• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • mieszkańcom południa podziękował adamowicz

    Pewnie po analizie głosów oddanych w poszczególnych okręgach - mieszkańcy południa oddali głosy w warmińsko mazurskim

    • 34 9

  • (2)

    kolejne kamienice wyburzone
    podziwiam gdańszczan za to ze tak nie trawią własnego miasta

    • 32 17

    • podziwiaj ale włodarzy miasta

      Gdańszczan można podziwiać co najwyżej za głupotę skoro przez tyle lat wybierają to samo towarzystwo do koryta.

      • 7 7

    • Kamienice dokładnie DWIE (bardzo zaniedbane) i jeden przedwojenny bloczek z cegły. Reszta to budki z byle czego

      • 8 3

  • Dlaczego wszystkie ulice... (3)

    ... mają się nazywać Nowa... Normalnie nazwać ulicę

    • 23 31

    • Nowa to nazwa robocza (1)

      to samo było ze Słowackiego,
      tak ciężko to zrozumieć.

      • 25 0

      • Kurde...

        ... prowokacja się nie udała, brawa dla przedmówcy. :D

        • 3 4

    • Właśnie!

      Jana Pawła, od drugiego do nieskończoności.

      • 0 0

  • (1)

    Jak by debile nie budował galerii w centrum to by takich korków nie bylo

    • 34 16

    • szaraku, korki są w godzinach szczytu przed godzinami otwarcia galerii

      korki tworzy nadmiar samochodów i niedorozwój systemu komunikacji publicznej oraz rozwiązań typu rower plus SKM. Rozbudowa dróg :"szybkiego" ruchu tylko skłania do mieszkania coraz dalej od centrum.

      • 10 2

  • (2)

    Jakoś nie pokolei... Przeciez wieksze problemy mamy jesli chcemy dojechac z polodnia Gdanska na Morene niz z Wrzeszcza na Morene... Jezdze tu i tu przez co w ogole nie rozumiem tej decyzji...

    • 20 25

    • za gopi jesteś dlatego nie rozumiesz

      inwestuj w wykształcenie dzieci - to ci kiedyś wytłumaczą

      • 18 5

    • Widzisz, ty wiesz że piszesz prawdę ale jak z nią dotrzeć do idiotów, którzy się jeszcze tym publicznie chwalą że wysyłają dzieci znaczy inwestują w wyższe szkoły robienia wody w mózgu.
      No sam powiedz, warto z takimi rozmawiać, juz dawno to stwierdzono, nie rozmawiaj z idiotą bo wpierw sprowadzi ciebie na swój poziom a następnie pokona doświadczeniem.

      • 6 8

  • (4)

    Nowa Politechniczna to tramwaje a UE nie daje na drogi bez komunikacji miejskiej. Nowa Świętokrzyska może za 15 lat jak kasa będzie a tera zamawiać bilet miesięczny i zostawiać samochody pod domem.

    • 36 5

    • Poza tym (2)

      na Nową Świętokrzyską powinny złożyć sie okoliczne gminy bo to dla ich mieszkańców w pewnym stopniu była by ona wybudowana.Pracują w gdańsku a podatki płacą w pikutkowach typu Kolbudy.

      • 15 1

      • Jeżeli ktoś pracuje w innym mieście niż mieszka to połowa podatku powinna być przekazywana w miejscu pracy, a połowa w miejscu (1)

        zamieszkania. Teraz mieszkańcy sąsiednich miejscowości rozjeżdżają Gdańsk, a podatki płacą u siebie

        • 7 0

        • Ok. połowa podatków PIT trafia do Gdańska (ok. 40% jako gminy i 10% jako powiatu), 1,5% idzie na województwo. Reszta idzie do budżetu centralnego.

          Twoja propozycja oznaczała by katastrofę finansową dla podmiejskich i pozamiejskich gmin, zapaść usług i infrastruktury, co w konsekwencji spowodowało by odpływ z nich mieszkańców, dramatyczny skok czynszów i cen mieszkań w Gdańsku, jako miejsca pracy wielu mieszkańców, sprowadzali by się oni do miasta, wskutek tego miałbyś przeludnienie, zapaść infrastrukturalną Gdańska.

          Drenowanie kieszeni Dantyszka Kowalskiego przez deweloperów i kamieniczników.

          Z drugiej strony zakłady pracy zaczęły by się wyprowadzać za miasto za tanimi terenami inwestycyjnymi i siłą roboczą.

          • 2 5

    • Nowa politechniczna to tramwaje

      Tylko dlatego, że BRG nie dostałoby pieniędzy na kolejną autostradę bez linii tramwajowej. A BRG zależy na autostradach w mieście, zamykaniu przejść dla pieszych itd.

      • 2 4

  • A PO WYBORACH (1)

    podwyżka użytkowania wieczystego i brak Nowej Świętokrzyskiej. a lemingi dalej glosują na p. Adamowicza

    • 22 11

    • Oj tam podwyżka 500% to nie podwyżka

      • 7 7

  • Brawo,bardzo rozsądna decyzja. (1)

    Drogi w centrum są ważniejsze.

    • 25 20

    • w centrum ważna jest komunikacja publiczna

      oraz strefy pieszo-rowerowe. Niektórzy dodadzą: i piętrowe parkingi, ja na to odpowiem: wielopoziomowe parkingi w centrum zwiększają korki na dojazdach do niego.

      • 9 1

  • (5)

    Tia, już widzę to skrzyżowanie i korki Grunwaldzka/Miszewskiego/"nowa politechniczna".

    To z jego powodu teraz są korki, i bez zmian nawet dziesięć pasów nie pomoże.

    • 26 14

    • (2)

      Nie pomoże a tramwaj to dodatkowo pogłębi.
      Trzeba też pamiętać że w DRMG nie pracują urbaniści a jedynie hochsztaplerzy posiadający umiejętność pracy w CADzie itp programach.

      • 8 11

      • mam podejrzenia, że tego też nie potrafią (1)

        raczej wszelkie tego typu zadania zlecają na umowy o dzieło swoim kolegom.

        • 6 2

        • tak mogą hejtować tylko ludzie mający benzynę zamiast krwi.

          samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

          • 4 3

    • (1)

      Nowa Politechniczna będzie miała po jednym pasie i tramwaj więc dla samochodów nic się nie zmieni.

      • 11 5

      • dzięki przesunięciu środków to jednak będzie "autostrada"

        • 3 4

  • A co dalej ze Słowackiego ?? (5)

    Niedługo otwarcie tunelu i po wyjeździe dojeżdżając do Jana Pawła jesteśmy w czarnej d*pie tak samo jak jadąc od góry dojeżdżamy do Rzeczpospolitej przy ETC.
    Chyba za to lepiej się zabrać i dokończyć a nie nowe i nowe inwestycje !!

    • 37 14

    • (2)

      Od tranzytu z portu do obwodnicy jest Nowa Sucharskiego i POG a nie centrum miasta. Nie ma potrzeby łączenia Nowej Słowackiego z Drogą Zieloną, bo zwiększy to korki więc będzie gorzej niż jest teraz.

      • 13 4

      • Ale jadąc prze centrum mam drogę krótszą o kilka kilometrów - a więc mnie spalam paliwa. (1)

        I wówczas mogę odciągnąć trochę z tirowego baku dla siebie :)

        • 7 2

        • Nie bój, nie bój, Tristar cię nagra, ITD podliczy, a pracodawca... No cóż...

          • 4 2

    • (1)

      Już zdecydowano że kontynuacji Słowackiego nie będzie. Zamiast tego budują Lidla.

      • 5 5

      • Lidl jest obok korytarza pod trasę, geniuszu.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane