• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • A kiedy w końcu przebudują linie z Trojmiasta do Białegostoku przez Mazury? (2)

    Bardzo ważna inwestycja.

    • 11 4

    • dla słoików

      • 0 5

    • z Ełka do Augustowa

      30 brakujących kilometrów i wiele zaoszczędzonych godzin...

      • 5 1

  • Znowu Horała (3)

    Jest tak durny jak całe jego polityczne zaplecze. Nie warto go słuchać.

    • 17 9

    • błąd

      nalezy słuchać, co mówi przeciwnik.
      Szczególnie ten, który "coś" tam moze. Bo jak ktoś jednak przejmie władzę, to wejdzie w ten właśnie bałagan. A rolą odpowiedzialnej opozycji jest współpaca i mitygacja takich poczynań. Bo na "swoim" robią...
      No chyba, że nikomu na tym nie zależy... Sie zaora...
      Głupi dwa razy traci...

      • 1 0

    • Zapewniam cię, że niczym się nie różni od reszty 559 posło-senatorów różnej maści.

      • 2 0

    • Nie wie ile będzie kosztować ale już buduje

      Co za bajki, via maris też już zbudował. Zawodowy kłamca. Szprycha omg

      • 3 3

  • (1)

    Strasznie musi się człowiekowi Chorała spieszyć się i do Wawy i do lotniska, ciekawe ile ma kasy bo ja się nie dokładam. Nie będę korzystał z żadnego centralnego lotniska a do wawy jeżdżę autem. Kolejny gwóźdź do trumny Polskich finansów.

    • 4 2

    • to źle robisz

      jedziesz dłużej, jesteś zmęczony i wymięty.

      • 0 0

  • Aha.

    Czyli tylko minimum przejazd Pendolino i minimum 200zł od osoby za przejazd w 1 stronę.

    • 2 1

  • Czas na baranow

    z pisu

    • 8 8

  • (5)

    1,5h do Warszawy, to krócej niż z Łostowic do Oliwy.

    • 195 8

    • i dla tego się z tego śmieją, bo to tutaj nie pojęte by była sprawna komunikacja. (2)

      i dla tego się z tego śmieją, bo to tutaj nie pojęte by była sprawna komunikacja. Komunikacja działa jak należy powiedział prezydent miasta ze swojego samochodu. Przecież wiem jak to działa widziałam tramwaj ze swego gabinetu mówi prezes ZTM.

      • 14 5

      • (1)

        Są pilniejsze inwestycje niż wielomiliardowe CPK, które mogłyby się przyczynić do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, a nie tylko Warszafki i biznesmenów. Ale widać są równi i równiejsi.

        • 7 11

        • Tak chodnik do mojego domu

          • 5 2

    • Lepszy wróbel w garści...

      Horała & ska już wybudowali OPAT:) A teraz kolej chce zbudować?)

      • 11 1

    • Różnica czasowa z Gdyni to chyba na dojazd SKM 20 minut policzona.

      Szkoda, że wszystkie dalekobieżne startują i będą startować z Gdyni. Same potłuczone wyliczenia i obliczenia. Papier przyjmie wszystko.

      • 8 1

  • Kandydat

    mówi po francusku, żonę innego chwalą zagraniczni styliści, ktoś ma znajomości w Brukseli, inny był europosłem albo będzie w Białym Domu..

    Znajomość świata, języków, szerokie kontakty - to rzeczy cenne w polityce. Ale te plusy nie pomogą gdy elity mają tyle kompleksów

    • 5 0

  • To chore

    Koszt takiej inwestycji jest niewyobrażalny a PiS rozdał już wszystko co mógł i ma potworną dziurę w budżecie, jeszcze tylko Port Kosmiczny na Marsie im. Jarka Niezdarka Prezia kaczego i już.

    • 13 6

  • Ja przedłużyłbym do Radomia, skąd - jak powszechnie wiadomo - bliżej jest do Afryki.

    • 15 1

  • Trudny Kraj Trudni Ludzie Trudne Sąsiedstwo Trudna UE ale PiS ma sukcesy i robi dobrą robotę dla Polski (1)

    • 7 12

    • a potem się obudzieś z ręką w nocniku

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane