• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji

Krzysztof Koprowski
23 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej. Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej.

Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. FiszeraMapkaTrauguttaMapka.



Która przestrzeń publiczna jest najważniejsza?

Konsultacje społeczne będą prowadzone na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która pragnie wykorzystać budowę trasy tramwajowej do uporządkowania sytuacji planistycznej i nie dopuścić do tworzenia na kolejne dekady rezerwy terenowej na wzór ul. Białej i Drogi Czerwonej w sąsiednim Wrzeszczu Dolnym.

Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar

Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"



Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.

Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.

- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki

Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg



Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.

- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.

- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki

Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców



Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka. Nie jest wymagana żadna wcześniejsza rejestracja.

Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.

Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
  • 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
  • 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
  • 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Transport czyli krajobraz. (2)

    Bohaterów Getta Warszawskiego , to jedna z piękniejszych ulic w Gdańsku i do tego zadbana. Do tego jest bardzo wąska. Także przewiduję raczej blokady, korki jak płynność
    transportu. Mieszkają tam aktywiści antysycyliowi i antydeweloperscy. Może ta linia tramwajowa co ma tam przebiegać , to przy okazji podziękowanie ze strony władz miasta za "współpracę". Ktoś pisał o menelach. Dawno ich tam nie widziałem. Natomiast widzę ich w centrum Wrzeszcza przy byłym Cristalu. Jakoś z tym się nikt nie walczy.
    Nie mówię, że linia tramwajowa z Wrzeszcza na Morenę ma nie powstać . Ktoś kiedyś pisał o tunelu oraz estakadzie dla tramwajów i samochodów. To pewnie bardzo duże koszty, ale może i najlepsze wyjście. Nie wiem czy te krajobrazowe konsultacje na Politechnice Gdańskiej nie są trochę zasłoną dymną i troszkę zapóźnione.
    Pozdrawiam wszystkich czytających i nie obrażajcie siebie państwo nawzajem w komentarzach.

    • 26 11

    • Za to bardzo prosamochodowi (1)

      Uliczka zastawiona po brzegi samochodami.

      • 4 6

      • Och, to zupełnie wyjątkowe na tle innych ulic w tym mieście. A nie, czekaj

        • 4 1

  • Tramwaje maja awarie co dziennie nawet kilka razy dziennie !!A co najlepsze blokują cała linie!! Powinny byc tylko buspasy z (1)

    Są wyjatkowo prądo żerne bo to rozwiazania techniczne z epoki PRLu .A tam to są wyjatkowo szkodliwe bo ten Złom wazy tyle co czołg powodują ogromne drgania gdy jadą i jednoczesnie spory hałas!!,A jak wypadaja z torów to blokuja takze ulice i skrzyzowania, dodatkowo bardzo nie wygodne 80% miejs stojacych!
    i jeszcze te beznadziejne torowiska które niszczą podwozie auta
    Sama budowa linie tramwajowej trwa kilka lat w przeciwienstwie do buspasa jednoczesnie kosztuje 10razy wiecej podobnie jak utrzymanie tego tramwajowego złomu kosztuje wiecej.
    robia konsultacje mimo protestów mieszkanców ze niechca tam lini tramwajowej!

    • 14 8

    • Tylko, że na buspass nie będzie dotacji z UE, nawet jeśli autobus będzie wodorowy.

      BRM/G ślini się do tej kasy, bo i im coś skapnie.

      • 1 0

  • zmarnowana szansa, Wrzeszcz nie ma połączeń prostopadłych wzgl linii kolejowej, ta trasa 2x2 bardzo by się przydała (2)

    od Traugutta są tylko ogródki, na Rakoczego gotowy wiadukt

    • 18 7

    • tylko tu trzeba wizjii (1)

      bo do tej pory proponuje się rozwiązania rodem z PRLu, zobaczcie jak to się robi na zachodzie!

      • 0 1

      • może za kilkanaście lat

        będzie nas stać na np. przejazd bezkolizyjny pod Grunwaldzką i połączenie z Legionów? ale jak zabudują rezerwę, to po ptakach.

        • 3 0

  • Tramwaj w XXI wieku? Śmiech na sali. (5)

    Czy którakolwiek z inwestycji tramwajowych przyczyniła się do rozładowania korków? Czy tramwaj na Chełm sprawił, że do centrum jest płynny zjazd? Czy tramwaj przez Havla sprawił, że wyjazd z Ujeściska i jazda przez Chełm jest bardziej płynna? No właśnie. Tak samo będzie z tramwajem przez warszawską - lawendowe i inne szadółki dalej będą stać w gigantycznych korkach, bo przepustowość w tych miejscach dalej będzie na niezmienionym poziomie a nawet nieco mniejszym, bo trzeba będzie odpowiednio światła pod ten złom na torach ustawić. Powtarzam jeszcze raz - przepustowość to klucz do rozładowania korków. Jeśli w miejsce torów wstawimy dodatkowy pas ruchu to mamy możliwość przejazdu większej liczby pojazdów przez skrzyżowanie na jednej zmianie świateł. A jezdnia to nie tylko osobówki, ale także autobusy, więc koniec końców więcej ludzi przejedzie. Słoiki pewnie nie pamiętają, ale były czasy kiedy Łostowicka miała jeden pas ruchu i to była tragedia. Odkąd dorzucili dodatkowy, przejazd tą ulicą zajmuje dużo mniej czasu (kiedyś stało się tam nawet pół godziny). Dodatkowo tramwaje się wiecznie psują, TEŻ stoją w korkach, no i z racji obecnej sytuacji cokolwiek dodatkowego na prąd to.pętla na szyję i wspieranie Putina... Ja już współczuję mieszkańcom Suchania i Moreny, bowiem te tramwaje będą zawalone studenciakami i erazmusami z rują, menelami spod Jantara i okolicznych ulic, bo doświadczenie uczy, że każda kolejna inwestycja tramwajowa = likwidacja połączeń autobusowych (januszerskie zarządzanie ZTM skutkujące brakiem kasy i brakami kadrowymi robią swoje). Czyli będziecie jeździć zawalonym po brzegi tramwajami, wlec się 5 km/h w okolicach Do Studzienki i narzekać na awarię. Tylko inwestycje drogowe. Logika i ekonomika transportu to nakazuje.

    • 25 17

    • Ooo wyznawca Świętej Przepustowości :D (3)

      • 3 7

      • (2)

        Pewnie, olejny przepustowość, a potem zdziwienie, że przejazd z jednego końca miasta na drugi trwa ponad godzinę. Wracaj na wieś, tam dasz radę wszędzie dojść z buta. Tutaj mamy miasto.

        • 2 4

        • To wieśniak musi wszędzie furą jeździć (1)

          W mieście jest komunikacja miejska, z której się korzysta.

          • 3 3

          • Ludzie na wsi częściej na rowerach jeżdżą niż w mieście, nie licząc tych którzy to robią z powodów czysto rekreacyjnych. A te wieśniaki o których piszesz już dawno siedzą w miastach

            • 2 1

    • racja

      • 3 2

  • wybudować nową drogę dwujezdniową i wyburzyć rudery

    żadnych placów dla okolicznych meneli, uważniejsi są wszyscy mieszkańcy Gdańska, a nie garstka okolicznych mieszkańców.

    • 15 17

  • Te konsultacje i tak tylko pozory bo musza maja gdzies protesty przeciwko tramwajowi .Na konsultacje przyjdzie 5ludzi znajomi

    a ci zapisza ze były konsultacji i wszyscy zadowoleni!!

    • 15 0

  • Obawiam się

    Że place te podziela los placu Czerwonych Gitar siedlisko wszelkiego elementu.

    • 10 0

  • Trasa Tramwajowa Nowej Politechnicznej jest zła. (6)

    Nie jest to tramwaj GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), tak jak przewidywano od lat, tylko wycieczka krajoznawcza z Moreny do Wrzeszcza. Przebieg linii od południa jest tragiczny, w ogóle niekonkurencyjny czasowo z autem (czyliu ludzie będą dalej wybierali auta, bo decyduje czas), zakończenie tramwaju i wpięcie się w Grunwaldzka (co potem? Grunwaldzka ma już teraz 100% przepustowości tramwajów) to również zła decyzja. Tramwaj powinien przebijać się przez Grunwaldzką i potem ul. Wyspiańskiego docierać do pętli Zaspa - to nie jest przeciążona linia.

    Już na studiach widziałem problem przebiegu trasy (zbiegło się z konsultacjami nt. przebiegu), fakt, że tych problemów nie widzą władze miasta (planiści w tym mieście niestety nie mają nic do powiedzenia) słabo świadczy o nich.

    • 32 1

    • Tu nie chodzi o ten bezsensowny tramwaj - to chodzi o likwidację rezerwy terenowej i sprzedaż developerce

      A tramwaj to tak rzucony by się było o co kłócić. Przecież wiadomo, że ta linia jest poprowadzona najgorzej jak można - i na tym mamy się skupić a nie na uwłaszczeniach na rezerwie drogowej.

      • 6 1

    • bardzo trafnie. mieszkam akurat na morenie właśnie w pobliżu tej projektowanej nowej linii i nie widzę żadnej przewagi tramwaju nad samochodem którym do wrzeszcza mam dosłownie 5 minut. Jak zechcę sobie pojechać autobusem to proszę bardzo - z przystanku w okolicach ronda przy parku technologicznym autobus jedzie w kierunku skrzyżowania z miszewskiego nawet w godzinach szczytu 15 minut

      • 5 0

    • (3)

      To jak powinien przebiegać tramwaj? mysle ze planowo ma to dciązyć jaśkową dolinę rownież. Tak samo sobieskiego równiez wgodzinach szczytu jest przeciążąna

      • 0 0

      • (1)

        No ja mieszkając na Morenie nie będę korzystać z tego tramwaju, skoro mam bus który dowozi mnie do dworca we Wrzeszczu w 15 min. Po co się tłuc na około?

        • 1 0

        • Bus Ci zlikwidują

          • 0 0

      • nie powinien przebiegać

        proste.

        • 1 0

  • To jest najbardziej pozbawiona sensu inwestycja w tym mieście.

    • 25 4

  • (3)

    Juz dawno temu, tzw. Zachod slusznie zauwazyl, ze budowa kolejnych drog, szos, autostrad to droga do nikad, a raczej do powstawania bezustannych korkow. Ile by nie zbudowac tych drog, wciaz jest za malo. Autobusy to tez pojazdy, ktore korzystaja z jezdni, wiec kolejne zageszczenie ruchu, a buspasy to takie smieszne oszukiwanie sie, nasi kierowcy w znakomitej wiekszosci absolutnie nie respektuja tych pasow i pchaja sie tam na chama, to sie nie sprawdza. Tak wiec tramwaj jest tym mniejszym zlem i cena za mieszkanie w miescie. Argument, ze sie psuja, to glupie. Auta tez sie psuja i powoduja wiele wypadkow, tarasujac przejazd. Tramwaje maja swoje szyny, u nas na wydzielonym terenie. Poza tym, trzeba czasami isc na kompromis. Nie da sie mieszkac w miescie i jednoczesnie na sielskiej, odludnej wsi.Cos za cos. Milego dnia wszystkim.

    • 8 32

    • Zachód tylko buduje

      • 5 0

    • Proszę o więcej konkretów odnośnie faktycznego przebiegu torów wzdłuż ul. Do studzienki. No i co z gehenną jaką jest obecna

      • 0 1

    • tak, zauważył

      W wyniku tej konstatacji tak często przywoływana Kopenhaga ma cztery ringi autostradowe i dużą liczbę łączników...

      To spostrzeżenie pojawiło się w sytuacji, gdy infrastruktura już została zbudowana w wystarczającej skali.
      Potem nastąpiła stabilizacja i rozwój mieszkaniówki, a przez to łatwość zamiany lokum i jako wynik, brak konieczności używania komunikacji.

      W tej kolejności.
      A u nas odwrotnie...
      Zbudowano getto mieszkalne i getto biurowe.
      Wielkie zdziwienie z powodu codziennej "wędrówki ludów"...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane