• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • za 10 lat przy obecnym tempie rozwoju technologii żadne tramwaje nie będą potrzebne

    już teraz się planuje, że lada moment drony będą dostarczać zamówione towary,

    więc za 10-15 lat mogą już być wehikuły autonomiczne (czyli takie jakby większe drony), które polecą z pasażerem do wybranego miejsca,

    studenci PG i młodzi inżynierowie - do pracy! to i tak powstanie, więc bądźcie pierwsi!

    • 3 5

  • Urzędnicy, ....

    ... czy Wy ,,jesteście" normalni ?
    Odcinek 15 - 20 km. linii kolejowej budować będziecie 15 lat ?

    • 24 0

  • Obstawiam że prędzej Amerykanie albo Chińczycy postawią stopę na Marsie, niż PKMkę zobaczą na południu Gdańska.

    • 19 1

  • Ta wizja to :

    Marzenie ściętej żopy .

    • 2 0

  • Gdańsk Gdynia i Sopot powinny zainwestować w budowę metra (6)

    Inwestycja zwróciłaby się z nadwyżką. Rozwiązałoby to wszystkie problemu transportu kolektywnego. Nie potrzebne były by te wszystkie tramwaje, które stwarzają zagrożenie dla ruchu samochodowego i pieszego, ponadto spowalniają go. Komunikacja miejska w dzisiejszych czasach powinna być pod ziemią. Inwestycję można by sfinansować z bursztynu który byłby wydobywany podczas drążenia tuneli. Ponadto każdy urzędnik oddałby w ramach służby miastu po 100 zł ze swojej pensji każdego miesiąca, a każdy posiadacz roweru zapłaciłby 70 zł miesięcznie. Kasa nie jest problemem, trzeba chęci i wizji. Linia metra od Stogów do Obłuża.

    • 6 12

    • SKM od Gdyni do Gdańska ma parametry metra (1)

      Budowa metra podziemnego absolutnie nic nie zmieni :) chyba jedynie schowanie nasypu pod ziemię, choć szczerze mówiąc ten nasyp tworzy klimat Trójmiasta.

      Jakbyśmy wyjechali z Polski, to SKM nazwano by metrem :) Tylko my ciągle nazywamy to kolejką.

      • 4 1

      • Metro na którego szlak może wjechać każdy pociąg? Do tego niemal taki sam tabor? W Warszawie Metro jest odseparowane od linii kolejowych i nie ma połączenia z żadną inną stacją. Jedynie gdzieś są tory bocznicy. Swoją drogą dzięki za nasyp który podzielił miasto na dwie części.

        • 2 0

    • (2)

      na Głównym i Starym Mieście nie da się zrobić metra - każde grzebanie w ziemi zaburzy warunki wód gruntowych i zagrozi budynkom... a co to za metro, którym nie dojedzie się do centrum?

      • 6 0

      • Tam mogło być na powierzchni.

        • 0 0

      • pasowaloby do reszty gdanskich inwestycji ;)

        • 5 2

    • My Polacy nie potrafimy budować z rozmachem takich projektów, zawsze będzie 200 razy ale...

      Jesteśmy mentalnym wschodem. Za 50 lat ludzie będą przemieszczać się na piechotę w 3 mieście.

      • 1 1

  • Może przyszłe pokolenia doczekają...my już napewno nie...

    • 7 0

  • Nareszcie (2)

    Szkoda tylko, że tak długo trzeba będzie czekać na to połączenie. Mam nadzieję, że przystanek
    "Czerwony most" będzie w pierwszej kolejności, to już mnie zadowoli. Nie trzeba będzie przejeżdżać przez centrum Gdańska. Ta linia będzie zelektryfikowana?

    • 8 0

    • (1)

      Czerwony most był kiedyś świetną koncepcją - wiele miejsc parkingowych, centrum handlowe i dociągnięcie tam wszelkiej komunikacji.

      • 3 0

      • dobrze powiedziane "kiedyś" obecnie od wielu lat tam hula wiatr. Rozebrano tory kolejowe i nic kompletnie się nie dzieje.

        • 0 0

  • (2)

    Wystarczy tylko zadbać o motorniczych, inwestować w tramwajowa infrastrukturę a nie kupować tramwaje (bo lud widzi tramwaj nowy) bo jeżdżą bo rozwalonych torowiskach. Południe Gdańska to jest dramat komunikacyjny i bez samochodu się nie da tam mieszkać. Mam nadzieje ze kiedyś w Gdańsku będziemy mieć samorząd który zacznie patrzeć perspektywicznie na ten temat. Chciałbym żeby ludzie w samochodach bez wyrzutów siemienia i z przyjemnością jeździli tramwajem.

    • 17 1

    • (1)

      Jest obecnie tramwaj, przez nawał świateł jedzie 40 minut do Wrzeszcza (autem to jakieś 25-30 min). Do tego tramwaj jest zatłoczony, mimo że kursy są co 3 minuty. Wolę zdecydowanie SKM, która będzie jechać 20 minut.

      • 7 0

      • patrząc na to ile osób jeździ z Centrum do Wrzeszcza tramwajem to mogę śmiało stwierdzić iż nie jest z nim tak źle. W każdym razie ludzie masowo nie pchają się do SKM

        • 0 0

  • póki co dulkiewicz nie zrobiła nic w gdansku (2)

    teraz będzie można powiedzieć, że chociaż chciała ... ale sami sobie ją wybraliśmy, a teraz żałujemy...

    • 18 4

    • Śmieci parkingi i bilety podrożały (1)

      Mało?

      • 6 1

      • jarek trzymaj kota za .... to co zawsze

        • 0 3

  • "do sąsiednich gmin" (5)

    a później nawołujecie by podatki ludzie płacili w Gdańsku... Sami swoimi działaniami sprawiacie, że nawet Gdańszczanie wybierają sąsiednie gminy do zamieszkania.

    No i pytanie: Czy sąsiednie gminy coś się dołożą do tej inwestycji?

    • 12 0

    • (4)

      Sąsiednie gminy mają problem, żeby sfinansować remont drogi, potrzebny wiadukt, a co dopiero budowę kolei od nowa...

      • 5 0

      • To ich problem (3)

        Czemu my mamy płacić za komunikację dla nich?

        Po to by jakiś emeryt dwa razy mógł pojechać na grzyby czy po to, by nam robili konkurencję w Gdańsku?

        A może np po to by nam zwozili dzieci do szkół na które łożymy?

        Chcą mieszkać za miastem to niech żyją po wiejsku. W każdym bądź razie nie na nasz koszt.

        • 4 2

        • a robotnika chcesz? (1)

          to jak ma dojechać?
          na tłumy T4 na drogach również narzekasz?

          • 2 2

          • w Gdańsku nie ma firm budowlanych?

            Full.

            T-4 kopcą a ludzie nie raz robią za grosze i na czarno bardzo często.

            Praca, zamówienia wpierw dla Gdańszczan, tutaj ma kasa zostawać, później ma zostawać w województwie, Polsce i w UE.

            Tak się buduje dobrobyt.

            • 2 1

        • Jeśli wieśniak

          Jest dla ciebie konkurencją to współczuję

          • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane