• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • błąd (1)

    obie inwestycje są bardzo ważne lecz najpierw powinny budować n. świętokrzyską, ilośc terenów jaka jest do zabudowy i urbanistyki jest olbrzymia = podatki!!! wieksze wpływy do budzetu, od mieszkanców, nieruchomości, przedsiębiorców , sklepikarzy itp itd. Zrozumcie że zarządzanie miastem powinno być biznesem, nowa politechniczna za duzo nie da bo "wąskim gardłem " jest i będzie grunwaldzka, analogiczna sytuacja jest na spacerowej, czy dwa pasy by coś zmieniły?? oczywiście że nie płynność była by taka sama. uwazam decyzje za błędną i cwaniaki z centrum pamiętajcie że ilość mieszkańców na południu jest tak duża że każda władza zaczyna bardzo mocno się liczyć z wpływami z tej części albo to zrozumiecie albo nie :)

    • 14 17

    • nowa politechniczna i bulońska północna są dla mieszkańców południa

      dużo ważniejsze niż nowa świętokrzyska

      • 6 3

  • Wrzeszcz ma byc jednym wielkim skrzyżowaniem? (11)

    Rada dzielnicy zajmuje się ławeczkami przy "Wysepce", a milczy, przy tak niebezpiecznych inwestycjach,które szatkują dzielnicę ruchem kołowym czyniąc, ją jeszcze trudniejszą do mieszkania.Czy nikt nie zauważa, że przez skrzyżowanie "Miszewskiego" przelewa się także ogromna ilość pieszych- dzieci idące do rejonowej szkoły, studenci, mieszkańcy zdążajacy do pracy czy na targ. Czy ktoś przywroci we Wrzeszczu miejsce pieszym- czy ważniejsi jest ruch tranzytowy?

    • 29 12

    • za PRL powstał plan zaorania Gdańska (1)

      potem ten plan złagodzono i postanowiono zaorać to, co ocalało - czyli głównie właśnie Wrzeszcz.

      • 6 10

      • Nie tylko, wyburzono sporą część Letnicy pod hasłem REWITALIZACJA, teraz podobny los po części dotyka Dolne Miasto a w kolejce czeka Biskupia Górka, Dolna Brama i część Orunii.
        Przecież zaraz podobny projekt powstanie, by zrobić Nową Małomiejską i Świętokrzyską.
        To nie jest urbanistyka tylko mord na żywej miejskiej tkance czyli coś od czego się od wielu lat odchodzi w wielu miastach Europy, Ameryki czy Azji jak np. w Korei.

        • 7 4

    • Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie budowa przejścia podziemnego. (4)

      • 7 8

      • samochody do podziemi, ludzie na poziomie gruntu (3)

        Obawiam się kyselak, że miasto szykuje dla ciebie złe wiadomości: likwidacja istniejących tuneli dla pieszych, tworzenie przejść dla pieszych na poziomie jezdni. Miasto ma być dla ludzi a nie głównie dla pojazdów.

        • 8 9

        • Pojazdami nie jeżdżą ludzie tylko źli kosmici (2)

          Oj, bajker, bajker, jak ty coś piergolniesz...

          • 4 4

          • pojazdy dwuśladowe są najmniej efektywnym przestrzennie sposobem poruszania się po mieście

            w samochodach zaparkowanych na chodnikach ludzi zwykle nie ma, ale zajmują chodniki ludziom. Jak się miasto przeznaczy dla ludzi, nie będzie miejsc do parkowania dla wielu - rozsądni zrezygnują z samochodu wcześniej niż myślisz.

            • 3 5

          • w pojazdach jest zwykle jeden człowiek

            czyli pojazdy raczej wożą powietrze niż ludzi. Potem jeden człowiek wysiada z pojazdu, a pojazd pozostawia na chodniku, utrudniając poruszanie się innym ludziom.

            • 3 1

    • (2)

      Gdyby nie Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, to nawet by ludzie nie wiedzieli, jak to ma wyglądać. Zobacz na slajdach,kto wymusil na BRG pokazanie projektu Nowej Politechnicznej.

      • 5 5

      • Ale co ma sam pomysł wymuszenia pokazania projektu do idei zarżnięcia miasta?
        To tak jakby wskazać że do powieszenia skazańca zamiast sznura konopnego użyć wyściełanego futerkiem.

        • 4 3

      • dzieki za rozweselenie w tak chmurny dzien

        pierwsza uchwała w tej sprawie zapadła już w 2002 patrz ( UCHWAŁA NR XLIV/1315/2002 RADY MIASTA GDAŃSKA z dnia 24 stycznia 2002 roku ) a potem wystarczyło sledzić postęp prac nad planem i jego uchwalenie na st. BRG - wystarczy wyguglać nawet na Wikimapie jest dostępny planowany przebieg. Kto mieszka we Wrzeszczu to wie,że wykup mieszkań przy końcu ul.Do Studzienki od dawna był wstrzymany a same budynki przeznaczone do "utylizacji" :(

        ale podziwiam chęć do wylansowania się

        • 2 0

    • oczywiście

      należy jak najsprawniej sprowadzić potoki samochodów w centralne miejsca miasta - sama linia tramwajowa by tego nie dała więc dobudujemy do niej jezdnie :P

      budując przelotówki przez centrum zabijamy miasto - zamiast tworzyć dogodne dojazdy do obwodnic wpychamy tranzyt w środek miasta :(

      • 7 5

  • Drogi do nikąd. Nic nie zostanie, wszystkie zabytki zburzą! (1)

    Gorzej niż ruscy gwałciciele. Niemcy wróćcie!

    • 11 14

    • Ja, gut, ale chcemy za to sziskie miejsca w tej kawiarni. Schnell!

      Helmut

      • 3 4

  • dlaczego mieszkańcy nie mają nic do powiedzenia w tej sprawie? (4)

    widac, że obecnie Morena stała się bardzo priorytetowa :// A Południe ciągle się rozrasta.

    • 11 12

    • Czekała 20 lat to się należy, a może to po prostu zbieg okoliczności, zbieg.... (1)

      ...z ilością mieszkań na Morenie pewnego zaradnego prezydenta ze szczodrą i oszczędną rodziną

      • 2 12

      • Nie przesadzaj

        Zmodernizowano ostatnio Słowackiego, poszerzono Łostowicką, tramwaj na wykończeniu, niedługo kolej metropolitalna. Mnóstwo alternatyw (do Wrzeszcz można dojechać Słowakiem, Sobieskiego Wileńską, Sobieskiego Szuberta, Jaśkową Doliną, a nawet przez Sródmieście (nadrabia się raptem 2 km). Południe nie ma takich alternatyw.

        • 13 3

    • Morena też się rozrasta

      • 11 0

    • mieszkańcy się wypowiadają na tym portalu

      mamy niezły wachlarz propozycji

      • 1 1

  • perspektywa 2014-2020

    "Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę"

    jeśli to przedsięwzięcie jest w takiej fazie realizacji, czyli wyłącznie w planach urbanistów - to raczej niech Panowie Włodarze nie liczą na to, że uda się to zrealizować w aktualnej perspektywie finansowej! a w kolejnej tyle kasy już nie będzie ... tak więc może warto by było nie "odpuszczać" Nowej Świętokrzyskiej będąc na dalszym etapie realizacji tego przedsięwzięcia, bo istnieje ryzyko zrobienia - niczego

    • 8 8

  • Oho, widzę że Adamowicz kupił sobie jednak mieszkanie na Morenie (1)

    • 19 9

    • Dwa, tylko że nie kupił a podarowała mu je jego "szczodra i oszczędna rodzina"

      Rodzina developerów.

      • 14 7

  • KŁAMCY!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 10

  • Apel do decydentów !!!

    Przestańcie budować drogi szybkiego ruchu w centrum miasta.
    Jak już musicie, postawcie na aleje z prawdziwego zdarzenia.

    A jeszcze lepiej, zamiast brnąć w astronomiczne koszta związane z budową "autostrad" przeznaczcie te pieniądze na rozbudowę sieci TRAM.

    Kropka ...

    • 23 6

  • Dlaczego poświęcono Świętokrzyską na rzecz Nowej Politechchnicznej? (2)

    Odpowiedź jest pod artykułem: "Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska Gdańsk, Piekarnicza 16". Dziwnym przypadkiem z "Analizy Wielokryterialnej" wynika, że w pierwszej kolejności urzędnicy muszą poprawić sobie dojazd do pracy. Bezczelność nie zna granic.

    • 21 12

    • bo politechniczna z bulońską północną skuteczniej odkorkują południowe dzielice niż nowa swiętokrzyska

      • 5 4

    • Bzdury opowiadasz

      DRMG nie decyduje co będzie budować. Oni dostają polecenia z urzędu miasta.
      Po drugie, kiedy Nowa Politechniczna zacznie się budować, to DRMG nie będzie już na Piekarniczej - będą w AmberExpo.

      • 5 0

  • współczuję tym z pachnącego lawendą osiedla

    wasz dewelołper Robal bardzo kolorowo przedstawiał wersję o budującej się lini tramwajowej, a tu klops!

    • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane