• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji

Krzysztof Koprowski
23 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej. Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej.

Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. FiszeraMapkaTrauguttaMapka.



Która przestrzeń publiczna jest najważniejsza?

Konsultacje społeczne będą prowadzone na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która pragnie wykorzystać budowę trasy tramwajowej do uporządkowania sytuacji planistycznej i nie dopuścić do tworzenia na kolejne dekady rezerwy terenowej na wzór ul. Białej i Drogi Czerwonej w sąsiednim Wrzeszczu Dolnym.

Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar

Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"



Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.

Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.

- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki

Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg



Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.

- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.

- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki

Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców



Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka. Nie jest wymagana żadna wcześniejsza rejestracja.

Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.

Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
  • 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
  • 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
  • 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    na placu przy Jantarze fontanna by się przydała i jakieś drzewka (2)

    a nie te wstrętne stare przerośnięte róże.

    • 73 30

    • róże są piekne (1)

      I na nic tam się nie przyda fontanna, bo nikt nie będzie siedział w smrodzie spalin i hałasie samochodów. Tam trzeba jakoś odseparować plac od Grunwaldzkiej, albo - o zgrozo - ograniczyć ruch samochodów.

      • 19 3

      • przy fontannie na rogu Jaśkowej też nikt nie siedzi, bo jest tyłem do skwerku. I ma się świetnie

        fontanna zmieniłaby trochę powietrze w tamtym miejscu. I dlaczego - o zgrozo? dla ograniczenia ruchu samochodów? właśnie w tym kierunku powinno się w centrum miasta iść

        • 9 9

  • To jest najbardziej pozbawiona sensu inwestycja w tym mieście.

    • 25 4

  • Obawiam się

    Że place te podziela los placu Czerwonych Gitar siedlisko wszelkiego elementu.

    • 10 0

  • Te konsultacje i tak tylko pozory bo musza maja gdzies protesty przeciwko tramwajowi .Na konsultacje przyjdzie 5ludzi znajomi

    a ci zapisza ze były konsultacji i wszyscy zadowoleni!!

    • 15 0

  • wybudować nową drogę dwujezdniową i wyburzyć rudery

    żadnych placów dla okolicznych meneli, uważniejsi są wszyscy mieszkańcy Gdańska, a nie garstka okolicznych mieszkańców.

    • 15 17

  • Za 18 lat najwcześniej pojedziemy tym tramwajem (5)

    Ostatnio mój znajomy, który jest ekspertem od inwestycji tramwajowych w GAiT opowiadał że jak dobrze pójdzie to najwcześniej za 18 lat pojedziemy tramwajem po tej trasie. Ze szczegółami opowiadał gdzie są technologiczne problemy w tej inwestycji. Niestety jak to usłyszałem to aż się przeraziłem a myślę że Mariusz wie co mówi.

    • 28 16

    • i bardzo dobrze

      • 1 0

    • (2)

      No tak specjalistów w gait mamy wybitnych.

      • 7 8

      • Chyba nie znasz Mariusza

        W GAiT pracuje człowiek który wszystko wie o tramwajach i nie bieżąco śledzi informacje że świata na temat tramwajów a do tego sam lubi donosić dlaczego jest korespondentem m.in. do pism specjalistycznych o tramwajach.

        • 7 2

      • tych znajomych znajomkow nalezaloby wywalic na zbity pysk

        • 2 6

    • nie pojedziecie bo bedzie stal

      tramwaje w gdansku bardziej stoja niz jada

      • 6 6

  • Burzenie kamienic? tu w Gdańsku władza przeciwko mieszkańcom i przeciwko zabytkom

    • 14 6

  • Nie tędy droga (1)

    Jeżeli poszerzymy jezdnie to przybędzie tyle samochodów aż znowu będzie za ciasno. To błędne koło. Należy wprowadzić ograniczenia w ruchu prywatnych samochodów i ulepszyć transport publiczny.

    • 23 19

    • samo "ulepszenie" transportu publicznego nie spowoduje zmiany zachowań komunikacyjnych kierowców

      Warto przypomnieć sobie o tzw. odwróconej piramidzie mobilności i postawić przede wszystkim na priorytetowe traktowanie potrzeb pieszych i rowerzystów, chcących docierać do i od przystanków transportu zbiorowego (najlepiej: SKM i PKM) komfortowo i bezpiecznie. Tylko takie działanie zmniejszy uzależnienie mieszkańców od jazdy samochodem.

      • 5 4

  • .

    Szanowna redakcjo,
    oto pomysł na artykuł - prześwietlenie współzależności między właścicielami terenów przy rezerwie drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, dalej w stronę Moreny działek rekreacyjnych oraz konszachty Prezesa LWSM Morena, a włodarzami miasta.
    Konstrukcje umów o wieczystą dzierżawę terenów pod budowę linii tramwajowej oraz relacje personalne między włodarzami miasta i rektoratem Politechniki Gdańskiej budzą duże wątpliwości w zakresie defraudacji pieniędzy powierzonych na realizację niepotrzebnej inwestycji między ww. Niepotrzebnej, gdyż zapotrzebowanie ludzi mających korzystać z planowanej linii tramwajowej może zostać zaspokojone poprzez wprowadzenie busów elektrycznych prowadząc ich trasę istniejącymi drogami. Przypominam, że obecny okres podwyżek prądu jak i brak chętnych do udziału w przetargu o energię elektryczną dla miasta powinien spotykać się planami oszczędności i ograniczaniem inwestycji nadmiernie zużywających prąd, tym bardziej, że inwestycja nie jest poparta jakimkolwiek badaniem określającym faktyczną liczbę przewidywanych pasażerów. Okazać się może, że inwestycja powstanie, pieniądze zostaną rozdane w odpowiednie dłonie, a tramwaju nie będzie ze względu na ceny prądu, małą liczbę pasażerów, brak motorniczych, problemy wykonawcze/projektowe (czyt. mały promień skrętu w BGW z ul. Fiszera i z BGW do Grunwaldzkiej w stosunku do wymagań producenta składów tramwajowych) przyszłego Generalnego Wykonawcy.
    Pozdrawiam

    • 32 10

  • Aha, czyli mamy po jednym pasie...

    ... Oraz tramwaj na bohaterów getta. Deweloperzy do zwolnionych działek już wybrani?

    • 21 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane