Fakty i opinie

Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych


Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?



Czy zdarza Ci się przechodzić przez torowisko na czerwonym świetle?

nie, wolę nie ryzykować zdrowia i mandatu 16%
tak, ale tylko po upewnieniu się, że nic mi nie grozi 56%
tak, bardzo często 28%
zakończona Łącznie głosów: 1419
Nad projektem od niedawna pracują drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na wdrożenie rewolucyjnych zmian, które mogą w znacznym stopniu poprawić konkurencyjność komunikacji miejskiej, zdecydowano się po obserwacjach i analizach ruchu na liniach tramwajowych, między centrum Gdańska a nową pętlą na Siedlcach oraz na al. Havla (w rejonie ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie na to rozwiązanie zdecydowano się najwcześniej).

Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.

Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. fot. Maciej Korolczuk/Trojmiasto.pl
Większa czujność, mniej wypadków

Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.

Na razie główny ciąg

Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego zobacz na mapie GdańskaPolitechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.

Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".

Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.

- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Opinie (167) 2 zablokowane

  • Powinno zmienić się przepisy, piesi i rowerzyści powinni mieć pierwszeństwo (38)

    oddać miasto pieszym i rowerom. Zresztą i tak nikt nie patrzy na światła

    • 83 351

    • Może to pierwszy krok do tego (20)

      aby zacząć uczyć pieszych myślenia przy przechodzeniu przez wszelakie przejścia na drogach dla pojazdów mechanicznych. Bez znaczenia czy to tramwaj, pociąg, czy samochód. Należy mieć rozwagę i zawsze poczekać aż będzie wolne. A nie dawać pieszym pierwszeństwo. Trzeba edukować pieszych o zagrożeniach jakie występują gdy wchodzą na drogi dla pojazdów mechanicznych !

      • 78 25

      • (3)

        Zacząć uczyć szoferów myślenia przy przejeżdżaniu przez wszelakie przejścia na drogach. Należy mieć rozwagę i zawsze poczekać aż będzie wolne. Dawać pieszym pierwszeństwo. Trzeba edukować szoferów o zagrożeniach jakie występują gdy wjeżdżają na chodniki, przejścia i drogi rowerowe.

        • 27 63

        • tak i szofer ma w mig zatrzymać 30 tonowy pojazd bo pieszy idzie (2)

          tylko prawa fizyki zmienimy i wszystko się uda. Co do jednego masz racje trzeba edukować , zacznij od siebie i wróć do podstawówki

          • 38 8

          • Tylko ze Twoj passat ma gora 1.5 tony (1)

            • 6 13

            • jeżdze skuterem 170 kg plus ja

              i też sie w miejscu nie zatrzymam

              • 12 0

      • (5)

        Kierowców również należy edukować. Wielu pieszego nie przepuści, a są tacy co przejadą nawet jak widzą, że pieszy jest na przejściu. Niedawno miałam taką właśnie sytuację. Gdy byłam prawie na środku przejścia, to dopiero wtedy babeczka ruszyła i do tego jak szalona. Musiałam zatrzymać się na środku ulicy, a ona przede mną przejechała... Żal po prostu, że wy drodzy kierowcy ganicie ciągle na pieszych i rowerzystów, a na siebie nie popatrzycie. Jeździcie jak szaleni, zastawiacie chodniki swoimi puszkami, ścieżki rowerowe również. Aż mnie zastanawia, kto faktycznie jest tą świętą krową.

        • 34 16

        • a na jakiej podstawie ma przepuszczać? (2)

          od kiedy przeciętny kierowca ma uprawnienia do kierowania ruchem i ustalania pierwszeństwa ruchu?

          • 12 4

          • no wlasnie

            w całej europie taka podstawa jest (są innne przepisy) tylko u nas nie ma.

            • 8 5

          • Aha, to pieszy na przejściu bez świateł ma czekać na zbawienie?

            • 1 4

        • Jak ja uwielbiam waszą cichociemną obcisłogacią propagandę... (1)

          Tak piszesz, że pieszy, że przejście i wogóle... I nie wytrzymujesz i musisz o ścieżkach rowerowych napisać, bo obcisłe gacie w rowa piją.... Jak studenci prawa, no nie wytrzyma taki pięć minut, żeby nie wspomnieć co studiuje...

          • 29 11

          • Znalem kilku studentow prawa i nie odnioslem takiego wrazenia

            co do rowerzystow... Nie mam pojecia w jakim towarzystkie sie obracasz. Sadze, ze niezbyt kulturalnym.

            • 10 7

      • A ilu kierowców rocznie powoduje kolizje na przejazdach kolejowych? (5)

        Dziękuję, tyle w temacie

        • 7 17

        • Nie ma tygodnia żeby w Gdańsku jakiś super kierowca nie wjechał pod tramwaj, (4)

          • 14 16

          • SŁUSZNIE PRAWISZ ! (2)

            Rowerzyści maja takie same prawa - powinni naparzać w tramwaje równie często i skutecznie !

            • 20 2

            • i tu się okazuje ,ze jednak rower idzie łatwiej od samochodu zatrzymać ? (1)

              • 9 3

              • tramwajem? identycznie tak samo łatwo
                różnice pojawiają się od 5 t wzwyż

                • 4 2

          • no tak o czym tu dyskutować jak opiniotwórca nie widzi różnicy pomiędzy przejazdem kolejowym a tramwajowym,wniosek przeczytaj, spróbuj zrozumieć i nie zabieraj głosu

            • 2 1

      • Też uważm, że trzeba czekać aż będzie wolne (3)

        ale.... czekać powinien samochód, a nie pieszy. Mówimy oczywiście o przejściach niewyposażonych w światła.
        Jest to normalne w UK, Niemczech, Francji I żyją.

        • 10 22

        • to chyba dawno tam nie byłeś jeśli w ogóle (1)

          mam rodzine w Paryżu pierwsze słysze by tam tak było , w UK byłem w wakacje u znajomych tam piesi przełażą na czerwonym ale o pierwszeństwie też pierwsze słysze

          • 15 3

          • Nie chodzi nawet by używać słowa "pierwszeństwo". Po prostu w niektórych krajach jest taka kultura, że jak pieszy chce przejść, to kierowcy się zatrzymują bez żadnych "ale" i przepuszczają. W Polsce trzeba czekać na łaskę albo wejść na ulicę i wymusić, choć ta druga opcja jest niebezpieczna.

            • 2 1

        • W UK to akurat bywa roznie

          Przede wszystkim masz prawo przejsc na czerwonym swietle.

          Kultura jazdy jest duzo wyzsza i sa specjalnie oznaczone przejscia, gdze pieszy ma bezwzgledne pierwszenstwo. Na zwyklych przejsciach bywa roznie. Lepiej niz w Polsce, ale wcale nie idealnie, jak piszesz (moze dlatego, ze wielu Polakow kupilo tam juz swoje A3).

          • 7 6

    • Pójdźmy o krok dalej: (5)

      Należy dać pieszym i rowerzystom pierwszeństwo nawet przed pociągiem. Jeden pedalarz był już przekonany, że ma. https://www.youtube.com/watch?v=jI6mdIiBf6o .

      • 37 14

      • no popacz, zupełnie jak polski szofer cidsężarówki w Czechach (1)

        • 13 13

        • jak widać prawda w oczy kole

          https://www.youtube.com/watch?v=8ZZBCPbv7XQ

          • 4 4

      • i ile osób zabił?

        Zero. Zapłaci za osłonę choppera. Kierowca w Czechach zabił trzy osoby takim manewrem.

        • 2 6

      • (1)

        Niektórzy kierowcy też sądzą, że mają pierwszeństwo przed pociągiem.

        • 2 2

        • ale to rowerzyści są źli i okrutni

          przecież kierowcy są uciśnieni. Gdyby nie takie szlabany - kierowcy by szybko, ale bezpiecznie sobie przemknęli przed pociągiem...

          A na serio - kretynów nie przekonasz. Zły jest rowerzysta, który wgiął blachę w Pendolino - a morderca trzech ludzi jest cacy, bo prowadził ciężarówkę... Mój stryj jest dróżnikiem na wschodzie. Przy domu ma jedenaście krzyży. Łącznie 30 osób. Wszyscy w samochodach.

          • 2 2

    • ciemna noc a wzdłuż Grunwaldzkiej pełno rowerów nieoswietlonych (10)

      i jak mam takiemu ciemniakowi ustąpić jak go nawet nie widzę !!!!

      • 28 4

      • skad wiesz, ze ich tylu jest skoro go nie widzisz Oo (9)

        • 7 14

        • chodzę tam dużo częściej niż jeżdżę - na szczęście swoje.

          • 9 3

        • (7)

          zadrapanie a nawet przestraszenie rowerzysty powinno byc surowo karane,
          z WYJĄTKIEM batmanów. rowerzysta bez lamp powinien byc wyjęty spod prawa.
          zwierzyna łowna, dostarczyciel mandatów.

          tak jak potrącenie pieszego przez rowerzystę na chodniku, powinno się za to rowerakom wyrywać nogi z d*py równo z głową. karać jak za potrącenie samochodem.

          ale do tego powinna być policja na rowerach. przez cały rok. inczej to jest plumkanie. niestety, policja jest zdemoralizowana, leniwa, obciachowa i patrolowania na rowerach, jak w cywilizowanych krajach, nie da sie u nas przeforsować. nie da się i już.

          • 11 6

          • ile razy widziales, aby rowerzysta POTRACIL kogokolwiek? (6)

            Co do oswietlenia - mam. Sadze, ze zdrowy rozsadek wymaga odpowiedniego sprzetu do roweru.

            Jednak warto zauwazyc jedna rzecz - swiatla w pojazdach zaczely byc potrzebne, gdy pojazdy zaczely poruszac sie z jakas predkoscia. Podobnie jak wiele przepisow.

            Samochody wymusily pewne regulacje, ktore potem sila rzeczy rozszerzono na innych uczestnikow ruchu.

            Co do swiatel - zgoda. Montowac.
            Co do "zwierzy lownej". Idz na spacer, przytul sie do dziewczyny/zony jesli masz i wez na wstrzymanie, bo bredzisz.

            • 3 14

            • 28 razy widziałem 2 razy mnie (4)

              • 9 2

              • (3)

                Wiesz, znajomi mają mnie za rowerowego taliba. Jeżdzę jak by to nie była Polska. Mam zdublowane oświetlenie rowerowe, ale czerwone światła na skrzyżowaniach uwazam za opcję nieobowiązkową dla rowerzysty. Identyfikuję się z rowerakami, nawet jak piraci. Nawet jak zbierają lusterka.

                Ale wczoraj chodnikowiec potrącił opiekunkę mojego ojca. Najechał od tyłu, z nienacka. Nie zadzwonił, nie krzyknął, nic. Upadla na twarz, bo ręce miała zajęte zakupami. Cała twarz zakrwawiona, napuchnięta. Te krwiaki będą znikać z tydzień. Jak by miała zęby, a nie 'szufladę', wyłamala by.

                A menel nawet nie zatrzymał się, by sprawdzić czy jego ofiara żyje, by jej pomóc wstać. I to w miejscu, gdzie ja jeżdżę wyłącznie jezdnią, na Polankach w Oliwie przed liceum. Szeroki asfalt, kierowcy jadą wolno, bo to zaraz za światłami, a chodnik z krzywych płyt. Cham jechał w takim miejscu po chodniku, potrącił i uciekł z miejsca wypadku.

                Jak bym to widzial, dogonił bym żula i obił, odcisnął bym mu SPD na twarzy, ze mógł by jej używać jak zatrzask. Policja rowerowa jest niezbędna, bo takie zdarzenia będą coraz częściej, a tylko rowerzysta dogoni rowerzystę.

                • 11 2

              • na miom skuterku też bym dał rade

                • 1 0

              • Bym ci tom jape sklepal guwniarzu jak tej starej poczwarze (1)

                • 0 5

              • geniu, jesli jesteś równie odważny jak tamten, co się cykał jechać jezdnią, cykał się użyć dzwonka, cykał się stanąć i przeprosić, pomóc wstać, to twoje pogróżki budzą raczej politowanie i troskę żebyś w takiej sytuacji nie zes rał sie i nie utopił we własnych odchodach. nie mam litości dla tchórzliwych chodnikowców.

                • 4 0

            • niestety z potrącaniem przez rowerzystówv chyba każdy z nas się spotkał

              tak samo jak z ich gestem powitania środkowym palcem

              • 5 1

  • chyba producent tych lampek ma wtyki w urzędzie. ciągle coś wymieniają itp (5)

    • 72 45

    • (3)

      Artykuł czytał? Likwidują światełka..

      • 2 1

      • to pisior wszędzie widzi korupcje i kolesiostwo nawet jak coś likwidują (1)

        • 6 1

        • Ale to dopiero za PiSu zaczęło się dopiero kolesiostwo i korupcja na wielką skalę..

          Bo jak inaczej nazwać wymianę kadry na swoich, wszędzie gdzie się da?
          Od stadniny koni, poprzez PGNiG na PGE za długi Kaczyńskiego kończąc..
          Albo jak nazwać "ugodę" pomiędzy Lux Veritatis a Ministerstwem Środowiska na 27mln+odsetki i nagrodę dla tego samego podmiotu na kwotę 200tys od Ministerstwa Spraw Zagranicznych????

          • 3 1

      • a co stawiają zamiast to już nie doczytał? światełka i głośniki:-)

        • 4 1

    • Montują głośniczki. Czy to nie ten sam producent?

      • 3 0

  • Tak, przerobić światła (1)

    i jak pojawi się dziki rowerzysta to tramwaj ma stanąć w miejscu na baczność i podziękować .

    • 94 32

    • Teraz to będzie się działo

      jak kwoki i koguciki z kaszub i mazur będą wpadały pod składy.

      • 6 4

  • Oby ich nie założyli w innych miejscach. (8)

    Sygnalizatorów jest obecnie za dużo, a najgorzej, że działają przez całą dobę. Mnie najbardziej irytują te na Morenie - na Bulońskiej, Rakoczego i Potokowej. Ruchu praktycznie tam nie ma poza jednym skrzyżowaniem (obok powstających wieżowców), więc niepotrzebnie tamują one ruch. Jak przechodzę tam przez jezdnię, to i tak nie czekam na zielone - bo i po co ? Niestety jak jadę autobusem, to już muszę stać na światłach. Problem w tym, że to powoduje częste spóźnienia. Jak autobus stoi na światłach i na przystanku, to nie wygląda to zbyt ciekawie. Ostatnio - w poniedziałek i wtorek, jechałem linią 130 od PKM-ki. Autobus zatrzymywał się na każdych światłach na pustej Bulońskiej, tak iż dojeżdżając do Warneńskiej miał 2 min opóźnienia (a było to o 5 rano). Zresztą podobnie sytuacja wygląda ze światłami przy przystanku Brętowo - tam też światła powinny być zlikwidowane, a przynajmniej nie działać w porze nocnej. Dodam, że przed remontem tych ulic (przed budową linii tramwajowej), nie było tam tyle świateł i jakoś nie dochodziło do wypadków.

    • 129 6

    • Światła działające całą dobę...

      to w ogóle jest jakaś patologia. Jest mnóstwo skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie światła działają cały czas, co jest kompletnie bez sensu. Przejście przez ul. Subisława na Żabiance, skrzyżowanie Pomorska-Subisława, Pomorska-Chłopska i tak dalej i tak dalej. Oczywiście wszyscy te światła olewają, piesi zwłaszcza, i trudno się dziwić.

      • 40 1

    • (1)

      Cel jest dość jasny: chodzi o oduczanie ludzi myślenia i aby reagowali "na gwizdek" tzn. na bodźce wyuczone. Tak się właśnie tresuje ludzi.

      • 9 3

      • pewnie ze zlotów PISu sie o tym dowiedziałeś ?

        o wszechobecnej manipulacji i obcej cywilizacji która przez przejscia dla pieszych chce zawładnąć myślami ludzi .

        • 3 5

    • To "nowoczesne" rozwiązanie ruchu (4)

      na Bulońskiej i Rakoczego to SZCZYT IDIOTYZMU !!!! Światła (przy niewielkim ruchu pieszych) co 50 metrów. Wygląda,jakby projektant nie uwzględnił tych tysięcy aut poruszających się JEDYNYM dojazdem od osiedli przy ul.Myśliwskiej a Centrum, Wrzeszczem i Oliwą . A już zakaz skrętu z Bulońskiej (jadąc "z góry") w ulicę Związku Jaszczurczego mógł wymyślić tylko zwykły idiota !!!!

      • 14 5

      • (3)

        Nim pojawiły się sygnalizatory samochody pędziły po Bulońskiej 70kmh+. Przejście pzez dwupasmową jezdnię było tam praktycznie niemożliwe w szczycie. Do tego teraz jeszcze ruch pieszy się zwiększył ponieważ ludzie przechodzą przez jezdnię aby dojść do przystanku tramwajowego. Jako kierowcy mnie te światła też irytują, ale z całą pewnością są one tam niezbędne.

        • 13 6

        • (2)

          Od dziecka tam chodziłem i nigdy nie miałem problemów aby przejść w tych okolicach jezdnię. Teraz też nie mam z tym problemów, ale to dlatego, że nie patrzę na kolor światła. Dodam, że zielone światło nie uchroni mnie np. przed pijanym kierowcą, który na ich kolor nie zwróci uwagi. Tak więc światła to tylko pozorne bezpieczeństwo.

          • 7 4

          • (1)

            ale matolskie granatowe ścierwa schowają się w krzakach i rzeźbią te swoje bloczki mandatowe na pieszych którzy nie czekają jak debile dwóch minut na zielone światełko przy pustej ulicy i tylko o to w tym chodzi i o chwalipięctwo urzędasów co to oni nie zrobili dla bezpieczeństwa

            • 6 3

            • Dlatego zanim przejdę - rozglądam się w lewo, w prawo i za siebie, czy oby nikt z bloczkiem mandatowym w pobliżu nie stoi.

              • 4 2

  • Opierdzielający ton głosu dziada mówiącego uwaga tramwaj (7)

    To technologia kosmiczna.
    Irytuje ogromnie, przykład w Oliwie
    Napewno obcojęzyczny też zrozumie.

    Proponuję np stonowany dzwonek, np jak to jest wszędzie w Goteborgu, gdy nadjeżdża tramwaj.

    • 70 15

    • uwaga bombaj (1)

      • 11 0

      • Benek dziadzie;-)

        • 6 0

    • (2)

      Dzwonki są zainstalowane w tramwajach, po co wydawać dodatkową kasę i instalować je również w przejściach??

      • 3 5

      • dla niewidomych kórzy chcą przejść?

        tak sobie myśle

        • 9 0

      • sa zainstalowane ale zaden trwmwajarz ich przed ruszenien nie uzywa, jedynie co widze to sluchawki w uszach.

        te dzwieki sa do niczego bo dezorietuja bardzo , przykład - petla w oliwie i nie wiadomo kto co i jak , a tramwajarze nawet nie racza ostrzec dzwonkiem ze ruszają. , swiatlo to swiatlo , zobaczymy ile trupow przybędzie po tej likwidacji,

        • 0 0

    • A mi się podoba

      bo pamiętam jak bezsensowne były te światła zanim wprowadzono ten ostrzegacz.

      • 9 1

    • głos jak głos. czepiasz się.

      • 0 0

  • Powinno być tak jak w Zachodniej Europie że pieszy ma prawo przejść przez jezdnię na czerwonym jak nic nie jedzie. (12)

    Należy też zlikwidować wszystkie "zielone strzałki" bo to najczęstszy powód potrąceń pieszych na przejściach.

    • 118 56

    • Powinno się zacząć edukować pieszych jak dawniej. (6)

      Zanim przejdziesz przez jezdnię należy stanąć, porozglądać w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i dopiero zdecydowanym krokiem przejść (nie przebiegać). Dodał bym jeszcze do tego oderwać wzrok od smartfona.

      • 53 13

      • Smartfon przed nosem to zajawka kierowców, tak samo jak zapierdzielanie na zielonej strzałce. (1)

        • 27 20

        • zgadza sie u pieszych takiego zjawiska nigdy nie widziałem

          jeszcze pieszy w ten sposób na jezdnie mi nie wtargnął i nigdy nie widziałem pieszego walącego w słup bo patrzył w smartfona nigdy, piesi to takie rozważna część naszego społeczeństwa

          • 8 8

      • jak najbardziej - pieszy musi dbac o swoje bezpieczenstwo

        Ale powinno to wynikac ze zdrowego rozsadku, a nie przepisow.

        Ludzie, skoro ustawa wam nie mowi, ze macie spojrzec, czy jakis jelen was nie chce zabic, to juz nie spojrzycie?

        W kostnicy fakt, ze mieliscie zielone swiatlo nie liczy sie. Cmentarze sa pelne tych, co mieli pierwszenstwo.

        Co do kierowcow - wiecej kultury.

        Co do wszystkich uczestnikow ruchu - wiecej kultury.

        • 11 2

      • nie po to sa swiatla na skrzyzowanu by sie rozgladac na boki. (2)

        zielona strzalka w prawo to nie zielone swiatlo do kierowcy, panie kierowco kto ci dal prawo jazdy. sprawdzić czy nie za kase dostal.

        • 2 5

        • Tak może twierdzić tylko osoba bez prawa jazdy. (1)

          Cmentarze są pełne takich śmiałków jak ty. Nie chcesz nie rozglądaj się. Sytuacje mogą być różne: Od awarii hamulców w samochodzie, poprzez nieuwagę jakiegoś kierowcy z tyłu wpychającego dwa samochody stojące przed nim na przejście, oślepienie, zakrztuszenie, zawał itp. Może nawet ktoś pijany jechać. Ale ok, nie rozglądaj się. Masz przecież PIERWSZEŃSTWO.

          • 7 3

          • awaria hamulców przy warunkowym skręcie?

            Bredzisz. Pozdrawiam.

            • 0 2

    • Strzalka powinna byc, ale pomarancznowa, jal w USA (4)

      Strzalka zielona - odpowiednik naszego sygnalu S3 czyli jazda bezkolizyjna w kierunku jak strzalka.
      Strzalka pomaranczowa - wskazany kierunek kolizyjny, dozwolona jazda po ustapieniu pierwszenstwa i przy zachowaniu szczegolnej ostroznosci.

      Proste i logiczne! A u nas sygnal s3 i zielona strzalka wygladaja identycznie, ewenement na skale światową! Zagraniczni kierowcy bardzo czesto sa ofiarami tych chorych przepisow.

      • 21 5

      • raczej rodzimi piesi i rowerzyści (3)

        • 3 3

        • (2)

          zielona strzałka jest też w innych prawodawstwach.
          niemiecka miewa inny kształt, ale działa tak samo

          my znamy prawo. i co z tego, skoro go nie stosujemy?

          przyznam że w samochodzie sam zwalniam, rozglądam się itd,głównie
          czy nie ma gdzie policji, ale rzadko staję. jak wszyscy

          popieram, że ani zielona strzałka ani czerwone światło nie powinno być bezwarunkowe dla pieszych i rowerzystów. powinni móc iść ustępując samochodom (czyli jak nic nie jedzie)

          • 2 1

          • To ciekawe. (1)

            Czerwone światło nie powinno być bezwarunkowe dla pieszych? Oddaj prawo jazdy, albo nie chrzań głupot. Szkoda, że jesteśmy krajem dzikusów gdzie premiuje się głupotę i łamanie przepisów. Gdzie opinia publiczna szuka winnych w ofiarach. Trudno to zrozumieć, ale większość kierowców jest absolutnie zdemoralizowana. Wg was każdy wypadek jest z winy pieszych. Życzę wam osły dardanelskie wycieczki do cywilizowanego świata i solidnych mandatów.

            • 0 1

            • Jarku Ka, a po co mi prawo jazy by przechodzić przez przejscie?

              czy tych PiSowców. w ogóle nie uczą czytać?!

              • 0 0

  • 28 lat temu pierwszy raz takie rozwiązanie widziałem w Dortmundzie (12)

    Można powiedzieć że to dzięki mnie zaczynają robić porządek z tą sygnalizacją, bo jako pierwszy zgłaszałem w tym problem. Mógłbym jeszcze wiele rzeczy napisać ale czekam aż pewne osoby odejdą na emeryturę.

    • 38 17

    • Nie jesteś pierwszym (3)

      Ponad 28 lat temu w Tajlandii wprowadzili podobne rozwiązanie i nikt nie zginął.

      • 11 1

      • W Tajlandii nie ma tramwajów. (2)

        • 1 10

        • Nie chodzi o tramwaje tylko o zasadę (1)

          • 8 1

          • czy w Tajlandii pieszy musi stać na czerwnonym czy może legalnie iść, jak nic nie jedzie, jak we Francji?

            • 2 0

    • Razem z 16 letnimi dortmundami importowanymi (1)

      Do Gdańska wchodzą nowe technologie i innowacje :)

      W Singapurze takie galerie baltyckie to byly juz w latach 80' ;)

      • 13 4

      • W Ameryce też

        • 4 0

    • Jestes prawdziwym wizjonerem. Znac ciebie to prawdziwy zaszczyt.

      • 12 0

    • TW Kolejarz

      Czyli to dzięki tobie - kustoszowi zajezdni Wrzeszcz? Brawo ty!

      • 6 0

    • Pojedźcie do Elbląga, tam jest rondo turbinowe z tramwajem, jaką tam masakrę kierowcy robią :D

      • 3 0

    • Pojedźcie do Kościerzyny, tam jest więcej rond niż mieszkańców.

      • 8 0

    • Mariusz

      Jakim trzeba byc prostym żeby sr*c we własne gniazdo .Mam nadzieję ze przed przejściem zdążą Cię zwolnić z hukiem za nierobstwo i roznoszenie smrodu po firmie.

      • 3 1

    • Kto ma pójść na emeryturę?

      • 1 0

  • Tramwaje powinny miec przod zrobiony z czekolady przeciez (7)

    Jakby tramwaj byl zrobiony czesciowo z czekolady to przeciez byloby mniej wypadkow bo czekolada jest miekka. Kazdy by mogl wpasc pod tramwaj z czekolady i by nic sie nie stalo bo co sie moze stac od uderzenia w czekolade. Te zderzaki z przodu i kabina musi byc z czekolady zrobiona a nawet szyby juz robia z cukru wiec mozna. Ile potrzeba czekolad zeby taki tramwaj zrobic ?

    • 61 7

    • Proponuję gorzką lub deserową (4)

      bo wegańska

      • 12 2

      • gorzka jest za twarda (1)

        lepiej biała

        • 5 2

        • nic nie zastąpi brązowej, bo jak kto się przestraszy i sfajda, nie będzie bardzo widać

          • 6 0

      • dostałeś minus za wegańską Polaku drugiego sortu (1)

        • 7 0

        • nieh rzyje drógi COPT ;-)

          też jestem wtaroj sort! jestem bolek, a nawet lolek! a co! a jak! o!

          • 1 1

    • (1)

      Domagamy się zderzaków z bitej śmietany!!

      • 18 0

      • lepiej z kisielu

        ech nie ma dziś pożądnych zapasów kobiet w różowym kisielu, jak drzewiej bywały

        • 0 1

  • Fajnie (6)

    A czy zostanie poruszony temat przejeżdżania tramwajów na późnym pomarańczowy(albo jak kto woli na poziomej kresce). Nie mówiąc juz o tym, ze kierujący często jeżdżą i maja założone słuchawki. Tydzień ten tramwaj 1133 i młody chłopak wygląd military...

    • 25 20

    • I mieszkańcy beda od rana do wieczora słuchać: (1)

      Uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj...

      • 27 10

      • Uwaga ! uwaga ! obywatelu piechota zdrowiej !.

        W razie wypadku udaj sie do punktu szczepien ). MO czuwa !

        • 12 4

    • po pierwsze, motorniczego nie obowiazuje sygnalizacja świetlna "kolorowa" po drugie słuchawki może miec na uszach .

      • 15 9

    • motorniczy (1)

      Malinowski stary creyzol

      • 0 2

      • to faktycznie mlody. idiota

        • 0 0

    • ale bełkot!

      • 3 0

  • Bardzo dobrze. Samochody jada, tramwaj stoi a pieszych nie ma. W koncu to sie skonczy. (3)

    • 56 0

    • nic nie wież (2)

      wież ile napszyklat ginie ślimakuf na torah pot tramwajem ? my kiedyz liczylizmy z kolegami to wyszlo ze prawie tyzianc . To tesz istoty zywe i żyły. Jedynie modlitwa nas zbawi pszecież bo pan nadhodzi. Nic nie wiecie .

      • 2 15

      • a przetłumaczysz to co pisałeś na język polski?

        • 7 0

      • mialo byc zabawnie, a wyszlo idiotycznie

        • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.