• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Co z czystością?

    A co z czystością w toaletach? Jak pociąg pokonuję taką odległość a nikt podczas przejazdu go nie sprząta!!! A Sanepid bezradny!!! Pewno znowu będzie wstyd za nasze super pociągi!!!

    • 2 0

  • Do tej pory nie dostałem odpowiedzi!!! Treść skargi!!! (5)

    Witam.
    W dniu 15 sierpnia 2013 roku podróżowaliśmy pociągiem na trasie Gdańsk - Kołobrzeg "TLK 38508 KORSARZ trasa Kraków -Kołobrzeg".
    Wsiadając do pociągu w Gdańsku po kilkunastu minutach próbowaliśmy skorzystać z toalety.
    Porażka, toalety brudne, cuchnące, a umywalki zapchane i zalane wodą i innymi odpadami (przydałby się SANEPID)
    W całym składzie pociągu znaleźliśmy w ostatnim wagonie klasy 2 toaletę do której można było wejść bez zatykania nosa i odruchów wymiotnych!

    Pytania:
    1. Czy na tak długiej trasie podczas przejazdu są sprzątane toalety?
    2. Kto odpowiada za czystość w pociągu?
    3. Kto odpowiada za czystość w toaletach?
    4. Czy w cenie biletu podczas przejazdu jest wliczone korzystanie z toalet?
    5. Kto ma kontrolę nad czystością w pociągu (kierownik, konduktor...?)
    6. Czy "PKP Intercity" aż tak lekceważy pasażerów (klientów którzy płacą za bilety z góry) przewożąc ich w takich warunkach?
    7. Czy Sanepid kontroluje czystość w pociągach przed wyjazdem i podczas przejazdów?
    8. Jak to jest możliwe, że pociąg został dopuszczony w takim stanie w Gdańsku do kontynuowania przejazdu i kto jest za to odpowiedzialny?

    • 9 2

    • rośmieszyło mnie pytanie nr 4 :) (2)

      • 1 0

      • (1)

        ...tu nie ma nic śmiesznego. Jeżeli cię tak to śmieszy to może ty tak zabrudzasz te toalety. Też kiedyś dużo jeździłem, to zawsze ciężko było wejść do tego przybytku. Czasami jak człowiek już musiał to na palcach się wspinał aby nie zafajdać nogawek tą mokrą i brudną podłogą.

        • 1 0

        • żeś amerykę odkrył

          • 0 0

    • a kto brudzi

      przecież w toaletach brudzą pasażerowie, już się nie raz spotkałam z tym, że ludzie zachowują się gorzej niż świnie, czasami zastanawiam się jak mają w domach, ale przypuszczam że nie lepiej

      • 1 0

    • Kiedy jesteś monopolistą, dotowanym przez podatników, nie musisz dbać o klienta.

      Czy się stoi czy się leży, pensja się należy. Twoja skarga leży gdzieś między pudełkami po pizzy i butelkach po piwsku. Czyli w śmieciach.

      Czy to był Twój pierwszy przejazd PKP? Myślałem, że wszyscy są tak przyzwyczajeni, że czystość mogłaby grozić szokiem. Lepiej kup auto. Będziesz rządzić wnętrzem.

      • 0 0

  • ... raczej pindolino - 18godz, 5-opoznienia

    to sukcesy PO i nowaka, czy ten facet nie moze dostac sprawnego zegarka??? daruja mu sam szmelc!!!

    • 2 1

  • Jest jedna ważna pozytywna perspektywa tego zakupu

    Jest jedna ważna pozytywna perspektywa tego zakupu:
    Te pociągi będą jeździły z taką samą prędkością jak ED250 z Fiat Ferroviaria ale bilety będą mogły być tańsze ponieważ w tym przypadku Komisja Europejska nie będzie miała wpływu na ich cenę. Dla przypomnienia to pierwotnie bilety na ED250 miały być dofinansowane z budżetu państwa, ale Komisja Eu­ropejska uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną.

    • 0 1

  • i tak wszystko do d*py

    bez sensu do d*py i ch**owo. Wina tuska, budynia, myszki miki i gulczasa.

    prawda, czytelnicy portalu?

    • 2 1

  • Pendolino to jedna wielka machloja (3)

    Nie ogarniam tej chorej polityki. Niby kryzys i cięcia a pociągi zamawiamy z Włoch. Dziwne jest to że włochom opłaca się kupować składy u nas a nam nie. Zamiast wspierać nasz rodzimy rynek i przedsiębiorców pompujemy kasę (i to o wiele za dużą)w obcy sprzęt. Nie widzę plusów tego posunięcia. Robiąc takie pociągi u nas:
    - wspieramy polskie przedsiębiorstwa i rozwój technologiczny
    - tworzymy nowe miejsca pracy dla specjalistów jak i również robotników
    - wiele podzespołów wykonać można w Polsce więc nie tylko jedna gałąź ma korzyść
    - OSZCZĘDNOŚĆ!!! Taka sama jakość za niższą cenę
    - Zmniejszenie kosztów eksploatacji bo skoro myśmy to zbudowali na miejscu to na miejscu mozemy to serwisować i będziemy się na pewno na tym znać.
    - i zapewne wiele innych

    • 10 1

    • (1)

      wspierać można rozwój "techniczny"...

      • 1 0

      • a technologia się nie może rozwijać?

        • 0 0

    • Ale Włosi kupują u nas składy na połączenia regionalne a nie na szybkie poziągi. Jaka polska konstrukcja ma maksymalna prędkość eksploatacyjną pow. 200 km/h?

      • 0 0

  • Polskie i dobre - Brawo!

    • 0 0

  • Czy cała trasa do bydgoszczy będzie z dużą prędkością? Ile się skróci czas przejazdu do Bydgoszczy?

    • 1 0

  • Prawie jak Pendolino

    Ogólnie to nasz cały kraj jest PRAWIE jak cywilizowana Europa

    • 6 0

  • srendolino (1)

    Z Gdańska do Krakowa - prędkość 150 km/h, a czas podróży to 15h hahaha. a cena biletu milion pięćset sto dziewięćset hahahah
    PO ndolino, nie przylizujcie się i tak nikt na was nie będzie glosował

    • 1 1

    • Głąbie, przecież to nie PO kupiło pendolino

      Podpisano kontrakt wiele lat temu i teraz tylko realizuje sie ten kontrakt

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane