• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza

Krzysztof Koprowski
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).

Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.



Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.

Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej zobacz na mapie Gdańska (rezerwy Drogi Czerwonej).

  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.


Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.

Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstuwariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.

Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.

Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki zobacz na mapie Gdańska, Fiszera, zobacz na mapie Gdańska Brackiej zobacz na mapie Gdańska czy nawet Traugutta zobacz na mapie Gdańska. Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.

Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji. Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.

- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej. Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena zobacz na mapie GdańskaSwissmed zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej. Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej.
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.

Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska. Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed zobacz na mapie Gdańska. Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.

Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego. Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska, i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego. Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego.
Wzgórze zobacz na mapie Gdańska, będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.

Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska.

Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach. Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach.
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.

Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.

Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa zobacz na mapie Gdańska, a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.

Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.

Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.

Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska, gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.

Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów. Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.

Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).

Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.

- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?

- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.

Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.

Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.

Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego. Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.

Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.

Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska do ul. Myśliwskiej.

Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).

Miejsca

Opinie (258) 8 zablokowanych

  • a czy ktoś z włodarzy myśli o Gdańsku Południe?

    • 1 2

  • Bzdura (1)

    Najglupsza koncepcja i pomysl poprowadzenia nowego tramwaju...............400mln????? Wystarczy wybudować i naprawić system drogowy, kupic autobusy elektryczne.............i oszczednosc 50% min. poza tymdrogi ZTm i UM jesli mowicie ze likwidacja linii autobusowych do gd. gl. z jasienia , kielpina jest dobra gdyz nalezy nie wpuszczac autobusow do centrum.............to dlaczego nie kupiono w gd. autobusow elektrycznych (nie ma pieniedzy na to!!! wiem)................. by zapewnic szybka, sprawna, tania , ekologiczna komunikacje (zapewniam jest o wiele cichsza od tramwajow) i dzieki temu utrzymac poziom polaczen z przed zmian. Odpowiedz jest prosta, zmiany te nie slużą mieszkańcą a służa ratowaniu finansow ZTM, UM....................i stad ta upartosc. Prosze o zrozumienie - przyszloscia są autobusy z napedem elaktrycznym...............i w tym kierunku powinny isc zmiany...........czyli buspasy, remonty drog, rozbudowa ukladu drogowego zapewniajaca pierwszenstwo autobusom....stad np rozbudowa nowej politechnicznej przez ul Do studzienki z Buspasami bylaby najlepszym pomyslem..............itd.....

    • 8 8

    • autobusy to też dobra opcja

      Autobusy to tez dobra opcja, tylko powinny one mieć zwiększona częstotliwośc kursowania (osobiście szczególnie zależy mi na linii 199, ponieważ to jedyny porządny autobus na trasie Suchanino--> Wrzeszcz i dalej)

      • 0 2

  • tr

    skrzyżowanie Kosciuszki-Legionów TRAGEDIA!

    • 5 1

  • (1)

    Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie,jaki charakter ma mieć ta droga łącząca Wrzeszcz z dzielnicami południowymi?Bo jeśli ma to być kolejna ekspresówka w stylu Nowej Słowackiego,to jest to chyba jakaś tragiczna pomyłka(nie chodzi tu wcale o dwie,trzy kamienice,ale o to,że taka droga rozbija zwartą tkankę miejską na odizolowane wyspy).Myślę,że koncepcja drogi jednojezdniowej 1x1 z linią tramwajową na wydzielonym torze jest ok,gdyż jest niejako naturalna w mieście.Opcja FRAG z torem w jezdni z punktu widzenia tramwajarza jest niedobra,choćby z tego względu,że samochody mogą blokować ruch tramwajów,no i może też być odwrotnie,gdy uszkodzony tramwaj zablokuje ruch samochodowy.Poza tym istnieje już "poniemiecka" rezerwa na tą trasę równolegle do ul Sobieskiego,więc koszty nie będą dramatyczne.Odnoga na Suchanino jak najbardziej tak,miejsce na nią jest,tylko na samym Suchaninie linia musiałaby się kończyć ślepo bez pętli w okolicach skrzyżowania Powstańców Warszawskich z Paderewskiego,bo dalej się nie da poprowadzić tramwaju na wydzielonym torowisku.

    • 7 4

    • tram na Suchanino

      Popieram budowę odnogi na Suchanino- przed II wojną światową były plany budowy. Miejsce jest, częściowo zostały wykonane prace ziemne właśnie przez Niemców. Kiedyś tramwaj na Suchanino miał iść przez Suchanino, teraz istnieje miejsce na tram "do" Suchanina
      budowa odnogi nie podniosłaby znacząco kosztu tej i tak olbrzymiej inwestycji

      • 0 2

  • Tramwaje - TAK!

    Tylko wydzielone pasy tramwajowo - autobusowe zapewnią szybki dojazd mieszkańców do celu. Samochody na torach to porażka, mam nadzieję, że takie plany będą zminimalizowane.

    • 7 0

  • zmiany

    Na pewno będą na gorsze. Zobaczcie jak skrzywdzili Morenę.

    • 6 2

  • planowanie... (2)

    Tramwaje powinny jeździć po Trasie Słowackiego a opisana linia skręcać w Kościuszki na wysokości z dzisiejszym przystankiem Galerii. Klonowa to deptak i potrzebny parking. To już lepiej puścić tramwaj przez Dmowskiego zmieniając na obustronny ruch tej ulicy. Dla urbanistów: tak samo można zrobić tramwaj skręca jacy od i do Wrzeszcza w rajską z przystankami Madison heveliusza podwale staro miejskie teatr wybrzeże hucisko tworząc z huciska równorzędne skrzyżowanie jak na teraz jak unia nie da to te tunele linii tramwajowej z artykułu to studnia bez dna lub bujda lub utopia

    • 2 10

    • Te swoje pomysły opierasz o jakieś badania ruchowe, o plany rozwoju miasta, czy też sobie tak wymyśliłeś.

      Zapewne są jakieś powody, dlaczego Dmowskiego ma ruch jednokierunkowy, stąd pytanie, skoro w tej propozycji uwzględniasz ograniczenie tam ruchu, toi gdzie zamierzasz obecny ruch przenieść?

      Klonowa jest dobrym pomysłem, bowiem przy budowie węzła Grunwaldzka/Słowackiego nie uwzględniono tramwaju w kierunku Kościuszki i ten węzeł wymagał by gruntownej bezsensownej przebudowy,

      • 1 0

    • planowanie...

      Tym co mnie z minusowali odpowiadam: czytajcie ze zrozumieniem. Mój poprzedni post to brak częstego połączenia Moreny z Wrzeszczem. Zminusowali mnie ci którzy nie zdają sobie sprawy jaką tkanką miejską jest deptak czyli Klonowa to raz dwa to to że tam opisywano chęć stworzenia z lokali restauracji. Ulica ma tętnic życiem przy dworcu na miarę XXI wieku. Restauracje mają dawać jeszcze większe zainteresowanie Galerii która ma być powiększona. Gdzie się naprawdę przejść dla przyjemności ruchu jeśli nie Klonowa? Ta sama opisywana linia tramwajowa KTÓREJ NIE JESTEM PRZECIWKO może biec Dmowskiego po dwustronnym ruchu kołowym posiadać lewo skręt do śródmieścia i prawoskręt do Oliwy. Tramwaje dzięki temu wzajemnie się nie zakorkują. Powinna mimo pkm i stacji pkm niedźwiednik mieć tramwaj w tkance miejskiej na trasie słowackiego czyli alei żołnierzy wyklętych ponadto linia z Dmowskiego skręcaca w Kościuszki powinna mieć dubla przy galerii z identycznym trzy torowym przystankiem jak opera dla odjazdów awaryjnych lub mieszkających w okolicy lewo stronnej grunwaldzkiej od strony śródmieścia. Mieć lewo skręt w trasę słowackiego. Minusującym dodam że inwestor galerii koniecznie chce mieć na klonowej przyszły przystanek o nazwie galeria po rozbudowie mimo dwóch kroków do grunwaldzkiej. Gdy będziecie starzy powiecie wnukom kiedyś gdy tu nie było pędzącej maszyny jadłem hot doga i beztrosko mimo zakazu piliśmy z waszą babcią piwo ze sklepu. Minusujcie dalej.

      • 0 1

  • (3)

    kiedy wreszcie BRG beknie za cudowny projekt i niestety wykonanie w rzeczywistości rozwiązania ulicy Myśliwskiej w Migowie pod dewelopera (każdy metr się liczy), jaja obciąć za brak szerokiej ulicy bo przecież jak robili nowy plan to nie wiedzieli!!!!, że będzie tam kilkanaście, jak nie więcej tysięcy nowych mieszkań, wtedy były tam szczere pola i można było zostawić miejsce pod szeroką ulicę, dzisiaj szczególnie w godzinach szczytu masakra, a będzie jeszcze gorzej bo mieszkań przybywa no i jest nowa droga "na skróty" np dla Kiełpina itp.

    • 6 4

    • (1)

      Uprzejmie informuję, że Myśliwska była przewidziana dla dzielnicy domków jednorodzinnych i tak były zrobione plany wzdłuż tej ulicy. Następnie szanowne polityki rozpatrywały pozytywnie wnioski o zmiany tych terenów na zabudowę wielorodzinną ale wykupu pasów poszerzenia pod Myśliwską już broń Boże nie chcieli. Efekt mamy jaki mamy.

      • 4 0

      • Kłania się brak wieloletniego planowania urbanistycznego i nieustanna zmiany planów zagospodarowania.

        • 1 1

    • no to się w końcu zdecydujcie: chcecie żeby BRG projektowało te szerokie autostrady czy nie?. Rozumiem że Myśliwska tak a Do Studzienki nie - czy odwrotnie?bo się już pogubiłem. Mam pomysł - zapytajmy FRAGu - wyciągną szklaną kulę, popatrzą, i za nic mając przepustowość coś postanowią... może nowa zadyma będzie?

      • 3 1

  • opinia

    o ile zaproponowany przebieg trasy przez Dolny Wrzeszcz (obok dworca) jest ciekawy, tak trasa okrężna przez Uniwersytet Medyczny z pominięciem Do Studzienki nie sprawdzi się ze wzgledu na wydłuzony czas przejazdu. Dodać należy do tego że Aleja Zwyciestwa już w tej chwili prowadzi dosyć natężony ruch tramwajowy.

    • 8 1

  • Już niech ZKM nie wykupuje na portalu tych art. promujących swoje inicjatywy, tylko niech się weźmie do roboty i przywroci dawny porządek.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane