• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • Ciekawe kto "znaczący" zamieszkał w okolicy (2)

    że urzędasy tak mu dogadzają. A w Osowej na ul.Barniewickiej od 20kilku lat nie można doprosić się chodnika. Dzieci chodzą do szkoły po dziurawym poboczu a zimą po jezdni, wyprzedzane przez wielkie ciężarówki z pobliskiej przesypowni cementu. Wysokiej klasy fachowców i gospodarzy miasta mamy w Gdańsku. Możemy sobie pogratulować.

    • 47 8

    • a podobno znaczący jeżdżą samochodami

      chyba się coś zmienia. Nie trąb na rowerzystę na jezdni - to może być pracownik prokuratury lub lokalny polityk.

      • 2 1

    • co jak co, ale chyba "znaczących" osób akurat na Osowej nie brakuje

      • 4 3

  • Paranoja! (1)

    Na tej ulicy jeździ 10 rowerzystów na godzinę!
    Ale urzędnicy mogą przypisać sobie i przekazać do UE że zrobili kolejne 10 km scieżki rowerowej.
    Pomalowanie farbą jezdni to masakra - będzie ślisko jak pod nosem urzędników!

    • 31 22

    • policzyłeś?

      • 5 1

  • Kolejny bubel to scieżka przy Klinicznej (szpital) (2)

    wjazd do szpitala przecina ścieżka, na której mimo najszczerszych chęci nie jestem w stanie zauważyć przejeżdżającego roweru jadąc od Nowego Portu. Ścieżka znajduje się za wzniesieniem i pomiędzy drzewami i na dodatek nie ma żadnej szykany zwalniającej. Kolejne miejsce gdzie będzie często dochodzić do kolizji. Może inwestycje rowerowe niech będą budowane pod kątem wszystkich uczestników ruchu a nie z perspektywy rowerzystów.

    • 12 5

    • musisz się zatrzymać i upewnić (1)

      ale skoro chcesz zobaczyć rowerzystę w locie bez hamowania to najwyżej pójdziesz siedzieć za nieustąpienie pierwszeństwa

      • 3 7

      • chyba musiałbym wyjśc z samochodu żeby dojrzeć tam kogokolwiek !!!

        nie ma tam innej możliwości. Przejedź się i zobacz !!!

        • 7 5

  • Pomnik Głupoty (1)

    Będzie to pomnik głupoty Pana Lisickiego

    • 38 7

    • Podobnie jak ten post będzie Twoim pomnikiem

      • 6 6

  • totalna glupota

    Kiedyś ta ulica była dobra alternatywa dla grunwaldzkiej- mały ruch i chętnie wracałem nią samochodem do domu. Teraz to koszmar, wąsko, co chwile "garb".

    Nie wiem po co to było, ile razy jechałem tam rowerem- jechałem prawie sam, droga była szeroka i jak już ktoś mnie mijał robił to z łatwością.

    W imię pseudo nowoczesności i postępu wymyślili taki badziew, na drodze gdzie spokojnie mieścił się rowerzysta a samochód miał dwa pasy.

    Pomijając, ze na rownoleglej grunwaldzkiej jest szeroka i komfortowa sciezka rowerowa!

    • 41 6

  • Wita Stwosza to miałaby być 2 pasmowa droga odciążająca Grunwaldzką ..

    i ułatwiająca dojazd do Spacerowej po jej przedłużeniu. Niestety nie dokończono jej a teraz zrobiono z niej drogę osiedlową, która będzie świecić pustkami. Zmarnowany teren, trzeba było zrobić tylko drogę jednojezdniową a resztę zaorać i sprzedać.

    • 30 6

  • kolejny dobry krok we właściwą stronę

    Szkoda, że akcja wyjaśniająca dopiero się zaczyna. Jak potrwa dłużej, wszyscy się przyzwyczają do rowerzystów na jezdni. Im więcej rowerzystów na jezdni tym mniej na chodnikach, stąd mniej powodów do narzekania przez pseudo-obrońców ich interesów uważających, że mają prawo parkować swoje fury na chodnikach i trawnikach.

    • 13 27

  • Jak zapali się małe światło zielone dla rowerzystów (1)

    To pierwsze ruszają samochody nie zważając na czerwone światło dużego sygnalizatora. Trzeba coś z tym zrobić, bo będzie nieszczęście.

    • 18 3

    • znaczy, trzeba więcej akcji wyjaśniających

      • 3 2

  • kiedy remont drogi dla rowerow po drugiej stronie Rzeczypospolitej i Chlopskiej ???

    to co zrobiono to tylko POLOWA roboty

    • 5 4

  • powiększy się na cmentarzu aleja tych co mieli pierszeństwo

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane