• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe bilety i ceny w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
28 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk. Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk.

Od 1 czerwca do sprzedaży wprowadzone zostaną nowe metropolitalne bilety 1-godzinne. Od tego dnia w Gdyni zostanie też obniżona cena biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne. W Gdyni i Sopocie uczniowie zyskają bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, zaś w Gdańsku zwolnieni z opłat będą od 1 lipca.



Kiedy najlepiej wprowadzać zmiany w cenach biletów komunikacji miejskiej?

Po raz kolejny urzędnicy w Trójmieście tuż przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zdecydowali o wprowadzaniu do sprzedaży nowych biletów i zmianie cen istniejących, dzięki czemu osobom przyjezdnym jeszcze trudniej będzie odnaleźć się w gąszczu zasad taryfowych Trójmiasta.

Z myślą o turystach i mieszkańcach przedstawiamy w jednym artykule wszystkie zmiany taryfowe.

Nowy bilet metropolitalny



Zacznijmy od długo wyczekiwanego rozwiązania, czyli nowego 1-godzinnego biletu dostępnego przez telefon komórkowy.

To oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, która wbrew zapowiedziom jeszcze sprzed uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie będzie obejmowała przejazdów pociągami. Tym samym potencjał przystanku przesiadkowego PKM Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska jako skrótu z Górnego Tarasu w rejon kampusu UG i zespołu biurowców nadal pozostanie niewykorzystany.

Na telefonicznym bilecie 1-godzinnym MZKZG będziemy mogli podróżować z przesiadkami tylko tramwajami, autobusami oraz trolejbusami ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo.

Nowy bilet metropolitalny będzie dostępny:
  • na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 zł ulgowy)
  • na linie nocne i pospieszne 4,80 zł (2,40 zł ulgowy)

- W ostatnim kwartale ubiegłego roku MZKZG rozpoczął również sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych biletów 24 i 72-godzinnych. Obecnie bilety te dostępne są w aplikacjach: SkyCash, MPay, GoPay i Jakdojade.pl [w tych samych aplikacjach będzie dostępny wkrótce bilet 1-godzinny - dop. red.] - przypomina Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.
Czytaj też: Bilety komunikacji miejskiej zawsze pod ręką - w telefonie komórkowym

Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM. Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM.

Nowa cena biletu 1-godz. w Gdyni na linie nocne i pospieszne



W Gdyni od 1 czerwca obniżona zostanie cena biletu 1-godzinnego na linie nocne oraz pospieszne (jedyna linia specjalna 4F będzie zmieniona w linię pospieszną) z kwoty 4,80 zł do 4,20 zł. Ta z pozoru korzystna zmiana jest jednak krokiem wstecz w zakresie integracji taryfowej.

Dotychczas w Gdyni i Gdańsku obowiązywały wprawdzie różne bilety, ale w identycznej cenie. Pasażerowie nie musieli więc zastanawiać się, ile zapłacą w kiosku czy biletomacie za przejazd oraz jak wygląda podstawowa oferta biletowa ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Wyłamanie się z tego porozumienia Gdyni nie tylko oznacza wprowadzenie różnych cen na ten sam rodzaj biletu, ale dodatkowo w Gdyni będzie on jednocześnie pełnił funkcję biletu jednoprzejazdowego na linie nocne i pospieszne, podczas gdy w Gdańsku nadal będzie istniało rozróżnienie w biletach 1-godzinnnych nocnych (4,80 zł) i jednoprzejazdowych nocnych (4,20 zł).

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy pasażerowie, którzy mają w portfelu niewykorzystane bilety ZKM w cenie 4,80 zł będą mogli otrzymać zwrot 60 gr. Gdynia sprawę tę musi jeszcze przeanalizować pod kątem prawnym.

Wprowadzenie zmiany w cenie biletu 1-godzinne wiąże się również ze zmianami w sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów. Od czerwca w pojazdach dostępne będą:
  • bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe w formie karnetu 5 x 1,60 zł (czyli łącznie 8 zł)
  • bilety jednoprzejazdowe lub 1-godzinne na linie nocne, pospieszne i zwykłe w formie karnetu 2 x 2,10 zł (łącznie 4,20 zł)
  • bilety 1-godzinne ważne tylko na liniach zwykłych w formie karnetu 2 x 1,90 zł (łącznie 3,80 zł)
  • bilety 24-godzinne ważne na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w formie karnetu 2 x 6,50 zł (łącznie 13 zł)
(dla uzyskania biletu normalnego, należy skasować dwa bilety ulgowe)

W Gdańsku dystrybucja biletów w tramwajach i autobusach pozostaje bez zmian. Dla przypomnienia, w sprzedaży u kierowców i motorniczych są:
  • bilety 1-godzinne na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 ulgowy) - bilety te są dostępne na liniach dziennych
  • bilety 1-godzinne na linie nocne w cenie 4,80 (2,40 ulgowy) - dostępne na liniach nocnych
  • bilety 24-godzinne na wszystkie linie w cenie 13 zł (6,50 zł ulgowy)
(w Gdańsku nie ma linii pospiesznych)

Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie. Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie.

Ułatwienie w zakupie biletu na linii 171



Wprowadzenie w Gdyni karnetu 2 x 1,90 zł ułatwi nieco podróże linią 171 (Gdynia Karwiny Tesco zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa pętla tramwajowa zobacz na mapie Gdańska). Na tej linii spotkamy zarówno gdańskie, jak i gdyńskie autobusy. Obowiązuje tutaj też wzajemne honorowanie biletów ZTM i ZKM.

Dotychczas w gdyńskich autobusach najtańszy był karnet w cenie 4,80 zł (2 x 2,40 zł), zaś w Gdańsku bilet za 3,80 zł. To utrudniało przygotowanie odliczonej kwoty do zakupu biletu.

Teraz w obu rodzajach autobusów będzie można kupić bilety w cenie 3,80 zł, przy czym pasażer nadal nie będzie wiedział przed przyjazdem pojazdu, czy będzie zmuszony do zakupu kolejnego biletu na dalszy przejazd w Gdańsku lub Gdyni.

Czy dla wygody pasażerów można wprowadzić dodatkowe oznaczenie w rozkładach jazdy?

- Wymaga to uzgodnienia z ZTM w Gdańsku. Nie mamy nic przeciwko takiemu rozwiązaniu - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
- Technicznie jest to jak najbardziej możliwe, aby zaznaczyć kursy w rozkładach. Jeżeli taki zabieg ułatwi podróżowanie pasażerom, to jak najbardziej jesteśmy za wprowadzeniem tego rozwiązania - deklaruje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Bezpłatne przejazdy dla uczniów i młodzieży



Ostatnią ze zmian, która wchodzi w życie 1 czerwca, jest zwolnienie z opłat za przejazd komunikacją miejską dzieci i młodzieży zameldowanych w Gdyni oraz Sopocie. Miesiąc później podobne rozwiązanie taryfowe zacznie obowiązywać w Gdańsku.

Czytaj też: Uczniowie z Gdyni i Sopotu pojadą komunikacją za darmo

Ponieważ wciąż brakuje porozumienia między poszczególnymi miastami Trójmiasta, dziecko zameldowane np. w Gdańsku nie będzie mogło jechać bez biletu w Sopocie czy Gdyni. Bezpłatne przejazdy nie obowiązują również w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł. Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł.

Płatny przejazd roweru na PKM już od 26 maja



Warto pamiętać, że od 26 maja zmianie uległy zasady przewozu rowerów w pociągach SKM na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wymagane jest uiszczenie opłaty 3 zł oraz zarezerwowanie miejsca na jednoślad.

Dodatkowe opłaty i rezerwacje nie są wymagane w pociągach SKM na "podstawowym" szlaku, czyli w elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Czytaj więcej: Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Miejsca

Opinie (231) 4 zablokowane

  • Kiedy jeden tani bilet dla calej aglomeracji na wszystkie srodki transportu????? No KIEDY !!!!???? (1)

    • 26 3

    • odpowiem nigdy

      .

      • 0 0

  • (3)

    Niech wprowadzą wreszcie biletomaty zamiast hurtowej sprzedaży w postaci karnetów.

    • 17 4

    • Karnet to taki vintydż modernizm gdyński.

      • 3 2

    • nie miała baba kłopotu postawiła biletomat (1)

      mało ci awarii tych biedamaszyn w gdańsku?

      kiosk+komórka+kupno u kierowcy w 100% styka a nie wymaga idiotycznych przetargów, napraw, serwisów itp itd

      • 4 0

      • U kierowcy w ogóle nie powinno być sprzedaży biletów.

        • 1 1

  • w najblizszych wyborach

    proponuje tym budynio-szczurom nakopac do tyłka. Niech w końcu przyjda ludzie którzy ten bajzel ogarna...

    • 18 4

  • RFID card + systemy typu vixtechnology - inteligent fare collection systems (5)

    2 typy kart:
    anonimowa pre paid i okresowa na okaziciela.
    i rfid readery albo na bramkach albo w wagonach, autobusach, trolejbusach, peronach, przystankach.

    Te systemy sa juz od 90tych lat.... Kiedys to było na pasku magnetycznym a teraz RFID.

    • 2 6

    • te systemy vix ma takie ze moze byc jedna karta a wielu przewoznikow i podzial pieniedzy na podstawie kursow. (1)

      wiec latwo wprowadzic w trojmiescie gdzie jest wiele firm skm, zkm etc...

      • 1 0

      • Ale dalej brak jednego biletu

        To rozwiązanie jest ok dla turystów którzy nie powinni musieć się uczyć taryf wszystkich przewoźników. Dla mieszkańców będzie dalej za drogo, bo potrzebny jest 1 bilet, a nie 250 zł za możliwość jeżdżenia po całym województwie gdy ja chce tylko do pracy do innego miasta pojechać.

        • 1 0

    • nie da się :D

      • 1 0

    • Nawet na zad*piach takie rzeczy mają. Tylko w Trójmieście NIEDASIE

      Miasteczka mają też opłaty adekwatne do ilości przejechanych przystanków i możliwość łatwego opłacenia kartą przejazdu dla kilku osób.
      W Trójmieście natomiast problem jest skutecznie ignorowany od lat.

      • 2 1

    • A może tak po naszemu, a nie jakieś obce skróty.

      • 1 0

  • Taka kolej rzeczy (1)

    macie darmowe przejazdy dla dzieci, do przewidzenia było, że ktoś będzie musiał za to zapłacić. Tylko oczywiście najlepiej obciążyć ludzi pracujących.

    • 11 1

    • sam podejmujesz decyzje czy chcesz dzieci czy nie

      • 0 0

  • Dno kur.... Współczuję turysta banda urzednicza która ponad 20 lat ma problem z jednym biletem

    • 16 2

  • Kierunek zmian dobry, to znaczy obniżka cen biletów, ale (1)

    1. zlikwidować linie pośpieszne, jadę często S i 21, różnica w czasie przejazdu ze Wzgórza do Sopotu Reja to parę minut.

    2. kiedy wreszcie autobusy/trolejbusy pojadą do pętli w Oliwie?

    3. dlaczego Droga Różowa jest prawie niewykorzystana w komunikacji miejskiej, czy ta droga jest tylko dla kierowców samochodów? Prawie wszystkie autobusy pchają się na Al. Zwyciestwa i turlają powoli w korkach. Trolejbusy niech zostaną na Al. Zwycięstwa, a autobusy puścić Drogą Różową.

    4.Kiedy wreszcie jeden tani bilet na całą komunikację miejską w Trójmieście (łącznie Z SKM i PKM),powiedzmy do 120zł. Tylko to spowoduje przesiadkę ludzi z samochodów do komunikacji miejskiej.

    • 11 4

    • punkty 1 i 3 się wykluczają. Autobus jadący Różową, startując przy węźle Franciszki zatrzyma się dopiero przy placu Górnośląskim , pominie wiele przystanków więc będzie pospieszny. Puszczanie autobusu do Sopotu przez różową w szczycie to również bezsens bo skręt w lewo w Wielkopolską to godziny czekania.

      • 6 0

  • Profesor doktor habilitowany biletologii stosowanej (1)

    Już niedługo tytuł doktora nie wystarczy do ogarnięcia biletów w Trójmieście.

    • 29 0

    • Ale to właśnie profesor tak to komplikuje.

      • 1 0

  • do tego należy dodać ,

    że zakup przez aplikację jest o 20 gr. tańsczy. Dla turysty w ogóle będzie to niezrozumiałe :D

    • 15 0

  • Jakby ktoś z Warszawy czytał i próbował zrozumieć: wyobraźcie sobie, że autobusy nocne, dzienne, tramwaje i metro mają osobne bilety i są zarządzane przez różnych organizatorów. Wyobraziliście sobie? To wiecie co mamy u siebie w tak zwanym Trójmieście.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane