• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji

Krzysztof Koprowski
23 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej. Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej.

Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. FiszeraMapkaTrauguttaMapka.



Która przestrzeń publiczna jest najważniejsza?

Konsultacje społeczne będą prowadzone na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która pragnie wykorzystać budowę trasy tramwajowej do uporządkowania sytuacji planistycznej i nie dopuścić do tworzenia na kolejne dekady rezerwy terenowej na wzór ul. Białej i Drogi Czerwonej w sąsiednim Wrzeszczu Dolnym.

Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar

Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"



Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.

Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.

- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki

Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg



Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.

- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.

- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki

Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców



Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka. Nie jest wymagana żadna wcześniejsza rejestracja.

Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.

Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
  • 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
  • 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
  • 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tramwaje przy tych cenach energii? (17)

    Do tego 1 się zepsuje i stoją wszystkie. Ludzie wszystkie torowiska zmienić na buspasy i będzie dobrze.

    • 36 91

    • Tak bo ropa jest za darmo (8)

      A czyste powietrze to wymysł lewackich aktywistów.

      • 30 12

      • Co zmienia ten jeden tramwaj jak w koło stoi 300 aut i smrodzi?? (3)

        • 9 16

        • Jeden tramwaj to nawet 200 samochodów mniej obok na drodze. (1)

          • 17 8

          • Kaszubi jeżdżą tramwajami po Gdańsku?

            • 5 6

        • Przecież tramwaj to nie tylko ekologia (co w kraju produkującego prąd z węgla jest też zastanawiające). Tramwaj porusza się po torowisku, jest szybszy nie ma korków. Tak powinno być, że w Gdańsku nie jest to zupełnie inna sprawa...

          • 0 0

      • chcesz tramwaju na rope?

        • 3 1

      • A może dlatego, że tramwaj waży ponad... (2)

        40 ton, a energii praktycznie nie odzyskuje.

        • 2 14

        • Nic nie wiesz o nowych tramwajach

          Tramwajem jadzie 200 osób, niech przesiądą się do 200 aut po 1,5 tony będzie 300 ton bez odzyskiwania energii, ale za to z hałasem i spalinami.

          • 16 5

        • Praktycznie wyszedłeś na pajaca

          Przy hamowaniu jak najbardziej jest odzyskiwana energia - do sieci jezdnej

          • 15 1

    • (2)

      Wbrew pozorom, tramwaje też mają jakieś zalety.

      • 11 7

      • jakie? (1)

        ze sie psuja w gdansku notorycznie?

        • 7 18

        • Chyba motorycznie

          • 7 3

    • ceny biletow sie podwyzszy - nie martw sie ;)

      • 3 3

    • Chodzi o to że płacisz większe podatki w miejscu gdzie jest przystanek tramwajowy albo autobusowy

      Chodzi o ściąganie większych podatków a nie wygodę mieszkańców.

      • 1 5

    • Dokladnie tak tramwaj jest szkodnikiem w miescie dzbany zapomniały ze mozna kupic autobusy elektryczne lub inne bezemisyjne! (2)

      Tramewaj energooszczedny niejest to rozwiazania zepoki PRLu autobusy juz tak

      • 3 14

      • Rozwiązaniem rodem z PRL-u jest zastępowanie niskoemisyjnego transportu publicznego, jak tramwaje i trolejbusy, głośnymi, drogimi i smrodzącymi autobusami spalinowymi, bo w tamtym czasie były przez pewien czas tańsze w eksploatacji. Autobusy elektryczne stoją w korkach tak samo jak spalinowe, wymagają ładowania, posiadają tracące z czasem swoje właściwości ogniwa i mają mniejszą pojemność niż tramwaje. Zastąpienie gdańskich linii tramwajowych liniami obsługiwanymi przez autobusy elektryczne nie przyniosłoby żadnych korzyści, byłoby horrendalnie drogie i odbyłoby się kosztem pasażerów.

        • 9 1

      • Szkodnictwem jest to, że tu przyjeżdżacie

        I próbujecie wcisnąć do tego miasta swoje chore urojenia

        • 1 0

  • Widać że urzędniczy beton nadal przy swoim (3)

    Utrzymywanie setek hektarów rezerw zamiast ich zabudowy to ogromne straty dla miasta.

    Niesety na stanowiskach urzędniczych musi nastąpić zmiana pokoleniowe.

    • 19 46

    • A jakby jednak chcieli budować to też byś krytykował?

      • 10 5

    • (1)

      Istnieją korzyści i straty nie tylko materialne.

      • 5 1

      • genau

        dokladnie

        • 4 1

  • (9)

    Dwupasmówka by się tam przydała, bo teraz jazda z Moreny do Wrzeszcza oznacza albo stanie w korku na Jaśkowej Dolinie, albo wydłużanie korka w centrum, albo nadrabianie trasy przez Słowackiego. Brak tej drogi rozcina nie dzielnicę, ale całe miasto.

    • 111 58

    • I tak będziesz tam stał i tak będziesz tam stał (przynajmniej w stronę moreny)
      Powodem korków nie jest to, że droga jest jednopasmowa, a faktu, że na morenie jest rondo. Tak będziesz stał do zwężenia, nie do ronda.
      Choć mogę się mylić, nie jeżdżę jak są korki ;)

      • 8 17

    • maja Smoluchowskiegi i wciecie w polowie miedzy wrzeszczem a Srodmiesciem +wezel przy operze - (3)

      ale nie - lepsza opcja pmiedzy kamienicami - WHY?

      • 9 8

      • dokladnie! (1)

        o tym wlasnie zupelnie cicho!. A jest to najlepszy i optymalny pomysl.I tramwaj i droga laczaca Morene/Suchanino z dolnym tarasem ma tak naprawde jedyny optymalny bieg przez Smoluchowskkiego!!!! Tam jest nawet na dole pocmentarny niewielki park u wylotu Smoluchowskiego ,ktory daje mozliwosc terenowa (przystanki,ew, petla,poszerzony wylot jezdni).W tm miejscu jest tez wyjatkowo szeroka Aleja Zwyciestwa z dodatkowym traktem konnym.Ponadto arcywazne polaczenie komunikacyjne Szpitala Uniwersyteckiego z licznymi przychodniami-skonczy sie dralowanie chorych ludzi kilometr pod gore.

        • 7 8

        • Do obsługi szpitala wystarczy jeden mały busik, który by jeździł z Al Zwycięstwa. Tramwaj za to powinien jechać najkrótszą droga do Wrzeszcza a nie przez Smoluchowskiego.

          • 7 5

      • Opcja tragiczna

        Idealna dla braku potoków pasażerów.

        • 3 3

    • wracaj na Podlasie (3)

      • 11 10

      • na Polesie jak juz

        • 3 2

      • nie lepiej na ukraine wypad

        • 2 6

      • Podlasie wyludnia się w ekspresowym tempie

        • 4 0

  • Zostawcie te tereny w spokoju betoniarze urzędniczy !!! Urzędnicy niech staną się motorniczymi. Masakra miasto.

    • 33 20

  • 2x2 pasy w tym miejscu to szaleństwo stalinowskiego urbanisty (17)

    koszmar. Zabójstwo tkanki miejskiej.

    • 84 107

    • Brednie (5)

      A czym ta twoja tkanka miejska jest?

      • 23 14

      • (2)

        Brudnymi, zrujnowanymi kamienicami, w bramach których lokalni amatorzy napojów wyskokowych załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne. Nie rozumiem jak w ogóle można bronić tej okolicy, już 10 lat temu była raczej antywizytówką.

        • 25 17

        • poczekaj jeszcze trochę (1)

          Jesli myślisz ze wielkie przestronne i reprezentacyjne kamienice, w otoczeniu zieleni w doskonale skomunikowanej a jednocześnie spokojnej okolicy na zawsze pozostaną siedliskiem patologi to się grubo mylisz.
          to była naprawdę niezła okolica w przeszłości i będzie nią w przyszłości. O il;e oczywiście sie jej nie zniszczy iodiotycznymi pomysłami z lat 50 XX wieku.

          • 16 21

          • Wystarczy spojrzeć co się stało z łąkowa

            Kiedyś dzielnica latających noży. A obecnie Francja elegancja

            • 0 10

      • pyt: "A czym ta twoja tkanka miejska jest?"

        odp: naprawdę tak ciężko użyć wyszukiwarki? Pojęcie nie pojawiło sie dzisiaj.

        • 2 9

      • tym czego nie miales na wsi i czego nigdy nie zrozumiesz

        • 6 6

    • A to tknankę da się zabić? Popatrz, człowiek uczy się całe życie... (4)

      • 7 7

      • tak jak da sie zabić miłość, zabić nudę ect.

        szkoda ze głupoty nie da sie zabić. Ta jest nieśmiertelna.

        • 6 9

      • no ty to powinienes akurat jeszcze sie sporo pouczyc (2)

        akurat wlasnie tylko tkanke mozna fizycznie zabic. Nic innego (chyba ,ze w przenosni)

        • 2 2

        • szczególnie miejską, wiadomo że ma to wiele wspolnego z biologią (1)

          a zabić to można istoty żywe, a nie tkanki istot

          • 4 2

          • ciekawe,

            bo ja akurat znam lekarza ,ktory zabija tkanki patologiczne przez ich embolizacje (powoduje zator do tkanki docelowej).Co ty na to ,filozofie?

            • 2 2

    • ma swoich godnych nastepców

      • 0 0

    • i ta ściema dla mieszkańców ...

      • 2 0

    • (3)

      Pieknie odbijanie pilki. Nkwdowskie metody i nowomowa komunistyczna. Co to tkanka miejska? Ludzie tworza miasta zeby bylo blizej wygodniej i mozliwosci ekonomiczne a nie dla rekracji../

      • 5 0

      • Oczywiście (2)

        Jakość życia to też nowomowa. Ciekawe czy kupując mieszkanie wybierasz lokalizację z autostradą za oknem gdzie że względu na hałas ciężko otworzyć okno czy kameralna okolice?
        Czy chodząc z psem albo dzieckiem na spacer wybierasz wąskie chodniki przy drogach z dużym ruchem czy szerokie chodniki w otoczeniu zieleni i uspokokojonym ruchem?
        No misiu jak to jest?

        • 0 3

        • A do swojej pracy dojeżdżasz hulajnoga, czy jednak inaczej, pod czymiś oknem? (1)

          Chcesz ciszy i spokoju, od tego jest wieś lub przedmieście, ale nie centrum miasta. No jak to jest?

          • 2 1

          • Rowerem. W zimie tez. Choć mam auto.

            ale nie mieszkam na zad*piu ale w centrum.
            A ty mieszkasz cholera wie gdzie ale uważasz że inni mają ponosić koszty twojej ciszy i spokoju podczas gdy sam innym tej ciszy i spokoju odmawiasz?

            • 0 2

  • Za 18 lat najwcześniej pojedziemy tym tramwajem (5)

    Ostatnio mój znajomy, który jest ekspertem od inwestycji tramwajowych w GAiT opowiadał że jak dobrze pójdzie to najwcześniej za 18 lat pojedziemy tramwajem po tej trasie. Ze szczegółami opowiadał gdzie są technologiczne problemy w tej inwestycji. Niestety jak to usłyszałem to aż się przeraziłem a myślę że Mariusz wie co mówi.

    • 28 16

    • (2)

      No tak specjalistów w gait mamy wybitnych.

      • 7 8

      • tych znajomych znajomkow nalezaloby wywalic na zbity pysk

        • 2 6

      • Chyba nie znasz Mariusza

        W GAiT pracuje człowiek który wszystko wie o tramwajach i nie bieżąco śledzi informacje że świata na temat tramwajów a do tego sam lubi donosić dlaczego jest korespondentem m.in. do pism specjalistycznych o tramwajach.

        • 7 2

    • nie pojedziecie bo bedzie stal

      tramwaje w gdansku bardziej stoja niz jada

      • 6 6

    • i bardzo dobrze

      • 1 0

  • (1)

    Budować 2x2 a nie tylko przejścia naziemne nad tunelami. Zawsze znajdzie się opozycjonista któremu dany pomysł to dobry punkt na pokazanie się jakim to jest aktywista dzielnicowym. Nie warto takimi się przejmować.

    • 50 31

    • Popieram, jeszcze trzeba by wyburzyć całe miasto i zrobić 100 pasmowa w każda stronę autostradę żeby można było samochodem sobie pojechać

      • 1 3

  • XXI wiek i miasto nadal nie odkryło co to tunel... (1)

    • 28 12

    • trzeba było nie zatrzymywać wiertnicy tunelu pod Martwą Wisłą

      mogła by drążyć cały czas. Oddali na złom coś za 80 milionów.

      • 11 1

  • Te place to wylęgarnia meneli. (8)

    Po co komu place w takiej dzielnicy z dala od centrum gdzie nie ma turystów? Pytam się. W takich miejscach tylko pijący urządzają sobie posiadówy. To nie ma żadnego zastosowania. Powinno się zrobić tam dwupasmową normalna drogę ale zadrzewioną i nie autostradę typu słowackiego tylko przyjazną pieszym a nie żadne place

    • 147 139

    • generalnie srodmiescie gdanska to wylegarnia turystycznej menelarni

      a lotnisko jest ich najwiekszym zrodlem.

      • 28 9

    • Dla mieszkańców.

      Co mnie obchodzą turyści.

      • 28 1

    • Żadne place i żadna dwupasmówka! I precz ze szkodnikami z BRG - "nieusuwalna" rezerwa, nie wiadomo po co.

      • 12 7

    • "...gdzie nie ma turystów?" (2)

      Wychodzi na to, że parki i skwery są tylko dla turystów? Bo dla mieszkańców to miejsca zbędne?

      • 28 0

      • To mieszkańcy są zbędni (1)

        Tylko przeszkadzają się bawić., jak ktoś przyjechał się rozerwać. Najlepiej niech ich wysiedlą za obwodnicę.

        • 2 2

        • Taka jest polityka władz miasta.

          Testament zobowiązuje.

          • 2 2

    • dla minusujących polecam artykuł o Pl. Czerwonych nosów/ Gitar

      Niestety nikt normalny nie korzysta potem z tych ławek

      • 12 4

    • Maja

      Gdzie człowieku widziałeś przyjazną pieszym dwupasmową drogę? Owszem są turyści, nie wszyscy "walą" na Główne Miasto, a przy okazji mieszkają tam ludzie. Tacy jak Ty człowieku. Swoją drogą Wrzeszcz daleko od centrum, buu, hahaha.

      • 11 6

  • tramwaje w gdansku bardziej stoja niz jada (3)

    • 15 10

    • Zawsze potrzebna jest alternatywa

      Z północy miasta na południe jest za mało tras zarówno samochodowych jak i tramwajowych. Tramwaje jada niemalże robiąc wręcz koło. Generuje to większe zużycie paliwa/energii, ale co uważam za ważniejsze, spore straty czasu na przemieszczanie się. Gdzie jak wiemy wszystko jest człowiek w stanie kupić ( mimo wysokich cen) jednak czas jest bezcenny. Jakieś tereny zielone? W okolicy ulic: Do studzienki czy Fiszera. Aaaa faktycznie, w tych miejscach miasta mają mieszkańcy najdalej do zalesionych terenów Wzgórz Morenowych i konieczne są jakieś parki czy inne place zielone. Spore wydatki i olbrzymie trudności z przeprowadzeniem tych tras? A czy nie z powodu , że już zbyt długo czeka się z ich realizacją. Rezerwy terenowe przeznaczone na ten cel w (sic!) ubiegłym wieku zdążyły już okrzepnąć w dzikich i nie estetycznych ( nie licujących z mianem terenów wielkomiejskich) zabudowach. A w umysłach okolicznych mieszkańców urosnąć do miana zabytków lub nienaruszalnych terenów. Tak poczekajmy jeszcze 100 lat, aż koszty tych działań będą niewyobrażalne, a przyszłe pokolenia będą mówić o tym jak głupota i prywata jednostek skutecznie potrafiła zakłócić harmonijny rozwój miasta.

      • 2 1

    • Bo tramwaj to epoka PRLu a władze kupuja w 90% tramwajowy złom z niemiec .powinny byc tylko autobusy bezemisyjne (1)

      • 2 3

      • i korki,i koreczki,ziemi nawet na dwa palce na bustas nie oddamy!, jak pod szyld ,,do ZOO".

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane