• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi dla SKM przyjadą szybciej, może już w styczniu

Michał Brancewicz
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
Pierwszy pociąg z rodziny Impuls przeznaczony dla SKM Trójmiasto, jest już na etapie malowania nadwozia. Pierwszy pociąg z rodziny Impuls przeznaczony dla SKM Trójmiasto, jest już na etapie malowania nadwozia.

Dwa nowe pociągi miały dotrzeć do Trójmiasta do końca marca przyszłego roku, ale wiele wskazuje na to, że pojawią się już w styczniu.



Czy zaakceptowałbyś podwyżkę cen biletów SKM, gdyby te pieniądze miały pójść na nowe pociągi?

Te pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.

Tymczasem właśnie minęło osiem miesięcy od podpisania umowy z firmą Newag na dostawę do Trójmiasta dwóch składów z rodziny Impuls.

Jak przebiega ich budowa?

- Wszystkie człony pierwszego pojazdu są już poddawane pracom malarskim. W grudniu pojazd trafi na halę montażową, gdzie będzie "uzbrojony" w całe wyposażenie - informuje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Trwa też produkcja drugiego pociągu, gotowe są już ostoje [ramy pojazdu - red.] i rozpoczyna się proces budowy pudła [nadwozia- red.].
Warto przypomnieć, że barwy nowych pociągów wybrali w głosowaniu czytelnicy Trojmiasto.pl

Pierwszy Impuls powinien być w pełni wyposażony w połowie grudnia. Na styczeń zaplanowane są jazdy próbne obu pojazdów.

Zgodnie z kontraktem Newag ma dostarczyć oba składy do 31 marca. Firma zainkasuje za to 35,6 mln zł. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że oba pociągi trafią do nas wcześniej.

- Planujemy przekazanie SKM-ce obydwu pojazdów już w styczniu - zapowiada Urszula Makosz, rzecznik Newagu.
Nadwozie pociągu SKM w takim malowaniu, jakie wybrali czytelnicy Trojmiasto.pl Nadwozie pociągu SKM w takim malowaniu, jakie wybrali czytelnicy Trojmiasto.pl
Pojawienie się nowych pociągów zwiastuje zmianę jakościową w komforcie podróżowania pasażerów SKM. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

W grudniu SKM planuje ogłoszenie przetargu na przebudowę czterech pojazdów, które przeszły modernizację w 2007 roku.

- Wyposażymy je w inne silniki i zrobimy lifting wnętrz - mówi Lignowski.
W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (214) 4 zablokowane

  • (3)

    Dbać nie niszczyć!
    Gdańsk i całe Pomorze to wogóle najlepszy region w kraju.
    Mamy tu wszystko. Rozwijamy się w tempie ekspresowym. Duuuumaaaaa!!!

    • 20 14

    • Tylko jeszcze wspólny bilet za normalną cenę i nowe SKMki. Ale nie 2 tylko 30

      • 11 0

    • taaa

      Szczegolnie wypasione sa drogi osiedlowe i stare niezrewitalizowane dzielnice

      • 4 0

    • Nie sądzę. SKM Warszawa posiada trzydzieści pociągów z czego najstarszy wyprodukowano w 2010 roku. ;)

      • 1 0

  • całe 2 - alleluja i do przodu! ciekawe że nowe były 1993-2000 (4)

    co oznacza, że jeździmy przedpotopowymi...

    nie wiem czy to kabaret czy tragedia

    • 27 5

    • Wg mnie taka tragedia, że aż kabaret

      • 11 0

    • (2)

      swoja droga dlaczego te 'nowe' jeżdziły tylko 7 lat, a stare jeżdżą cały czas

      • 2 0

      • bo tamtą nową sprzedali do Wawy (1)

        a u nas zostawili stare syfy nieprzystosowane do ruchu miejskiego

        • 0 0

        • Może to tak wyglądać, choć prawdą jest, że owe EW60 były jednostkami prototypowymi i miały wiele problemów. Choć najbardziej konstrukcyjnie dostosowane do potrzeb SKM - po 4 pary drzwi na wagon/ stronę! Za to minimalna ilość miejsc siedzących i dość ospały rozruch. Obecnie Koleje Mazowieckie zlikwidowały po 2 pary drzwi na wagon/ stronę, zbliżając ich funkcjonalność do EN57. Usunięto też inne dolegliwości, ale koszt był nieporównywalny do modernizacji innych typów pojazdów. A to, że EN57 nadal w ruchu po części wynika z tego, że PKP mocno trzyma się SKM trójmiasto, a po części z dużej ogólnej ilości pojazdów potrzebnych na zamianę- czyli brak pieniędzy.

          • 0 0

  • No proszę w sprawie nowych pociągów to się nawet Maciej Lignowski wypowie (prezes spółki PKP SKM Trójmiasto). (4)

    Szkoda, że o problemach typu dziura między peronem a SKM czy innych nierozwiązywalnych problemach się nie wypowiada tylko zawsze Głuszek musi świecić oczami ;)

    BTW 2 pociągi wpłyną na poprawę komfortu podróżowania SKM w stopniu minimalnym, żeby nie powiedzieć mikroskopijnym. I nawet te 10, które mają niby kupić w następnych latach (termin bliżej nieokreślony;) to kropla w morzu potrzeb

    • 27 2

    • skm (1)

      Obecnie ok. 60 szt. Z czego 26 szt zmodernizowanych i 3 członowych jeżdżących dwójkami. 2 nowe teraz.10 później zastępujących 20 bo będą dł. Jak 2x EN 57

      • 0 2

      • A jeśli zamienią EN71... Bez sensu byłoby zmniejszać i tak małą ilość wagonów w ruchu, bo rozliczane są wagonokilometry...

        • 0 0

    • Dwie tzw"firmy"..... (1)

      Lignowskiego i Labudy to najgorsze dziadostwo na całej sieci kolejowej.Aby sie o tym przekonać wystarczy pojechać do ościennych województw gdzie nowy tabor spotkać można na każdym kroku....Dlaczego ci panowie ciągle sa na swoich stanowiskach,dlaczego nie znalazł sie nikt kto dał by im kopa w pupe.Dlaczego są ...no bo są kumplami "marszałka"Struka który....no mniejsza o to....A co do tych dwóch....to zostana skierowane do obsługi relacji Gdańsk Gł. - Tczew

      • 7 0

      • więc jedyny pożytek z tego całego Pis że wywali struka na kopach

        nowy marszałek nie koniecznie już musi być z obecnej koterii

        • 0 0

  • (4)

    Czym szybciej nowy tabor trafi na tory tym lepiej. Mam dosyć jeżdżenia 'zmodernizowanymi' wypierdzianymi składami z lat 70, które w środku zwyczajnie cuchną starością a modernizacja to tylko przykrywka brudu i smrodu.

    • 23 8

    • Jest jeszcze cała masa złomu, która nawet nie jest zmodernizowana (2)

      • 9 0

      • (1)

        Wiem i obrzydzenie mnie bierze,jak mam do takiego złomu wsiadać.

        • 8 1

        • Głupiaś, To nasz folklor.

          A dziura między pociągiem a peronem ma unijny certyfikat produktu regionalnego.

          • 6 1

    • Nowy będzie smierdzial tak samo

      Po kilku miesiącach.
      Wnętrze trzeba czyścić, okresowo zapewne też wymieniać tapicerkę.

      • 6 0

  • Po co pisać, że mogą jechać max 160 km/h, (1)

    skoro nie mogą nawet połowy tej prędkości osiągnąć między przystankami?

    • 36 2

    • Bo są

      przeznaczone do obsługi Gdańsk Gł. - Tczew

      • 1 0

  • aż dwa ?! szaleństwo....

    • 27 0

  • Piekne pociagi!

    Czy tylko nasze społeczeństwo doroslo do takiego luksus?bo wydaję mi się że nie!widać to po pasazerach w autobusach cng nowych banda to delikatne słowo!

    • 7 6

  • Rewelka (1)

    Menele już się cieszą, będą mieć wygodniejsze sypialnie

    • 18 3

    • Gonić dziadostwo

      jestem tolerancyjny ale mój Nos nie! Wzywać Policje spanie nawet na ławce jest karane Mandatowo! art. 145KW chyba?!?

      • 1 0

  • Tylko nie puszać ich do Lęborka czy Słupska! (4)

    Bo znając życie puszczą je na trasie Gdańsk Śr-Słupsk i skład wróci kolejnego dnia do Trójmiasta,albo wieczorem. Tak samo jest z zmodernizowanymi Skmkami jeżdżą na trasie aż do Słupska a My po 3 mieście telepiemy się starymi.A przypominam,że jest to SKM 3 miasto a nie przewozy Regio..

    • 40 3

    • Koleje Srodkowopomorskie (3)

      Spokojnie bedzie niedlugo nowe wojewodztwo SRODKOWOPOMORSKIE to SKM dalej niz do Wejherowa nie pojedzie. Zatrzymacie sobie te relikty lat 70 dla siebie z wasza ulubiona dziura miedzy skladem i peronem jak i te dwie nowki

      • 3 4

      • Jeżeli powstanie województwo środkowopomorskie to wtedy o drugiem torze do Słupska można zapomnieć.

        • 4 0

      • (1)

        a gdzie będziesz robił słupski słoiku jak wam rynek pracy w Trójmieście zamkną aaa?

        • 6 0

        • To jest niby metropolia?

          Gdyby tak było w Berlinie, że TLK dowozi ludzi na odległość 100 km to byśmy ich wyprzedzili w gospodarce :) Ale oni myślą, a Ty?

          • 2 0

  • A mogłoby się dziać o wiele więcej....

    gdyby tylko w PKP zrobiono reorganizację i zaczęto bardziej szanować publiczne pieniądze...

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane