i centrum Gdyni z Sopotem.
Godna uwagi jest również linia specjalna 500, która rusza spod dworca PKP Gdynia Główna. Podjeżdża pod przystań tramwaju wodnego, więc warto siedzieć po prawej stronie, by popatrzeć na cumujące jednostki pasażerskie, ORP Błyskawicę , a potem Infobox , bo dalsza trasa wiedzie przez ul. Świętojańską. To właśnie przy niej stoi sporo zabytkowych kamienic, które modernistycznym urokiem nadrabiają nie do końca sędziwy wiek. Warto zerknąć na kamienicę Franciszka Wagnera , wyróżniającą się charakterystycznymi obłymi narożnikami, czy kamienicę Orłowskich , która niegdyś była luksusowym domem mieszkalnym i siedzibą domu towarowego Bon Marche. Dziś działa tam EMPiK.
Potem znowu morze i przystanek nieopodal orłowskiego molo . Tu nawet zatwardziali miłośnicy komunikacji miejskiej się złamią i nie pożałują. Autobus można, a wręcz trzeba opuścić i zamkniętym niedawno dla samochodów dolnym odcinkiem ul. Orłowskiej przespacerować się na molo. Ta linia jeździ jednak tylko w niedziele i święta, podobnie jak zabytkowy trolejbus na linii 326, odjeżdżający spod siedziby gdyńskiego ZKM na Grabówku i jeżdżący przez centrum także do Orłowa.
Linie zwykłe: 3 zł i 1,5 zł (ulgowy),
Linie specjalne: 4 zł i 2 zł (ulgowy),
Dobowy: 12 zł i 6 zł (ulgowy).
Miejsca
Opinie (108) 2 zablokowane
-
2013-06-29 19:52
288 z gdyni to linia jest super która jedzie w lesie a o niej ani słowa!
- 2 0
-
2013-06-29 20:00
Linie pośpieszne i specjalne w Gdynia jeżdżą - 4/2zł (1)
Linia specjalne to 500, 510, 570
Linia pośpieszna np. S, R- 0 0
-
2013-06-29 20:20
nie ma różnicy - linie specjalne to też pospieszne
- 0 0
-
2013-06-29 20:05
Linię G powinien obsługiwać kliamatyzowany piętrus ;)
Dałby rade, ciekawa trasa i technicznie wyrobiłby się.
- 3 0
-
2013-06-29 20:30
Do poprawki
"Raptem kilka sekund później jedziemy obok powstającej ul. Nową Wałową ". Powinno być "Nowej Wałowej".
- 2 0
-
2013-06-29 20:38
a o linii N1 zapomnieliście która objeżdza te wasze całe trójmiasto . chyba na wyswietlaczu jest " przez sopot - gdynie i gdańsk ? NIE ? :P
- 4 0
-
2013-06-29 20:57
Ciekawe trasy.
Dlaczego z Gdańska tylko linie tramwajowe są opisane ? (oprócz T5, choc to zastępstwo za tramwaj). Szkoda, że nie opisaliście linii autobusowych.
- 2 0
-
2013-06-29 22:36
Gdynia XXIw.
A dlaczego pominięto "Włóczęgę Północy" czyli oczywiście 171.Piękna Stara Oliwa,las do Obwodowej,czas stanął w miejscu czyli ciąg przez Osowę,w Chwaszczynie przerwa na wyskok do "Wanogi",powrót do cywilizacji przez Kacze Buki i Leśny Zakątek,może powódź na Rdestowej i cel czyli Wielki Kack.Jednym słowem:ATRAKCJA
- 12 0
-
2013-06-29 23:14
"planowane jest uruchomienie dedykowanych linii turystycznych" (4)
Dedykować - to znaczy poświęcać coś komuś (albo czemuś). Dedykowany - poświęcony komuś albo czemuś. Ewentualnie - przeznaczony dla kogoś/czegoś. Co więc oznacza zwrot - uruchomienie przeznaczonych linii turystycznych? Litości!!!!! Czy autor tego tekstu na lekcjach polskiego spał???? Jeżeli już uzyć tego nieszczęsnego dedykować - fraza powinna brzmieć: uruchomienie linii dedykowanych turystom. Jednak prościej - dla turystów. Pozdrawiam (polonistka).
- 6 1
-
2013-06-30 09:41
Polski to on ma gdzieś teraz to już jest europejczykiem... "Polskość to nie normalność".
- 2 0
-
2013-06-30 09:56
pewnie spał ponieważ......
na lekcjach polskiego wszyscy spali....śpią i spać będą :)
- 2 1
-
2013-06-30 10:51
What?
Nie rosumiem. Przeciesz po skole jusz nie czeba sie pilnowac z jesykiem!
- 1 0
-
2013-07-01 02:05
"które nie są dedykowane klasycznym dojazdom". Autor sili się na używanie słów, których ewidentnie nie potrafi używać.
- 1 0
-
2013-06-29 23:57
jak widac po pierwszej stronie ,napisane na kolanie :))
tak poza tym komunikacja miejska nie służy turystyce -fantazje redaktorów sa olbrzymie czyzby odwiedzali sklep na Zaspie "Zapachy i inne " oraz "wszystko za 2 4 i 6 zl " w których to sprzedaje sie odmozdzacze
- 2 0
-
2013-06-30 00:01
Polecam linie 8 albo 3 na Przeróbkę i Stogi. Niesamowita jazda zdezolowanymi tramwajami po torowisku nie nadającym się do użytkowania.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.