• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Cale zycie mieszkalam we Wrzeszczu i wizja Nowej Politechnicznej jest przerazajaca. Rozwala cala dzielnice, rozetna ja na pol. Ulica ma biec przy parku, przy lesie. Maja rozwalic Do Studzienki. Dobrze, ze juz tam nie mieszkam. Zrobic w srodku dzielnicy autostrade. Obecnie mieszkam w Sopocie. Za kazdym razem jak przyjezdzam do Gdanska wrazenie jest przygnebiajace. Ogromne centra handlowe, autostrady w srodku, wraz z ekranami, paskudne, ogromne budowle. Ohyda. Deweloperzy i wladze rozwalili cale miasto i nie potrafia sie opamietac. To taka sama decyzja jak budowa zajezdni tramwajowej 10metrow od budynkow mieszkalnych na Orunii Gornej. Miasto nie do zycia.

    • 25 19

    • Co kto lubi,mnie za każdym razem przygnębia przyjazd do Sopotu. Komunałki, ochlejownie, jeden wielki korek na Niepodległości, Biedronki i wille nowobogackich.

      PS. Pętli,nie zajezdni.

      • 18 5

  • (5)

    Straszne, ze burzy się stare kamienice. Przecież one stanowią o tożsamości naszego miasta. Dlaczego nikt z decydentów tego nie rozumie? Za wszelką cenę trzeba je ratować, tak jak tereny postoczniowe. Nie niszczmy naszej historii.

    • 18 19

    • (1)

      Rudery,nie zabytki.

      • 15 7

      • bo ktoś chciał, żeby stały się ruderami

        • 2 1

    • (2)

      Kamienice to cegły, cement, drewno, trochę szkła i metalu, poskładane w odpowiedniem porządku. I tylko tyle.
      Piszesz "tożsamość miasta" a nawet nie wiesz co to znaczy. Klasyczny wielbiciel staroci. Nie mierz wszystkiego i wszystkich swoją miarą.

      • 7 7

      • To Ty nie wiesz, co oznacza tożsamość miasta, przypuszczam, ze nie jesteś stąd. Kamienice to nie cegły, cement..., a na pewno nie tylko. Każda z nich jest trochę inna, bo jest wyrazem smaku, potrzeb, mentalności, panującej w określonym czasie mody. Współcześnie kamienice są znakiem mieszkających tutaj dawniej ludzi, którzy tworzyli to miasto. Czy wiesz, co jest palimpsest?Przypuszczam, ze nie. Ostatecznie dźwigi to tylko dźwigi! Po co mają zaśmiecać Gdańsk, nie są wszakże potrzebne. Poczytaj trochę, porozmawiaj z ludźmi, a przekonasz się, że to nie tylko moja miara, ale i tak chyba tego nie zrozumiesz. Niech Ci się dobrze mieszka w naszym mieście. Pozdrawiam.

        • 10 3

      • tak możesz pisać o kurniku na swoim podwórku w zabitej dechami wiosce, skad przyjechałeś.

        • 2 1

  • Droga

    To będzie trasa idealna dla mieszkańców Moreny, mieszkańcy Suchanina nic na tym nie skorzystają, komu będzie się chciało prawie dwa kilometry leźć pod górkę na osiedle.

    • 4 8

  • (1)

    Co to za wynalazek "Nowa Abrahama", rozp... las i dublująca Słowackiego i Potokową????

    • 7 9

    • oraz dublującej kolej "metropolitalną" na odcinku Strzyża - Niedźwiednik

      dodać do tego plany zabudowy ( zabetonowania ) terenów po byłym Trójmiejskim Parku Krajobrazowym w nowym wąwozie i "tunelu pod Pachołkiem" - pewnie długości 50m - reszta w wykopie i będziemy mieli obraz polityki "słodkiego prezydenta" i jego drużyny w zakresie urządzania nam warunków do życia.
      Jak ktoś nie wierzy, proszę "wygooglować" frazę:
      "Trójmiejskie Lasy Społeczny Sprzeciw Przeciw Złej Gospodarce" lub
      "citizengo Trójmiejskie Lasy"

      • 4 8

  • mam wrażenie, że pod pozorem budowy linii tramwajowej (8)

    "ojcowie" miasta chcą zbudować kolejną quasi autostradę dzielącą miasto na kawałki. Morena niedługo będzie dobrze skomunikowana z resztą miasta przy pomocy linii tramwajowej i PKM, nie mówiąc o trasach rowerowych - być może one okażą się niedługo za ciasne, jak spopularyzują się rowery wspomagane elektrycznie.
    Rozwój sieci dróg rowerowych to najbardziej efektywne ekonomicznie inwestycje w mieście, jeśli policzy się pozytywne skutki zdrowotne przesiadania się na rowery. Jak na razie mamy w kraju najwyższą dynamikę wzrostu liczby dzieci cierpiących na nadwagę i otyłość.

    • 17 11

    • "nie mówiąc o trasach rowerowych - być może one okażą się niedługo za ciasne" (5)

      Za ciasne to są twoje lajkrowe gatki. Tak mocno uciskają, że aż krążenie mózgowe szwankuje.

      • 3 12

      • jak nie masz argumentów, obrażasz innych (4)

        nigdy nie jeżdżę w lajkrze. Rower to sport tylko dla niektórych, dla większości to zwykły, skądinąd wygodny, transport.

        • 4 3

        • Jakiej większości? (2)

          Pedalarze to max. kilka % dojeżdżających do pracy.

          • 4 5

          • Chodzi o większość rowerzystów a nie większość mieszkańców.

            • 2 2

          • jak będzie ich więcej, inni będą mieli więcej miejsca do wykorzystania

            szkoda tylko, że korzystający z trzech pedałów mają kłopoty ze zrozumieniem tego prostego faktu

            • 1 1

        • dla większości korzystających z roweru

          jak masz negatywne nastawienie do ludzi, miewasz trudności z kojarzeniem prostych zdań. Proponuję wybrać się na spacer.

          • 0 1

    • ale nowa politechniczna to nie tylko droga dla Moreny. to np. razem z nową bulońską połączenie tramwajowe Jasienia z Wrzeszczem. jeśli zrobią porządny park&ride na końcu linii tramwajowej, plus SZEROKĄ akcję promującą, może zachęcą nieco osób nawet z południa, by przesiadły się na transport publ.

      • 10 0

    • ta......jasne

      z przymorza na morenę przez gdańsk w półtorej godziny
      a dzieki temu skrótowi w 20 minut

      • 3 0

  • jak rozładować poranne korki (2)

    Zrobić rogatki i szlabany na wjeździe do miasta z każdej strony.
    Otworzyć dla obcych np. o 9.00 jak Gdańszczanie dojadą już do pracy/szkoły. Wjazd przed 9.00 tylko dla komunikacji zbiorowej, zaopatrzenia i karetek pogotowia.
    I po kłopocie.

    • 13 8

    • Podpis adekwatny...

      • 4 4

    • Naprawdę masz taki ciasny ograniczony umysł czy to zwykły trolling?

      • 1 3

  • Udrożnić centrum

    miasta. Na wygwizdowie niech budują właściciele zaprzęgów z tablicami NO itp n W czynie społecznym. Mogą sobie zorganizować z wysypiska różne narzędzia oraz gruz z pobliskiego placu budowy.

    • 8 7

  • Działki (2)

    Nareszcie wyrównaja te obskurne działki przy sSobieskiego!!!!

    • 16 8

    • (1)

      Ty mów za siebie, tak? Dla mnie działeczka to całe życie, truskaweczki, marchewka! Nie mogę się doczekać końca zimy, aż znowu tam pójdę. Wiesz, dlaczego mężczyźni biją żony? Bo działeczek nie mają!

      • 4 8

      • To idź i się ciesz bo to ostatki.

        • 2 2

  • Panowie z DRMG na Piekarniczej będą mieli lepszą drogę do pracy. (2)

    Stąd też wzięła się nieoczekiwana zmiana priorytetów.

    • 10 9

    • Jak ktoś mieszka

      na zadupiu to jego problem. My tu piszemy o mieście teraz... ;)

      • 5 6

    • Oczywiście, że tak

      Tak jak patrzę na planowane trasy i linie tramwajowe, to akurat Nowa Politechniczna wydaje mi się najmniej ważna. A wiem co piszę: 25 lat mieszkałem na Morenie.

      • 2 7

  • wydaje się sensowniejsze z uwagi na rozśrodkowanie korków (1)

    a niestety to o kilkadziesiąt lat za późno

    • 6 4

    • lepiej późno niż później

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane