• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Kolejarzy zwalniają bo nie ma pieniedzy a kupują pociągi ktore nie sa potzrebne gdzie tu logiki (1)

    I czym tu się chwalić

    • 8 15

    • Czytaj z sensem artykuły nieuku ! Zwalniają ludzi Przewozy Regionalne.

      • 5 1

  • Prawie

    Prawie robi dużą różnicę.

    • 8 2

  • Zobaczyłem ten napis "SKM" na zdjęciu i już się ucieszyłem...

    ale szybko wróciłem na ziemię.

    • 18 0

  • marzenie... (1)

    takie cudeńka mogła by zakupić trójmiejska skm-ka

    przejeżdżając przez stolicę aż chce się patrzeć na składy jakie ma ich skm-ka

    • 12 1

    • ich SKM to stosunkowo młoda firma należąca do samorządu

      nasza SKM to pasożyt należący do PKP

      • 3 2

  • Newag wystartowal w konsorcjum ze Stadlerem i to Stadler jest liderem konsorcjum

    Oferowany Intercity bedzie pociag Stadlera "Flirt" a nie Impuls Newagu.

    • 5 0

  • Impuls Newagu (4)

    To pociąg podmiejski lub regionalny. Jak widać na załączonym obrazku, to nie żadne Pendolino, ale SKM-ka.

    Niestety, tabor w Trójmieście jest "30 lat za Murzynami" i te niesamowite Impulsy, które już dawno jeżdżą jako SKM-ki w Warszawie pewnie nigdy nie zawitają na Trójmiejskich torach.

    Wygrał Flirt Stadlera. Pociąg, który nawet w nazwie ma "regionalny", a nie intercity. Na zachodzie to także pociąg podmiejski... u nas będzie Pendolinem II.

    Taka kolej w Naszym kraju. I długo tego nie zmienimy.

    • 13 2

    • ...

      dokładnie, zgadzam się w 100%. oni tylko potrafią ogłaszać przetargi na wyremontowanie tej kupy złomu jaka jeździ w 3city!!!

      • 2 0

    • w 3city zarząd skm-ki potrafi tylko ogłaszać durne przetargi na remontowanie tej kupy złomu i podnosić ceny biletów!!!

      • 2 1

    • owszem, Impulsy dobrze się sprawują w roli pociągów aglomeracyjnych

      zauważ, że jednak parametry trakcyjne ma lepsze niż składy klasyczne poruszające się po naszych torach.

      • 1 1

    • To idź i się zatrudnij na kolei. Poświęć się dla nas i zrób zmiany !

      • 0 1

  • W tytule napisane pociagi PKP (2)

    a na zdjeciu na pociagu jest SKM, to jak to jest?

    • 2 1

    • SKM Warszawa kupiła Impulsy do obsługi ruchu aglomeracyjnego

      • 2 0

    • Newag z Nowego Sącza produkuje m.in. składy Impuls, które w Warszawie jeżdżą jako SKM.
      PKP kupiło składy Stadler Flirt, które pomoże w Polsce produkować Newag.
      Taka zmyłka.

      • 2 0

  • PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h. (1)

    A i tak będą jeździć max. 80 km/h i zatrzymywać się w polu. Przed wojną szybciej można było dojechać do Wa-wy pociągiem ciągnionym przez parowóz.

    • 10 6

    • parowóz nie był zależny od prądu

      • 3 2

  • A Gdańsk i Wrocław to na tej mapie jak dwa różne kraje bez żadnego połączenia

    co za lipa

    • 6 1

  • pokrętnie

    normalne kierunki to polnoc poludnie , wschod i zachod, to sa najdluzsze trasy i tam powinny jexdzic Intercity, bo lokalne linie sa rozwiniete dobrze.
    Byle zakręcic ludzmi. Gdynia - Krakow, Szczecin - Krakow, i ze wschodu na zachod i jak najszybciej, bo do niczego nie dojdziemy

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane