• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • i kij racja...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane