• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji

Krzysztof Koprowski
23 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej. Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej.

Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. FiszeraMapkaTrauguttaMapka.



Która przestrzeń publiczna jest najważniejsza?

Konsultacje społeczne będą prowadzone na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która pragnie wykorzystać budowę trasy tramwajowej do uporządkowania sytuacji planistycznej i nie dopuścić do tworzenia na kolejne dekady rezerwy terenowej na wzór ul. Białej i Drogi Czerwonej w sąsiednim Wrzeszczu Dolnym.

Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar

Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"



Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.

Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.

- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki

Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg



Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.

- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.

- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki

Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców



Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka. Nie jest wymagana żadna wcześniejsza rejestracja.

Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.

Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
  • 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
  • 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
  • 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To jestem bez sensu

    • 1 0

  • Tramwaj przez ul. Boh. Getta Warszawskiego będzie pomnikiem niekompetencji i zwyczajnej głupoty.

    Trudno, jak mogą to przeforsować, to ich sprawa, ale jeszcze za kilkaset lat będą wytykani. A mieszkańcy ? Przeżyją z klątwą na ustach

    • 2 1

  • Trasa Tramwajowa Nowej Politechnicznej jest zła. (6)

    Nie jest to tramwaj GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), tak jak przewidywano od lat, tylko wycieczka krajoznawcza z Moreny do Wrzeszcza. Przebieg linii od południa jest tragiczny, w ogóle niekonkurencyjny czasowo z autem (czyliu ludzie będą dalej wybierali auta, bo decyduje czas), zakończenie tramwaju i wpięcie się w Grunwaldzka (co potem? Grunwaldzka ma już teraz 100% przepustowości tramwajów) to również zła decyzja. Tramwaj powinien przebijać się przez Grunwaldzką i potem ul. Wyspiańskiego docierać do pętli Zaspa - to nie jest przeciążona linia.

    Już na studiach widziałem problem przebiegu trasy (zbiegło się z konsultacjami nt. przebiegu), fakt, że tych problemów nie widzą władze miasta (planiści w tym mieście niestety nie mają nic do powiedzenia) słabo świadczy o nich.

    • 32 1

    • (3)

      To jak powinien przebiegać tramwaj? mysle ze planowo ma to dciązyć jaśkową dolinę rownież. Tak samo sobieskiego równiez wgodzinach szczytu jest przeciążąna

      • 0 0

      • (1)

        No ja mieszkając na Morenie nie będę korzystać z tego tramwaju, skoro mam bus który dowozi mnie do dworca we Wrzeszczu w 15 min. Po co się tłuc na około?

        • 1 0

        • Bus Ci zlikwidują

          • 0 0

      • nie powinien przebiegać

        proste.

        • 1 0

    • bardzo trafnie. mieszkam akurat na morenie właśnie w pobliżu tej projektowanej nowej linii i nie widzę żadnej przewagi tramwaju nad samochodem którym do wrzeszcza mam dosłownie 5 minut. Jak zechcę sobie pojechać autobusem to proszę bardzo - z przystanku w okolicach ronda przy parku technologicznym autobus jedzie w kierunku skrzyżowania z miszewskiego nawet w godzinach szczytu 15 minut

      • 5 0

    • Tu nie chodzi o ten bezsensowny tramwaj - to chodzi o likwidację rezerwy terenowej i sprzedaż developerce

      A tramwaj to tak rzucony by się było o co kłócić. Przecież wiadomo, że ta linia jest poprowadzona najgorzej jak można - i na tym mamy się skupić a nie na uwłaszczeniach na rezerwie drogowej.

      • 6 1

  • Do Studzienki, Jaśkowa, Boh. Getta powinny być objęte ochroną konserwatorską, a nie projektem autostrad na górny taras. Jeżeli miasto nie zachowa układów urbanistycznych i resztek przedwojennąmej zabudowy to będzie znaczyło, że mentalnie nie wyszliśmy z początku 1 połowy XX wieku.

    • 2 5

  • Po co komu

    konsultacje z mieszkańcami jak i tak zrobią po swojemu.

    • 1 0

  • Będą konsultacje? (1)

    Tramwaje rozjadą ul. Powstańców Warszawskich. To mała wąska uliczka.

    • 4 2

    • Od strony Schuberta jest duży nie użytek

      W stronę ulicy Beethovena, a później jest pas techniczny aż do kładki przy Paderewskiego. I do tego momentu mogły dojeżdżać

      • 0 0

  • 2x2 pasy w tym miejscu to szaleństwo stalinowskiego urbanisty (17)

    koszmar. Zabójstwo tkanki miejskiej.

    • 84 107

    • Brednie (5)

      A czym ta twoja tkanka miejska jest?

      • 23 14

      • (2)

        Brudnymi, zrujnowanymi kamienicami, w bramach których lokalni amatorzy napojów wyskokowych załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne. Nie rozumiem jak w ogóle można bronić tej okolicy, już 10 lat temu była raczej antywizytówką.

        • 25 17

        • poczekaj jeszcze trochę (1)

          Jesli myślisz ze wielkie przestronne i reprezentacyjne kamienice, w otoczeniu zieleni w doskonale skomunikowanej a jednocześnie spokojnej okolicy na zawsze pozostaną siedliskiem patologi to się grubo mylisz.
          to była naprawdę niezła okolica w przeszłości i będzie nią w przyszłości. O il;e oczywiście sie jej nie zniszczy iodiotycznymi pomysłami z lat 50 XX wieku.

          • 16 21

          • Wystarczy spojrzeć co się stało z łąkowa

            Kiedyś dzielnica latających noży. A obecnie Francja elegancja

            • 0 10

      • tym czego nie miales na wsi i czego nigdy nie zrozumiesz

        • 6 6

      • pyt: "A czym ta twoja tkanka miejska jest?"

        odp: naprawdę tak ciężko użyć wyszukiwarki? Pojęcie nie pojawiło sie dzisiaj.

        • 2 9

    • (3)

      Pieknie odbijanie pilki. Nkwdowskie metody i nowomowa komunistyczna. Co to tkanka miejska? Ludzie tworza miasta zeby bylo blizej wygodniej i mozliwosci ekonomiczne a nie dla rekracji../

      • 5 0

      • Oczywiście (2)

        Jakość życia to też nowomowa. Ciekawe czy kupując mieszkanie wybierasz lokalizację z autostradą za oknem gdzie że względu na hałas ciężko otworzyć okno czy kameralna okolice?
        Czy chodząc z psem albo dzieckiem na spacer wybierasz wąskie chodniki przy drogach z dużym ruchem czy szerokie chodniki w otoczeniu zieleni i uspokokojonym ruchem?
        No misiu jak to jest?

        • 0 3

        • A do swojej pracy dojeżdżasz hulajnoga, czy jednak inaczej, pod czymiś oknem? (1)

          Chcesz ciszy i spokoju, od tego jest wieś lub przedmieście, ale nie centrum miasta. No jak to jest?

          • 2 1

          • Rowerem. W zimie tez. Choć mam auto.

            ale nie mieszkam na zad*piu ale w centrum.
            A ty mieszkasz cholera wie gdzie ale uważasz że inni mają ponosić koszty twojej ciszy i spokoju podczas gdy sam innym tej ciszy i spokoju odmawiasz?

            • 0 2

    • A to tknankę da się zabić? Popatrz, człowiek uczy się całe życie... (4)

      • 7 7

      • no ty to powinienes akurat jeszcze sie sporo pouczyc (2)

        akurat wlasnie tylko tkanke mozna fizycznie zabic. Nic innego (chyba ,ze w przenosni)

        • 2 2

        • szczególnie miejską, wiadomo że ma to wiele wspolnego z biologią (1)

          a zabić to można istoty żywe, a nie tkanki istot

          • 4 2

          • ciekawe,

            bo ja akurat znam lekarza ,ktory zabija tkanki patologiczne przez ich embolizacje (powoduje zator do tkanki docelowej).Co ty na to ,filozofie?

            • 2 2

      • tak jak da sie zabić miłość, zabić nudę ect.

        szkoda ze głupoty nie da sie zabić. Ta jest nieśmiertelna.

        • 6 9

    • i ta ściema dla mieszkańców ...

      • 2 0

    • ma swoich godnych nastepców

      • 0 0

  • (1)

    Budować 2x2 a nie tylko przejścia naziemne nad tunelami. Zawsze znajdzie się opozycjonista któremu dany pomysł to dobry punkt na pokazanie się jakim to jest aktywista dzielnicowym. Nie warto takimi się przejmować.

    • 50 31

    • Popieram, jeszcze trzeba by wyburzyć całe miasto i zrobić 100 pasmowa w każda stronę autostradę żeby można było samochodem sobie pojechać

      • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    Przy takiej inwestycji

    Mogliby odrazu zrobić tramwaj na suchanino. Przecinając Schuberta i wzdłuż powst. Warszawskich.

    • 20 0

  • Wybuduj centrum biurowe i handlowe w Oliwie i Wrzeszczu i pozostaw jednopasmowe drogi do większości dzielnic mieszkalnych. (1)

    Pozostaw Gdańsk totalnie nieprzejezdny w kierunku północ- południe na wysokości ww. dzielnic. Jednocześnie nie wybuduj żadnego bezpośredniego połączenia kolejowego łączącego mieszkania z miejscami pracy skazując ludzi na auta. Życzę sukcesu.
    Tu ta dwupasmówka musi powstać. Choćby po to by w przyszłości można było ją zagospodarować inaczej niż pod auta a pod inne środki transportu, ale pas komunikacyjny musi pozostać niezabudowany dużymi budynkami.

    • 11 5

    • Koniec dyktatury samochodziarzy z południa!

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane