• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Gdyby nie codzienna porcja optymistycznych wieści z Trojmiasto.pl (2)

    to już dawno wyskoczyłbym z okna. Ostatnio to już nawet nie mam siły pisać komentarzy, bo mnie brzuch boli od śmiechu.
    Brawo! Za Gierka, zwykły ekspres, Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia w 3 godziny i 15 minut!

    • 22 3

    • Nie za Gierka ignorancie, tylko za Jaruzela. I to dzięki nie jemu tylko

      ówczesnym dyrektorom.
      A pociągi będą jechać szybciej, bo wolę wierzyć mimo wszystko autorowi z prasy kolejowej (vide: "Pendolino - pytania). Tyle tylko że mu obliczenia nie wyszły. Jeśli mają jechać z takimi prędkościami jakie podał, to mi wyszło nieco ponad 2 h i 5 minut. A jechać będą bo jeśli nie to wtedy wybiorę się do paru redakcji w przeciwieństwie do Ciebie. Pora zrobić nacisk aby kasa z UE nie poszła na marne.
      Co do 3 h i 15 minut, niektóre składy ciągnęte lokami EU07 max. jechały 125 km/h i nie widzę problemów aby Pendolino tego nie poprawiły.
      Szkoda jednak, że nie będą wychylne.

      • 3 2

    • spać idź dziadzie

      • 0 5

  • Propaganda

    od łac. propagare rozszerzać, rozciągać, krzewić działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości lub jednostki, polegające na manipulacji intelektualnej i emocjonalnej (czasem z użyciem jednostronnych, etycznie niewłaściwych lub nawet całkowicie fałszywych argumentów). Gdy propaganda zmierza do upowszechnienia trwałych postaw społecznych, poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji.

    • 6 3

  • widziałem takie coś w Warszawie Wschodniej

    jako pociąg podmiejski

    Trójmiasto to prowincja Warszawy?

    • 13 1

  • Fainie, ale... (1)

    mam nadzieje, że ostatecznie ustawią fotele w normalnych rzędach (jak w samolocie), a nie w "czwórki" tak jak na zdjęciu. Siedzenie 8 godzin na takiej "czwórce", gdzie jest mało miejsca na nogi (oczywiście przy założeniu, że wszystkie miejsca będą zajęte) chyba jednak nie będzie komfortowe...

    • 8 2

    • no wiesz w tym kraju już tak jest, że mysli się non stop aby wszystkim ułatwiać życie

      • 0 1

  • w europie zachodniej podmiejskie pociągi jeżdżą 120-130 km/h (3)

    a w Polsce po wieloletnich i wielomiliardowych remontach ekspres przez cały kraj pojedzie ledwie 160 km/h

    co się stało z tymi pieniędzmi na remonty skoro praktycznie wróciliśmy tylko do stanu sprzed 30 lat (takie same parametry miały budowane wtedy nowe linie kolejowe)

    • 12 4

    • Kłamiesz. Jaka jest odległość pomiędzy przystankami? (1)

      Wyobrażasz sobie start z Wyścigów do Sopotu z taką siłą? Megabzdura.

      • 3 1

      • podmiejskie, czyli takie w promieniu np.100-120 km

        stacje co kilkanaście kilometrów a nie co 2-3 km

        • 3 2

    • Na pewno ? Jechałem IC Berlin - Amsterdam Schiphol i jechał 200 km/h,

      ale tylko do Hanoweru na trasie niemieckich ICE, dalej jechał tylko 160 km/h (był monitor który wyświetlał też max. prędkość).
      A w wielu krajach jeżdżą też wolniej niż podajesz, ale niekiedy

      • 2 0

  • Mały drobiazg....

    ...IC chce wykołować PESE i NEWAG.Ostatni przetarg został unieważniony

    • 4 1

  • PLN 2 miliardy - zabawka na tory, które nie nadają się do takich pociągów (1)

    "zegarmistrz" zabieraj rudego i wypie...... do Moskwy

    • 8 5

    • Nie nadają się ? Mam wrażenie żeś kolejny który chyba nie ma pojęcia

      o remoncie linii do Warszawy.
      Nie dziwię się - słucham relacje w Wiadomościach (TVP), Faktach (TVN) i Wydarzeniach (Polsat) i często ani słowem o remontach.

      • 2 0

  • dobre bo polskie (4)

    Bierzmy przykład z Czechów. Tam wszystko publiczne jeździ ze znaczkiem Skody.
    Wg mnie sprawą Pendolino powinno zająć się CBA.
    Jak można wywalić taką fortunę z publicznej kasy
    mając na miejscu produkt porównywalny za nieporównywalnie mniejsze pieniądze.

    • 6 7

    • Wszystko powiadasz? Tylko jakoś Czesi w 2000 r. zamówili Pendolino, które jeździ tam od 2004 r., a w 2010 r. zamówili (montowane w Siedlcach) właśnie Stadlery Flirty, więc gdzie te wszystkie pojazdy ze znaczkiem Skody?

      • 5 0

    • (1)

      takie pociagi kupuje sie na 30 lat, a nie 5-10. Ten kibel od PESY z przerobionym czolem jest do Alstomu Pendolino jak stary fiacior do Mercedesa. Pendolino moze jechac jak nie dzis, to za 5 lat i do 300 km/h, a kibel PESY maksymalnie pojedzie 160 km/h z bydlecym komfortem w srodku. Kompletnie ci sie duraku pomieszalo wszystko we lbie. PESA na dodatek chciala niewiele mniej, za swoje graty z innej epoki.

      • 4 2

      • Żaden Pendolino nie ma homologacji na 300 km/h, 250 km/h to max, co nie zmienia faktu, że w porównaniu do Newagów czy PESY to wciąż jest przepaść.

        • 1 0

    • No nie całkiem

      1. To będą Flirty, które będą polskie o tyle że będą montowane w Polsce.
      2. Polskie to by były Impulsy lub Elfy ale one nie wygrały przetargu bądź nie były oferowane.
      3. Czesi jeżdżą pendolino. Czy według Ciebie to pendolino jest czeskiej produkcji?
      4. Czeski Leo express jeździ Flirtami więc też nie czeskim taborem.
      5. Czesi kupili railJety, które też nie są czeskie.
      6. Czesi do regionalnych kupili polskie Linki.
      7. Polskie pendolino jest tylko 1,5 raza droższe od ofert złożonych przez Pesę i Newag ww. opisanym przetargu gdzie kupowane są pociągi na tylko 160km/h

      • 4 0

  • Ja mimo wszystko wolę pociągi z przedziałami- integracyjne, miękie siedzenia,

    możliwość zasłonięcia okien, przyciemnienia światła, w przedziale 1-wszej klasy max 6 osób, 2-giej max 8 osób- mniejszy hałas ze strony innych pasażerów, lepsza cyrkulacja powietrza. Takie rzeczy w "nowoczesnych" pociągach tylko w klasie biznes

    • 11 3

  • PESA Bydgoszcz (1)

    A co z PESĄ? Robią fajne pociągi przecież.

    • 7 3

    • Ale PESA nie ma żadnego pociągu o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej > 160 km/h.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane