- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (395 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (49 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?
- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.
Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).
Modernizacja istniejącej linii nic nie da
Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.
- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.
Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.
- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).
Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?
Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.
- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.
Koszt? Trudny do określenia
Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".
W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".
Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-23 06:58
Wielkie bidowy socjalizmu
Centralizacja
Propaganda sukcesu
...- 26 4
-
2017-11-23 06:58
jak na razie PiS nie zbudowało NICZEGO (1)
kończą jedynie inwestycje rozpoczęte za PO, a nowe przetargi są odsuwane na kolejne terminy. Dodatkowo, pomimo świetnej koniunktury światowej Polska wciąż sie zadłuża, to skąd niby kasa na te obiecywane cuda?
- 40 5
-
2017-11-23 07:03
120 mld jest na funduszach emerytalnych
Poza tym jak już namnozymy się jak króliki a pracy nie będzie to budowy będzie się garna każdy za miskę ryżu...każdemu po równo jedna miska w jedną dłoń i w drugą łopata
- 7 1
-
2017-11-23 07:00
Metro niech budują. Jak rozmach, to na całego!
- 10 1
-
2017-11-23 07:02
Paranoja (6)
W tym samym czasie realizacje:
- system obrony Patriot ok. 40-50 mld zł
- Centralny Port Lotniczy ponad 30 mld zł
- rozbudowa sieci PKP ok. 45-50 mld zł
Tylko jeden z tych trzech wydatków to katastrofa dla budżetu.- 25 4
-
2017-11-23 07:08
(4)
Spokojnie, podniesie się podatki, rozkulaczy burżujów, znacjonalizuje przemysł i wystarczy nie tylko na to wszystko, ale jeszcze na pomniki Jarosława w każdej gminie zostanie!
Chwała pisowi!- 11 2
-
2017-11-23 07:50
"rozkułaczy burżujów" (3)
czyli podatki w górę o 100% dla wszystkich którzy zarabiają powyżej minimum socjalnego?
- 8 1
-
2017-11-23 08:06
Przecież to już się zaczyna dziać.
- 5 1
-
2017-11-23 11:57
(1)
nie ośmieszajcie się żadnemu bogaczowi włos z głowy nie spadnie, zawsze za fanaberie władzy płacą najbiedniejsi
- 3 0
-
2017-11-23 18:52
o to to
- 0 0
-
2017-11-23 15:11
a okręty podwodne ?
wczoraj news dnia, macierewicz kupuje,
zabraknie dla suwerena na 500+, oj zabraknie- 0 0
-
2017-11-23 07:04
Jeszcze jedno pytanie.
A co z kosmodromem? I dojazdem do niego? Jak pamiętam poseł czy posłanka PIS-uaru też proponowałi jego budowę :D :P :)
- 18 2
-
2017-11-23 07:05
Bosze, kto głosował na tych debili?
co się dzieje? Jakaś totalna debilownia. Może sobie kurdupel ze swojej emerytury zapłaci? I może z Torunia datki spłyną?
- 24 5
-
2017-11-23 07:12
Bydgoszcz znowu wyujana.
- 7 1
-
2017-11-23 07:12
centralny port lotniczy to absurd i himalaje ekonomicznej głupoty
natomiast zakup pociągów? pięknie ale może najpierw dostosować tory do większych prędkości zamiast pitolić o "archaizmach" - wydać cudze pieniądze łatwo...- 19 3
-
2017-11-23 07:15
W końcu nie będzie straty pół godziny w Bydgoszczy na zmianę kierunku pociągu i to jeszcze dwukierunkowego.
- 4 6
-
2017-11-23 07:27
(2)
Redaktorze, który polski pociąg przekracza 200 km/h? Dart ledwo 160 km/h pojedzie i to pod warunkiem że się nie zepsuje.
- 11 6
-
2017-11-23 09:37
W testach jedzie, było napisane! (1)
No ale na naszych torach to fikcja.
- 0 0
-
2017-11-23 10:12
na testach się puszcza pociąg powyżej prędkości konstrukcyjnej
a więc i powyżej prędkości eksploatacyjnej.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.