• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Pendolino włoskie, pluskwy będą polskie

    • 6 3

  • bardzo brakuje... (1)

    szybkiego,bezposredniego polaczenia Gdansk -Berlin

    • 2 2

    • Przecież jest! Bezpośredni pociąg Euro City, który jedzie 6h 15 min.
      Wygodne wagony po remoncie, lokomotywa przystosowana do prędkości 200 km/h.
      Tylko tory wyremontować, aby ten skład mógł się trochę rozpędzić.

      • 1 0

  • a jak narazie brud, smrud i ubóstwo ........ (1)

    ...a zapomniałem i robactwo...... ostatnio jechałem z Gdyni na Hel 3,5 godziny pociągiem spóżnionym 1,5 godziny ...

    • 9 1

    • Smród sie pisze.

      • 1 0

  • ...

    Fajnie, że nowe, tylko lepsze są wagony przedziałowe. Takie "cuś" jak na zdjęciu kursowało swego czasu między Łodzią w Warszawą (produkcja PESA). Ja to nazywałem "tramwajem łódzkim". Dosyć niewygodne do siedzenia, chociaż klimatyzowane. W każdym razie nie na długa trasę.

    • 2 0

  • Pendolino się zachciało, psia krew!?

    • 1 2

  • Tymczasem w TLK:

    brud, smród i ubóstwo, zresztą podobnie jak w SKMkach.

    • 5 0

  • Ostatnio jechałem TLK 45108 "Pojezierze" - to ten relacji Katowice - Gdynia, na trasie z Warszawy przez Białystok, Ełk, Giżycko, Olsztyn, Elbląg do Gdańska i nie było tragedii. 11 godzin jazdy. Fajnie się jechało.

    • 3 1

  • PESA odwolala sie od przetargu wiec nie wiadomo kto je wyprodukuje

    więcej na rynek.kolejowy

    • 0 0

  • Newag

    Tym czymś do Warszawy to się nadaje tylko na SKM lub przewozy Regionalne !!!

    • 0 1

  • HAAHAHAHAH (3)

    najpierw niech zrobią w CAŁEJ POLSCE porządne tory a dopiero później niech zakupią składy. przecież te nówki muszą tę swoją prędkość rozwijać na porządnych torach a nie z lat xx tamtego stulecia. przeciez te stare lokomotywy et-22 i eu-07 czy cos takiego co do dzis jezdzaa one tez mogą dosyć szybko jechać jakoś ze 160km/h tylko gdzie one taka predkosc rozwina...

    • 4 2

    • Co ty pitolisz? (2)

      Et-22 i eu-07 to lokomotywy na 125km/h. Patrząc na załączoną mapkę 125km/h to juz dziś jest za mało na odcinki:
      -Gdańsk-Bydgoszcz,
      -częściowo Warszawa-Olsztyn,
      -częsciowo Kraków-Łódź,
      -Warszawa-Poznań.
      A tak poza tym to myslisz, że jak kupowano 07 w latach 50-tych od Anglików to można było w Polsce jeździć 120km/h na większości tras?

      • 2 0

      • hm

        w sumie przeglądam internet i masz racje z tym v-maxem. nie zmienia to jednak faktu, że 125km/h to prędkość nieosiągalna jeszcze na wielu polskich torach :) pozdrawiam

        • 0 0

      • Nie kupowano 07 od Anglików tylko 06.

        07 powstawały u nas na licencji.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane