• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
14 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy przeznaczenie i działanie położonych na terenie naszej aglomeracji obiektów o niecodziennym wyglądzie. Dzisiaj pokazujemy niedostępną drogę na szczyt pylonu mostu wantowego na Martwej WiśleMapka oraz roztaczające się z niego widoki. 9 listopada 2021 skończył on 20 lat. Poprzednio odwiedziliśmy lokomotywownię wachlarzową w Gdyni. Za miesiąc pokażemy działanie zabytkowego młyna w OliwieMapka.



Jak często korzystasz z mostu wantowego nad Martwą Wisłą?

Oficjalnie nazywa się Mostem III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. Dla większości jest po prostu mostem wantowym na Trasie Sucharskiego, łączącej otwarty w kwietniu 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą z Obwodnicą Południową. Jednak, gdy w listopadzie 2001 r. przecinano na nim wstęgę, z przekąsem żartowano, że to najdroższe połączenie Stogów z Rudnikami w historii.

Zanim jego ranga komunikacyjna dla Gdańska wzrosła i zaczął służyć mieszkańcom, musiała minąć dekada. Gdy powstał, nie było ani tunelu pod Martwą Wisłą, ani Obwodnicy Południowej, ani autostrady A1.

- W pierwszych latach eksploatacji ruch po nim był rzeczywiście znikomy - przyznaje Jacek Kamiński, inżynier i jeden z projektantów mostu z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. - Bez problemu można było wówczas się na nim zatrzymać, by zaspokoić swoją ciekawość i spacerując przyjrzeć się jego detalom. Dzisiaj taki spacer byłby zapewne... naszym ostatnim - żartuje.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.

Budowa mostu przypomina olinowanie żaglowca



Sporym wyzwaniem okazał się też spacer stromą i ciasną klatką schodową na górę dwunogiego i wysokiego na 100 m pylonu.

Aby znaleźć się na ostatnim podeście, z którego roztacza się fantastyczna panorama Gdańska, najpierw trzeba pokonać 18 drabinek. Pylon osadzony jest na fundamencie i palach wkopanych w ziemię na głębokość 35 metrów. Powstał po to, by przenosić obciążenia za pomocą ukośnych lin stalowych tzw. cięgien, co przypomina nieco olinowanie masztu żaglowca.

- Różnica polega na tym, że w żaglowcu maszt jest utrzymywany przez liny zamocowane do pokładu, a w moście przęsło jest utrzymywane przez liny zakotwione w pylonie - tłumaczy Jacek Kamiński.
Czytaj także:

Jak wygląda techniczny tunel w tunelu pod Martwą Wisłą



Most wantowy na Trasie Sucharskiego jest najdłuższym i najwyższym tego typu obiektem w Gdańsku. Ma 380 metrów długości, a samo przęsło ma 230 metrów długości. W momencie budowy było to też najdłuższe przęsło w całym kraju (parę lat później z pierwszego miejsca gdański obiekt zepchnął Most Świętokrzyski w Warszawie).

Poza charakterystycznym pylonem jego cechą szczególną są stalowe liny. Jest ich 60, a ich długość waha się od 60 do ponad 200 metrów. Każda z nich składa się z kilkudziesięciu splotów stalowych osłoniętych czerwoną polietylenową rurą osłonową.

Dziennie mostem przejeżdża od 30 do 35 tys. pojazdów.

Mógłby być wyższy, nie posiada też drogi dla rowerów



Obiekt, który w listopadzie będzie obchodzić 20. urodziny, choć ma sporo zalet, nie jest też pozbawiony wad. Jedną z nich jest stosunkowo niskie zawieszenie na lustrem wody.

Z jednej strony sprawia to, że linia pomostu, po której poprowadzono jezdnię z dalszej perspektywy jest mało zauważalna, z drugiej - zaledwie 8-metrowe światło pomiędzy rzeką a mostem ogranicza rozwój ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, nie mogą tamtędy przepłynąć wyższe jednostki. Standardem dla tego typu obiektów jest prześwit 20-metrowy, a dla ruchu oceanicznego nawet 45-metrowy.

Most mógłby być nie tylko wyższy, ale też posiadać drogę rowerową, o którą pierwotnie zabiegano. Podobnie jak w przypadku wysokości, zrezygnowano z jej budowy ze względów finansowych.

Piętą achillesową mostu - podobnie jak innych tego typu obiektów - są też dylatacje. Pierwsze zużyły się po 10 latach eksploatacji, kolejne wymieniono w 2019 r.

  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most Wantowy nocą jest podświetlony.

Obiekt służy naukowcom, strażakom i zakochanym



I choć na co dzień most dla osób postronnych jest zamknięty, a wejście zabezpieczone, to dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mogliśmy wejść na górę z kamerą. Wrażenia? Fantastyczne.

Ze szczytu pylonu widać i słychać nie tylko mknące pod stopami samochody i ciężarówki, ale też jednostki pływające po Martwej Wiśle. W tle słychać też zakłady przemysłowe na Przeróbce, a po drugiej stronie chrzęst mielonego złomu na złomowcu w pobliżu Elbląskiej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych widoczny jest Półwysep Helski.

Trójmiasto w Budowie. Zobacz, jak powstają nowe inwestycje



M.in. z tych powodów most jest nie tylko popularnym obiektem wśród fotoreporterów, ale także naukowców. Regularnie odwiedzają go studenci uczelni technicznych z całej Europy, jest też celem corocznego objazdu dydaktycznego studentów PG. Chętnie ćwiczą też na nim strażacy, był też miejscem... zaręczyn jednego z inżynierów.

Uwaga! Na co dzień wejście do środka jest niedostępne i zabezpieczone przed ingerencją osób postronnych. Redakcja Trojmiasto.pl mogła wejść do środka i na górę dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Warto dodać, że obiekt został zaprojektowany w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku przez zespół inżynierów wywodzących się wyłącznie z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej.

- Przy budowie mostu po raz pierwszy w Polsce zastosowano metodę nawisową, inaczej mówiąc wspornikową, nie wymagającą budowy rusztowań. Poszczególne sekcje mostu były transportowane barkami, a następnie podnoszone i scalane z resztą konstrukcji. Tak nie budował w naszym kraju nikt wcześniej! - wspomina Jacek Kamiński. - Jako że mosty wantowe należą do obiektów szczególnie narażonych na oddziaływania wiatrowe, do obowiązków wykonawcy należało m.in. przeprowadzenie badań modelowych mostu w tunelu aerodynamicznym. Ich realizację zlecono francuskiemu Ośrodkowi Naukowemu i Technicznemu Budownictwa w Nantes. Badania sprawiły, że dokonano nieznacznych korekt elementów przęsła mostu, które wyposażono w owiewki, skrywające lampy oświetlenia iluminacyjnego.
Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (94) 3 zablokowane

  • (1)

    ciekawa "budowla".
    Faktycznie trochę szkoda, że nie ma drogi rowerowej, bo możnaby wtedy pojechać na Westerplatte bez wleczenia się przez centrum. Nie da się tam dostać inaczej niż samochodem/motocyklem czy autobusem. A nawet jeśli przejechać pół miasta, to nie dostaniesz się tam, bo nie ma żadnej przeprawy z jednej strony na drugą.

    • 8 0

    • Z Gdańska na Westerplatte dojedziemy rowerem, bez korzystania z pomocy komunikacji publicznej i samochodu... ;)

      Nie jest to prawdą. Na Westerplate można dostać się rowerem przez Most Siennicki od strony Śródmieścia. Przez ten most jest poprowadzona ścieżka rowerowa. Moim zdaniem znacznie poważniejszym minusem, jest tak niskie przęsło... bardzo to hamuje i ogranicza rozwój żeglugi i branż pokrewnych...

      • 3 0

  • najwiekszy bubel -obok tunelu (6)

    brak ciagu pieszego i rowerowego -dziekuje i dobranoc.

    • 14 22

    • ciąg pieszy średnio tam potrzebny. Ale rowerowy by się przydał.

      • 0 0

    • na Obwodnicy też nie ma ciągu pieszo rowerowego

      • 2 0

    • ...

      Bubel to Twoje drugie imię....

      • 4 0

    • W tunelu chodnik dla pieszych? (2)

      Ale po co?

      • 7 2

      • zebys mogl przejsc na druga strone... (1)

        • 5 2

        • Ale po co?

          Przechodzić na druga stronę?
          Zauważ, iż ruch samochodowy "na druga stronę" nie kończy się na tej drugiej stronie a kilometry dalej. Pieszo tam nikt nie będzie drałował.

          • 3 2

  • ten most jest za ...waski i tyle ! piszcie co chcecie nie ma sciezki na rower nawet ha ha ha

    oj polacy polacy ! wszystko za was musza robic niemcy lub inni - powinien byc szerszy choc o 2 dwa metry ! brak slow !

    • 0 2

  • Byłem taqm przed Wami

    Tylko nie robiłem z tego takiego halo

    • 0 1

  • Gdańsk po prostu jest przepiękny moi drodzy i kochani (4)

    i ten most także jest śliczny..

    • 18 11

    • Przepięknie (1)

      To śmierdzi w tym Gdańsku

      • 2 4

      • Jak okna nie zamykasz to tak jest

        Cały smród z twojej pakamery wydostaje się na zewnątrz i stąd się bierze brzydki zapach

        • 0 1

    • Te sweny się rozmnażają... Szok!! (1)

      • 5 2

      • Przaz pączkowanie.....

        • 2 0

  • (4)

    Typowe gdańskie oszczędności. Rzekomo Rowerowa Stolica Polski, a drogi rowerowej nie ma ani ma moście wantowym, ani tuż obok na nowszym kolejowym (Poznań i Kraków pokazały, że można się dogadać z PKP), ani na Nowej Wałowej, ani w tunelu pod Martwą Wisłą. Są za to miliony na propagandę i lajki na fejsie Dulkiewicz.

    • 30 20

    • Nie przypominam sobie aby...

      ... Gdańsk był uważany za rowerową stolicę Polski w 1999 roku gdy budowano ten most ;P

      • 0 0

    • Nie ma też na Obwodnicy

      • 0 1

    • byle co jesz Pisuar i byle co piszesz ,kończ z kaszanką (1)

      • 6 8

      • trolu lepiej policz czy ci ruble na konto wpłyneły za hejt

        • 1 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta: Most Wantowy nad Martwą Wisłą

    Zadanie dla BNT ;)

    • 0 1

  • Most kosztował 70 mln. (8)

    A zabrakło na chodnik pieszo-rowerowy. Brawo projektanci.

    • 25 12

    • Mieszkam podrugiej stronie Martwej Wisły. (3)

      Do pracy w porcie dojeżdżam samochodem. Wolałbym rowerem.

      • 8 0

      • nie ma problemu - jedziesz Elbląską do Podwala a potem skręcasz na Przeróbkę.

        • 0 0

      • Obwodnica pozwala kierowcom ominąć centralne dzielnice Trójmiasta. (1)

        Most ma inne zadanie...

        • 1 5

        • czyżby? on pozwala również ominąć Centrum i tranzytem dostać się niemal na rogatki miasta - czyli jest jakby elementem obwodnicy

          • 0 0

    • (2)

      Na Obwodnicy też nie ma chodnika pieszo rowerowego

      • 4 6

      • Obwodnica zbudowana w XX wieku pozwala samochodom ominąć Trójmiasto. (1)

        Most wantowy to inna bajka.

        • 0 3

        • Obwodnica obecnie przecina Gdańsk i Gdynie - czyli dzielnice znajdują się po jednej i drugiej stronie. Tym samym straciła już swój pierwotny zamiar. Do tego trzeba dodać codzienne korki niczym na zwykłej ulicy miejskiej

          • 1 0

    • No niestety. Ta krótkowzroczność będzie się odbijać czkawką przez długie lata.

      • 13 2

  • Vistal scalał ten most

    Legenda głosi, że gdyby nie był wybrany projekt jaki mamy obecnie - most podwieszony (wantowy) a most klasyczny na podporach to byłaby kasa na 3 pas obwodnicy na całej ówczesnej jej długości. Tymczasem wybudowano trzeci pas tylko w kilku newralgicznych punktach.
    Przez lata to był most do nikąd. Ale to i tak lepsze od mostu wantowego w Płocku (też Vistal) - tam przez dwa lata stał oddany do użytku nowy most bez drogi dojazdowej po obu jego stronach.

    • 6 5

  • Pamiętam jak dziś, kiedy na budowę wjechały pierwsze kamazy (2)

    Przywiozły płyty betonowe, pod sprzęt i kontenery biurowe/socjalne. Później pracownicy mówili że ma być wiadukt nad torowiskiem przy elektromontarzu i tunel pod Wisłą do Nowego Portu. Tak mówili, a więc plany na na tunel musiały istnieć już w momencie budowy mostu...
    Pierwotnie w projekcie, latarnie miały być po obu stronach jezdni, nie tak jak to jest teraz, w środku między barierami.

    • 8 0

    • Jak budowali most , to mówili ze za 3 lata (1)

      Będzie obwodnica południową i tunel. Jak to w Gdańsku na obwodnicę trzeba było czekać 10 lat, a na tunel prawie 20

      • 0 6

      • Kto ci mówił? Szwagier z teściem..?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane