• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowy happening ws. linii kolejowej do Brzeźna i Nowego Portu

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)

W Nowym Porcie, na dawnej stacji kolejowej SKM Gdańsk Brzeźno, stanął dwustronny znak. Z jednej strony informuje mieszkańców, że za dwa lata znów pojadą tam pociągi SKM. Z drugiej czytamy, że "Żulczyk ma rację". O co chodzi? Sprawdziliśmy.



Happening pana Wojciecha:

Na dawnym przystanku przy zlikwidowanej linii kolejowej do Nowego Portu pojawił się znak informujący, że już za dwa lata znów pojadą tamtędy pociągi SKM.

Informacja wzbudziła niemałe poruszenie wśród mieszkańców, którzy od lat domagają się przywrócenia połączenia kolejowego z centrum miasta, czy reaktywacji promu Wisłoujście, zlikwidowanego po oddaniu do użytku tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale szanse na to, że pociągi wrócą do Brzeźna czy Nowego Portu nadal są bliskie zeru. Tory rozebrano, przystanki są w ruinie, a planów reaktywacji linii nie mają ani kolejarze, ani miasto.



  • Tablica informująca o reaktywacji linii do Nowego Portu wzbudziła zainteresowanie mieszkańców.
  • Dopisek "Żulczyk ma rację" świadczy jednak, że to happening.

Znak jest happeningiem. Stoi za nim pan Wojciech, mieszkaniec Nowego Portu, który wraz z kolegami - panem Łukaszem i panem Darkiem - postanowili w sugestywny sposób przypomnieć obietnicę wyborczą prezydenta Andrzeja Dudy z 2020 roku, gdy zapowiedział program modernizacji linii i przystanków kolejowych - w tym do Nowego Portu.

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

Miało powstać 200 przystanków w 5 lat



- Poczuliśmy się oszukani, bo zaraz po wyborach okazało się, że na realizację tej inwestycji nie ma żadnych szans - mówi nam pan Wojciech. - Dopisek, że "Żulczyk ma rację" to hasło zaczerpnięte od działaczek "Dziewuchy dziewuchom", po procesie, jaki wytoczył mu prezydent Andrzej Duda [Żulczyk nazwał go debilem - red]. Zmieniliśmy tylko czcionkę napisu i jego kolorystykę. Niech każdy sobie to odczytuje jak chce. Dla jednych może być to nawiązanie do literatury, dla innych - manifest polityczny. Dla nas - to walka o słuszną sprawę, a więc poprawę sytuacji komunikacyjnej naszej dzielnicy.
Przypomnijmy. Wiosną 2020 roku starający się o reelekcję prezydent Duda wraz z ministrem Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa.

Propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinno być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 roku linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Mimo tego, ani z planów prezydenta Dudy, ani z inicjatywy posła i radnych PiS nic nie wyszło.

Tokio przykładem dla Nowego Portu?



Pan Wojciech nie ukrywa, że celem akcji jest nie tylko wytknięcie niezrealizowanej inwestycji, ale też zwrócenie uwagi na postępujące wykluczenie komunikacyjne takich dzielnic jak Nowy Port.

- Przykładem tego, jak powinien działać szybki i przede wszystkim intuicyjny transport publiczny jest Tokio. Gdy byłem w stolicy Japonii, praktycznie bez znajomości języka, bez problemu poruszałem się autonomicznymi i szerokokadłubowymi szynobusami, które w ciągu kilku minut dowożą pieszych i rowerzystów do centrum miasta. U nas jest to niemożliwe. Kolei nie ma, w tramwajach i autobusach jest tłoczno i brakuje miejsca na rower czy wózek, prom nam zlikwidowano. Gdy wynajmowałem mieszkanie, to pierwszym pytaniem osób pracujących w Oliwie było: jak można szybko dojechać tam komunikacją miejską?
Mieszkania Mieszkania "z duszą" wciąż w cenie

Znak na peronie to nie pierwsza akcja pana Wojciecha i jego kolegów. W ubiegłych latach organizował w dzielnicy Tour de Nowy Port, akcję rowerową przypominającą władzom miasta o konieczności przywrócenia promu Wisłoujście. W ramach akcji "Znikające skrzynki" umieszczał też lustra na skrzynkach elektrycznych, a wiosną po doniesieniach o planach zamknięcia Morskiego Domu Kultury na prima aprilis wywiesił na budynku żółte tablice informacyjne o planie wyburzenia budynku.

Rozkłady SKM w Trójmieście

Czy ktoś coś wie o tym ?? (6 opinii)

Gdy przejeżdżałem to w Brzeźnie na dawnej stacji SKM zobaczyłem taka przyczepioną tablice o otwarciu . Czy może wiecie o co z nią chodzi i czy będzie niby reaktywacja
Gdy przejeżdżałem to w Brzeźnie na dawnej stacji SKM zobaczyłem taka przyczepioną tablice o otwarciu . Czy może wiecie o co z nią chodzi i czy będzie niby reaktywacja

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Fajna akcja, zawraca uwagę i tyle niestety.

    • 27 16

    • Żulczyk nie ma racji...

      Gdańsk nawet nie stanął w kolejce po te obietnice...
      Zupełnie inaczej niż np. górale. Niezależnie od władzy, zawsze wyciągną kasę na nikomu oprócz nich "zakopiankę".
      Tak to działa...
      Gdańsk za szumnymi frazesami buduje sobie cichy pierd***nik nicnierobienia...

      • 4 1

  • Ta linia kolejowa do Nowego Portu nigdy nie powstanie. (6)

    Nie może być szlabanów i krzyżowania drogi krajowej z torami kolejowymi. Chyba że zbudują tunel lub wiadukt.

    • 17 20

    • Tu chodzi o dojazd do dawnego przystanku Gdańsk Brzeźno

      Ale i tak w tej chwili nas nie stać na takie wodotryski

      • 3 16

    • Ale wymyśliłeś,cos wiesz (3)

      ale tak do końca to nie za bardzo.Przejazdy w poziomie szyn mogą być, gdy są zabezpieczone rogatkami, na zwykłych drogach krajowych i gdy pociągi nie jeżdżą szybciej niż 160 km/h

      • 7 8

      • (2)

        Inwestycja bez przyszołości . Tam są tramwaje i autobusy. W latach 70-80 gdy w stoczniach i portach pracowały dziesiątki tysięcy ludzi to jeszcze to jakoś wyglądało . Od lat 90 ilość pasażerów na tej linii systematycznie malała.
        Jeździłem na tej trasie praktycznie do samego końca jej istnienia i coś mogę o tym powiedzieć.

        • 8 8

        • (1)

          Jak się likwidowało kursy którymi ludzie wracali ze szkół i pracy to nie ma co się dziwić, że malała liczba pasażerów.

          Celowe wygaszanie popytu.

          • 9 3

          • Bzdura.

            Ostatnimi kursami jeździła już tylko garstka pracowników kolejowych , do istniejących jeszcze wtedy resztek infrastruktury kolejowej.

            • 2 2

    • a kiedyś mogła?Było nie majstrować przy drogach!Teraz to port najważniejszy bo robi kasę dla stolicy?

      • 1 0

  • Żulczyk ma rację (1)

    • 48 18

    • Żulczyk nie ma racji...

      Gdańsk nawet nie stanął w kolejce po te obietnice... Zupełnie inaczej niż np. górale. Niezależnie od władzy, zawsze wyciągną kasę na nikomu nie potrzebną, oprócz nich, "zakopiankę".

      • 7 3

  • Jasne, zobaczycie połączenie. (6)

    Ola ma was w głębokim poważaniu. Jak i resztę tego zaniedbanego miasta....

    • 59 29

    • A to miejskie tory?

      • 17 9

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Wytłumacz mnie proszę, co do tego ma prezydent Gdańska? (1)

      "Przypomnijmy. Wiosną 2020 roku starający się o reelekcję prezydent Duda wraz z ministrem Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa."

      • 9 4

      • + poparł Kacperek

        Panie pośle!!!!! Gdzie te przystanki?!

        • 8 0

    • To Kacperek chciał robić

      • 6 0

    • Olka to czeka aż dostanie się do Brukselii. Ma wylane w Gdańsk. Adamowicz się w grobie przewraca.

      • 4 3

  • Prostackie (2)

    Bardzo ktoś się nad tym namyślił. Trzeba było jeszcze fiu.. tam domalować. Żenua

    • 28 65

    • Ojej. Ktoś chce rozliczyć Kacperka i towarzystwo z ich obiegnic i już się nie podoba?

      • 23 12

    • Po co fiu.. malować? Wystarczy zdjęcie Kaczyńskiego przykleić.

      • 13 6

  • Kolej plus inne programy rządu (4)

    Miało być tak cudownie a wyszło jak zwykle na hasłach. PKP czyli rząd nie jest zainteresowane wożeniem pasażerów, Pendolino które jeździ wolniej niż ekspresy w latach 80, nie zatrzymywanie się na stacji bo za dużo pasażerów z tego przystanku korzystało itd.

    • 45 24

    • Jeszcze te PKSy (2)

      do każdej wioski. Pamiętamy kto obiecywał. Kłamał jak zwykle.

      • 13 12

      • Kłamać to się chyba z wyborczej i TVN uczyłeś alboś rodzynek z KOD lub PO (1)

        Było zapowiedziane nie do każdej wioski a do każdej gminy. Rząd dokłada, ale gminy muszą się też dołożyć. I tam gdzie gminy się dołożyły to jest, a gminy z patoozycyjnym wójtem czy burmistrzem raczej nie chciały (znaczy patorzadzacy nie chcieli)

        • 7 12

        • Nadal pozostaje fakt, że nie zrealizowali obietnicy. Nawet jej części, więc nie musisz już się wysilać i tak bronić PISu. Płacą ci za to?

          • 5 4

    • wozeniem pasazerow nie jest zainteresowany samorzad...

      Bo samorzad jest odpowiedzialny za organizacje transportu publicznego.

      PKP jest przewoznikiem i bedzie wozil chociazby powietrze, gdy mu miasto za to zaplaci...

      • 9 6

  • (1)

    PiS kogoś okłamał ? Nie może być :D

    • 52 20

    • "woda jest mokra!"

      • 2 0

  • Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 60 zł (przy kupnie z góry na rok). (14)

    Mozemy nim jezdzic wszystkimi srodkami transportu publicznego w Pradze (czyli metro, tramwaje, autobusy, promy, pociagi, funicular)
    W trojmiescie mamy kilku przewozników, skomplikowany system taryf, drogie bilety, psujace sie wiecznie tramwaje, nieustannie spozniające sie SKMki czy PKM jezdzacy raz na godzinę. Do tego likkwidacja torów po których moznaby wozic mieszkancow do Letnicy, Nowego Portu, Brzezna, Oksywia czy Obłuża.
    Trojmiasto aspiruje do miana metropolii a nie potrafi poradzic sobie z najwazniejszym aspektem jej funkcjonowania czyli z tanią, sprawną i dostepną komunikacją.
    Pod pozorem nowoczesnosci probuje sie wprowadzic drogi, nienowoczesny i tak na prawdę nic nie zmieniajacy na plus system poboru opłat za bilety Fala, który nie dajac nic dobrego generuje tylko koszty i tworzy dodatkowe komplikacje dla pasazera (koniecznosc nieustannego odbijania)
    Brakuje jednego taniego biletu miesiecznego dla całej metropolii - nie kazdy pracuje i mieszka w tym samym miescie a podróz z Gdanska do Gdyni czesto wymaga
    kupna 3 osobnych biletów. Koszt miesięcznego na całe trojmiasto to 240 zl (4x drozej niz w Pradze).
    Trudno sie dziwic ze ludzie wola jeździc samochodem - nawet jezeli nie zawsze jest taniej.

    • 63 11

    • Gdański "niedasie" w calej okazałości (1)

      Witaj w Gdańsku

      • 19 10

      • W zasadzie trojmiejski. To jeden miejski organizm, od Wejherowa po Pruszcz

        • 15 4

    • ile razy to jeszcze będziesz wklejał? (1)

      • 5 16

      • do skutku. Ludzie powinni wiedziec.

        • 12 2

    • Pakuj mandżur (3)

      I dymaj do Pragi.

      • 5 15

      • Kto młody i mądry to już się dawno spakował (1)

        pisowski łamago

        • 13 4

        • POPIS to jedna dżuma z tyfusem plamistym

          • 4 1

      • Ciebie

        powinni wyekspediować ale na ...Ksieżyc.

        • 1 0

    • Naciągasz fakty (4)

      Bilet miesięczny:
      Praga: 550 CZK = 103,07 PLN po kursie NBP.
      Gdańsk/Gdynia: 117 PLN.

      Bilet roczny:
      Praga: 3650 CZK = 684,01 PLN.
      Gdańsk/Gdynia - brak w ofercie.

      • 3 12

      • Gdańsk/Gdynia 117 PLN ???

        To jakaś nowość ? Bilet na trójmiasto za 117 zł?

        • 13 1

      • Nie naciagam faktów Po prostu czytaj ze zrozumieniem.

        • 7 2

      • Piszesz serio? To spojrz :

        Bilet roczny na wszystko* w Pradze - 3 650 Kč = 687 zl / rok - czyli 57,25 zl / miesiac
        Bilet metropolitalny na wszystko* w trojmiescie - 270 zl / miesiąc
        Populacja / Obszar Pragi - 1275000 / 496 km2
        Populacja / Obszar trojmiasta - 1500000 / 414 km2

        *na wszystko czyli : metro, tramwaj, trolejbus, autobus, skm, zkm, prom, kolejka linowa, cokolwiek co nazywamy komunikacja publiczną.

        • 13 0

      • no w sumie to racja

        napisał "Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 60 zł (przy kupnie z góry na rok)" a z twoich wyliczeń wyszło że 57zł

        • 3 0

    • Czesi maja zlotowki?

      • 0 3

  • Podziękujmy obecnym członkom Platformy i spółek za likwidację połączeń. (2)

    • 52 52

    • Akurat likwidacja kolei w Polsce odbywała się ponadpartyjnie. Tutaj panowała wyjątkowa zgoda

      • 21 5

    • Haha nic nie wiesz a dziobem kłapiesz

      • 13 3

  • (1)

    Czekam na akcję pana Wojtka ws. obietnic wyborczych od naszych włodarzy:)

    • 37 10

    • Za dużo to ich nie było

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane