• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • bardzo dobrze! (2)

    należy inwestować w centrum (wrzeszcz), a nie w południe...
    chociaż i tak wyburzanie tych budynków przy do studzienki to smutna rzecz...
    ale... by żyło się lepiej!

    • 33 18

    • to w centrum czy we wrzeszcz?

      ... zdecyduj się ;)

      • 10 5

    • niektóre z tych budynków nie posiadają kanalizacji! to radość dla miasta wyburzenie ich!

      • 6 5

  • p. Macieju...

    ..."To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa."

    Nowa Bulońska czy Nowa Bulońska Północa? Bo o ile wiem, to Nowa Bulońska Południowa jest na ostatnim miejscu listy nowych ulic Gdańska - więc jakiś przynajmniej 2055 rok.

    • 11 7

  • w końcu mądra decyzja (1)

    Lepsza nowa droga w mieście niż autostrada dla nowobogackich frankersów

    • 24 12

    • Od zeszłego czwartku chyba raczej "nowobiedackich".

      • 1 3

  • super że się wyprowadziłem z Zakoniczyna do Centrum - ciężko tam wytrzymać

    • 10 17

  • Najpierw coś wnieś do tego miasta a potem wymagaj. (8)

    Wystarczy się przejść po tych osiedlach na południu, bardzo dużo rejestracji obcych.
    Gdzie cebulaki płacicie podatki ?
    Tam wymagajcie na swoich wioskach.

    • 28 16

    • Dokładnie, precz z roszczeniowymi słoikami z prawem jazdy za boczek i jajka.

      • 20 4

    • połowa mieszkań są pod wynajem i studenci furami zajedzaja pod blok (5)

      co nie znaczy ze ich własciciele nie płacą podatków w Gdańsku, gorzej za to w patologią w sródmiesciu która zalega czynszami dla miasta (jakies 150 mln), byłoby na 3/4 kosztów budowy tej Świetokrzyskiej

      • 25 4

      • A dlaczego "patologia ze śródmieścia" ma fundować drogi słoikom i cebulakom z przedmieść ? (4)

        • 15 13

        • (3)

          masz racje
          powinni mieszkać za darmo:)
          rozwalilo mnie to, wole tych sloikow z poludnia - wlasciwie nie roszczeniowi
          gorzej z komunalkami - za duzo placimy, nic nie remontujecie:)

          • 16 3

          • Ale buty przed drzwiami zostawiają na klatce schodowej. (2)

            • 10 7

            • znam taka klatke na chelmie, gdzie nie wystawiaja
              - postawili tam regal z ikei i w nim trzymaja:)
              ale to starzy mieszkancy, nie mozna im zwrocic uwagi

              • 9 0

            • ale co to za argument w sprawie zmiany priorytetu budowy drogi?
              cos o psich kupach jeszcze powinienes napisac;)

              • 3 2

    • Rejestracje obce, bo auto na mamusię albo tatusia w Pikutkowie (tańsze ubezpieczenie)

      • 0 0

  • Co teraz powie nam pan Grzelak - dziś wiceprezydent (2)

    Przed wyborami uprzejmie rozdawał ulotki na pętli przy Świetokrzyskiej, a teraz co powie?
    Ja to zapamietam

    • 26 8

    • (1)

      On nie startował z tamtego okręgu.

      • 3 5

      • Przylazł do mnie na Zakoniczyn z ulotką, pogadał a za swój nawiększy atut uznał, że jesteśmy sąsiadami i będzie dbał o nasze sąsiedzkie interesy. Haha, znowu się dałem wyru... ale to już ostatni raz panie Grzelak....

        • 8 2

  • (1)

    Nowa Politechniczna w większości dubluje się przebiegiem z istniejącymi drogami, dlatego bez sensu jest budować ją jako drogę dla samochodów. Jedynie słusznym projektem byłoby wybudowanie Nowej Politechnicznej jako drogi tylko i wyłącznie tramwajowej, a jedynie na odcinku obecnej Do Studzienki puścić ją łącznie z ruchem samochodowym.

    • 25 13

    • Racja. Po co dwie równoległe ulice o podobnym przebiegu.

      • 2 2

  • (1)

    Najwyraźniej komuś nie zależy na głosach mieszkańców Łostowic w najbliższych wyborach. Ale przynajmniej mamy ECS...

    • 6 9

    • Zależy zależy, w 2018r projekt wróci na listę priorytetów...

      ...przynajmniej na kilka miesięcy, tak do listopada-grudnia gdzieś...

      • 6 5

  • pamiętam jak ze dwadzieścia lat temu był remont ul "Do studzienki" (4)

    To był piękny czas, ulica zamieniła się w jeden długi deptak z którego korzystało setki ludzi (oczywiście głównie studenci). Po remoncie wszystko wróciło do normy czyli tłum ludzi na wąziutkich chodnikach. przeciskających się zwłaszcza w okolicach przystanków autobusowych. Ale przynajmniej czuło się, że ulica żyje. Tu bar Rugbuś, tu jakiś sklepik (np.tzw. "u czarownic"), tu jakieś usługi itp.
    Jeśli zrobią tam arterią drogową dodatkowo wyburzając część jakby nie patrzeć historycznie pasujących do dzielnicy budynków to szkoda tamtego klimatu, bo on już zginie bezpowrotnie zalany betonem i asfaltem.

    • 44 8

    • (2)

      Historycznie pasujących.... ?
      Dla mnie są tam same rudery straszące ludzi od dziesiątek lat i obrzydliwie wąskie chodniki.
      Czas sklepików, usług i dawnego klimatu bezpowrotnie mniął. Jak brakue ci czegoś takiego to zatrudnij się w jakimś skansenie albo innym muzeum.
      Dla starych ludzi dawne czasy zawsze były piękne, bez żadnego odniesienia do rzeczywistości.

      • 6 12

      • 20 lat temu to były stare kamienice ze śladami po kulach na tynku oraz przebijającymi gdzieniegdzie niemieckimi napisami. (1)

        to że dzisiaj są to rudery to świadectwo "dobrego" gospodarza jakim jest miasto lub świadomego przeznaczenia do wyburzenia (brak remontów, dewastacje itp)
        Przejdź się tez po sąsiednich uliczkach to może zrozumiesz co znaczy klimat kamieniczek i uliczek górnego Wrzeszcza.
        A szybki przejazd na Morenę miała zapewnić tzw nowa Słowackiego., której położenie było mniej inwazyjne. Czy zapewniła? To pytanie retoryczne bo wiadomo, że nie. Czy tzw. Nowa Politechniczna zapewni - wątpię

        • 13 4

        • Zapomniało się,jak stało się 45 minut na starej Słowackiego do ronda?

          • 8 2

    • No niestety na to wyglada, Niszczy sie dzielnice, zeby pare ludzi zjechalo tramwajem :(

      • 4 4

  • Strzałki z Painta na slajdzie siódmym są mega ; )

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane