• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • Horała obiecał , a moze powie kiedy zakonczy budowe obwodnicy OPATu ? której budowe rozpoczął

    razem z Mielewczykowa i nnnymi nawiedzonymi dawno dawno temu? Fotki na Trojmiescie sa mozna sprawdzic . Mafie Vatowska też łapał i znalazł ale w swoim urzędzie i nikogo wiecej. Tej kolei NIGDY nie bedzie , tak samo jak i inne wyborcze bajki i megalomanskie sny.

    • 2 2

  • a one, te Chińczyki to znaczysie to one majo pociągi co jeszcze szybciej jado

    i to od 30 lat, no i co z tego ?

    • 1 0

  • Brawo Panie Horała, jakich ksiazek sie Pan naczytał za nasze pieniadze ktore dostaje Pan za tą łakę CPK??!!

    Panie wizjonerze daj sobie juz spokoj. Nikt tego w 3M nie kupuje. Niszczycie tylko mózgi tym, którzy w Was wierzą.
    Dziękujemy za podwyżkę VATu abyście mieli za co nabijać sobie dalej kiesy.

    ŻENUA!!

    • 4 3

  • PKP

    Horał paplak pisowski. Takie bzdety gadaj do poduszki Balbinie. Przynosisz wstyd Gdyni i całemu Pomorzu. Pilnuj swojej działki za którą dostajesz setki tys zł. Będzies rozliczony oj będxiesz.

    • 5 4

  • Byl u mnie Arab z Paryza (1)

    i pytal sie czy ten pociąg ktorym przyjechal z Warszawy (Pendolino) to pociag pospieszny czy normalny? Pociagi o predkosci max 160 km/h to skansen w Europie. Skoro sa na to pieniadze z UE to trzeba brac i budowac, to nie jest kasa na służbę zdrowia jak mowi Trzaskowski, facet jest zupelnie niezorientowany. Inni goscie z Anglii rez mówią ze jest u nas "poor infrastructure" a wiec budowac i nie sluchac zakompleksionych lemingow!

    • 3 3

    • U mnie był Indianin z Kazachstanu

      cztery dni samolotem leciał bo pilot nie mógł Radomia znaleźć...

      • 3 1

  • Proszę redaktorow

    z 3miasto o zapisanie tych komentarzy i odtworzenie za 10 lat.

    • 3 0

  • Potwierdzam zamówienie

    A do Berlina?

    • 0 0

  • Znowu bajki

    • 4 1

  • brak słów określających geniusz umysłowy posła Horały

    dzban, najzwyklejszy dzban

    • 1 2

  • Oby nigdy to nie powstało (1)

    1. Bo zmarnują/ukradną dużo więcej aniżeli wartość inwestycji
    2. Im łatwiej warszaffce będzie dojechać tym gorzej. Brud, chamstwo, tłok - słoikom ze stolycy dziękujemy

    • 2 5

    • 3. PO sztandar wyprowadzi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane